Zoals wel meer mensen sta ik voor de keuze om binnenkort mijn cv ketel te vervangen (jaar installatie 2011). Mijn cv monteur stelde de optie voor om in 2025 nog snel een reguliere cv ketel te nemen. Omdat ik niet zo goed wist wat ik wilde, heb ik alles op een rijtje gezet en de return on investment(ROI) berekend in jaren. Het idee is dat ik een ROI wil van 10 jaar of kleiner.
Ik heb de ROI uitgerekend voor mijn situatie (2 onder 1 kap, gasverbruik 560 kuub voor verwarmen) van de volgende opties:
Voordat ik begin wil ik graag vermelden dat het puur een kwantitatieve berekening is, en ik alle waarden (klimaatvriendelijkheid, enz.) buiten beschouwing laat. Kortom, ik wil de financieel meest gunstige situatie berekenen.
Verbruik van huishouden:
Berekening: Besparing per jaar tov reguliere cv ketel / meerprijs van investering tov reguliere cv ketel. Dus in het geval van een hybride ketel, is de investering tov cv ketel 2500 (5500 - 3000).
Omdat de energieprijs onzeker is, doe ik de prijzen verhogen met een factor in stappen van 0.2, beginnend van 1, tot en met 2. En heb ik voor elk scenario de ROI berekend.
/f/image/OSUdvfTj3qwDeSfcsuUeG1oW.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vy9QQOOU5dEsAEmnA34NWvIJ.png?f=user_large)
Mijn conclusie is dat de absolute besparing van full-electric weliswaar hoger is, de ROI niet erg aantrekkelijk en hybride de betere keuze.
Wat ik ook zie, is dat de ROI van de huidige prijzen met een hybride wartepomp al zo gunstig is, dat het het niet loont om in 2025 preventief mijn cv ketel te vervangen door een andere reguliere cv ketel.
Ik heb de ROI uitgerekend voor mijn situatie (2 onder 1 kap, gasverbruik 560 kuub voor verwarmen) van de volgende opties:
- Full Electric
- Hybride
- Preventief vervangen cv ketel in 2025
Voordat ik begin wil ik graag vermelden dat het puur een kwantitatieve berekening is, en ik alle waarden (klimaatvriendelijkheid, enz.) buiten beschouwing laat. Kortom, ik wil de financieel meest gunstige situatie berekenen.
Aannames
Algemeen:- Kwh prijs = 0.35 EUR
- gasprijs = 1.35 EUR
- SCOP full electric = 3.5
- SCOP hybrid = 4.5 en reduceert gasverbruik met 70%
- Kuub gas = 8.5 KWH energie
- vastrecht gas = 200 EUR
- prijs vervanging reguliere cv ketel = 3000 EUR
- Prijs hybride = 5500 EUR
- Prijs full electric = 10000 EUR
Verbruik van huishouden:
- 560 kuub gas verbruik
- 4760 uitgedrukt in KWH (kuub gas * 8.5)
Analyse
Als eerste heb ik full electric vs hybride tegen over elkaar gezet door de ROI Te berekenen.Berekening: Besparing per jaar tov reguliere cv ketel / meerprijs van investering tov reguliere cv ketel. Dus in het geval van een hybride ketel, is de investering tov cv ketel 2500 (5500 - 3000).
Omdat de energieprijs onzeker is, doe ik de prijzen verhogen met een factor in stappen van 0.2, beginnend van 1, tot en met 2. En heb ik voor elk scenario de ROI berekend.
/f/image/OSUdvfTj3qwDeSfcsuUeG1oW.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie
:fill(white):strip_exif()/f/image/vy9QQOOU5dEsAEmnA34NWvIJ.png?f=user_large)
Mijn conclusie is dat de absolute besparing van full-electric weliswaar hoger is, de ROI niet erg aantrekkelijk en hybride de betere keuze.
Wat ik ook zie, is dat de ROI van de huidige prijzen met een hybride wartepomp al zo gunstig is, dat het het niet loont om in 2025 preventief mijn cv ketel te vervangen door een andere reguliere cv ketel.
tekortkomingen
- Ervan uitgegaan dat de KWH prijs met dezelfde factor meestijgt als de gasprijs, hoef niet het geval te zijn
- Geen rekening gehouden met salderen en zonnepaneel productie. Als ik dat wel zou doen zou het full electric een stuk gunstiger maken. Wellicht zal ik dat nog toevoegen.