af en toe gaming desktop (zuiniger is beter) advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
wat ik tot nu toe voor ogen heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700KF Boxed€ 297,96€ 297,96
1MoederbordenASRock Z790 PG Lightning€ 187,-€ 187,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 12GB€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 69,99€ 69,99
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40€ 172,90€ 172,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 69,90€ 69,90
Totaal€ 1.161,65

ps betreft AMD vs intel, voor mij is zuinigheid tijdens gebruik belangrijker ik begon met het moederbord asrock lijkt zuinig(st) op het moment en vandaar wat bij elkaar geklikt. AMD systemen hebben het door de jaren heen bij toch slechter gepresteerd waardoor ik liever bij Intel blijf

pc laat ik bouwen bij Alternate en dus pc builder limitaties

wat doe ik:
- webbrowsen (oftewel licht werk)
- tekenen voor 3d printer
- games (ik / kids) fortnite/valorant/Dyson sphere program/ets2) meestal niet grafisch geweld maar eerder simulaties (veel berekeningen)

huidige systeem is een i5-6400/16gb ram/256 gb ssd + nvidea gtx 1650 systeem en ik merk vooral bij "endgame" van dyson sphere dat de pc gaat kruipen. (monitoren staan voor volgend jaar oid op de vervang lijst)

ik heb de ssd gekozen vanwege r/w (iops) 64gb lijkt me wel prettig i5/i7 voldoet wel

De kans dat ik de kast opentrek en parts ga vervangen naderhand = heel heel erg klein. hooguit om een SSD koeler te installeren, + met stofzuiger/compressor het stof eruit te halen

Voor mij is een zuinige (verbruik) pc erg prettig dus ik twijfel een beetje over de Watt van de voeding die ik nodig ga hebben denk wel aan een platinum plus voeding dat betreft is merk / cable management me niet zo relevant

vraag 1) welke voeding zou ik het beste kunnen nemen
vraag 2) (ik zit niet 100% vast aan deze config) wat zou ik beter kunnen veranderen ?

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Barrycade

Through the...

Als het zuinig moet zijn bij webbrowser waarom dan een i7?

En toch typisch dat er nog zo veel intel adepten zijn terwijl AMD de laatste tijd zoveel beter is.

Had je al bij de BBG gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:55
Als zuinigheid top prioriteit is dan is het voor de processor een AMD en voor de videokaart een Nvidia.
Daarna kan je de ovierige vereisten bekijken.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:27:
Als het zuinig moet zijn bij webbrowser waarom dan een i7?

En toch typisch dat er nog zo veel intel adepten zijn terwijl AMD de laatste tijd zoveel beter is.

Had je al bij de BBG gekeken?
wat zou je er tegenover zetten dan een am5, 7700x ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:46:
[...]

wat zou je er tegenover zetten dan een am5, 7700x ?
Ben niet meer zo bij in de vergelijking intel-amd, maar pak bij grotere prijsverschillen voor ryzen de goedkopere optie tussen de x en niet-x edities. De niet-x kan met pbo even rap als de x ingesteld worden, de x versie met eco-modus even zuinig als de niet-x editie.

In het geval van de 7700 kan op dit moment de niet-x al gauw €50 goedkoper zijn, vandaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:00:
[...]

Ben niet meer zo bij in de vergelijking intel-amd, maar pak bij grotere prijsverschillen voor ryzen de goedkopere optie tussen de x en niet-x edities. De niet-x kan met pbo even rap als de x ingesteld worden, de x versie met eco-modus even zuinig als de niet-x editie.

In het geval van de 7700 kan op dit moment de niet-x al gauw €50 goedkoper zijn, vandaar.
Als ik lees dat AM5 best een "buggy" platform word beschouwt, enzv dan neig ik toch meer voor intel.

maar intel is niet bepaald zuinig / efficient.

ik zou al blij wezen als ik voor 300,- een goeie CPU kan vinden + bijbehorend (zuinig) mobo en video kaart, de rest lijkt me niet al te spannend, al vraag ik we wel af hoeveel Watt de voeding moet zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:34:
[...]

Als ik lees dat AM5 best een "buggy" platform word beschouwt, enzv dan neig ik toch meer voor intel.

maar intel is niet bepaald zuinig / efficient.

ik zou al blij wezen als ik voor 300,- een goeie CPU kan vinden + bijbehorend (zuinig) mobo en video kaart, de rest lijkt me niet al te spannend, al vraag ik we wel af hoeveel Watt de voeding moet zijn
Tip: dan zou ik als ik jou was wat recentere post lezen en niet die van 7 jaar geleden. Toen was Ryzen net op de markt en waren er inderdaad kinderziektes. Maar als jij je liever je eigen pad kiest wie zijn wij dan, je moet doen waarvan jij denkt dat het beste bij jou past. Ook handig om te weten als je voor de oudere intel 12de of 13de generatie kiest zou ik je toch minstens een waterkoeling aanraden anders krijg je last van CPU throttling en bij het gamen is dat heel irritant als opeens je beeld stilstaat en dan weer verder gaat. Al is het maar een halve seconde ;-)

Mijn advies zou zijn als je zonodig een systeem met een Intel CPU wilt, kies dan voor de nieuwere 14de generatie. Die is stukken zuiniger en heeft minder tot geen last van CPU throttling ;-)

EdIt: Deze processor lijkt mjj ideaal: uitvoering: Intel Core i5-14600KF Boxed, waarom de KF en niet de K versie. Bij de KF versie heb je tot 20% meer CPU cache geheugen per level en is goedkoper. Wel is waar geen IGPU, maar dat hoeft ook niet met een losse videokaart ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Glamourt op 20-12-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:16

Thomg

Aww yiss

Glamourt schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:42:
[...]

Tip: dan zou ik als ik jou was wat recentere post lezen en niet die van 7 jaar geleden. Toen was Ryzen net op de markt en waren er inderdaad kinderziektes. Maar als jij je liever je eigen pad kiest wie zijn wij dan, je moet doen waarvan jij denkt dat het beste bij jou past. Ook handig om te weten als je voor de oudere intel 12de of 13de generatie kiest zou ik je toch minstens een waterkoeling aanraden anders krijg je last van CPU throttling en bij het gamen is dat heel irritant als opeens je beeld stilstaat en dan weer verder gaat. Al is het maar een halve seconde ;-)

Mijn advies zou zijn als je zonodig een systeem met een Intel CPU wilt, kies dan voor de nieuwere 14de generatie. Die is stukken zuiniger en heeft minder tot geen last van CPU throttling ;-)

EdIt: Deze processor lijkt mjj ideaal: uitvoering: Intel Core i5-14600KF Boxed, waarom de KF en niet de K versie. Bij de KF versie heb je meer cache geheugen en is goedkoper. Wel is waar geen IGP, maar dat hoeft ook niet met een losse videokaart ;-)
Huh, wat? De 14e generatie is helemaal niet zuiniger? Hoe kom je hierbij?
review: Intel Core i5 14600K, Core i7 14700K en Core i9 14900K

Maar verder wel eens, AMD heeft op CPU vlak eigenlijk geen rare bugs meer. Het enige wat ik echt kan bedenken is memory training, maar dat zou 1x moeten zijn en klaar.

@TS Je zet in de titel dat je een pre hebt voor een zuinige PC, dan staat een Intel chip hier haaks op. Je kan eigenlijk niet om de 7800X3D heen als productiviteit geen hoge prio heeft. Hebben mijn medetweakers al aangekaart.

7800X3D + Nvidia GPU en zuinige voeding en klaar.

Als je wat visueel wilt dan dit
YouTube: The Intel Problem: CPU Efficiency & Power Consumption
En nee, de 12700K(F) is niet meer waard dan de 13600K(F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Oh dat was het gerucht dat ik in September las over de nieuwe processors van Intel. Lijkt dus flink tegen te vallen, in ieder geval lijkt me deze bron iets handiger https://www.guru3d.com/re...-i5-14600k-review/page-6/

Daar zie je de load bij multithread en single thread ect. Alleen jammer de de KF versie er niet in is meegenomen, die lijkt mij nog zuiniger dan de K versie. Maar igg als de 14de generatie nog meer een heethoofd is dan de 13de generratie, dan zou ik er helemaal van weg blijven. Dan mag je er wel 300 euro aan koeling tegen aan gooien. Dan lijkt mij de 12de generatie de beste keus idd, als je een stabiel systeem wilt zonder te veel euros uit te geven. Hou er wel rekening mee dat de processor al bijna 4 jaar oud is ;-)

Dan kan je net zo goed voor een tweedehands systeem gaan. Dar gelaten je gaat nooit alle cores voor de volledoge 100% benutten als je af en toe een beetje gamed en al helemaal niet bij een beetje browsen en office gebruik. Je gaat dan misschien maar max 30% load van je Cpu gebruiken, beetje weg gegooid geld als je mij vraagt. De Ryzen 5 - 7600 lijkt mij passender voor jou gebruik.

Die zal voor jou werkzaamheden in veel gevallen ook beter presteren dan de i7 12de generatie. Is zuiniger en goedkoper, lijkt mij een no brainer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 12700K is niet zuiniger dan de 12700KF of andersom.
De iGPU gaat standaard uit als je deze niet gebruikt en geen monitor aansluit.
Als je deze wel gebruikt (QS), nou, dan gebruik je dus een extra feature die je anders niet had en gaat de vergelijking niet echt op.

Als je in de video kijkt die ik link zie je dat de 12e gen inderdaad minder verbruikt, zuiniger vind ik niet de juiste term want bij dat lees ik "betere efficientie".

Maar ik zou de 12700K(F) nooit aanraden nu de 7800X3D bestaat, de 7800X3D outperformed de 12700KF vrij stevig terwijl het veel minder verbruikt.

Zie bijvoorbeeld hier
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-14600k/23.html
en hier
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-14600k/18.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Thomg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:10:
De 12700K is niet zuiniger dan de 12700KF of andersom.
De iGPU gaat standaard uit als je deze niet gebruikt en geen monitor aansluit.
Als je deze wel gebruikt (QS), nou, dan gebruik je dus een extra feature die je anders niet had en gaat de vergelijking niet echt op.

Als je in de video kijkt die ik link zie je dat de 12e gen inderdaad minder verbruikt, zuiniger vind ik niet de juiste term want bij dat lees ik "betere efficientie".

Maar ik zou de 12700K(F) nooit aanraden nu de 7800X3D bestaat, de 7800X3D outperformed de 12700KF vrij stevig terwijl het veel minder verbruikt.

Zie bijvoorbeeld hier
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-14600k/23.html
en hier
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-14600k/18.html
Eens, 7800X3D heeft de beste kwaliteit/prijs verhouding in zoon beetje alles. Maar @TS wilt graag Intel, als hij de adviezen van AMD naast zich neer wilt. Laat het hem dan zelf ondervinden dat het niet de beste keus was. Uiteindelijk gaat het erom dat het systeem doet wat je er mee wilt doen, en dat doet het systeem van Intel net zo goed als die van AMD. Het AMD systeem zal misschien alleen wat langer meegaan voor je het systeem moet vervangen, maar als TS dat er voor over heeft dan is dat prima toch.

Trouwens je IGPU word niet uitgeschakelt, want zonder IGPU kan je geen VMWARE draaien ;-)
Het kan wel, maar dan krijg je een beeld die throtteld in je VMware machine.. Igg ik heb hem altijd aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Thomg je mist het gedeelte "ik game weinig", dus die 7800x3d is juist niet boeiend

@Glamourt je nieuwe post arriveerde iets sneller dan verwacht, maar die i5 + missende IGPU is wat ik in essentie zoek, (al is in de OP een I7) ik zat zelf meer aan amd 7 / 7700x te denken om die reden

ps de opmerkingen van AMD zijn dit jaar / afgelopen maanden.. betreft "buggy" en met name ASUS AM5 word aangewezen

Betreft je intel 12/13/14 gen(s) ga ik wel met je mee. ook daarom is het best lastig om te kiezen..

ik zou prettig verbaast staan als ik nu voor AMD ga en het systeem draait soepel de komende 5-10 jaar mijn huidige pc is 10+ jaar inmiddels, dus alles is beter dan huidig :+ de AMD systemen die ik gehad heb zijn helaas vroegtijdig overleden, nu is verleden geen garantie voor de toekomst maar maakt me niet bijzonder happig voor die keuze.

Al moet ik zeggen de stats/reviews die ik nu bekijk zie je AMD wel met kop en schouders boven intel uitkomen als ik naar verbruik kijk versus intel counterpart(s)

als ik bv (prijzen ter indicatie)
- amd 7700x (300,-)
- asrock mobo (300,-)
- geheugen (64 gb, a 200 - 300)
- videokaart (500 max) 4070??? <---- zou niet weten wat goed combineert)

budget is 1500 maar paar euro eroverheen is geen ramp

Uiteindelijk moet het aansluiten op mijn recente 2x monitoren (hdmi/dp) anders moet ik daar ook nog extra $$$ aan besteden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Waar zie je een 7700X voor 300?

Edit: Waarom kijk je naar een moederbord van 300 euro voor een 7700X?????

[ Voor 55% gewijzigd door Thomg op 20-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:54
Als het over zuinigheid gaat zit je inderdaad "vast" aan AMD

Goede recente video over het stroomverbruik in gaming en ook all-core (blender). Gedetailleerder dan dit ga je het niet vinden.

Ik snap dat je huiverig bent over AMD, maar je vorige CPU's waren waarschijnlijk nog van voor de hele Ryzen-lineup. Niet te vergelijken IMHO. Kwa verbruik is het overduidelijk dat de AMD processors het gewoon veel beter doen, in veel gevallen 3 tot 5x zuiniger zijn... Das toch aanzienlijk.

De 7700x doet het juist minder goed tov de x3D varianten van AMD. Dus als je zuinigheid belangrijk vind is de 7700x misschien niet de beste keuze. Maar de video (begin skippen) en de charts in die video tonen wel aan waar de verschillen zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 20-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:18:
@Thomg je mist het gedeelte "ik game weinig", dus die 7800x3d is juist niet boeiend

@Glamourt je nieuwe post arriveerde iets sneller dan verwacht, maar die i5 + missende IGPU is wat ik in essentie zoek, (al is in de OP een I7) ik zat zelf meer aan amd 7 / 7700x te denken om die reden

ps de opmerkingen van AMD zijn dit jaar / afgelopen maanden.. betreft "buggy" en met name ASUS AM5 word aangewezen

Betreft je intel 12/13/14 gen(s) ga ik wel met je mee. ook daarom is het best lastig om te kiezen..

ik zou prettig verbaast staan als ik nu voor AMD ga en het systeem draait soepel de komende 5-10 jaar mijn huidige pc is 10+ jaar inmiddels, dus alles is beter dan huidig :+ de AMD systemen die ik gehad heb zijn helaas vroegtijdig overleden, nu is verleden geen garantie voor de toekomst maar maakt me niet bijzonder happig voor die keuze.

Al moet ik zeggen de stats/reviews die ik nu bekijk zie je AMD wel met kop en schouders boven intel uitkomen als ik naar verbruik kijk versus intel counterpart(s)

als ik bv (prijzen ter indicatie)
- amd 7700x (300,-)
- asrock mobo (300,-)
- geheugen (64 gb, a 200 - 300)
- videokaart (500 max) 4070??? <---- zou niet weten wat goed combineert)

budget is 1500 maar paar euro eroverheen is geen ramp

Uiteindelijk moet het aansluiten op mijn recente 2x monitoren (hdmi/dp) anders moet ik daar ook nog extra $$$ aan besteden.
Lijkt mij een verstandige keuze! Als je het geld toch hebt, zou ik ook voor een 8core van AMD kiezen i.p.v de 6 core. Toch wat toekomst bestendiger. De AM5 socket bestaat ook pas een jaar, iets langer. De vorige AM4 socket (Uitgekomen in 2017) heeft 4 ryzen generatie gehad en de laatste procesorren doen nog steeds mee. Dus je gaat die 10 jaar zeker redden, misschien nog wel langer als je blijft upgraden.

Asus en AMD is niks mis mee hoor, ik heb de combinatie ASUS TUF Gaming B650-PLUS en AMD Ryzen 7 7700X Boxed, ik gebruik nog wel de eerste bios versie van het Moederbord. Had ook ergens gelezen dat de nieuwe biosversie van dat moederbord wat buggy kan zijn. Daarom ben ik ook huiverig om de bios te upgraden.

Hiervoor had ik een Ryzen 5 1600 en een moederbord van Gigabyte, die was helemaal zo buggy als de pest. Was daar heel erg ontevreden over. Maar dat kan ook komen doordat ik misschien geheugen gebruikte die niet in de QVL stond. Bij mijn nieuwe setup met het Asus moederbord heb ik wel geheugen die in de QVL staat.
AMD staat erom bekend dat het niet altijd even goed loopt met alle geheugen modules, waar je bij intel zo een willekeurige geheugen module erin kan prikken. Om het simpel te houden gewoon goed de QVL volgen van je moederbord ;-)

Igg kwa moederbord type zou ik Asus of voor MSI gaan. 15 Jaar terug had een een AMD Athlon x3 450, een moederbord van MSI en een Nvidia GTS450 videokaart. Daar was ik dan weer harstikke tevreden over, al heb ik nu ook niet te klagen. Behalve elke keer als Nvidia weer met een driver update komt dan gaat er van alles mis.. Het word wel weer opgelost maar dat duurdt even.

64GB geheugen is een beetje overkill, behalve als je van plan bent 4 VMware machines tegelijkertijd aan te zetten, 32GB is al teveel als je maar af en toe gamed. Maar als je budget het toch toelaat weer wat toekomst bestendiger. Dan nog 1 opmerking: Keuze Nvidia is goed als je DLS wilt gebruiker bij shooter games. (Heel erg mooi en vloeiend verloop), als je meer strategie of RTS games speeld waar veel pixels op het scherm worden getoond, dan is een AMD videokaart aan te raden. Spellen zoals GTA doen het beter op AMD kaarten naar eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je zuinigheid belangrijk vindt dan zou ik ook vooral aanraden om niet voor de topmodellen te gaan. Dus geen X/K-variant, en sla Intel's 14-serie compleet over.

Vanwege de hevige concurrentiestrijd tussen AMD en Intel zijn beide merken hun CPU's hoger en hoger gaan clocken om maar bovenaan de grafiekjes te staan. De efficiëntie gaat daarmee dramatisch omlaag. Neem een non-K/non-X-variant, en je hebt een paar honderd MHz minder maar een véél efficiëntere CPU. Eventueel eco-modus erbij (of in de plaats, want daarmee maak je van een X-variant effectief een non-X). En stiekem is een Ryzen 7700 of Intel 13500 voor de meeste toepassingen snel genoeg, die laatste 10% heb je vaak helemaal niet nodig.

AMD scoort wat betreft efficiëntie over de hele linie trouwens wel beter, zeker in het hogere segment. Maar als je niet gamed is idle-verbruik vaak minstens even belangrijk als load-verbruik, en dan vallen sommige Intel-CPU's ook wel mee. Maar kijk vooral naar concrete metingen. Een 14600K scoort daarin bijvoorbeeld véél slechter dan een 13600K. Had ik al gezegd dat je de 14-serie over moet slaan? :P

Enige uitzondering op dit verhaal is de 7800X3D, die zowel héél goed presteert én extreem zuinig is. Maar die lijkt voor jouw toepassingen overkill.
Glamourt schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:00:
Oh dat was het gerucht dat ik in September las over de nieuwe processors van Intel. Lijkt dus flink tegen te vallen, in ieder geval lijkt me deze bron iets handiger https://www.guru3d.com/re...-i5-14600k-review/page-6/

Daar zie je de load bij multithread en single thread ect. Alleen jammer de de KF versie er niet in is meegenomen, die lijkt mij nog zuiniger dan de K versie.
Dat gerucht ging dan waarschijnlijk over sapphire rapids, die is voorlopig alleen voor laptop-chips en servers beschikbaar. Op desktop zit je bij Intel effectief gewoon op een inmiddels weer verouderd platform. De 14-serie is gewoon een zwaar overclocked variant van de 13-serie, die al min-of-meer een overclocked variant van de 12-serie was. Daar ga je geen efficiëntie vinden.

Misschien over een jaartje weer als "Intel 5" naar desktop komt.

[ Voor 26% gewijzigd door bwerg op 20-12-2023 14:13 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Waah schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:24:
Als het over zuinigheid gaat zit je inderdaad "vast" aan AMD
[YouTube: The Intel Problem: CPU Efficiency & Power Consumption]

Goede recente video over het stroomverbruik in gaming en ook all-core (blender). Gedetailleerder dan dit ga je het niet vinden.

Ik snap dat je huiverig bent over AMD, maar je vorige CPU's waren waarschijnlijk nog van voor de hele Ryzen-lineup. Niet te vergelijken IMHO. Kwa verbruik is het overduidelijk dat de AMD processors het gewoon veel beter doen, in veel gevallen 3 tot 5x zuiniger zijn... Das toch aanzienlijk.
het is altijd tik/tak geweest met intel vs amd .. mijn ervaring door de jaren heen is dat intel linksom/rechts om wel robuust(er) is dan AMD maar intel is nooit echt zuinig geweest..
De 7700x doet het juist minder goed tov de x3D varianten van AMD. Dus als je zuinigheid belangrijk vind is de 7700x misschien niet de beste keuze. Maar de video (begin skippen) en de charts in die video tonen wel aan waar de verschillen zitten.
Deze YT heeft paar intressante vids en is naar mijn idee best recht voor zijn raap bv rants over Linus en Asus maar in de regel gewoon goed uitgelegd/onderbouwd

QVL / Asus tja zullen we zeggen dat Q&A niet altijd up to par is en per fabrikant het gewoon hit/miss is uiteindelijk ook 1 reden om bij een bedrijf de pc te laten bouwen in elk geval krijg ik een werkend systeem geleverd en zijn de meeste issues al verholpen (defecte onderdelen)

Ook 1 waar duideliik aangegeven word dat de 7800x3d (dedicated vid) voor casual gaming nu niet de meest beste keuze is omdat hij juist uitblinkt bij veel game(s) spelen en incidenteel office werk.. (wat bij mij andersom is)

@Glamourt welke video kaart zit je dan aan te denken ? overwegend sim games en wat online shooters (fortnite achtige meuk) ik heb nu een RTX 1650 en die volstaat eigenlijk wel tot op heden maar ik ben niet perse gebonden aan dat merk .. alleen al om die reden neig ik naar mid-tier GPU zeg 300-500 euro is voor mij mid-tier (als je een voorbeeld geeft van AMD kaart die ik tegenover de rtx1650 kan zetten ben ik je al dankbaar, kans dat ik een andere kies is ook aanwezig maar dan heb ik teminste een richting)

Met mijn huidige I5/16gb/1650 mis ik een TPM dus geen win11, Bij games / 3d dingen merk je gewoon dat op een gegeven moment mijn "max" is gehaald en dingen minder vloeiend gaan (geen stilstaand beeld) maar dingen verplaatsen met de muis gaat minder makkelijk oftwel soort van lagging.

@bwerg Die eco modus die snap ik nog niet .. als dat een externe knop is zoals in de 486/386 tijdperk waarbij je het aan/uit kan zetten lijkt me dat een leuke add-on zo niet dan zet ik het denk uit in de bios.. dan maar wat hoger stroom verbruik ik ga niet speciaal rebooten --> bios in --> windows starten om zoiets aan/uit te zetten .. leuk idee maar slechte uitvoering.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je zuinig wilt stel je in de bios een lagere TDP waarde in.
Bij de 7700 is dat al voor jou gedaan en hebben ze wat van de maximale kloksnelheid afgehaald. Aardig.
In de praktijk maakt het dus niet zo uit omdat je met 1 klik in de bios naar "elkaar" kan maken.
Bijna dan.

Voor jou zal het verschil in de praktijk niet groot zijn, maar als je vergelijkbare TDPs instelt en wilt mierenneuken zal de 7700 in de praktijk wat zuiniger zijn bij single-core (en incidentele loads) omdat de maximale snelheid per core (en dan dus verbruik) ook iets lager uit zou vallen. Ook dat kan je corrigeren in de bios, maar dat is wel wat minder makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:42:
[...]

het is altijd tik/tak geweest met intel vs amd .. mijn ervaring door de jaren heen is dat intel linksom/rechts om wel robuust(er) is dan AMD maar intel is nooit echt zuinig geweest..

[...]

@Glamourt welke video kaart zit je dan aan te denken ? overwegend sim games en wat online shooters (fortnite achtige meuk) ik heb nu een RTX 1650 en die volstaat eigenlijk wel tot op heden maar ik ben niet perse gebonden aan dat merk .. alleen al om die reden neig ik naar mid-tier GPU zeg 300-500 euro is voor mij mid-tier (als je een voorbeeld geeft van AMD kaart die ik tegenover de rtx1650 kan zetten ben ik je al dankbaar, kans dat ik een andere kies is ook aanwezig maar dan heb ik teminste een richting)

Met mijn huidige I5/16gb/1650 mis ik een TPM dus geen win11, Bij games / 3d dingen merk je gewoon dat op een gegeven moment mijn "max" is gehaald en dingen minder vloeiend gaan (geen stilstaand beeld) maar dingen verplaatsen met de muis gaat minder makkelijk oftwel soort van lagging.
Ik speel ook Fortnite en kan je vertellen de DLS van nividia aan of uit. Geeft het spel echt een totaal andere gameplay lijkt het wel, kwa grafisch vormgeving van de wereld dan. Maar Fortnite vraagt zoiezo niet zoveel van je videokaart, waarschijnlijk als je de hoogste TXAA instelling gebruikt, krijg je hetzelfde effect. Alleen de DLS technology van Nvidia zorgt ervoor dat het minster kracht van je videokaart nodig heeft zegmaar. Dus kan je meer FPS eruit persen. Ik speel met een RTX 2070 videokaart op Medium settings, 1440-165FPS op 1440P.

Speel je op 60 FPS zit je met alle videokaarten wel goed. Ik had dan voor een AMD videokaart gekozen, de 7800XT word in de BBG aangeraden als meeste bang voor bucks kaart als je op 144Hz - 1440P met de hoogste instellingen speeld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 343,99€ 343,99
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 177,-€ 177,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 599,-€ 599,-
1BehuizingenLian Li Lancool 205 Zwart€ 75,88€ 75,88
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C40BBK2-32€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 112,99€ 112,99
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 121,45€ 121,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.562,11

Heb voor de Ryzen 7 7700x gekozen omdat er een IGPU inzit, kan altijd van pas komen ook als je toch besluit een keer iets te testen in een VMware omgeving of als onverwachts je videokaart het begeeft dat je je niet wezeloos zoekt wat er aan de hand is. Voor dat ene 10tje extra hoef je het ook niet te laten en kwa stroom verbruik is het echt tussen de (0 en 1%) procenten werk. Ofdat je nou zuiniger bent..

Videokaart van Asus omdat die top garantie hebben en ben er zelf erg tevreden over, 5 jaar terug had ik een GTX 1080 van Asus gekocht en om een of andere reden na een jaar hield de kaart ermee op en kreeg een RTX 2070 opgestuurd zonder extra kosten. Maar je komt overal wel DOA's tegen, al moet ik wel zeggen vroeger op 1 van me stages waren er erg veel DOA's of dingen mis met Moederborden van Asus (Juist de hogere modellen Maximus ect). Echter zijn de moederborden wel van de beste prestaties en hebben ze veel wel is waar niet de meeste prijzen gewonnen van alle elektronica fabrikanten. Als ik de trainingen van Asus zelf mag geloven tijdens mijn bijbaan als promotie medewerker van Asus. (Toch voor een MSI moederbord gekozen, omdat het een erg sterk merk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

@Glamourt Alle AM5 processoren hebben een iGPU muv de 7500F die nooit ter sprake is gekomen, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die uitspraak.

De Toughpower Premium de huidige "go-to" aanrader voor voedingen.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

Geheugen heeft erg losse timings, dat vind Ryzen niet zo leuk.
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

Ik zou wel de 4070 halen als raw performance niet prio #1 is maar verbruik wel.
uitvoering: KFA2 GeForce RTX 4070 EX Gamer

Voor SSD zou ik meteen voor de premium variant gaan
uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB
Of goedkoper gaan
uitvoering: Lexar NM710 2TB
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Maar veel van deze adviezen gaan wel uit dat TS het koopt bij de goedkoopste webshops, wil je dat een webshop het bouwt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Die 7700x is een echt heethoofd schijnbaar en alle x versie worden een stuk warmer ik zou dan eerder voor een 7600 of 7600 gaan.

review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023

Mijn neefje heeft dit moederbord,geheugen en cpu setje werkt bij hem vlekkeloos is er erg blij mee
Qua gpu is Nvidia toch wel zuinig, zeker als je die kaart wilt gaan undervolten.

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 20-12-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

freaky35 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:39:
Die 7700x is een echt heethoofd schijnbaar en alle x versie worden een stuk warmer ik zou dan eerder voor een 7600 of 7600 gaan.
Het is een heethoofd omdat ze dit zijn bij design.
Met het verbruik zelf is niks mis mee.
review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests
Dat de processor heet word betekent niks op zichzelf mits dit performance niet beinvloed en niet de levensduur van het product in gevaar brengt.
https://community.amd.com...r-temperature/ba-p/554629

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05

BCC

Ik heb hier een een moderne i3 icm een 3060TI en dat werkt ook als een zonnetje met games. Je kan er best veel automated reviews over vinden op youtube tegenwoordig (bijvoorbeeld - YouTube: i3 13100F vs i5 13400F - RTX 3060 Ti GDDR6X - Test in 23 Games at 10... )

[ Voor 64% gewijzigd door BCC op 20-12-2023 16:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik dik denk dat @freaky35 bbg link niet slecht is, het systeem van @Glamourt klinkt net een slag beter

Zelf zou ik de volgende punten aanpassen.

moederbord --> asrock/msi B650 versie gaat me hier om "zuinigste" combo met CPU (en m2 koeler erbij scheelt aparte in aanschaf maar dat is nice to have daarop ga ik dus het moederbord zelf niet selecteren. )

Asus gaat het om 101 reden gewoon niet in huis komen, dat zal echter wel vergelijkbare videokaart van ander merk worden, maar zo ben ik ook genezen van intel moederborden

@Thomg dank voor je zoektocht, maar denk dat ik Alternate kies (azerty vind ik rommelig om bij elkaar te klikken niet direct een pc-builder .. ) tenzij het 100,- verschil is per product wat ik niet verwacht

Uiteindelijk is aan IO 2x hdmi scherm nodig en wat usb meuk (2 dezelfde type monitoren maar 1 heeft alleen HDMI/DVI en de ander HDMI/DP 8)7 zolang ik ze maar beide kan gebruiken.

ps .. de extra HDMI vind ik niet zo boeiend heb hier wel grafische kaarten PCIe in "voorraad" de IGPU versie zou ik niet nemen daarom (ligt aan de prijs verschil)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Thomg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:13:
@Glamourt Alle AM5 processoren hebben een iGPU muv de 7500F die nooit ter sprake is gekomen, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die uitspraak.

De Toughpower Premium de huidige "go-to" aanrader voor voedingen.
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition

Geheugen heeft erg losse timings, dat vind Ryzen niet zo leuk.
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

Ik zou wel de 4070 halen als raw performance niet prio #1 is maar verbruik wel.
uitvoering: KFA2 GeForce RTX 4070 EX Gamer

Voor SSD zou ik meteen voor de premium variant gaan
uitvoering: Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB
Of goedkoper gaan
uitvoering: Lexar NM710 2TB
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Maar veel van deze adviezen gaan wel uit dat TS het koopt bij de goedkoopste webshops, wil je dat een webshop het bouwt?
Goh toch wel, dat is pas mierenneuken dat je niet zo goed weet wat ik bedoel :-)

[ Voor 67% gewijzigd door Glamourt op 20-12-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Glamourt schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:35:
[...]

Goh toch wel, dat is pas mierenneuken dat je niet zo goed weet wat ik bedoel :-)
Licht eens toe wat je bedoelt? Ik snap deze reactie niet.
vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:23:
@Thomg dank voor je zoektocht, maar denk dat ik Alternate kies (azerty vind ik rommelig om bij elkaar te klikken niet direct een pc-builder .. ) tenzij het 100,- verschil is per product wat ik niet verwacht
Het probleem met Alternatie is dat ze je erg zwaar limiteren op welke onderdelen je mag selecteren. De componenten die je mag kiezen zijn vaak suboptimaal en erg duur.
Als ik een 7700X + 4070 build bij elkaar klik bij Alternate zit ik helaas zo op de 2000 euro.
Je zult dan wel links en rechts concessies moeten doen de 4070 in het algemeen moeten droppen.

Eerlijk gezegd zie ik het punt van de systeembuilder niet in, met de premiums die je vragen kan je net zo goed een custom prebuilt kopen.
https://azerty.nl/product...el-core-i5-13400f/6019404

[ Voor 67% gewijzigd door Thomg op 20-12-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dit heb ik nu op basis van dit topic staan

- amd 7700 --> 344,-
- asrock b650m riptide --> 167
- g.skill 32gb ddr5 5200 --> 115
- RX 7800 xt --> 579
- samsung 2 TB --> 205

Totaal (ex kast,voeding en bouwen) --> 1410 euro bij Alternate

Als ik wil "bezuinigen" /veranderen dan misschien 1TB ssd (samsung pro) en rx 7700 xt scheelt 200,- op totaal .. maar dat haalt de 750 W voeding /kast er toch wel weer bij :)

Denk wel dat ik nog de "stock" koeler een trap geef (advies is welkom)

voor nu lijkt me dit beste prijs / kwaliteit upgrade op basis van jullie opmerkingen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Stock koeler is prima, maar de prijs is relatief mild.

Hou er wel rekening mee dat je wel in de bios de fancurve moet aanpassen, anders word deze erg luid onder load.

Voor de meerprijs zou ik wel de 7700X halen en een extra koeler nemen.

Niet 5200 MHz geheugen nemen, 6000MHz CL30/32 is wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:36:
Stock koeler is prima, maar de prijs is relatief mild.

Hou er wel rekening mee dat je wel in de bios de fancurve moet aanpassen, anders word deze erg luid onder load.
Voor de meerprijs zou ik wel de 7700X halen en een extra koeler nemen.
Dank, voor wat ik zie is de prijs/prestatie verwaarloosbaar van X vs non-X de TDP echter gaat meer impact maken en zuinige pc is dan wat waardevoller, de koeler ga ik nog even naar kijken als ik hem bestel.
Niet 5200 MHz geheugen nemen, 6000MHz CL30/32 is wat je wilt.
goeie tip die neem ik nog wel even mee

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

vso schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:42:
~bwerg] Die eco modus die snap ik nog niet .. als dat een externe knop is zoals in de 486/386 tijdperk waarbij je het aan/uit kan zetten lijkt me dat een leuke add-on zo niet dan zet ik het denk uit in de bios.. dan maar wat hoger stroom verbruik ik ga niet speciaal rebooten --> bios in --> windows starten om zoiets aan/uit te zetten .. leuk idee maar slechte uitvoering.
Eco is gewoon instellen in je BIOS wat je maximaal wil verbruiken, de CPU past zijn kloksnelheden daarop automatisch aan. Een enkele core mag hoger klokken dan alle cores tegelijk.

Dat doet elke CPU tegenwoordig hoe dan ook, eco betekent niets meer dat je die limiet wat lager zet. Het enige verschil tussen een 7700 en 7700X is in feite ook een andere limiet.

Met een non-X is eco-modus daarom niet echt nodig. Nogal dubbelop. Al kun je de limiet altijd nóg lager zetten.

Vroeger waren CPU's standaard laag geklokt en moest je overklokken voor meer prestaties, ten koste van het verbruik. Tegenwoordig zijn CPU's soms juist ridicuul hoog geklokt en moet je juist met het max. vermogen spelen om een een beetje een normaal verbruik te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 20-12-2023 23:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
de keuze is op deze samenstelling gevallen

@Thomg @Glamourt @bwerg thx

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2x be quiet! Pure Wings 2 PWM 120 mm high-speed case fan (€ 12,99)
1x Thermaltake Toughpower PF1 850W voeding (€ 169,00)
1x Corsair 32 GB DDR5-6000 Kit werkgeheugen (€ 104,90)
1x ASRock B650M PG Riptide socket AM5 moederbord (€ 167,00)
1x Aerocool Skyline A-BK-v2 midi tower behuizing (€ 59,90)
1x AMD Ryzen 7 7700, 3,8 GHz (5,3 GHz Turbo Boost) socket AM5 processor (€ 344,00)
1x Montech Metal DT24 Base cpu-koeler (€ 44,99)
1x ASRock Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC grafische kaart (€ 579,00)
1x SAMSUNG 990 PRO, 2 TB SSD (€ 204,90)

Totaal een bijna 1.750,- kostend systeem ex assemblage ex windows (zitten niet in deze som)

Tja vanalles

Pagina: 1