Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01
Situatie:

2012 - 2019 zzp
2019 - heden loondienst

Eigen huis
4 kids (2 eigen, 2 kado..)
partner

Verzamelinkomen 125k

Vraag:

Ik heb in mijn zzp periode actief veel geld belegd voor het pensioengat. Dit is ongeveer 250k waard.
Mijn hypotheek is iets meer dan dit bedrag.

Wij krijgen kindgebonden budget. Is het vermogen voor de belastingdienst mijn pensioenpot (reguliere beleggingsrekening) - hypotheek = vermogen

OF

Kijkt men naar het totale vermogen van het gezin en staat de hypotheek hier los van?

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:11
Ik begrijp niet wat je hieruit wilt halen. Zelfs als de belastingdienst hiervoor naar de omvang van de hypotheek zou kijken (doen ze niet), dan zou daar de woning waar de hypotheek op rust ook onderdeel van de berekening zijn (en veruit de meeste woningen zijn meer waard dan de hypotheek die er al dan niet nog op rust).
De vraag lijkt me daarmee eentje zonder daadwerkelijk uiteindelijk nut.

Wat voor advies zoek je in dit geval? Welk doel wil je bereiken? (Zoveel mogelijk 'gratis geld'?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mijre schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
Ik begrijp niet wat je hieruit wilt halen. Zelfs als de belastingdienst hiervoor naar de omvang van de hypotheek zou kijken (doen ze niet), dan zou daar de woning waar de hypotheek op rust ook onderdeel van de berekening zijn (en veruit de meeste woningen zijn meer waard dan de hypotheek die er al dan niet nog op rust).
De vraag lijkt me daarmee eentje zonder daadwerkelijk uiteindelijk nut.

Wat voor advies zoek je in dit geval? Welk doel wil je bereiken? (Zoveel mogelijk 'gratis geld'?)
In Nederland is er geen sprake van gratis geld, het is weten waar je recht op hebt en dit halen. Gratis geld krijgen de jongens die dealtjes maken met de belastingdienst, voor de rest heeft iedereen dezelfde rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Gratis geld is niet mijn doel, ik wil graag de juiste keuzes maken zodat ik op vakantie kan als ik later oud ben..

Dus als ik door extra aflossen bijvoorbeeld mijn kindgebonden budget kan veilig stellen of juist nog iets moet afstorten in een pensioenpolis (kan dat over 2012-2019 nog?) dan hoor ik dat graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De Belastingdienst heeft er een hele website voor in het leven geroepen: Kindgebonden budget.

Maar met een verzamelinkomen van 125k heb je er al geen recht meer op kindgebonden budget.

En qua vermogen ga je ook over de grens heen, die is gesteld op 177k voor volgend jaar (als je een toeslagpartner hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:03
Toeslagen kijkt naar het box3 vermogen zoals dat op de aangifte/aanslag Inkomstenbelasting staat.

Voor de belastingdienst is eigenhuis (schuld) vermogen in box1. Dit betekent dat een hypotheekschuld doorgaans niet meetelt (behalve als je de woning naar box3 hebt overgeheveld).

Een pensioenpot (als die op een aparte pensioenrekening/verzekering staat) wordt ook als vermogen in box1 gezien en telt dan niet mee.
Heb je de pensioenvoorziening op een gewone spaar/beleggingsrekening staan dan is dat gewoon vermogen in box3 en telt dus wel mee voor het max vermogen voor kindgebonden toeslagen.

Kijk maar op je aangifte (en aanslag) over 2022 en eerder hoe dit aangemerkt werd.

[ Voor 12% gewijzigd door peter-rm op 19-12-2023 14:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
peter-rm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:32:
Toeslagen kijkt naar het box3 vermogen zoals dat op de aangifte/aanslag Inkomstenbelasting staat.

Voor de belastingdienst is eigenhuis (schuld) vermogen in box1. Dit betekent dat een hypotheekschuld doorgaans niet meetelt (behalve als je de woning naar box3 hebt overgeheveld).

Een pensioenpot (als die op een aparte pensioenrekening/verzekering staat) wordt ook als vermogen in box1 gezien en telt dan niet mee.
Heb je de pensioenvoorziening op een gewone spaar/beleggingsrekening staan dan is dat gewoon vermogen in box3 en telt dus wel mee voor het max vermogen voor kindgebonden toeslagen.

Kijk maar op je aangifte (en aanslag) over 2022 en eerder hoe dit aangemerkt werd.
Dank, dat ligt in lijn met wat ik links en rechts kan vinden.. Klopt het dat het deel van de hypotheek wat niet in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek komt weer anders is in de telling?

En kan ik nog met terugwerkende kracht geld overhevelen naar pensioensparen? Ik heb dat in 2012 tm 2019 niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:03
als je nog jaarruimte of reserveringsruimte over hebt kun je tot 10 jaar terug nog bijstorten, zie link
https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

voor de eigen woning hypotheek geldt alles in box1, ongeacht of er een deel is dat niet voor HRA in aanmerking komt

[ Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 19-12-2023 16:33 . Reden: aanvulling/tekstueel ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:04
Voor toeslagen e.d. maakt het niets uit.

Dan belastingtechnisch, wel vereenvoudigd weergegeven.

Uitgangspunten:
Hypotheek 250K
Woonhuis 500K
Beleggingen 250K
Rendement op beleggingen 6%
Vermogensbelasting 30%
Inkomstenbelasting 50%
Eigenwoning forfait 0.35%
Hypotheekrente 4%

Niet aflossen
Eigen woning forfait EUR 1.750
Hypotheekrente EUR 10.000
Box 1 inkomsten -/- EUR 8.250
Belasting box 1 -/- 3.217 (39%, want HRA wordt afgebouwd)
inkomsten beleggingen EUR 15.000
Belastingen box 3 4.500

Netto inkomen (zonder loon): 15.000 - 4.500 - 10.000 +3.217 = 3.717

wel aflossen
Belasting box 1 EUR 875
Netto inkomen (zonder loon): -875

Conclusie
Je zult zelf moeten gaan rekenen maar stelregel
als rendement op beleggingen minus de belasting hierop hoger is dan je hypotheekrente heeft aflossen economisch gezien geen nut.

Hiernaast heeft je geld niet vastzetten in stenen ook andere voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
DVX73 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:32:
Voor toeslagen e.d. maakt het niets uit.

Dan belastingtechnisch, wel vereenvoudigd weergegeven.

Uitgangspunten:
Hypotheek 250K
Woonhuis 500K
Beleggingen 250K
Rendement op beleggingen 6%
Vermogensbelasting 30%
Inkomstenbelasting 50%
Eigenwoning forfait 0.35%
Hypotheekrente 4%

Niet aflossen
Hypotheekrente EUR 10.000
Box 1 inkomsten -/- EUR 8.250
Belasting box 1 -/- 3.217 (39%, want HRA wordt afgebouwd)
inkomsten beleggingen EUR 15.000
Belastingen box 3 4.500

Netto inkomen (zonder loon): 15.000 - 4.500 - 10.000 +3.217 = 3.717

wel aflossen
Belasting box 1 EUR 875
Netto inkomen (zonder loon): -875

Conclusie
Je zult zelf moeten gaan rekenen maar stelregel
als rendement op beleggingen minus de belasting hierop hoger is dan je hypotheekrente heeft aflossen economisch gezien geen nut.

Hiernaast heeft je geld niet vastzetten in stenen ook andere voordelen.
Ook niet mbt vermogensgrens kindgebonden budget? (De rest krijgen we niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:04
jantje112 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:58:
[...]

Ook niet mbt vermogensgrens kindgebonden budget? (De rest krijgen we niet)
Ik vermoed dat jullie al over de inkomensgrens heengaan https://www.consumentenbond.nl/toeslagen/kindgebonden-budget

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:40

dbzfan

Nee.

Met een inkomen van 125k krijg je toch geen kindgebonden budget 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 21:15
Nee idd net even gecheckt want dacht wellicht hebben wij er recht op maar zo te zien ligt de grens rond de 80K per jaar (verzamelinkomen)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:35
Road-runner83 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:53:
Nee idd net even gecheckt want dacht wellicht hebben wij er recht op maar zo te zien ligt de grens rond de 80K per jaar (verzamelinkomen)....
Volgend jaar gaat die grens omhoog. Dus mocht je je inkomen willen drukken met lijfrente-inleg doe dat dan volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 20:40
Kindgebonden budget krijg je alleen met relatief beperkt inkomen gezamenlijk en daarnaast ook onder die vermogensgrens. Je box1 inkomen en box3 vermogen kun je wel beperken door gebruik te maken van lijfrente opbouw. Overigens best wel wat werk om te berekenen (vooral alle gegevens erbij zoeken) zeker als je nog gebruik wilt maken van reserveringsruimte voorgaande jaren. Daarnaast moet je ook onderzoek doen waar je je pensioengeld het best weg kunt zetten (enerzijds beleggingsvrijheid maar ook lage kosten), kan spreken van ervaring (al is het voor ons nu wel goed geregeld)

https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

[ Voor 5% gewijzigd door WBNL20 op 19-12-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 20:40
Sendak239 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
[...]

Volgend jaar gaat die grens omhoog. Dus mocht je je inkomen willen drukken met lijfrente-inleg doe dat dan volgend jaar.
is met terugwerkende kracht ingegaan en je kunt nu tot 10 jaar ongebruikte ruimte alsnog gebruiken i.p.v. 7 jaar, zie o.a.

https://brightpensioen.nl/jaarruimte-voor-2023-vergroot/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:35
WBNL20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:10:
[...]
is met terugwerkende kracht ingegaan en je kunt nu tot 10 jaar ongebruikte ruimte alsnog gebruiken i.p.v. 7 jaar, zie o.a.

https://brightpensioen.nl/jaarruimte-voor-2023-vergroot/
Ik bedoelde de maximale inkomensgrens voor het kindgebonden budget.
https://www.consumentenbo...n/kindgebonden-budget#no3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
dbzfan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:44:
Met een inkomen van 125k krijg je toch geen kindgebonden budget 8)7
In 2024 wel. Dan is de grens blijkbaar 140k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:40

dbzfan

Nee.

jantje112 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:07:
[...]

In 2024 wel. Dan is de grens blijkbaar 140k+
Met meer dan 2 kinderen dan?
Ik heb een proefberekening gemaakt voor mijn situatie, 2 kinderen, 120k verzamelinkomen, 2024, geen kindgebonden budget mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
dbzfan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:10:
[...]

Met meer dan 2 kinderen dan?
Ik heb een proefberekening gemaakt voor mijn situatie, 2 kinderen, 120k verzamelinkomen, 2024, geen kindgebonden budget mogelijk.
4 kids (2 inwonend partner en 2 gezamenlijk. 15.16. 5 en 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
jantje112 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:57:
Situatie:

2012 - 2019 zzp
2019 - heden loondienst

Eigen huis
4 kids (2 eigen, 2 kado..)
partner

Verzamelinkomen 125k

Vraag:

Ik heb in mijn zzp periode actief veel geld belegd voor het pensioengat. Dit is ongeveer 250k waard.
Mijn hypotheek is iets meer dan dit bedrag.

Wij krijgen kindgebonden budget. Is het vermogen voor de belastingdienst mijn pensioenpot (reguliere beleggingsrekening) - hypotheek = vermogen

OF

Kijkt men naar het totale vermogen van het gezin en staat de hypotheek hier los van?

Iemand advies?
Lees de website van de belastingdienst https://www.belastingdien...toeslag_krijgen/vermogen/

Vet duidelijk. Verder kun je ze ook bellen ;-)

Maar je huis en hypotheek tellen dus (meestal) niet als vermogen/schulden. Die beleggingen tellen mee ALS ze in box 3 vallen . zijn het speciale pensioen beleggingen met extra regels en belastingvoordelen dan tellen ze niet mee qua vermogen en zit je dus 'goed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38

Barrycade

Through the...

Toch eens ingedoken want dacht huh kindgebonden budget?

Wij hebben een verzameld inkomen iets hoger dan TS, 2 kinderen minder en een lage hypotheek. Als je de uitgebreide rekenmodule volgt op de belastingsdienst website kom je er achter dat ze je rente vragen om je belastbaar inkomen te verminderen.

Plus vragen ze naar je vermogen en dat kan je allemaal opzoeken bij je vorige aangiftes hoe de pensioenpotjes berekend worden. Als het gewoon los belegd is zonder pensioen component / stempel zal het tellen als vermogen en kom je boven de 177k. Anders telt het niet mee als vermogen.

Even aangenomen dat het niet in een spaar bv ofzo zit.

Maar alleen al op salaris komen we niet in aanmerking.

Dus of TS heeft heel veel aftrekposten om zijn en zijn partners salaris te drukken. Of als je 4 kinderen hebt mag je inkomen hoger zijn.Of er gaat iets anders scheef.

Maar zonder cijfers is het gokken voor ons.

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 20-12-2023 08:04 ]

Pagina: 1