Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• onyx666666
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-10 20:44
Hallo

Ik heb 2 offertes voor 12 zonnepanelen met Enphase omvormers (vanwege schaduw van dakkapellen)

De offertes zijn bijna gelijk alleen de ene heeft das solar 425 w glas glas panelen en de andere heeft longi sollar 430 panelen (geen glas/glas)

De offerte voor das solar was 5645 euro. De partij die de longhi aanbied zat eerst 600 euro hoger maar wil het ook voor 5645 maken (is daar heel open over en geeft ver ook niet af op de andere partij dat die slechter zou zijn ofzo).

Allebei zijn het N type panelen.

Is glas/glas beduidend beter of voot het bekendere merk gaan ? of maakt het niet veel uit en voor de partij gaan die beste gevoel geeft ?

gr

Alle reacties

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-11 23:03
Ik zit zelf met zelfde vraag - alleen dan gaat het over Jinko 420 die 10-15 per paneel goedkoper zijn dan JA Solar, dus ben ook wel benieuwd naar de reacties.

Ik had het volgende iig op Google gevonden: https://www.zonnepanelen.net/glas-glas-zonnepanelen/

Een ander voordeel voor glas glas wat wel bekend bij me is en niet genoemd is op bovenstaande site, betreft dat glas glas geen pfas houdend kunststof bevat wat veel oude type panelen weer wel hebben (om viezigheid niet te laten plakken aan de onderkanten).

Maar ben ook benieuwd naar reacties van anderen.. ik zou in jouw geval idealiter voor glas/glas gaan. Jinko merk ben ik wel fan van maar kan ik glas/glas weer moeilijk vinden en JA Solar is in mijn geval ook tier1 met 22% efficiency panelen..

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:26
@WBNL20 bij glas/glas zeggen ze: "langere levensduur, een hogere opbrengst en rendement"
Is dat ook zo?
Ik heb een setje ouwe meuk panelen.
Daarop geven ze 25 jaar garantie en maximaal 0,5% verlies per jaar (nog minimaal 80% na 25 jaar).
Is dat bij glas/glas beter?

Ik heb mijn panelen nu 7 jaar liggen.
De maximale piekopbrengst halen ze nog steeds. (er is altijd 1 dag in april/mei waarop de panelen nog steeds 100% van hun rated Wp ook werkelijk halen voor een kort moment)
En de verschillen tussen de jaren heen zijn al snel 5-10% waardoor het heel moeilijk is om te bepalen of de panelen al een paar procent zijn afgenomen of niet.
Mijn beste jaaropbrengst ooit was 2022

Voor mij klinkt het alsof glas/glas in theorie wellicht beter zou moeten kunnen zijn, maar dat de verschillen in de praktijk toch wel erg klein zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• WBNL20
@GarBaGe meeste panelen zullen bij levering overpresteren, dus in dat licht moet je het denk ik zien.. glas glas denk ook beter die diffuus licht e.d.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:36
Nadeel wat ik zo kan bedenken aan glas/glas is het gewicht van die 2e glasplaat. Glas/glas paneel van Solarwatt bijvoorbeeld is 25kg voor 375Wp. Een Jinko 375Wp paneeltje is 19kg. Een beetje dak moet dat gewoon kunnen dragen, maar je hebt het over 30% extra gewicht tov een glas/folie paneel.

Edit: genoemde paneel van DAS solar is 20.5kg.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 19-12-2023 15:17 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

Ik heb niemand over de brandveiligheid gehoord.
Dat vindt ik zelf toch wel een belangrijk argument voor glas/glas.
En vocht zal toch ook minder makkelijk in het inwendige komen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@GarBaGe @onyx666666 Net met 11 jaar oude panelen vervangen. Degradatie......geen.

Ik heb nu gekozen voor Jinko 430. Tip: ik had hiervoor een SMA met Shadefix en nu een Goodwe 5000 DNS G3 en die werken je schaduw gewoon netjes weg. Scheelt je bakken met geld. Ter indicatie: ik heb €7200,- betaald voor 17 panelen inclusief het verwijderen van de oude. Voor het verwijderen zijn ze op en neer moeten rijden dus 2 keer reiskosten want dakpannen eerst vervangen alvorens nieuwe erop.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 19-12-2023 16:51 ]

• _JGC_
@MotorBeast hoe werkt dat schaduw wegwerken dan eigenlijk?

Ik heb hier 6x Jinko 435Wp op een Goodwe 3000-XS-11. Die begint 's morgens zodra het licht is en gaat door tot schemering, zelfs zonder zon haal ik daar nog 1KWh per dag uit. Collega heeft Enphase liggen met meer panelen en meer Wp, zelfde orientatie en geen enkele vorm van schaduw, die haalt op dagen als vandaag 0.5KWh.

Nu heb ik doelbewust 6 panelen boven de dakkapel langs gelegd en niks ernaast of tussen de dakkapellen in, lekker simpele installatie zo, gewoon 1 string op een omvormer zonder dure optimizers die kapot kunnen gaan.

• onyx666666
ik begrijp de opmerking over dure optimizers niet zo goed. Dit gaat om micro omvormers.
Als jij 6 microomvormers had gehad was je waarschijnlijk toch net zoveel kwijt geweest als jou ene omvormer ? (ongeveer 600) en de micro-omvormers hebben 25 jaar garantie (volgens mij de "normale"omvormers niet.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Een stringomvormer vervang je in 5 minuten. Voor vervanging van een micro is 2 man een paar uur bezig. Steiger opbouwen, Paneel er tussenuit, omvormer los maken, nieuwe omvormer terug plaatsen en aansluiten, paneel terug plaatsen, steiger afbreken. Als de arbeid voor het vervangen niet mee gaat in de garantie, en zo gaat dat bij Enphase, dan ben je met een micro veel duurder uit, 25 jaar garantie of niet.

• _JGC_
Goodwe 3000XS komt met 10 jaar garantie, kost 400 euro, geen 600.
En 25 jaar... wie zegt dat over 10 jaar je installateur nog bestaat? De een na de ander valt om door onduidelijkheid mbt salderen en mensen die niet meer durven te investeren.

En idd het vervangen bij een defect... gewoon op zolder ipv op het dak.

• MotorBeast
onyx666666 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:11:
ik begrijp de opmerking over dure optimizers niet zo goed. Dit gaat om micro omvormers.
Als jij 6 microomvormers had gehad was je waarschijnlijk toch net zoveel kwijt geweest als jou ene omvormer ? (ongeveer 600) en de micro-omvormers hebben 25 jaar garantie (volgens mij de "normale"omvormers niet.
Excuus...micro omvormer. Volgens mij zijn die toch al snel zo'n €120,- per stuk x aantal panelen. Mijn omvormer https://www.winkelman-zon...dns-2-mppt-incl-gein.html €627,- (heb oost/west ligging). Scheelt mij toch als snel zo'n €1000,-.

• WBNL20
MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:15:
[...]

Excuus...micro omvormer. Volgens mij zijn die toch al snel zo'n €120,- per stuk x aantal panelen. Mijn omvormer https://www.winkelman-zon...dns-2-mppt-incl-gein.html €627,- (heb oost/west ligging). Scheelt mij toch als snel zo'n €1000,-.
Hoymiles is omvormer en optimizer in een en ook makkelijk te vervangen plus per paneel een MPPT en monitoring

• MotorBeast
_JGC_ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:13:
@MotorBeast hoe werkt dat schaduw wegwerken dan eigenlijk?

Ik heb hier 6x Jinko 435Wp op een Goodwe 3000-XS-11. Die begint 's morgens zodra het licht is en gaat door tot schemering, zelfs zonder zon haal ik daar nog 1KWh per dag uit. Collega heeft Enphase liggen met meer panelen en meer Wp, zelfde orientatie en geen enkele vorm van schaduw, die haalt op dagen als vandaag 0.5KWh.

Nu heb ik doelbewust 6 panelen boven de dakkapel langs gelegd en niks ernaast of tussen de dakkapellen in, lekker simpele installatie zo, gewoon 1 string op een omvormer zonder dure optimizers die kapot kunnen gaan.
https://community.goodwe....es%20Shadow%20Scan%20Work?

Bij de nieuwe omvormers kan je de interval zelf instellen. Heb daarom ook bewust een G3 genomen. Staat nu op 1x per kwartier. Afgelopen week. Schaduw aan einde van de dag. Mooi parabooltje toch?

Zeker als je al je panelen die in de schaduw liggen landscape kan leggen werkt de schaduwwerking helemaal probleemloos ivm diodes in het paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI8Fak66bfE46f0PHGEtBmex8XA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sB8KRgdPbPA8DQHWUqfEKiTb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-12-2023 19:25 ]

• MotorBeast
WBNL20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:16:
[...]

Hoymiles is omvormer en optimizer in een en ook makkelijk te vervangen plus per paneel een MPPT en monitoring
Monitoring per paneel vind ik onzin. Had hiervoor 11 jaar al panelen. Die dingen gaan niet stuk. Je omvormer gaat stuk op termijn. €600,- afkoppelen, nieuwe hangen....klaar.

• WBNL20
MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:19:
[...]

Monitoring per paneel vind ik onzin. Had hiervoor 11 jaar al panelen. Die dingen gaan niet stuk. Je omvormer gaat stuk op termijn. €600,- afkoppelen, nieuwe hangen....klaar.
Die 600 trek ik in twijfel - je hebt bij de HMT-2250 maar een module per 6 panelen nodig en op de HMT-2250 geven ze evt. met uitbreiding vanuit fabriek tot 25 jaar garantie, dus de vraag of je het in economische levensduur al zou moeten vervangen..!

• MotorBeast
WBNL20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:53:
[...]
Die 600 trek ik in twijfel - je hebt bij de HMT-2250 maar een module per 6 panelen nodig en op de HMT-2250 geven ze evt. met uitbreiding vanuit fabriek tot 25 jaar garantie, dus de vraag of je het in economische levensduur al zou moeten vervangen..!
€600,- voor een nieuwe string omvormer. Laat dat ding 10 jaar meegaan kost je omvormer €60,- per jaar. En je kan hem als je een beetje handig bent makkelijk zelf vervangen.

En die garanties.....Mijn oude panelen ook 25 jaar, maar .......oeps fabrikant HJ Solar bestaat niet meer. ;w Garantie.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 19-12-2023 20:01 ]

• onyx666666
Een string omvormer is geen optie, ik heb weinig ruimte en panelen komen ook onder en naast dakkapel.

• MotorBeast
onyx666666 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:00:
Een string omvormer is geen optie, ik heb weinig ruimte en panelen komen ook onder en naast dakkapel.
Volgens mij heb ik je net hierboven uitgelegd hoe of wat. Ik heb ook schaduw van het huis van de buurman.

• WBNL20
MotorBeast schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:59:
[...]

€600,- voor een nieuwe string omvormer. Laat dat ding 10 jaar meegaan kost je omvormer €60,- per jaar. En je kan hem als je een beetje handig bent makkelijk zelf vervangen.

En die garanties.....Mijn oude panelen ook 25 jaar, maar .......oeps fabrikant HJ Solar bestaat niet meer. ;w Garantie.
Ik bedoel dat je die Hoymiles nooit hoeft te vervangen en dus die dure uren (plus evt. nieuwe inverter) waarschijnlijk niet hoeft te maken.. deze Hoymiles kan ook onder de panelen bij weinig ruimte @onyx666666

• MotorBeast
WBNL20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
[...]
Ik bedoel dat je die Hoymiles nooit hoeft te vervangen en dus die dure uren (plus evt. nieuwe inverter) waarschijnlijk niet hoeft te maken.. deze Hoymiles kan ook onder de panelen bij weinig ruimte @onyx666666
Dat zou ik ook zeggen als fabrikant. Wie heeft die dingen al 25 jaar op zijn dak liggen?

Maar ik heb mijn ervaring gedeeld met schaduwmanagement. Succes met de keuze.

• onyx666666
maar ongeacht welke omvormer, mijn vraag ging over het verschil glas/glas van onbekend merk vs glas folie van bekend merk.

Ik heb hier nu een goed argument gezien om voor glas/glas te kiezen en dat is het brandgevaar.

Is er nog meer ?

[ Voor 7% gewijzigd door onyx666666 op 19-12-2023 22:13 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

beste argument is de betere verzegeling tussen de platen waardoor ze niet water naar binnen trekken en stuk gaan. iets waar oudere panelen veel last van hebben. je koopt het niet voor nu maar omdat het over 15 jaar een hogere kans heeft om niet stuk te gaan of mindere werking krijgt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• onyx666666
ok dus een onbekender merk glas/glas is beter dan een bekend merk glas/folie.
Dank je

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

onyx666666 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:19:
ok dus een onbekender merk glas/glas is beter dan een bekend merk glas/folie.
Dank je
glas glas is zoizo een nieuwe techniek dus er zijn zeker voordelen als je in het geval van DAS met een nieuwe productielijn begint en ook mikt op het hogere segment ipv prijsvechten zoals de meeste andere chinese merken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• onyx666666
nog 1 overweging. Glas/Glas is dan wel duurzamer maar kent iemand de fabrikant "Das Solar" want als deze over 10 jaar niet meer zou bestaan heb je niets als je garantie moet claimen.
Nu kan dat natuurlijk ook met Longi gebeuren maar volgens mij is die iets groter (omzet in 2022 van 21 miljard)
Pagina: 1