Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-04-2024
Beste CV-tuners,

Geïnspireerd door het CV tune topic ben ik thuis aan de slag gegaan met mijn installatie.
Na een aantal aanpassingen zit ik met een groot mysterie waarvoor ik graag jullie kennis en kunde inschakel.

Mijn mysterie/vraag: hoe kan het, dat als de klep van mijn vloerverwarming beneden dicht zit (en er verder geen warmtevraag kan zijn), mijn CV toch blijft aanslaan? Het lijkt mij namelijk dat mijn CV op dat soort momenten onnodig water aan het verwarmen is, wat vervolgens wordt weggepompt om zonder benut te worden weer retour gaat naar de CV. Zie ter illustratie een voorbeeld uitdraai van mijn P1 meter van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV2sJpUNkb8tkTRVZeVdGpfY4DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nISkIdeNBfrauV1Rbh7TWlw2.jpg?f=fotoalbum_large

De relevante informatie van mijn installatie:
1) ATAG Q42C CV ketel met een Honeywell Evohome opentherm rf-module. De relevante instellingen van de CV zijn:
Max aanvoer temperatuur: 50 graden
Minimaal pompsnelheid: 40% (op basis van handleiding CV, kan in theorie lager)
Maximale pompsnelheid: 70% (op basis van handleiding CV, kan in theorie lager)
Maximaal vermogen: 9.6 kW
2) Honeywell Evotouch basis station ingesteld op laagst aantal schakelingen per uur (3 x) en minimale aan tijd van 2 minuten
3) Honeywell T87M2018 modulerende thermostaat
4) Honeywell VC8615 zoneklep op de aanvoer, aangesloten op een Honeywell BDR91 zone relais
5) Vloerverwarming verdeler met een Grundfos UPM3 AUTO L pomp, thermostaat op 40 graden

Verder heb ik boven radiotoren met HR92 knoppen. Deze laat ik echter buiten beschouwen omdat de radiatoren nooit een warmtevraag creëren (deze staan standaard op een dusdanige koude temperatuur ingesteld).

Bij voorbaat heel erg veel dank voor jullie tijd en hulp.

Groeten!

Hypocaustum

Beste antwoord (via hypocaustum op 19-12-2023 15:09)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

hypocaustum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:27:
Helaas zit ik buiten iedere garantie termijn (om niet te spreken over de jaren aan onnodig hoog stookkosten waarschijnlijk). Op basis van jouw kennis, bestaat er een mogelijkheid dat dit een dusdanig grove fout is dat ik de installateur aansprakelijk kan stellen? Oftewel: had iemand met de juiste kennis kunnen weten dat de opgeleverde installatie niet goed werkt?
Het is tegen de voorschriften van Honeywell in (de combinatie wordt ook nooit ergens aangeboden) dus wat je daar mee doet is aan jou.

Zie: https://www.resideo.com/n...%20Brochure%20evohome.pdf

mogelijke toepassingen:
• Aan/uit-cv-ketel of zoneklep
• Modulerende OpenTherm-cv-ketel
• Warmtepomp
• Stadsverwarming
• Pelletkachels

Dus niet Modulerend met zoneklep.

Een andere optie (gezien je toch nooit warmte vraag boven hebt) is gewoon de klep openzetten/verwijderen, dan is je probleem ook opgelost. Mooier is de zone aanpassen naar VV zonder zone klep, dan kan je de BDR91 ook afmelden.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2023 14:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dit is al een paar keer langsgekomen, een zone klep (100% of 0%) kan niet overweg met een modulerende thermostaat. Je dient de aan/uit versie daarvoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
@DukeBox dank voor je snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn modulerende Honeywell Home Round kamerthermostaat vervangen voor een aan/uit variant (zoals de T87RF2025)?

[ Voor 47% gewijzigd door hypocaustum op 19-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 22:35
Het principe is simpel. warmte vraag (AAN), zoneklep open (AAN). En vice versa (UIT). Die zonekleppen kennen geen "modulerende tussenstand".

Idee om te beginnen je CV+thermostaat op aan/uit aan te sluiten? Daarna de rest van je systeem onder de loep nemen en overzetten/vervangen indien nodig.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

hypocaustum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:20:
@DukeBox dank voor je snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn modulerende Honeywell Home Round kamerthermostaat vervangen voor een aan/uit variant (zoals de T87RF2025)?
Ja, als de modulerende geen aan/uit optie heeft. Ik vraag mij alleen af wat je zoneklep toevoegt doet als je maar een enkele thermostaat hebt? Of heb je meerdere zonekleppen/verdiepingen met VV?

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
@roelieboelie Ik kan bij de instellingen de RF-module van mijn ketel omzetten van Opentherm naar Aan/uit. Als ik je goed begrijp is dit een startpunt om te kijken of hiermee het probleem is verholpen. Mocht dit zo zijn dan kan ik de thermostaat vervangen voor een aan/uit variant en de RF-module weer terugzetten naar Opentherm (want het moduleren is in de toekomst wel handig als toch een keer de radiator boven open staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik denk dat er ergens wat fout gaat in je denkwijze, je round T87M2018 gebruik je neem ik aan niet als thermostaat maar als voeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
@DukeBox De huidige kamerthermostaat heeft geen aan/uit optie. Ik heb alleen beneden vloerverwarming en op de andere verdiepingen radiatoren. De klep is bij de bouw last minute ertussen geplaatst door de bouwer omdat (volgens de woorden van de bouwer) hierdoor de warmteregeling beneden en boven onafhankelijk van elkaar kunnen lopen (oftewel als beneden op temperatuur is kan boven een kachel toch warm worden en andersom).

De huidige kamerthermostaat beneden staat als externe sensor geregistreerd (dus inderdaad als voeler denk ik)

[ Voor 11% gewijzigd door hypocaustum op 19-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niets van je opzet.. waarom heb je 2 voelers (evohome touch en round modulation) als je maar 1 zone hebt (je zone klep)?

Hoe dan ook, met een zoneklep in je systeem moet je je ketel ook aan/uit aansturen dus je R8810A1018 moet je vervangen voor een BDR91A1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
DukeBox schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:59:
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niets van je opzet.. waarom heb je 2 voelers (evohome touch en round modulation) als je maar 1 zone hebt (je zone klep)?

Hoe dan ook, met een zoneklep in je systeem moet je je ketel ook aan/uit aansturen dus je R8810A1018 moet je vervangen voor een BDR91A1000
Excuus voor de verwarring, de Evohome touch is geen voeler maar enkel een centraal bedieningspaneel (deze staat op de 2e verdieping). De round modulation is de daadwerkelijke voeler in de woonkamer. Ik kan je overigens een hand geven wat betreft de onduidelijkheid van het systeem, hoe meer ik mij verdiep hoe minder ik de keuzes van de installateur snap.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

hypocaustum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:02:
Excuus voor de verwarring, de Evohome touch is geen voeler maar enkel een centraal bedieningspaneel (deze staat op de 2e verdieping).
Het punt is dat ik de zoneklep in zijn geheel niet begrijp als je nergens anders actuators hebt. Wat was het idee van een externe voeler/sensor beneden met zoneklep zonder verder de boel boven niet aan te sturen?
Waarom de touch niet gewoon beneden i.p.v. de round of wilde je boven ook kunnen bedienen?
Beetje overkill ook voor maar 1 ding dat je kan bedienen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
DukeBox schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:09:
[...]

Het punt is dat ik de zoneklep in zijn geheel niet begrijp als je nergens anders actuators hebt. Wat was het idee van een externe voeler/sensor beneden met zoneklep zonder verder de boel boven niet aan te sturen?
Waarom de touch niet gewoon beneden i.p.v. de round of wilde je boven ook kunnen bedienen?
Beetje overkill ook voor maar 1 ding dat je kan bedienen.
De aansturing boven komt van de individuele HR92 knoppen die communiceren met het Evohome Touch paneel om vervolgens de ketel aan te sturen. Beneden kan ik de temperatuur instellen via de Evohome Round knop, mijn telefoon of via het Evohome Touch paneel op de 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

hypocaustum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:14:
De aansturing boven komt van de individuele HR92 knoppen die communiceren met het Evohome Touch paneel om vervolgens de ketel aan te sturen. Beneden kan ik de temperatuur instellen via de Evohome Round knop, mijn telefoon of via het Evohome Touch paneel op de 2e verdieping.
Ah, stom van mij, had over HR92 heen gelezen, ik had niet verder dan de opsomming gekeken. De keuze zoals het is opgesteld is dan ok (al had de round ook vervangen kunnen worden door de touch).

Hoe dan ook geld nog steeds het eerder gegeven antwoord, de RF module bij je ketel moet naar een aan/uit model, dat had jouw installateur moeten weten. Zodra je met kleppen gaat werken vervalt opentherm/modulerende aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypocaustum
DukeBox schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:22:
[...]

Ah, stom van mij, had over HR92 heen gelezen, ik had niet verder dan de opsomming gekeken. De keuze zoals het is opgesteld is dan ok (al had de round ook vervangen kunnen worden door de touch).

Hoe dan ook geld nog steeds het eerder gegeven antwoord, de RF module bij je ketel moet naar een aan/uit model, dat had jouw installateur moeten weten. Zodra je met kleppen gaat werken vervalt opentherm/modulerende aansturing.
Helaas zit ik buiten iedere garantie termijn (om niet te spreken over de jaren aan onnodig hoog stookkosten waarschijnlijk). Op basis van jouw kennis, bestaat er een mogelijkheid dat dit een dusdanig grove fout is dat ik de installateur aansprakelijk kan stellen? Oftewel: had iemand met de juiste kennis kunnen weten dat de opgeleverde installatie niet goed werkt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

hypocaustum schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:27:
Het is tegen de voorschriften van Honeywell in (de combinatie wordt ook nooit ergens aangeboden) dus wat je daar mee doet is aan jou.

mogelijke toepassingen:
• Warmtepomp
• Stadsverwarming
• Pelletkachels

Een andere optie (gezien je toch nooit warmte vraag boven hebt) is gewoon de klep openzetten/verwijderen, dan is je probleem ook opgelost. Mooier is de zone aanpassen naar VV zonder zone klep, dan kan je de BDR91 ook afmelden.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hypocaustum
DukeBox schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:29:
[...]

mogelijke toepassingen:
• Warmtepomp
• Stadsverwarming
• Pelletkachels

toon volledige bericht
Heel erg veel dank voor alle input en kennis! Ik heb voorlopig de klep handmatig opengezet en daarna de stekker eruit gelaten. Benieuwd of dit voor een betere regeling gaat zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ben ook benieuwd dus houd ons op de hoogte.

• hypocaustum
DukeBox schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:18:
Ben ook benieuwd dus houd ons op de hoogte.
Ik heb de klep 1,5 dagen open gehad. Mijn constateringen zijn:
- de temperatuur in de woonkamer bleef oplopen tot zelf 21,5 graden (ondanks dat thermostaat op 19,5 stond)
- zelfs bij 0% warmtevraag (had thermostaat helemaal teruggedraaid) bleef de CV verwarmen en werken
- Na het sluiten van de klep stopte de CV weer met opwarmen en daalde het verbruik naar 0
- momenteel is de woonkamer nog zo warm dat de CV al bijna een halve dag niet heeft hoeven verwarmen 8)7

Mijn overpeinzingen na dit experiment:
- mijn klep zit op de aanvoer en niet op de retour van de vloerverwarming. Door het open laten van de klep is er misschien een constante flow ontstaan richting de CV (want de pomp van de VV draait constant) waardoor de CV blijft aanslaan?

Mochten jullie nog iets kunnen bedenken dan hoor ik het graag. Voorlopig laat ik de klep weer automatisch door het systeem aansturen

• DukeBox

DukeBox

hypocaustum schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:18:
Door het open laten van de klep is er misschien een constante flow ontstaan richting de CV (want de pomp van de VV draait constant) waardoor de CV blijft aanslaan?
Zolang je CV zijn warmte kwijt kan én de setpoint niet haalt dan blijft deze stoken. Wat zie je bij systeemoverzicht aan warmtevraag op het moment dat je ketel aan het stoken is?

• hypocaustum
DukeBox schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:52:
[...]

Zolang je CV zijn warmte kwijt kan én de setpoint niet haalt dan blijft deze stoken. Wat zie je bij systeemoverzicht aan warmtevraag op het moment dat je ketel aan het stoken is?
Alle bronnen staan op 0% warmtevraag en ook de opentherm module staat op 0%. Heel Evohome geeft dus eigenlijk 0% warmtevraag. Ik heb even gezocht naar de betekenis van setpoint maar ik meen dat dit de gewenste temperatuur is op de kamerthermostaat. Als dat klopt dat is er dus sprake van het volgende: het setpoint is ruimschoots overschreden (setpoint is 19,5 graden, kamertemperatuur was 21,5 graden).

[ Voor 24% gewijzigd door hypocaustum op 21-12-2023 20:07 ]

• DukeBox

DukeBox

Dan krijgt je CV dus op een andere manier de opdracht om te stoken. Je hebt niet toevallig per ongeluk de knop op je OpenTherm rf module gedrukt? Dan gaat hij namelijk op continue stoken (maar gaat je cv intern moduleren en o.a. stoppen bij te warm retour).

• hypocaustum
DukeBox schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:51:
Dan krijgt je CV dus op een andere manier de opdracht om te stoken. Je hebt niet toevallig per ongeluk de knop op je OpenTherm rf module gedrukt? Dan gaat hij namelijk op continue stoken (maar gaat je cv intern moduleren en o.a. stoppen bij te warm retour).
Nee ik heb de rf module bij de ketel niet aangeraakt tijdens het proces. Nu ik er over nadenk heb ik wel de module bij de klep gebruikt om hem open te zetten, waarna ik de stroom van de klep heb gehaald (en met de module bij de klep heb ik daarna niks gedaan). Zou hierdoor een mismatch aan signalen zijn gegeven? Voor zover ik kan overzien ontvangst de module bij de klep alleen signalen dus ik twijfel wel aan deze hypothese.

[ Voor 13% gewijzigd door hypocaustum op 21-12-2023 21:39 ]

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 12:34
Voor zover ik weet, kijkt een ketel alleen maar naar zijn retour temperatuur om te regelen, immers, de aanvoertemperatuur weet ie zelf wel.

Kennelijk ziet jou ketel water retour komen wat onder zijn grens zit en daardoor het water gaat verhitten. Heb je wellicht de bypass leiding ergens zitten aan het einde van je kring? Staat die wellicht te licht afgesteld of staat deze (kapot) wellicht gewoon open?

Wat je kan doen is Info 4 (retourtemperatuur) op de ketel eens in de gaten houden, zie pagina 27: https://atag.compano.com/...CHR%20Q-SERIE%20V0117.pdf

Overigens heb ik jaren gedraaid met een Intergas Xtreme op een modulerende Evohome set met zoneklep (Danfoss) in de aanvoer van de vloerverwarming en nooit problemen er mee gehad.

[ Voor 35% gewijzigd door Looney11 op 21-12-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Looney11 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:45:
Kennelijk ziet jou ketel water retour komen wat onder zijn grens zit en daardoor het water gaat verhitten. Heb je wellicht de bypass leiding ergens zitten aan het einde van je kring? Staat die wellicht te licht afgesteld of staat deze (kapot) wellicht gewoon open?
De retour temp heeft niets met de setpoint te maken, dat zorgt er alleen voor dat de ketel stopt/terug moduleert als die de warmte in het circuit niet kwijt kan. De thermostaat (of in geval van evohome, de basis unit) is de enige die warmte vraag kan doorgeven in een normale situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 22-12-2023 09:19 ]

Pagina: 1