Waarom dubbele aanvoer waterleidingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:38
Ik ben bezig met een renovatie thuis en ben daarvoor de nieuwe waterleiding aan het ontwerpen.

Nu zie ik in brochures van Uponor dat hun meelagenbuizen dubbele aanvoer hebben in het ontwerp (zie foto).

Kan iemand mij vertellen waarom dit is? (voorkomen dode leidingen voor legionella?). Ik zie het in meerdere brochures zo gedaan worden, dus zal geen toeval zijn.

Zo ja, is het dan aan te bevelen als de installatie het toestaat (in mijn geval wel, bungalow) om de 'uiteinden' van alle aftakkingen van de hoofdaanover (naar toilet / douche / keuken) ook met elkaar te verbinden?

Ik laat namelijk nu in het ontwerp alle aftakkingen eindigen in een 'wordt bijna altijd wel gebruikt' verbruiker als een toilet, maar bijvoorbeeld onze logeerkamer die een en-suite heeft heeft een toilet aan het eind van de aftakking wat dan natuurlijk weer bijna nooit gebruikt wordt. De aanvoer van dat toilet zou ik kunnen doorlussen met het hoofdtoilet zodat er altijd stroming is?

Ben benieuwd, want heb dit nog niet eerder gezien in de praktijk met mijn beperkte ervaring als doe het zelver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i41jF3uCpdgvEDv1VT5NyoluELU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkh9HzB28zmeihzVwRs8A7Zn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Meer koppelingen en leidingen verkopen?
Je dode punten blijven toch hetzelfde?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-05 19:37
Ik denk dat een brochure vooral wil laten zien wat mogelijk is.. ik zou daar geen waarde aan hechten. Gewoon gezond verstand gebruiken.

Leidingen zo kort mogelijk houden, zo min mogelijk koppelingen en als je al bochten maakt, zo flauw mogelijk houden. Beter een bocht dan een koppeling. 1e prio is bij kotste route, rekening houdend met potentiele toekomstige uitbreidingen. En liefst geen 'dode' leidingen aanleggen (voor eventuele toekomstige uitbreidingen).

[ Voor 58% gewijzigd door grasmanek94 op 19-12-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Zat even te zoeken want ik was ook wel benieuwd of hier een goeie reden voor is.

Hij kwam hier ook voorbij JvdA in "waterleiding diameters voor in B&B" maar zoals daar opgemerkt wordt waarschijnlijk overkill.

Hoe ik de opmerking begrijp uit deze post is als je de linkerkraan niet zou gebruiken voor lange tijd dat daar water lang stil staat. Als je rechts gebruikt stroomt het ook over links. En vice versa. Maar het zal ook wel een verdienmodel zijn. Kan me wel voorstellen dat je zo'n U-plaat gebruikt ipv een extra t-stuk voor een extra punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
Dank allen voor zo'n supersnelle response! Ik ga het gewoon simpel houden en zorgen voor een veelgebruikte doorstromer op het eind van de aftakking, minimaal aantal koppelingen en flauwe bochten waar mogelijk.

Qua toekomst voorbereiding wil ik alleen kijken of ik de leidingen zo kan leggen dat ik er tzt de schaar in kan zeten onder de vloer om grijs water aan te koppelen voor de toiletten. Wat dat betreft dus nog wel even nadenken welke doorstromer aan het eind dan het slimst is als het toilet dat op enig moment niet meer is.

Goede opmerking ook in die andere thread dat als je dit bij warm water doet het wel twee keer zo lang duurt voordat de kraan warm is omdat je dubbele leiding moet vullen; dat is best verspillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Als je het warm water in de badkamers van een rusthuis of ziekenhuis wil aansluiten, of de waterleiding in een subtropisch zwembad; dan moet je zo'n dubbele aansluitingen gebruiken. Maar dan niet gewoon zoals op de foto in een T-stukje aan elkaar, maar doorlussen van ene naar andere, en terugkomen naar de warmwaterboiler via een circulatiepomp. Door op gezette tijden de circulatiepomp te laten draaien, kan je garanderen dat alle leidingen 60°C hebben aangetikt en dus legionellavrij zijn. Enkel nodig in hoogrisico-omstandigheden, want je hebt ook energiekosten van de pomp en warmteverliezen ("muurverwarming" op 60°).

Zo'n dubbele aansluiting kan ook een dure oplossing tegen koukleumen voorzien, met zo'n ringleiding kan je zorgen dat je meteen warm water hebt als de circulatiepomp draait, heb je een kouklem-partner zal die het appreciëren als je dit in de badkamer voorziet met een bewegingsmelder om de pomp aan te sturen (om wat kosten te besparen): altijd direct warm water om je tanden te poetsen 8)7

Ik raad aan om collectoren met kraantjes op de individuele aansluitingen te gebruiken, en die ergens netjes bereikbaar onzichtbaar weg te werken; zowel voor warm en koud water. Voor koud erg handig om even de leiding af te sluiten als je ergens aan moet werken, voor warm ga je zo ook de langste leiding (toevoer naar collector) samennemen waardoor die vlot doorstroomt en zodra één verbruiker warm water heeft genomen heb je erg vlot warm water. Je kan dan ook je diameters optimaliseren (gezamenlijke toevoer net dik genoeg, individuele leidingen 16mm).

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 19-12-2023 15:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Door deze opstelling heb je minder kans op langdurig stilstaand water. Als 1 waterpunt gebruikt wordt, vervang je automatisch al het water over tijd. Dat vermindert de kans op legionella. Ga maar na: water stroomt altijd langs beide kranen als 1 van de 2 gebruikt wordt.

Bijkomend voordeel is ook betere drukverdeling als beide aansluitingen gebruikt worden, maar dat is niet zo interessant verder.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 19-12-2023 16:04 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
Heldere uitleg! Nu snap ik precies waar het voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

naftebakje schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:10:
Zo'n dubbele aansluiting kan ook een dure oplossing tegen koukleumen voorzien, met zo'n ringleiding kan je zorgen dat je meteen warm water hebt als de circulatiepomp draait, heb je een kouklem-partner zal die het appreciëren als je dit in de badkamer voorziet met een bewegingsmelder om de pomp aan te sturen (om wat kosten te besparen): altijd direct warm water om je tanden te poetsen 8)7
Koukleum hier. Wist wel af van het bestaan van dergelijke circulatiepompen maar zou het nooit overwegen vanwege het energieverbruik. Echter het idee om dit wat slimmer aan te pakken is geniaal 🤣

Ik zou het laten trigger door het inschakelen van het licht in de badkamer en zolang het licht aan is periodiek even laten pompen om de X minuten...

Verder zijn er blijkbaar ook warmwaterleidingen die gecombineerd zijn met een stuk afvoerleiding om warmte te recupereren. Iets voor TS?

Full disclosure: in heb ambities voor het bouwen van mijn eigen subtropisch zwembad. Naar Florida verhuizen zal waarschijnlijk goedkoper zijn though...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
WhiteDog schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:52:
[...]Verder zijn er blijkbaar ook warmwaterleidingen die gecombineerd zijn met een stuk afvoerleiding om warmte te recupereren. Iets voor TS?...
Een doucheWTW; daar ga je met het warme afvalwater het koude toevoerwater gaan opwarmen, inderdaad interessant om te plaatsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1