Seagate barracuda plots heel traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joachim1107
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-04 08:57
Mijn seagate barracude HDD is plots heel traag zonder duidelijke aanleiding. Bij een speed test haalt ze niet eens meer snelheden van 1MB/s.

Ik heb al de schijf gecontroleerd op fouten, gedefragmenteerd en de SATA kabel verstoken naar andere poort op moederbord. Niets helpt.

Enige suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? Of moet ik ervan uitgaan dat de schijf zelf kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

Wat waren de uitslagen van de tests? Heb je ook een health test gedaan?
Heb je bad sectors?

Ik zou de data z.s.m veilig stellen in ieder geval

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joachim1107
Ik heb een health test gedaan met crystaldiskinfo. Die geeft een waarschuwing voor heringedeelde sectoren, huidig wachtende sectoren en niet corrigeerbare sectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Klinkt als een schijf die dood gaat.
Harde schijven kunnen "probleem" sectoren swappen met reserve sectoren.
Dit doen ze onderwater, maar gaat wel ten kost van de snelheid (dat lijkt bij jou te gebeuren).
Onverwachtte situaties worden ook bijgehouden in je SMART waardes.
Hier krijg je ook al waarschuwingen voor.

Ik zou zo snel mogelijk al je waardevolle data van deze schijf afhalen, want deze legt zo meteen het loodje.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Ik ga er vanuit dat je geen actuele backup hebt van de data op de harddisk en dat die data belangrijk voor je is.
In dat geval:
Gebruik de schijf verder met een nieuwe SATA-kabel om CRC-fouten en verder corupt maken van data tijdens de communicatie te voorkomen.
En stop met herstelpogingen, maak als dat nu nog gaat een 1-op-1 diskimage naar een andere (minimaal even grote en lege) harddisk.
Ga dáárop verder met alle pogingen tot dataherstel.

Als je wel een actuele backup van de data hebt: vernietig de harddisk die problemen geeft en koop een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joachim1107
Hierbij nog de resultaten van de tests.
Bedankt voor de reacties, ik heb een nieuwe besteld, maar die komt pas donderdag toe. Ik probeer intussen nog wat data eraf te halen, wat niet gemakkelijk is als de schijf zo traag gaat.

Gelukkig heb ik van de foto en video bestanden back-ups

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxdcmFu0J3CFgX81HKp64ytJ9kU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SBKxNPhGljzSNUpNEQGVUMx9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P2sVLVpSwWCATDJS40msjLGF8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WqMjUwh5fpe5tshJGOjh9gGD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Ik zie nu dat je geen CRC-fouten hebt, dus laat die nieuwe SATA-kabel maar zitten.

En nu ik die cijfers zie:
Waarschijnlijk heb je last van een lokaal slecht geworden magnetische laag die zorgt voor uitleesproblemen.
Vaak verdwijnt dat als je de disk een tijd ongebruikt laat: de firmware op de harddisk probeert dan door herhaalde uitleespogingen de data alsnog uit te lezen en markeert die sectoren daarna als onbruikbaar.
Als je voorbij die "wacht"-periode bent is de disk weer snel, maar wees gewaarschuwd dat hij onbetrouwbaar aan het worden is.

[ Voor 74% gewijzigd door Renault op 19-12-2023 13:04 ]

Pagina: 1