Mijn mening over de tweede post is als volgt:
ten eerste is het een reactie die je als geheel moet bekijken; probeer te begrijpen hoe de poster het bedoelt. Uiteindelijk kun je dan nog op losse onderdelen letten om tot een eindoordeel te komen. Ik zou de volgende dingen uit de post willen lichten:
Dit is weer typisch zo'n move van het domme management van NAI.
Ja, dat is jammer. Hij begint zijn post meteen met een troll. Beter had hier kunnen staan dat hij het dom management vindt, dat was al veel minder erg geweest. In de rest van de eerste alinea probeert hij te schetsen waarom het dom management is. Ik heb ook niet veel verstand van open source software, maar met die uitleg kan ik de eerste zin in ieder geval begrijpen.
De gehele tweede alinea vat ik eigenlijk als informatief op. De zin
zoals het hoort bij encryptie software.
zie ik niet als eigen mening. D'r is best wel wat voor te zeggen dat dat op zijn minst wenselijk is.
De laatste alinea vind ik de allermooiste; hierbij maakt hij zijn post volledig af. De boodschap die hij wil geven is, dat de nieuwste versies van NAI's PGP niet te vertrouwen zijn waarschijnlijk vanwege de nodige backdoors. Dat is de grootste troll die hij had kunnen schrijven, maar hij pakt hem zo verschrikkelijk mooi in, dat het eigenlijk geen troll meer is. Hij geeft bronvermelding en laat mensen zelf de conclusies trekken, waarbij hij tenminste aangeeft wat zijn eigen conclusie geworden is. Ik vind dit heel goed gedaan!
Al met al zie ik zelf de reactie het liefst op +3, minimaal +2 en als hij zich nog ietjes meer genuanceerd had uitgedrukt, zat er zelfs een +4 in.
Never stop seeking what seems unobtainable...