Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• jeroentje93
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 13:40
Mijn huidige situatie:

Ik heb een huis van 1963 gekocht (van de eerste bewoners). Zoals de meeste oudere bewoners is er de laatste jaren weinig geinvesteerd in verduurzaming.
Eind januari krijg ik de sleutel, dus ben mij voornamelijk aan het orienteren wat ik wil en wat de mogelijkheidheden zijn.

Huidige situatie:
CV-ketel (niet voor tapwater) is ruim 20 jaar oud.
Geiser (2017) in de keuken voor warm water (incl. douche).
Geen zonnepanelen

Dit is een situatie die ik op korte termijn wil aanpassen.

Maten/isolatie:
Begane grond ongeveer 45 m2
bovenverdieping 36 m2
Slecht/niet geisoleerd.
Overal dubbelglas (geen HR)

Mijn wens:
Het is een semi kluswoning die ik wil aanpassen om de maandelijkse kosten laag te krijgen.
wat de rekening of verbruik gaat worden heb ik zelf geen idee van.
Ik zou graag naar een warmtepomp gaan en begin 2025 zonnepanelen gaan aanschaffen, maar denk persoonlijk dat dit niet haalbaar is ivm budget.

Budget:
Op dit moment heb ik met een beperkt budget van 5k om verwarming + warm water te vervangen.

Wat ik in gedachte heb:
Vloerverwarming over de hele begane grond (is al aangevraagd en valt buiten die 5k).
Isoleren in de kruipruimte, spouwmuur isolatie, zoldervloer en zolderdak wil ik voor de volgende winter gaan doen
Alle radiatoren en buizen het huis uit omdat deze verouderd zijn.
CV-Ketel vervangen door een nieuwe cv ketel, warmtepomp of hybride warmtepomp aanschaffen

Met mijn budget ben ik zelf aan het kijken naar een Intergas Xtreme36 of Xtreme30 en een L/L warmtepomp (dus airco) voor mijn bovenverdieping.
3k voor de cv ketel (aanschaf + installeren) en 2k voor de airco (MHI omdat dit hoofdverwarming gaat worden, dus wil degelijk kwaliteit).

Eigenlijk vind ik het zonde om puur een gas cv ketel te hebben voor vloerverwarming en warm water. maar aan de andere kant zal het weinig gasverbruikt zijn, dus qua kosten zal het meevallen.

Mijn vragen.
1. is dit een goede aanpak?
2. Kan een warmtepomp mijn huis warm houden?
3. Zijn er andere manieren waar ik niet aan gedacht heb?

Alle reacties

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Meteen in één keer goed doen. Als je nu toch al aan het klussen bent en al vvw gaat aanleggen en isolatie gaat doen, kun je met die 5k makkelijk een (monoblock) WP vinden. Met subsidie eraf en zelf installeren ben je voor zo'n 3-4K klaar.

De panasonic is hier populair, veel tweakers die hem zelf installeren. Alleen warmteverliesberekening wordt lastig te voorspellen in jouw situatie.
Eigenlijk vind ik het zonde om puur een gas cv ketel te hebben voor vloerverwarming en warm water. maar aan de andere kant zal het weinig gasverbruikt zijn, dus qua kosten zal het meevallen.
Het gasverbruik wordt relatief duurder naarmate je minder verbruikt door vastrecht.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Mocht je als tussenoplossing een ketel wil zou ik een jong gebruikte van Marktplaats plukken. Zonde om er een nieuwe neer te hangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 15:14
Zonnepanelen leveren vanaf het moment dat ze aangesloten zijn al wat op en isolatie van het dak schijnt ook veel te schelen in kosten. Ik zou eerst kijken of je dat van voldoende kwaliteit is om hier de komende ~5 jaar niks aan te moeten doen. Als er wel wat aan het dak gedaan moet worden, kan je dat waarschijnlijk het beste combineren met het isoleren van je dak aan de buitenkant. Hierdoor komen je pannen wat hoger te liggen en verlies je dus niks aan de binnenzijde. Hier is subsidie voor beschikbaar.

Vloerverwarming zonder isolatie lijkt me niet de beste oplossing. Deze isolatie zou ik afhankelijk van het dak bovenaan het lijstje zetten.

100% elektrisch verwarmen lijkt me met je huidige isolatie niet haalbaar. Als je ketel het nog een jaartje vol houdt zou ik eerst de isolatie aanpakken

• jeroentje93
Aardedraadje schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:31:
Meteen in één keer goed doen. Als je nu toch al aan het klussen bent en al vvw gaat aanleggen en isolatie gaat doen, kun je met die 5k makkelijk een (monoblock) WP vinden. Met subsidie eraf en zelf installeren ben je voor zo'n 3-4K klaar.
Interessant idee die ik al eerder heb zien langskomen. Maar daar komt nog een boilervat voor warm tapwater bij natuurlijk. Subsidie krijg je toch alleen als je het door een erkent bedrijf laat installeren?
Makrolon schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:32:
Mocht je als tussenoplossing een ketel wil zou ik een jong gebruikte van Marktplaats plukken. Zonde om er een nieuwe neer te hangen.
Goed punt, voor een fractie van de prijs heb je een ketel van 5 jaar oud ongeveer. Ik zal hier ook eens naar gaan kijken zodat er misschien toch sneller zonnepanelen kunnen komen of sneller kan isoleren.
King4589 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:33:
Vloerverwarming zonder isolatie lijkt me niet de beste oplossing. Deze isolatie zou ik afhankelijk van het dak bovenaan het lijstje zetten.
Isoleren ga ik zeker doen. In de zomer is het iets minder van belang naar mijn mening. Omdat ik dan voornamelijk in de avonduren daar tijd voor heb wil ik het voor oktober klaar hebben, dus op het gemak.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:14
Mischien ook kijken of je je budget wat reëler kan krijgen, mischien in je hypotheek of met een energie bespaar lening. Alles wat je nu goed doet verdien je dubbel dwars terug, en halve maatregelen kosten twee keer geld.

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 15:14
oh en wat isolatie maatregelen betreft is het handig om te kijken naar hoe gemakkelijk je een verbetering kunt doen wanneer je er woont.
Bijvoorbeeld muur isolatie, als je dat aan de binnenkant wil doen kan dat het beste als je er nog niet woont. Aan de buitenkant kan denk ik altijd en spouwmuur isolatie is het makkelijkste en kan prima als je er woont.
Zo ook die vloer, als je kruipruimte niet toegankelijk is sowieso isoleren vóór de vloerverwarming anders kan het eigenlijk nooit meer. Zonder vloerverwarming kan het later wel nog, maar dan moet je je laminaat of tegels weer weg halen.
Ik heb het idee dat dakisolatie aan de buitenkant ook prima kan als je er al woont, heb het hier in de omgeving bij meerdere rijtjeshuizen gezien. Binnen kan je het zelf. En voor de zoldervloer geldt natuurlijk het zelfde, ook met de timing.

• jeroentje93
overhyped schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:26:
Mischien ook kijken of je je budget wat reëler kan krijgen, mischien in je hypotheek of met een energie bespaar lening. Alles wat je nu goed doet verdien je dubbel dwars terug, en halve maatregelen kosten twee keer geld.
Helaas is dat niet mogelijk. Als alleenverdiener zit ik aan het maximale om het huis te kunnen financieren. Er was volgend de financieel adviseur geen ruimte voor een verduurzamingslening omdat ik ook een starterslening heb.

@King4589 Er is een kruipruimte, maar daar zijn de vorige bewoners nog nooit ingeweest. Ik ben van plan om in de voorraadkast een opening te maken zodat ik vrij de kruipruimte in kan gaan en vanuit daar ga isoleren met bodemfolie en PIR (betonnen vloer) voor er vloerverwarming komt. Rest van isolatie ga ik later aanbrengen omdat dit kan als ik er al woon.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 14:27
Als je alleen bent (met navenant gebruik) zou ik me niet te druk maken over het gasverbruik van die ketel/geiser en eerst maar eens zorgen dat je de hele boel geïsoleerd hebt. Daar win je (ook qua comfort) denk ik een stuk meer mee.

Dat vervangen van leidingen en radiatoren "omdat ze verouderd zijn" snap ik ook niet helemaal. Gezien je budget zou ik eerst maar eens beginnen met radiatorfolie en evt. booster fans. / Kijken wat er in de rest van je huis gebeurt als je beneden de vloerverwarming aanzet.

Dan kun je nog ff rustig doorsparen en tzt in 1x de switch naar zonnepanelen en warmtepomp maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 20-12-2023 08:30 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou die 5k opmaken aan isolatie en vervangen van glas.
Een ketel van 20 jaar oud hoeft niet onzuinig te zijn en een geiser doet zijn werk ook gewoon goed.

Dan even sparen en over een paar jaar overstappen op een warmtepomp.

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:37
jeroentje93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:13:
[...]

Helaas is dat niet mogelijk. Als alleenverdiener zit ik aan het maximale om het huis te kunnen financieren. Er was volgend de financieel adviseur geen ruimte voor een verduurzamingslening omdat ik ook een starterslening heb.
Je kan ook bij je gemeente informeren naar een duurzaamheidslening of bij https://www.warmtefonds.nl/particulieren

• jeroentje93
Dank allen voor reactie.
Omdat ik de ketel van zolder naar de berging ga verplaatsen ga ik niet met de 24 jaar oude cv ketel slepen en opnieuw installeren, ik ga een mooie 2e hands zoeken op marktplaats zoals hierboven door iemand is voorgesteld om wat kosten te drukken en daarnaast meer focus leggen op isolatie. Nogmaals dank.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:04
Prima idee. Zorg dat je voor zover je al leidingwerk gaat vernieuwen en vloerverwarming aanlegt dit geschikt is voor een warmtepomp / lage temperatuur verwarming dus dikke leidingen voor veel flow.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:32
De ketel zul je door een erkend bedrijf moeten laten installeren. Die zullen minder happig zijn op een gebruikte ketel met mogelijke discussie over garantie e.d. De kale aanschafprijs van een nieuwe ketel is nou ook weer niet zo hoog dat je een enorme besparing kunt halen.p, een paar honderd euro hooguit. Ik zou voor een nieuwe gaan.
Pagina: 1