Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis71
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Hierbij wil ik eens informeren of er mensen zijn met hetzelfde probleem:
Wij hebben op ons appartement alles elektrisch, inclusief de vloerverwarming, maar deze staat al geruime tijd uitgeschakeld.
Nu heb ik vorig jaar via Homewizard twee slimme stekkers en een display aangekocht waarop samen met de app het verbruik live te volgen is.
Mij valt het op dat we dag en nacht met een constant verbruik van 400W zitten, wat neerkomt op ong 4eu/dag.
Maar na veel zoeken en meten word ik niet wijze. Ik ben er namelijk al achter welk het verbruik van Diepvries en koelkast is, maar dat is bijna te verwaarlozen, dit komt voor beiden telkens op 0.18-0.20 eurocent per dag.
Hoe ga ik de "grote" verbuiker(s) op kunnen sporen? Vermits dit volgens mij de twee apparaten zijn die het meest verbuiken in het standby-gedeelte.
Mijn overtuiging is dan ook dat er meer stroom afgenomen wordt dan we verbruiken. (Onze huurbaas heeft beneden ons appartement 3 handelspanden)

Iemand tips om enerzijds achter ons overtollige sluipverbruik te komen en anderzijds om uit te kunnen vissen of er daadwerkelijk een aansluiting is welke via onze meter loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Balansventilatie/WTW? Hoe werkt de warmtevoorziening, ook voor warm water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:48

ThePsycho

Biertje?

Mocht het geen makkelijk op te sporen verbruiker zijn zoals hierboven genoemd (ventilatie, boiler, oude quooker met veel kalk, etc.) dan is er nog een wat rigoreuze manier van onderzoeken: groepen uitzetten en kijken welke veel invloed hebben op het totaal. Dan op de groepenverklaring kijken of als je die niet hebt kijken wat er uit is gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 19-12-2023 11:17 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je niet met een P1 meter de boel uitlezen? En op het moment dat je een piekverbruik meet, de boel een voor een uitschakelen totdat je de oorzaak hebt?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dennis71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:14:
Mijn overtuiging is dan ook dat er meer stroom afgenomen wordt dan we verbruiken. (Onze huurbaas heeft beneden ons appartement 3 handelspanden)
Oei. Kun je in de meterkast, zie je daar kabels verdwijnen in een andere richting dan je appartement? Misschien foto's maken en hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis71
Dat is net het moeilijke, niet echt zichtbaar...
Ik ga wel proberen om alle zekeringen een dag uit te schakelen om dan te zien welk "verbruik" het nog geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis71
Outerspace schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:18:
Kan je niet met een P1 meter de boel uitlezen? En op het moment dat je een piekverbruik meet, de boel een voor een uitschakelen totdat je de oorzaak hebt?
Ik heb zulk zo'n meter en daarvan kan ik afleiden dat ik 24u/dag een verbruik van om en bij de 400W heb.Dag en nacht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Dennis71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:39:
Ik ga wel proberen om alle zekeringen een dag uit te schakelen om dan te zien welk "verbruik" het nog geeft.
Heb je wellicht een handig familielid of iemand in je kennissenkring die eens in de meterkast kan kijken waar alles naar toe gaat? Als je weet op welke groep(en) het zit kan je iets gerichter zoeken maar als je niet weet waar alles heen loopt wordt ook dat nog lastig uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dennis71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:39:
Heb je de P1 meter? Zodat je live kan kijken anders op de meterkast checken.

Eerste stap wat je doet is het achterhalen van welke groep het afkomstig is.

Doe al je apparatuur uit, stekkers eruit die verdacht kunnen zijn.
Sluit nu 1 groep en kijk of de piek weg is, is de piek er nog steeds pak dan de volgende groep net zolang dat je 100% zeker weet welke groep het is.

Stap 2 is kijken wat er op die groep zit en alles nachecken, desnoods de kap van de groepenkast eraf halen en kijken waar alle draden heen gaan.

Check vooral ook je berging als die aangesloten staat op jou meter, misschien wordt er stroom afgetapt of is er iets verkeerds aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Dennis71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb zulk zo'n meter en daarvan kan ik afleiden dat ik 24u/dag een verbruik van om en bij de 400W heb.Dag en nacht dus.
Maar als het constant zo is, is opzoeken dus heel gemakkelijk.

Steeds een zekering uitzetten en dan kijken hoeveel het omlaag gaat.

Als je weet welke groep of groepen bijdragen, kun J daar gerichter gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Misschien een leuke, als je dus zo'n P1-meter (of via zo'n 3rd-party website of mogelijk die van je energieleverancier) hebt zou je ook nu met de feestdagen misschien alle stoppen kunnen omzetten als je naar een kerstdiner buitenshuis gaat. Als je dan weer thuis komt en ziet dat er in de bijv 8 uur met alle stoppen om er tóch 8x400W is verbruikt weet je dat er iets mis is.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
MacorgaZ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:51:
Misschien een leuke, als je dus zo'n P1-meter (of via zo'n 3rd-party website of mogelijk die van je energieleverancier) hebt zou je ook nu met de feestdagen misschien alle stoppen kunnen omzetten als je naar een kerstdiner buitenshuis gaat. Als je dan weer thuis komt en ziet dat er in de bijv 8 uur met alle stoppen om er tóch 8x400W is verbruikt weet je dat er iets mis is.
Of je onderbuurman zit dan ook 8u zonder electra op z'n boiler/whatever verbruiker maar het is een bedrijfspand dus merkt er niets van want kerst.

Niet echt betrouwbaar als zoekmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
XelaRetak schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:55:
[...]

Of je onderbuurman zit dan ook 8u zonder electra op z'n boiler/whatever verbruiker maar het is een bedrijfspand dus merkt er niets van want kerst.

Niet echt betrouwbaar als zoekmethode.
Ah, had dat van “beneden ons appartement 3 handelspanden” niet volledig gelezen. Naja, disregard my comment :+

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
@Dennis71 De oorzaak nog kunnen achterhalen? Of is de hennepkwekerij onder je appartement al opgerold? 8)7

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Pagina: 1