Beste medetweakers. Ik heb al enige game-pc's gebouwd, maar dit projectje is wel even wat anders. Ik ontvang graag jullie advies over een pc speciaal bedoeld voor het benchmarken van cpu en memory intensive tasks. Het systeem moet goed zijn en future proof, aan de hand daarvan zou ik graag de prijs optimaliseren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn team op werk heeft een benchmark machine hebben die hoge cpu en memory loads aankan. Het systeem hoeft niet werelds snelst te zijn, maar meerdere keren per week een benchmark van 6 uur draaien en vergelijkbare resultaten te geven. AVX512 instructieset en >64 gb ram is een must. Een hoge basis kloksnelheid is fijn, maar een redelijk hoge corecount (>16) is ook gewenst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een totaalprijs tot €9000 is ok.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randappatuur is beschikbaar. Een last generation GPU eventueel ook.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij lijkt de nieuwe Threadripper CPU's van AMD een hele goede optie. Ik ontwijk het liefst server processoren. Ik zie daar voornamelijk security/stability features voor een hogere prijs, zonder dat de performance beter word. Verder heb ik geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een tower formaat heeft de voorkeur. Graag is het systeem stil genoeg om in de kamer te kunnen staan, hoe stiller hoe beter. Het systeem mag duurder om een betere energieverbruik eruit te halen is, zolang dit in verhouding staat. Het liefste draai ik het systeem zonder GPU, echter kon ik niet vinden of dit systeem dan kan post-en.
Ga je overklokken?
Overclocken hoeft niet. Underclocken is misschien wel een optie.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een vergelijkbaar use case. Ook hoor ik het graag als ik iets over het hoofd heb gezien. Misschien bestaat er een betere CPU voor de prijs. Misschien riskeert mijn systeem nu te warm te worden. Ook ontvang ik graag advies over GPU-less systemen.
Bedankt!
Simon
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn team op werk heeft een benchmark machine hebben die hoge cpu en memory loads aankan. Het systeem hoeft niet werelds snelst te zijn, maar meerdere keren per week een benchmark van 6 uur draaien en vergelijkbare resultaten te geven. AVX512 instructieset en >64 gb ram is een must. Een hoge basis kloksnelheid is fijn, maar een redelijk hoge corecount (>16) is ook gewenst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een totaalprijs tot €9000 is ok.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randappatuur is beschikbaar. Een last generation GPU eventueel ook.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen Threadripper 7970X Boxed | € 2.749,- | € 2.749,- |
1 | Moederborden | Gigabyte TRX50 AERO D | € 790,30 | € 790,30 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G | € 89,- | € 89,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 802 Window Zwart | € 171,74 | € 171,74 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken 360 Zwart | € 179,- | € 179,- |
4 | Geheugen intern | Samsung M321R8GA0BB0-CQK | € 220,99 | € 883,96 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus PX-550 | € 129,91 | € 129,91 |
1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 112,- | € 112,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 5.104,91 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij lijkt de nieuwe Threadripper CPU's van AMD een hele goede optie. Ik ontwijk het liefst server processoren. Ik zie daar voornamelijk security/stability features voor een hogere prijs, zonder dat de performance beter word. Verder heb ik geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een tower formaat heeft de voorkeur. Graag is het systeem stil genoeg om in de kamer te kunnen staan, hoe stiller hoe beter. Het systeem mag duurder om een betere energieverbruik eruit te halen is, zolang dit in verhouding staat. Het liefste draai ik het systeem zonder GPU, echter kon ik niet vinden of dit systeem dan kan post-en.
Ga je overklokken?
Overclocken hoeft niet. Underclocken is misschien wel een optie.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een vergelijkbaar use case. Ook hoor ik het graag als ik iets over het hoofd heb gezien. Misschien bestaat er een betere CPU voor de prijs. Misschien riskeert mijn systeem nu te warm te worden. Ook ontvang ik graag advies over GPU-less systemen.
Bedankt!
Simon