Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste medetweakers. Ik heb al enige game-pc's gebouwd, maar dit projectje is wel even wat anders. Ik ontvang graag jullie advies over een pc speciaal bedoeld voor het benchmarken van cpu en memory intensive tasks. Het systeem moet goed zijn en future proof, aan de hand daarvan zou ik graag de prijs optimaliseren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn team op werk heeft een benchmark machine hebben die hoge cpu en memory loads aankan. Het systeem hoeft niet werelds snelst te zijn, maar meerdere keren per week een benchmark van 6 uur draaien en vergelijkbare resultaten te geven. AVX512 instructieset en >64 gb ram is een must. Een hoge basis kloksnelheid is fijn, maar een redelijk hoge corecount (>16) is ook gewenst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een totaalprijs tot €9000 is ok.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randappatuur is beschikbaar. Een last generation GPU eventueel ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 7970X Boxed€ 2.749,-€ 2.749,-
1MoederbordenGigabyte TRX50 AERO D€ 790,30€ 790,30
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Low Profile 2G€ 89,-€ 89,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Zwart€ 171,74€ 171,74
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 Zwart€ 179,-€ 179,-
4Geheugen internSamsung M321R8GA0BB0-CQK€ 220,99€ 883,96
1VoedingenSeasonic Focus PX-550€ 129,91€ 129,91
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.104,91

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij lijkt de nieuwe Threadripper CPU's van AMD een hele goede optie. Ik ontwijk het liefst server processoren. Ik zie daar voornamelijk security/stability features voor een hogere prijs, zonder dat de performance beter word. Verder heb ik geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een tower formaat heeft de voorkeur. Graag is het systeem stil genoeg om in de kamer te kunnen staan, hoe stiller hoe beter. Het systeem mag duurder om een betere energieverbruik eruit te halen is, zolang dit in verhouding staat. Het liefste draai ik het systeem zonder GPU, echter kon ik niet vinden of dit systeem dan kan post-en.

Ga je overklokken?
Overclocken hoeft niet. Underclocken is misschien wel een optie.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een vergelijkbaar use case. Ook hoor ik het graag als ik iets over het hoofd heb gezien. Misschien bestaat er een betere CPU voor de prijs. Misschien riskeert mijn systeem nu te warm te worden. Ook ontvang ik graag advies over GPU-less systemen.

Bedankt!
Simon

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:01
De voeding lijkt me wat klein bemeten, ik zag een test (hier) waar men een heel systeem 520 Watt laat gebruiken in de bekende Cinebench CPU marteling, ik zou een wat zwaardere nemen zoals deze MSI MPG A850G PCIE5.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 19-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ThreadRipper 7000 heeft geen video onboard.
Voeding iets meer nemen.

Neem een koeler dat de hele IHS bedekt, zo van die kleine koel vlakken is goed voor Ryzen maar niet goed voor TR omdat de buitenste Core-dies dan juist niet meer goed gekoeld worden. zie verder
Ik zou voor zoiets gaan uitvoering: Phanteks Glacier One 420D30 Zwart *ben nog even aan't uitzoeken of de koelblok de hele ihs bedekt of niet.Blijkbaar was dat alleen de Enermax Liqtech TR4 :(

Geheugen is wel aan de trage kant he, ja is 64GB/module pfff sneller geheugen is maar 32GB/module

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 19-12-2023 20:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
martyw schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:56:
De voeding lijkt me wat klein bemeten, ik zag een test (hier) waar men een heel systeem 520 Watt laat gebruiken in de bekende Cinebench CPU marteling, ik zou een wat zwaardere nemen zoals deze MSI MPG A850G PCIE5.
Goede, dat is zeker wat krapjes. Ik vind het zowieso wel fijn om op een max CPU load nog efficient te zijn op de PSU. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
Damic schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:16:
ThreadRipper 7000 heeft geen video onboard.
Voeding iets meer nemen.

Neem een koeler dat de hele IHS bedekt, zo van die kleine koel vlakken is goed voor Ryzen maar niet goed voor TR omdat de buitenste Core-dies dan juist niet meer goed gekoeld worden. zie verder
Ik zou voor zoiets gaan uitvoering: Phanteks Glacier One 420D30 Zwart *ben nog even aan't uitzoeken of de koelblok de hele ihs bedekt of niet.Blijkbaar was dat alleen de Enermax Liqtech TR4 :(

Geheugen is wel aan de trage kant he, ja is 64GB/module pfff sneller geheugen is maar 32GB/module
Bedankt voor het kijken Damic! 32GB per module zou ok zijn. Ik ga even online kijken of de memory speed veel uitmaakt op de benchmarks. Het viel me op dat er zowieso weinig beschikbare koelingen waren.Op https://www.amd.com/en/thermal-solutions-threadripper stond een klein lijstje die ik maar even ben afgegaan. Is de Glacier geschikt voor de socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
Ik denk dat de ]be quiet! Straight Power 12 850W een goede fit kan zijn. Heeft ook een platinum rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet iet wat de huidige of toemomstige vormen van benchmark is maar als je een Threadripper & > 64GB wil ondersteunen, waarom dan een "enkele friemel SSD" van slechts 56Gbit bij seq read?
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een vergelijkbaar use case.
Hier zit wel een klein gat qua info. Ik lees nog niet of je Patience wil benchmarken of dat je een non-indexed database met 9 miljard records wil sorteren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Misschien ook wel handig om iets meer info te delen over de benchmarks. Gaat het om het optimaliseren van bepaalde processen, en zo ja wat voor loads zijn dat, of gaat het om het hebben van een stabiel platform om andere hardware op te benchmarken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 7970X Boxed€ 2.749,-€ 2.749,-
1MoederbordenGigabyte TRX50 AERO D€ 790,30€ 790,30
1VideokaartenAMD Radeon PRO W6600€ 293,-€ 293,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Zwart€ 164,99€ 164,99
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite LCD XT Zwart€ 259,-€ 259,-
4Geheugen internKingston Fury Renegade Pro KF560R32RBE-32€ 169,15€ 676,60
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 165,64€ 165,64
1Solid state drivesGigabyte AORUS Gen5 12000 2TB€ 349,90€ 349,90
Totaal€ 5.448,43
Een nieuwe videokaart met Displayport aansluitingen.
Een platinum voeding.
4x RDIMM snel geheugen met AMD Expo ondersteuning. Het moederbord zal een quad channel memory controller hebben, dus de maximale bandbreedte haal je met vier modules. Benodigde hoeveelheid memory valt niet te beoordelen.
AIO koeler met ondersteuning voor sTR4 socket voor montage aan de bovenzijde. Ik verwacht dat de 'XT' een dikkere radiator heeft.
Zeer snelle PCIe5.0 SSD, die vanwege de hoge temperaturen een groot koelblok nodig heeft. Daardoor kun je niet de bij het moederbord meegeleverde heatsink gebruiken.
Moederbord: https://www.gigabyte.com/Motherboard/TRX50-AERO-D-rev-10#kf
Review 7970X: https://www.techspot.com/...threadripper-7980x-7970x/
Review H150: https://www.techpowerup.c...-liquid-cpu-cooler/6.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Woezik heb je zijn openings post wel gelezen? hij had al 4 sticks van 64GB alleen zijn die 4800MTs
Er staat ook hetzelfde mobo in. Mobo heeft geen quad channel memory controller, dat is de cpu dat dit heeft ;)
De koeling vind ik nog al duur, gewoon omdat er een lcd opzit en als ik de foto's zo zijn is het een 25 a 30mm dikke koeler.
Waarom een grafische kaart van 259€ gewoon voor dp uitgangen :/ als hun scherm nu alleen maar hdmi heeft.

@Bataafsimon die glacier is geschikt voor de strx4 (voorganger) maar ik vermoed dat de strx50 hetzelfde is, vermits veel koelingen erop passen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bataafsimon schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:12:
Ik ontwijk het liefst server processoren. Ik zie daar voornamelijk security/stability features voor een hogere prijs, zonder dat de performance beter word.
En een factor drie meer geheugenbandbreedte, en de optie tot véél meer cores. ;)

Niet dat het daarmee meteen een betere keuze is, daarvoor moet je toch afwegen waar je verwacht dat de bottleneck gaat liggen. Pure parallele rekenkracht, single-core prestaties, geheugenbandbreedte, cache? Als het IO is heb je met deze setup een probleem, maar dat zal dan wel niet. :p

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bataafsimon
MAX3400 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:50:
Ik weet iet wat de huidige of toemomstige vormen van benchmark is maar als je een Threadripper & > 64GB wil ondersteunen, waarom dan een "enkele friemel SSD" van slechts 56Gbit bij seq read?

Hier zit wel een klein gat qua info. Ik lees nog niet of je Patience wil benchmarken of dat je een non-indexed database met 9 miljard records wil sorteren.
De specifieke use case is het benchmarken van cryptografische protocollen. Specifiek, protocollen die gebruik maken van acceleraties als omschreven in https://arxiv.org/abs/2103.16400. Ik ga nog evdn dubbel checken of het verstandig is om meer storage te nemen. Het meeste gebeurd in memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
Damic schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:05:

@Bataafsimon die glacier is geschikt voor de strx4 (voorganger) maar ik vermoed dat de strx50 hetzelfde is, vermits veel koelingen erop passen.
Goed gespot! Ik zal even kijken of iemand online er al een build mee heeft gemaakt. Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
bwerg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:57:
[...]

En een factor drie meer geheugenbandbreedte, en de optie tot véél mer cores. ;)

Niet dat het daarmee meteen een betere keuze is, daarvoor moet je toch afwegen waar je verwacht dat de bottleneck gaat liggen. Pure parallele rekenkracht, single-core prestaties, geheugenbandbreedte, cache? Als het IO is heb je met deze setups een probleem, maar dat zal dan wel niet. :p
Geheugebbandbreedte kan zeker meespelen. Dankje, dit had ik nog niet uitgebreid gechecked. Ik zal naar een aantal papers kijken of ik hierover aanbevelingen vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bataafsimon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:32:
[...]

De specifieke use case is het benchmarken van cryptografische protocollen. Specifiek, protocollen die gebruik maken van acceleraties als omschreven in https://arxiv.org/abs/2103.16400. Ik ga nog evdn dubbel checken of het verstandig is om meer storage te nemen. Het meeste gebeurd in memory.
Domste vraag van de dag, waarschijnlijk: de benchmarks die ik kan terugvinden (met mijn woensdagochtend-mindset) zijn allen gebaseerd / gemeten met pure Intel CPU's. Ik neem aan dat een Threadripper jouw benchmarks aan kan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bataafsimon
MAX3400 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:00:
[...]

Domste vraag van de dag, waarschijnlijk: de benchmarks die ik kan terugvinden (met mijn woensdagochtend-mindset) zijn allen gebaseerd / gemeten met pure Intel CPU's. Ik neem aan dat een Threadripper jouw benchmarks aan kan?
Absoluut geen domme vraag. AVX512 is een initiatief van Intel, en de paper ook. Ik hoopte online in een developer manual van AMD de specifieke instructies terug te kunnen zien (vpmadd52huq en vpmadd52luq), maar kon dit niet vinden. Dit zouden echter onderdeel moeten zijn van de IFMA extensie, die volgens https://www.mersenneforum.org/showthread.php?p=614191 en https://en.wikipedia.org/wiki/AVX-512#CPUs_with_AVX-512 gewoon door AMD gesupport worden.

Als iemand de programmer manual toevallig weet zou dat heel fijn zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miljaar verkeerde tab toegesmeten :(

Die 2 instructie steken onder IFMA als ik dan even zoek kom ik iemand tegen dat de instructies heeft gepost van zijn 7950X en dan vind je die terug op de 8ste lijn https://www.phoronix.com/...2&image=zen4_avx512_3_lrg als avx512ifma :)

ps gewoon zoeken op amd ryzen avx512 deed de truk voor me :)

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 20-12-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sterker nog, Intel heeft er in zijn laatste series juist wat AVX-extensies uitgegooid. Omdat e-cores klein en efficiënt moesten zijn, en een heterogene instructieset ook niet praktisch was.

Vraag me niet welke extensies, maar juist ook bij Intel zou ik goed checken wat je nodig hebt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bataafsimon
Damic schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:02:
Miljaar verkeerde tab toegesmeten :(

Die 2 instructie steken onder IFMA als ik dan even zoek kom ik iemand tegen dat de instructies heeft gepost van zijn 7950X en dan vind je die terug op de 8ste lijn https://www.phoronix.com/...2&image=zen4_avx512_3_lrg als avx512ifma :)

ps gewoon zoeken op amd ryzen avx512 deed de truk voor me :)
Held! Ware Google-fu meester _/-\o_

• Bataafsimon
bwerg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:56:
Sterker nog, Intel heeft er in zijn laatste series juist wat AVX-extensies uitgegooid. Omdat e-cores klein en efficiënt moesten zijn, en een heterogene instructieset ook niet praktisch was.

Vraag me niet welke extensies, maar juist ook bij Intel zou ik goed checken wat je nodig hebt.
Zoud dit kunnen gaan over AVX512_(ER/PF/4FMAPS/4VNNIW/VPOPCNTDQ)? Dit komt niet meer voor na Knights Mill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In een voorstel als dit hoort ook een goede voeding.

uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W
uitvoering: be quiet! Dark Power 13 850W

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 21-12-2023 11:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bataafsimon
Biedt de Titanium rating van de Dark Power 13 significante meerwaarde over de Platinum rating van de Straight Power 12 https://tweakers.net/pric...raight-power-12-850w.html?

De geluidsproductie is wel echt een stukje lager. Die van de hydro lijkt dan weer veel hoger.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bataafsimon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:49:
[...]

Biedt de Titanium rating van de Dark Power 13 significante meerwaarde over de Platinum rating van de Straight Power 12 https://tweakers.net/pric...raight-power-12-850w.html?

De geluidsproductie is wel echt een stukje lager. Die van de hydro lijkt dan weer veel hoger.
oa efficiëntie natuurlijk.
Dark Power 13

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bataafsimon
Check! Zou single- vs multi-rail nog iets voor mijn systeem uitmaken (ik ben me ervan bewust dat de Dar Power 13 een physical switch voor dit heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Bataafsimon denk niet dat dat iets is waar je je moet aan denken. Dat is alleen van pas als je echt problemen met pieken waardoor je pc onstabiel is of erger die je voeding uit laat springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
@Damic Top! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
Allemaal bedankt voor jullie input! Ik weet voor nu de dingen die ik nog moest weten en het is altijd fijn wat extra ogen te hebben gehad die naar de build gekeken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

als die machine er is mag je altijd het resultaat posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bataafsimon
Zal ik doen :P (het kan wel even duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bataafsimon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:06:
[...]

Check! Zou single- vs multi-rail nog iets voor mijn systeem uitmaken (ik ben me ervan bewust dat de Dar Power 13 een physical switch voor dit heeft).
Mer zware/krachtige GPU pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theguyofdoom
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 14:46
Voor stabiele resultaten wil je waarschijnlijk dingen als turbo boost en frequency scaling uitzetten; voor meer informatie kun je misschien naar http://bench.cr.yp.to/supercop.html kijken.

Voor dit soort benchmarkwerk kan het heel relevant zijn wat voor execution units en pipelines op de CPU aanwezig zijn. In het verleden was het bijvoorbeeld zo dat AMD CPUs de vector units moesten delen tussen verschillende cores. Dat is nu denk ik beter, maar dit wil je wel uitzoeken aan de hand van wat voor software je precies wil meten. Vooral als het hand-optimized assembly is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bataafsimon
@Damic Als beloofd! :)

Er zijn stiekem nog een enkele wijzigingen doorgevoerd vanwege voorraad v.d. leverancier (gpu en koeler).

Draaien gaat ie pas vanaf volgende week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CMHPvO6CaU2bV183n_9LD_FQm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIM0VSkW6Kievs1yN8nSVz49.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1ybRyOeyBP0FarcvfKbkRWljFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhJpyJjuck7vQDrpNMyibSEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE7mP8Dmkx9i9Vf7Q7pEi_av0Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk6vWCrFY3OOokaxF0G374W5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBgyv4bOSyBPxpVa3wU0AkXVux4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moPPGW81s3BPwR9t36Xvktk6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ne wifi server :+

Pagina: 1