Wat doen we met de COAX-kabel als heel NL glasvezel heeft

Pagina: 1
Acties:
  • 3.262 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vroeg me af of we het COAX-netwerk waar bijv. Ziggo nu nog zijn TV en data overheen stuurt, in de toekomst op een andere manier zouden kunnen gebruiken.

Zo zou ik me voor kunnen stellen dat we er 12V DC op zetten om een 2e netwerk in huis te hebben, zodat alle apparaten zonder een transformator/voeding kunnen werken.

Wat vinden jullie? Nuttige inzet van die kabel of hebben jullie nog andere/betere ideeën?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:22
Ik heb 'm als trekveer gebruikt om m'n ethernetkabel door de leiding te trekken.... :)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Heb je het nu over de coax in de straat of coax in je huis?

12V kent grote verliezen over afstanden, dus je houdt weinig prik meer over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Coax kun je prima gebruiken om netwerk over te laten lopen met een set moca adapters.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
alle kabels laten liggen als redundant netwerk, t eet geen brood en zit niet in de weg.

creatief met kurk coax: je zou er nog een "medical network" van kunnen maken.
alle (staatsgereguleerde) thuismonitoring op de coax, en de rest over glas. geen idee wat we dan oplossen maar wel "world first", its something...

[ Voor 57% gewijzigd door dyrc op 19-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Coax is niet geschikt voor distributie van vermogen, dus dat kan je vergeten. Maar het is een prima medium voor communicatie en eigenlijk enige dat met glas kan concurreren qua bandbreedte. Het is by far niet zo beroerd als sommige willen doen denken. Alleen is glas snel goedkoper geworden. Dus het laten liggen als redundant netwerk is niets mis mee :) Voor the last mile zie ik het dan ook nog niet heel snel gaan op de plakken waar het ligt afgezien van dat kabel-ISP's zich wel uit de markt aan het prijzen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Laten liggen - ik heb hem weg willen halen maar dat mocht niet omdat het eigendoom van Ziggo is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:59:
Coax kun je prima gebruiken om netwerk over te laten lopen met een set moca adapters.
Ja, maar dat vereist wel actieve componenten die aan beide kanten stroom nodig hebben. Ik zou de coax-kabel gewoon vervangen door een netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:32
Je ziet een trend dat COAX als binnenhuisbekabeling volledig verdwijnt. De nieuwe settopboxen van Ziggo doen al IPTV en nieuwbouw woningen worden voorzien van UTP i.p.v een COAX kabel. Het enige stukje Coax kabel wat op termijn blijft liggen is van de straatkast naar de huizen, dat is maximaal een enkel tiental tot 200-300 meter.

Op dit moment is alles tot de wijkcentrales al verglaasd bij Ziggo, dit wordt straks door de inzet van DAA aggregators nog verder uitgerold (FTTC) de mediaconversie vind dan pas plaats bij de eindtap in de wijkkast en dat betekent dus ook dat qua andere transmissie mogelijkheden je er eigenlijk niets anders meer mee kan dat wat je nu al kan doen met FTTH.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
MarcoC schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:23:
[...]

Ja, maar dat vereist wel actieve componenten die aan beide kanten stroom nodig hebben. Ik zou de coax-kabel gewoon vervangen door een netwerkkabel.
En netwerk heeft geen stroom nodig?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Anoniem: 1420638 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:22:
Laten liggen - ik heb hem weg willen halen maar dat mocht niet omdat het eigendoom van Ziggo is..
Hmmm ja. Maar in de meterkast demonteren en het spul in de kruipruimte leggen lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vergeet ook niet dat oudere coax kabel nooit is ontworpen met hogere frequenties in het achterhoofd. Toen de mobiele providers overstapten op 4G waren er opeens uit het niets storingsmeldingen van Ziggo-gebruikers omdat ze de meegeleverde coaxkabel uit het doe-het-zelf pakket hadden gebruikt. Ook de kabel die al jaren in de muur zat, was opeens niet meer afdoende. De gevlochten afscherming daarvan was niet voldoende om de 4G frequenties tegen te houden.

Het advies van de Ziggo klantenservice: mik die kabel alsjeblieft weg en gebruik een betere kwaliteit kabel. :P

Als tweaker kreeg ik die vraag ook wel eens, dus ik heb er toen wat rolletjes Hirschmann kabel doorheen gejaagd.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

Jawel, maar dit komt er nog bovenop. En in een woonhuis is het gewoon onhandig omdat het weer extra kabels vereist, stopcontacten bezet, ruimte inneemt, lelijk is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:37
LordSinclair schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:58:
Heb je het nu over de coax in de straat of coax in je huis?

12V kent grote verliezen over afstanden, dus je houdt weinig prik meer over.
Voor zover ik begreep is het Ziggo netwerk ook glasvezel alleen wordt het in het verdeelstation in de wijk omgezet naar Coax.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier een ziggo kastje tegen mijn schutting aan staan voor verdeling richting ons huizenblok, Komt idd coax binnen vanuit de wijkcentrale en gaat er ook uit richting huizen. Wijkcentrale ben ik in geweest, komt alleen maar glas binnen. Is dus idd alleen het laatste stukje. En bij veel huizen komt al zowel glas als evt nog coax binnen.

Maar Ziggo heeft natuurlijk de JV met Vodafone, en da's ook al allemaal glas. Coax verwijderen kost een hoop en levert niks op (tenzij de koperprijs echt de pan uit rijst :P). Dus laten ze lekker liggen, net als een willekeurige oude telefoonlijn. Kun je ok niks meer mee.

In huis: is aan jou wat je er zelf mee wilt of kunt, en fo je het nog nodig hebt. Ik heb nog een CI+ kaart in de TV, dus ik heb coax nodig. Als ik ooit naar een nextbox oid ga zie ik het wel weer. Denk dat ik het dan ook gewoon laat liggen, vast netwerk ligt er namelijk gewoon naast :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Chickendorp schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:53:
Ik vroeg me af of we het COAX-netwerk waar bijv. Ziggo nu nog zijn TV en data overheen stuurt, in de toekomst op een andere manier zouden kunnen gebruiken.

Zo zou ik me voor kunnen stellen dat we er 12V DC op zetten om een 2e netwerk in huis te hebben, zodat alle apparaten zonder een transformator/voeding kunnen werken.

Wat vinden jullie? Nuttige inzet van die kabel of hebben jullie nog andere/betere ideeën?
12v heeft veel grotere verliezen dan 230v en 10kv en 380kv en daarom zijn er ook transformatoren nodig in het net.

Als trekdraad kan die nog wel functioneren, maar veel meer kan je er niet mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-06 19:20
Is de coax-kabel niet meer bruikbaar in de woning? Ik zit zelf in dubio wat ik er mee ga doen. In de meterkast van de nieuwe woning heb ik alles voorbereid voor Ziggo en dus coax splitters en versterkers geplaatst. Deze zijn dan ook weer verbonden met aardedraad. Alles inbouw gemaakt dus een hoop werk mee gehad.

Maar Ziggo vraagt geld om coax binnen te leggen en KPN is gratis voor glasvezel. Dus waarschijnlijk wordt het nu KPN. Maar dan kan ik niks meer met die coax versterkers en splitters toch? Ik kies dan voor glasvezel en coax komt niet binnen, ook niet bestaand.

DVB-C Fritz!box modem heb ik nog naar gekeken. Dan kan je KabelTV van Ziggo verdelen over de overige tv's. Beetje onduidelijk of het nog beperkt HD is, want lees ook dat bijna alles HD is. Maar dan zit je niet met elke tv een extra kastje. Of ik moet dit oplossen met kijken via ZiggoGo TV-app.

Twijfel eraan om coax-inrichting te laten zitten in de meterkast en de 5tv's aan te sluiten via DVB-C, en dan 2 tv's met een box voor digitale tv. Alleen als ziggo besluit geen zender te verzenden over DVB-C, dan vervalt dit voordeel. En las dat die nieuwe Next geen DVB-C aansluiting heeft, dus dat is al geen goed vooruitzicht. Dus dan moet je via ethernet gaan kijken via de Next of Ziggo Go TV-app.

Conclusie lijkt mij dat heel het Coax leidingwerk overbodig wordt in je huis. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

cenoatsra schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:03:

Conclusie lijkt mij dat heel het Coax leidingwerk overbodig wordt in je huis. Of zie ik iets over het hoofd?
Coax d'ruit en als trekveer/-draad gebruiken om er UTP voor terug te leggen... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Twijfel eraan om coax-inrichting te laten zitten in de meterkast en de 5tv's aan te sluiten via DVB-C, en dan 2 tv's met een box voor digitale tv. Alleen als ziggo besluit geen zender te verzenden over DVB-C, dan vervalt dit voordeel. En las dat die nieuwe Next geen DVB-C aansluiting heeft, dus dat is al geen goed vooruitzicht. Dus dan moet je via ethernet gaan kijken via de Next of Ziggo Go TV-app.

Hebben die 5 televisies een DVB-C tuner?
Dan heb je gewoon digitale televisie ook zonder mediabox.
Evt nog 1 of 2 voorzien van een CI+ smartcard voor extra zenders en fullHD.
Dit blijft zeker nog wel 5-7 jaar bestaan.
Zodra je met een mediabox gaat werken heb je coax niet meer nodig, dit werkt allemaal via ethernet.
Ik zou wel eerder de coax naar binnen laten leggen dan een DVB-C modem plaatsen eerlijk gezegd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm alarmeringsnetwerk zou ik ook als enige nuttige toepassing kunnen verzinnen.....
alleen niet overal ligt coax in de grond.. en als backbone voor iets anders loop je ook weer tegen het HFC aan..

in huis kan je t nog wel opnieuw benutten andere toepassingen (RTL-SDR met een antenne op zolder / dak bv)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38
Bij ons ga ik het er gewoon uittrekken en zoals aangegeven als trekveer gebruiken om UTP te trekken. Zijn net precies die plekken waar ik netwerk ipv coax nodig heb. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:59:
Die dingen hebben ook weer een life-cycle en ze gebruiken stroom.

Ik ben er altijd wel voorstander van om (als het voor langer dan pakweg 2 a 3 jaar is) om ze te vervangen voor UTP. Doe dat 1 keer goed en je hebt er zo 20 jaar (of langer) plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

Ook, maar MoCa komt daar nog een keer bovenop...

Overigens vind ik de TS behoorlijk aanmatigend.. "Heel NL glasvezel"... Waarom? Ik blijf voorlopig bij Ziggo, en daar heb ik goeie redenen voor. Mijn ouders idem dito.

Binnenshuis zie ik wel steeds minder use-case voor die COAX kabels btw.. Wij hebben er nog 1 in gebruik, die gaat naar de woonkamer waar een antieke Humax 5200C staat (met smartcard, oud Ziggo).. Die naar zolder en slaapkamer zijn inmiddels buiten gebruik, daar gebruik ik een apple TV met Ziggo app.

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
Jim423 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Hebben die 5 televisies een DVB-C tuner?
Dan heb je gewoon digitale televisie ook zonder mediabox.
Evt nog 1 of 2 voorzien van een CI+ smartcard voor extra zenders en fullHD.
Dit blijft zeker nog wel 5-7 jaar bestaan.
Zodra je met een mediabox gaat werken heb je coax niet meer nodig, dit werkt allemaal via ethernet.
Ik zou wel eerder de coax naar binnen laten leggen dan een DVB-C modem plaatsen eerlijk gezegd.
Ik moet nog sleuven en leidingen leggen. Ik kan nog alle kanten in. Het idee was toentertijd om coax en utp bij elke tv te leggen. Tv's moeten ook nog gekocht worden dus of die DVB-C hebben dat weet ik niet. Zullen nieuwe tv's worden.

Ik heb een nieuwe meterkast gemaakt en gas/water/stroom op 1 centrale plek uit laten komen. De leidingen zijn deels inbouw en opbouw. En heb dat in het verleden zo gemaakt op coax. Dus in de meterkast zit alles goed voor coax in het woonhuis (splitter) en de loods (versterker). Daarbij aardig ook aangesloten. Het modem voorbereid met de aansluitingen voor utp, coax, voeding. Ook natuurlijk de benodigde wcd's.

Dus het doet me pijn als ik het zo netjes gemaakt heb, maar nu eigenlijk niks aan heb zou ik glasvezel noodgedwongen moeten kiezen (eigenlijk ook betere techniek). Daarom ben ik aan het kijken, wat kan ik er nog mee. Maar kom bar weinig tegen.

Het maakt voor mij niet uit of ik naar elke tv utp en coax leg. De kabel heb ik al. Maar voelt zelfde als waterleiding erbij leggen. Met beiden ga je in de toekomst niks doen.

Ik denk dat ik waarschijnlijk alles ken slopen wat ik in de meterkast gemaakt heb voor coax |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hetzelfde als nu al gebeurd bij het ouderwetse telefoonnetwerk in veel wijken: Niets.

Op een gegeven moment is het gewoon klaar. Distributie van laagspanning is een slecht idee, dat gaat niet over dergelijke kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je ziet in veel huizen waar coax ligt dat mensen die gebruiken om ethernet overheen te sturen met EoC kastjes, maar dat is niet bepaald snel of stabiel. Voor plekken waar coax los in de muur ligt (en niet netjes in PVC met ruime bochten) is dat de makkelijkste optie.

Maar verder doet iedereen er goed aan om alle coax te vervangen door ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Overigens vind ik de TS behoorlijk aanmatigend.. "Heel NL glasvezel"... Waarom? Ik blijf voorlopig bij Ziggo, en daar heb ik goeie redenen voor. Mijn ouders idem dito.
Ach, ik zou je niet te druk maken. Een glasvezel-aansluiting is niet hetzelfde als een internet/tv-abonnement over glasvezel. Ik heb tot de laatste snik coax gebruikt, maar het coax-netwerk wordt in Gouda niet meer onderhouden, dus ik moest over naar glasvezel helaas.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
Coax zal de aankomende jaren niet verdwijnen denk ik. Vind het alleen zonde dat ik er zoveel tijd in gestoken heb voor mijn meterkast met versterkers en splitters. De kabel heb ik liggen op rol. Dus zou ervoor kunnen kiezen om het originele plan gewoon door te voeren. Dus UTP en Coax aansluiting voorzien voor elke tv. Dan kan ik er altijd nog voor kiezen om terug te gaan naar Ziggo.

Voordeel is dat je via een DVB-C tuner dan lineaire tv kan kijken op elke tv. Maar deze techniek zal door de jaren wel vervangen worden door de apps op de smart-tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpotGaai
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-04 20:56
Trined werkt via glasvezel en vanaf het modem is er een coax aansluiting met dvbc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 23:05
SpotGaai schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:11:
Trined werkt via glasvezel en vanaf het modem is er een coax aansluiting met dvbc
Kun je de Coaxkabel direct in je tv pluggen zonder extra apparatuur of kaarten bij je tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@blanken17 dit topic is uit 2023. Dus met zo’n kick gaat deze dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.