Verschil S/FTP en SF/UTP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Vraagje. Ik heb Cat6 S/FTP besteld. Op de doos staat ook S/FTP aangegeven.

Ik verwachtte dat de aderparen individueel in folie gewikkeld zouden zijn. Er is wel folie, maar dat zit om alle aderparen tegelijk. Onderstaand plaatje gevonden online. Dat suggereert dat ik, ondanks juiste bestelling en markering op de doos, SF/UTP heb gekregen ipv S/FTP.

Is hier idd verschil tussen zoals de afbeelding suggereert? Ik ga er vanuit dat het voor mij niet veel uitmaakt. Alles werkt naar behoren, maar vind het toch raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzYMK1AC30XHnVZSBx26jszE1b4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/no690WBtqza80mIXBKXE1YIK.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:17

lier

MikroTik nerd

Waarom heb je voor deze specifieke kabel gekozen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Achteraf gezien had ik beter gewoon UTP kunnen kiezen. Scheelde weinig in prijs en ik dacht: afgeschermd dus dat kan nooit kwaad. Ondertussen de shielding en foil verwijderd om RJ-45 connectoren aan te sluiten, dus ondertussen is de kabel min of meer toch gewoon UTP geworden.

Maakt dus ook niet meer echt uit, maar ben vooral benieuwd naar waarom ik, als ik S/FTP bestel, iets lijk te krijgen dat SF/UTP is en wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je toch al de folie gaat verwijderen, waarom nog de vraag of de folie aangebracht is conform richtlijnen voor kabeltype dat je besteld hebt?

Heb je misschien merk+type kabel, dan kunnen we allict wat meer zeggen. Of het S/FTP of SF/UTP is zou voor thuisgebruik nihil moeten uitmaken, maar een vendor dat het niet zo nauw neemt daarmee zou mogelijk nog andere issues kunnen hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Om je vraag te beantwoorden: zoals gezegd, voor mijn situatie maakt het niet meer uit. Alles werkt en S/FTP was toch al overkill blijkbaar. Echter, het is raar dat je iets bestelt en iets anders krijgt. Vandaar dat ik even wilde checken hier of foil om alle paren tegelijk idd iets anders is dan foil om individuele aderparen en of S/FTP dus idd verschilt van SF/UTP, want in dat geval ga ik dat melden bij de verkopende partij, omdat zij, (ook als het uiteindelijk voor mij niets uitmaakt) horen te leveren wat ze verkopen en waar ik voor betaald heb.

Onderstaand de informatie mbt de kabel die ik besteld heb:

Merk: Nedis
Kleur: Grijs
Kabellengte: 100 meter
Diameter kabel: Ø 6,3 mm
Ader: CU (koper) info
Aderopbouw: Soepel
AWG: 27
Snelheid: tot 1 Gbps
Bandbreedte: 250 MHz
Buiten materiaal: LSZH
Type: S/FTP info
Versie: CAT6 info
Artikelnummer: K010607531

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-06 13:54
Ik dacht altijd dat het te maken had met als je meerdere kabels in 1 leiding zou trekken. Bijv, Coax met UTP of Stroom met UTP, zodat je afscherming hebt. Vond dit ook even kort op internet die dit zou bevestigen:

Het gebruiken van een afgeschermde ftp-kabel is belangrijk wanneer er in de buurt van de internetkabel nog andere COAX-, stroom- of krachtkabels liggen. Door het gebruik van folie in de ftp-kabel is de kans op storing in verbinding of data-overdracht (interferentie) kleiner dan bij een niet-afgeschermde utp-kabel.

En tja, waarom je anders krijgt dan je besteld zou je bij de leverancier of verkoper moeten vragen. Foutje in de fabriek/onkunde/verkeerde levering, wie weet.

[ Voor 13% gewijzigd door SirMemeAlot op 19-12-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15
Beide beschermen tegen storing van buitenaf, die met individuele foil beschermd ook blauw tegen storing op groen, mocht je bijvoorbeeld een of andere experimentele PoE creatie over de lijn sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
ThomasBHJensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:25:
Achteraf gezien had ik beter gewoon UTP kunnen kiezen. Scheelde weinig in prijs en ik dacht: afgeschermd dus dat kan nooit kwaad. Ondertussen de shielding en foil verwijderd om RJ-45 connectoren aan te sluiten, dus ondertussen is de kabel min of meer toch gewoon UTP geworden.

Maakt dus ook niet meer echt uit, maar ben vooral benieuwd naar waarom ik, als ik S/FTP bestel, iets lijk te krijgen dat SF/UTP is en wat het verschil is.
Alleen bij de stekkers, de lengte zelf is nog gewoon gewoon SFTP. Of hoe kan je anders stekkers eraan maken dan zonder de shielding te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Alle info over de kabels is verder niet heel erg van belang. Maar toch dank voor de reacties. Wilde vooral even checken dat S/FTP (wat ik gekocht heb) anders is dan SF/UTP wat ik gekregen heb. Ga even contact opnemen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fidderr
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm9L5zFtmxLUT5FA2EZe40Gk3zE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CDuvhJwvSVHAdu9uKfKCM6nO.png?f=user_large

Een beetje laat, maar toevallig was ik hier ook mee bezig. Ik zag op de website UTP-kabel.nl dat de aanduidingen voor kabels zijn aangepast. De oude aanduiding S-FTP is nu bijvoorbeeld veranderd naar SF/UTP. Het kan zijn dat de kabel die je hebt gekocht nog werd aangeduid als S-FTP, wat tegenwoordig dus SF/UTP heet.

https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 16:35
Allereerst het advies om thuis nooit afgeschermde kabel te gebruiken, voegt niets toe en is moeilijker te verwerken maar kan ook voor veel problemen zorgen zoals aardlussen als je de afscherming verkeerd aansluit.
Neem gewoon Cat 6 UTP met stugge aders en AWG23 of AWG24 dikte.

En misschien ten overvloede, UTP staat voor Unshielded Twisted Pair, dus S/UTP is Unshielded Twisted Pair met een afscherming rond de hele kabel.
De tabel van @fidderr spreekt verder voor zich

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2024 09:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1