Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd voor 46 zonnepanelen op 3x25 aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• happyfarmer
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-05-2024
Inmiddels hebben wij ons jaren 70 huis van het gas af en volledig geisoleerd. Nu is het tijd om de zonnepanelen aan te schaffen, maar ik kom er niet helemaal uit. Wij verbruiken flink wat energie vanwege 2 warmtepompen en elektrisch laden.

Waar loop ik tegenaan? Wat mag ik maximaal aansluiten op een 3x25 aansluiting?

Van diverse installateurs krijg ik verschillend advies. Aangezien wij ongeveer 20.000 Wp aan zonnepanelen kunnen leggen wil ik dat ook graag doen. Redenen hiervoor: wij verbruiken veel, de zonnepanelen zijn nu goedkoop, in 1x zo veel mogelijk leggen betekent 1 omvormer en simpele installatie, het is niet erg dat in de zomer flink wat wordt afgetopt, zodat wij in het voor- en najaar nog zoveel mogelijk opbrengst hebben.

Liander zegt dat je op een 3x25 amp aansluiting maximaal 17kWP mag terugleveren.
De meeste installateurs willen vanwege selectiviteit niet verder gaan dan 11kWP.

Wat vinden jullie?

Tweede vraag: welke omvormer past bij mijn aansluting?

Graag willen wij voorbereid zijn op een thuisaccu en gaan graag voor een hybride omvormer. Ik lees enthousiaste verhalen over Deye. En over Victron apparatuur voor de thuisaccu.

Derde vraag: wie kent een goede installateur die in Friesland dit wilt installeren (omgeving Joure).

Ik vind wel installateurs, maar ik wil eigenlijk eentje die zoveel panelen wilt aansluiten. De installateurs die dat wel willen, werken weer niet in deze regio.

Beschikbare (dak)ruimte

Voldoende voor 46 panelen. Verdeeld over: 22 oost, 14 west, 10 op plat dak, orientatie n.t.b.

Schaduw

Geen tot weinig schaduw;

Jaarverbruik

Tussen de 15000 - 18000 kWh

Huidige elektriciteitsaansluiting

3-fase

Wie gaat het project uitvoeren

Nog onbekend;

Bijhouden van data

Altijd leuk om inzage te hebben

Thuisaccu

Graag willen wij nu een hybride omvormer aanschaffen om over een paar jaar gelijk de thuisaccu te kunnen aansluiten.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Kan prima.

Selectiviteit is prettig, maar niet verplicht. Je kunt het bereiken met twee 3-fase omvormers, maar 1 grote is dus ook prima.

Je mag/kan idd max ~17kW terugleveren. E.e.a. afhankelijk van de netspanning. 😉

Meeste moderne omvormers hebben wel een mogelijkheid om dynamisch te limiteren door de daadwerkelijke stroom teruglevering te meten en daarop dan te begrenzen. Dan kun je dus ook nog je eigenverbruik opwekken. Maar met 20kWp is dat niet nodig. Je komt niet of zelden boven de 3x25A, dus kies daar je omvormer op en klaar.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
Overdimensioneren , 15 k omvormer gebruiken en zoveel zonnepanelen als je naar kwijt kunt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:11
Wat zijn is de dakhelling oost en west? Exacte azimut? (Alle 3?)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:41

DjVe

Hatsaflats!

In dit geval zijn twee kleinere 3-fase omvomers wel gewenst. Maximale output van de omvormer + 20% is je afzekerwaarde van de automaat. Dus bij een flinke 3-fase omvomer kom je dan al snel op een zekerwaarde boven je hoofdaansluiting en dat is niet toegestaan. Met twee omvomers van 8K tot 10K zal je twee maal een 20A kunnen plaatsen en dat is gewoon prima.

Wel goed opletten of je kast dit vermogen wel kan hebben, gezien je in feite dan 65A per fase door je kast kan jagen. Dus een voorbeveiliging in de vorm van een REM automaat + zwaardere hoofdschakelaar is wel gewenst.

• Ronald
@DjVe je rekent niet goed naar de maximale stroom in de kast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Ronald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 03:28:
^^ dit.

22 oost, 14 west, wellicht 10 zuid?
1 omvormer, 3 strings (zijn er die? Ik ken er alleen met 2 strings maar mijn kennis is beperkt)
Afhankelijk van azimut en dakhelling zul je nooit meer dan een 13-15kW produceren. Dat past makkelijk op je aansluiting. En dan moet je nog hopen dat je lokale netwerk niet te zwaar belast is anders klapt ie er bij 8kW+ gewoon uit.

Ik zou me er niet heel veel zorgen over maken.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11 16:35
Hoi, ik heb een vergelijkbare situatie thuis (EV, gasloos, 2 volwassenen + 1 baby), alleen is mijn huis goed geisoleerd en stook ik dus redelijk zuinig.

Ik heb 27panelen, voor 8.6kw, op m'n dak liggen. En dat is absolute overkill. Vorig jaar (nog geen baby) leverde ik 4.000kwh terug. Nou ligt mijn dak heel gunstig, goed richting de zon, maar ook een flauwe schuinte dus tot behoorlijk laat vang ik zon. Ik heb 1 grote 3 fase omvormer, werkt allemaal zoals verwacht.

Ik zou niet voor meer gaan omdat het kan. De enige reden dat ik er 27 heb, is omdat dan m'n dak vol zit (anders had ik precies een stom kaal stukje zonder). Zeker met de huidige energie aanbieders heeft terugleveren niet echt zin in grotere hoeveelheden. Ter info: Ik kreeg eerst 815eu terug, nu Vandebron besloten heeft dat ik moet betalen omdat ik veel teruglever en dat niet eerlijk is etc krijg ik nog maar 250eu.

Straks als salderen afneemt/weggaat dan wordt het iets anders omdat ik nu mn zomeropbrengst in de winter verbruik, dat is dan niet meer. Een batterij lost daar ook amper iets op, want een accu die die overbrugging maakt is niet te doen en aangezien de stroomprijs goedkoper is dan een accu (per kwh) loont dat verder ook niet IMO (en dan heb ik t over euros, maar ook ruimte, risico, onderzoek&aanschaf&monteren etc). We proberen al tactisch gebruik te maken van de stroom (eg overdag de vaatwasser/auto laden), maar dat heeft gewoon real-world praktische grenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 20-12-2023 09:37 ]

Complimentje?

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11 10:48
Ik maak energielabels van beroep.
Als advies zou ik meegeven om Zonnepanelen te plaatsen die opgenomen zijn in deze database: https://bcrg.nl/nl/verklaringenregister/
Deze panelen zijn op prestatie getest en kunnen op productniveau meegenomen worden voor een nieuw energielabel. Panelen die hier niet tussen staan worden normtechnisch ca 15-20% benadeeld.

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 20:48
Je zou kunnen kijken in de SolarEdge Designer of je de SolarEdge | SE20K kunt gebruiken, deze kan maximaal 4 afzonderlijke strings aansluiten. In de omvormer kan je altijd een power limiet instellen, desnoods dynamisch (met een solaredge modbus energy meter), hierdoor produceer je maximaal en blijf je binnen je 3x25A aansluiting. Aangezien je nu al aangeeft dat je jaarverbruik tussen de 15000 - 18000 kWh ligt zou ik zeggen leg het maximaal vol.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben hier bijna 24kWp op 3x25A en in het afgelopen jaar is 1 keer de hoofdzekering er uit geklapt. Dat was op een koele zonnige dag in mei. Toen de temperatuur warmer werd hebben wij dit probleem niet meer gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGVuZWCWeYplwn3-i-cL1sfzEYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8ijqKATfcqp0yIOd1sOpUeR.jpg?f=user_large

Wij hebben een mix van 3-fase en 1-fase omvormers voor de verschillende dakdelen.

Sommige omvormers kun je eventueel limiteren. Op onze Goodwe omvormers kan ik de volgende waarde eventueel veranderen. Sommige andere merken kunnen dat ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vJtmljeqKKfTn76xUhhXOAceVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xKGhJ8AdriZwyZXdktlxecqU.jpg?f=user_large

Op dit forum vind je ook gebruikers die ruim 27kWp hebben liggen. Zeker met O-W of zelfs N kun je ruim over de 17kWp heen gaan. Het theortisch maximum wordt ook nooit gehaald met verschillende orientaties.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:11:
@DjVe je rekent niet goed naar de maximale stroom in de kast.
Jawel, wat hij rekent netjes met de afzekeringswaarde. Dus 25A (net) + 2x 20A (PV). :)

Zelf zie ik ook weinig meerwaarde in extra marge houden bij een automaat dus zou een 3x25A prima zijn voor een 17kW omvormer. Maar volgens mij zijn er niet veel 17kW 3-fase met 3x MPPT...

Blijft nog steeds dat je kast dit aan moet kunnen! Voldoende dikke draden en 63A aardlekschakelaars of een (3xC40A) REM automaat.

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 19:15
Als je selectiviteit als probleem ziet, kan je ook voor twee kleinere omvormers kiezen (bv elk 11kw) en die gezamenlijk niet boven de 17kw komen (onderling laten communiceren)

Thermische selectiviteit is niet nodig.
Magnetische selectiviteit blijft over (kortsluiting)

Echter, je moet officieel ook een automaat hebben die maximaal 80% wordt belast voor gebruikers RDF 1, dus bv laadpalen en omvormers. Oeen 16A automaatje mag je maar 12,8A continu op belasten (61349).

Alleen, dat zou betekenen dat elke laadpaal bij huishoudens in NL verkeerd aangesloten zou zijn. Of je voldoet niet aan de 80% (16A automaat voor een 11kw lader), of je bent niet selectief.

Maw, als je het helemaal netjes / perfect wilt doen twee omvormers pakken.

In praktijk zou ik dat alleen doen als je vanuit de netbeheerder nog stoppen hebt ipv automaten. Een overbelasting kan eigenlijk niet bij juiste instellingen, kortsluiting kan natuurlijk wel, maar als dat een keer gebeurd kan je de automaat van de netbeheerder weer aanzetten.

Trouwens, in theorie zou een B16 selectief moeten zijn met een C25, in praktijk gaan ze beide bij een volle sluiting, vandaar dat ik selectiviteit bij huishoudens een beetje een wassen neus vind

• Septillion

Septillion

@Martijn.C.V Ik neem aan dus 4000kWh "overschot" na salderen? Maar misschien hier interessanter, wat was de PV opwek?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 15:09
Vroeg of laat gaat het salderen er uit, zie België, dus wil je zoveel mogelijk eigenverbruik hebben. Een oost-west helpt daar goed bij (lagere piek op de middag, maar van 's ochtends vroeger tot 's avonds later opwek), er zijn tools waarmee je volgens de ligging netjes kan berekenen wat je opbrengst is en welke piek je haalt, zo kan je ook mooi zien of je moet aftoppen en hoe'weinig' dat verlies is.
Even goed mee spelen kan je ook helpen om de oriëntatie te bepalen voor dat platte dak; om de opwek over de dag gelijk te leggen met het verbruik. Je gebruikt warmtepompen, begin maar ook na te denken hoe je die mee laat lopen met de zon.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:06
Ik lees even mee, ga straks ook richting 24kWp op een 3x25a aansluiting. Ik neig naar een hybride GoodWE voor mijn set gezien aansturing vanuit HA en automatisch lagere teruglever amperes bij hogere netspanning. Zie voor batterij vergelijking Growatt/GoodWE de post hier jeeedeee in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

@DjVe waarom zou de hoofdschakelaar aangepast moeten worden? Die is hoogstwaarschijnlijk al 40A en daar kan toch niet meer doorheen gaan? Remautomaat is inderdaad wenselijk voor de thuisgroepen. Zelf heb ik de aardlekautomaat van de laadpaal wel direct op de hoofdschakelaar aangesloten zodat de remautomaat er niet uitklapt in het geval ik de auto oplaad en aan het koken ben en er voldoende zonnestroom is :)

Wat voor draaddiktes praten we over, is 6mm2 voldoende, of is voor specifieke stukken toch geadviseerd om naar 10mm2 te gaan?

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11 16:35
Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:38:
@Martijn.C.V Ik neem aan dus 4000kWh "overschot" na salderen? Maar misschien hier interessanter, wat was de PV opwek?
ja, overschot na salderen. Ik heb helaas geen stats hoeveel ik in totaal heb opgewekt, Vandebron weet alleen wat ik teruglever na verbruik. Ik kan de omvormer aan een kabeltje hangen, maar voor nu vond ik dat niet nodig (minder aan het internet is meer beter IMO).

Complimentje?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 15:09
jeeedeee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:25:
...
@DjVe waarom zou de hoofdschakelaar aangepast moeten worden? Die is hoogstwaarschijnlijk al 40A en daar kan toch niet meer doorheen gaan? Remautomaat is inderdaad wenselijk voor de thuisgroepen. Zelf heb ik de aardlekautomaat van de laadpaal wel direct op de hoofdschakelaar aangesloten zodat de remautomaat er niet uitklapt in het geval ik de auto oplaad en aan het koken ben en er voldoende zonnestroom is :)
Wat voor draaddiktes praten we over, is 6mm2 voldoende, of is voor specifieke stukken toch geadviseerd om naar 10mm2 te gaan?
In BE mag je 6mm² met automatische zekeringen tot 40A gebruiken, kan je hoger gaan dan moet je dikkere draden gebruiken (en ook checken of je aardlekschakelaars die stroom aankunnen).
Dus check even goed of je situatie klopt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

jeeedeee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:25:
Ik lees even mee, ga straks ook richting 24kWp op een 3x25a aansluiting. Ik neig naar een hybride GoodWE voor mijn set gezien aansturing vanuit HA en automatisch lagere teruglever amperes bij hogere netspanning. Zie voor batterij vergelijking Growatt/GoodWE de post hier jeeedeee in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Een hoofdschakelaar is geen zekering. Je kan deze veilig bedienen tot 40A, daarna zal deze niet correct werken en dus mogelijk gevaarlijk zijn bij afschakelen onder volledige belasting.

Ik zou (zonder je kast gezien te hebben) je hoofdschakelaar naar 63A upgraden en daarachter een 40A rem-automaat plaatsen om je afgaande groepen en aardlekbeveiliging te beveiligen. Dat mag in principe gewoon met 6mm.

Je kan ook kiezen om je aardlekschakelaars te upgraden naar 63A modellen (dan is er geen rem-autkmaat nodig), maar dan zal je de interne bekabeling van hoofdschakelaar naar aardlekschakelaar moeten vervangen voor 10mm. Dat is dus een berg meer werk (met hogere kosten).

Op zich is het prima om je laadpaal met eigen aardlekbeveiliging buiten de rem-automaat te laten, het gaat vooral om de maximale stroomsterkte door je aardlekschakelaars, maar het zou voor de werking niet uit mogen maken.

• Johan192
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-11 09:07
Je kan het hier proberen: https://chargeup-noord.nl/

Daar heb ik dit jaar ook mijn panelen door laten leggen(12400 wp).

• Septillion

Septillion

@DjVe Niet nodig om de hoofdschakelaar te verzwaren, deze is door de zekeringen van de netbeheerder volledig beveiligd op 25A. Er kan met PV dus niet meer doorheen dan nu ook al kan.

REM automaat wel nodig natuurlijk voor afgaande 40A aardlekschakelaars.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Septillion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:42:
@DjVe Niet nodig om de hoofdschakelaar te verzwaren, deze is door de zekeringen van de netbeheerder volledig beveiligd op 25A. Er kan met PV dus niet meer doorheen dan nu ook al kan.

REM automaat wel nodig natuurlijk voor afgaande 40A aardlekschakelaars.
Je hebt gelijk, ik zit scheef te denken. Dank voor de aanvulling :)

• Ronald
thafusion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:36:
Je zou kunnen kijken in de SolarEdge Designer of je de SolarEdge | SE20K kunt gebruiken, deze kan maximaal 4 afzonderlijke strings aansluiten. In de omvormer kan je altijd een power limiet instellen, desnoods dynamisch (met een solaredge modbus energy meter), hierdoor produceer je maximaal en blijf je binnen je 3x25A aansluiting. Aangezien je nu al aangeeft dat je jaarverbruik tussen de 15000 - 18000 kWh ligt zou ik zeggen leg het maximaal vol.
4 strings op een SE20K die vervolgens niet aan de ontwerp eisen voldoen en de zooi niet start… ga geen solaredge roepen als je het systeem niet snapt ajb

En @happyfarmer heeft nog niet gereageerd op de vraag over heling en azimut, dus niemand kan iets roepen over de benodigde omvormer.

Sma heeft een serie, niet goedkoop, 3mppt hybride omvormers… lijkt me een mooie

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 20-12-2023 18:19 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11 15:04

TheBorg

Resistance is futile.

knipknip, iemand anders zijn topic kapen is niet zo lief...

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 20-12-2023 23:01 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Selectiviteit is echt hartstikke lastig of duur als je installatieautomaten gebruikt. Je hoofdzekering moet naar
50 Ampère (hoge netbeheerskosten). Of je moet je eindgroepen verkleinen naar 6 Ampère, maar dan krijg je een stuk of 12 omvormers van 1,4 kW, dat zou ik niet willen. En dan zijn je bestaande 16A groepen alsnog niet selectief. Zie onderstaand figuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H49rlAoSnLXtM5IUJfo9dfAtDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rSYjutr6xzGHSaabWm8NXXTw.png?f=user_large

Ik zou dus kiezen om niet selectief te zijn en een leuke 20 kW - 25 kW omvormer te kopen 3-fase. Maakt die een keer kortsluiting? Dan heb je inderdaad kans dat je hoofdzekering eruit gaat:

hoofdzekering uit, shelly kapot

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-12-2023 20:32 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51
TheBorg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:32:
Ik wil zelf ongeveer 26 kWp leggen. Weet iemand of je micro omvormers zoals Enphase kunt limiteren?

Wat ik me ook afvraag, stel dat TS (of ik) kiest voor 2 omvormers, kunnen die dan met elkaar praten om het maximum af te stemmen. Want afhankelijk van de orientatie van de panelen kan het natuurlijk zijn dat één van de omvormers meer dan 50% van het maximum mag terugleveren.
Binnenkort komt die feature zegt Enphase. Dat is dan automatisch limiteren op basis van verwachte terugleververgoeding.
Eigenlijk had hij er al moeten zijn deze maand, maar ik heb nog niks gezien.

Begrenzing op basis van vermogen in de meterkast is niet mogelijk met Enphase, de powerline communicatie van Enphase is te langzaam om snel te reageren op wijzigingen in consumptie.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51
Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden hier:
  1. Selectiviteit van de aansluiting van de omvormer.
  2. Maximale teruglevering over je hoofdzekering
  3. Maximale stroom in je groepenkast.
  4. Dynamisch softwarematig limiteren van het vermogen van de omvormer
Een goede installateur zal altijd rekening houden met alle 4, en de laatste is een software optimalisatie, dus die mag volgens richtlijnen niet als bescherming van je meterkast dienen. Ik ben ook home assistant gebruiker, maar ik (als installateur) zou het dynamisch limiteren daar niet aan over laten, veel te grote kans op software problemen, ook al is het in de toekomst. De fabrikanten leveren daar zelf oplossingen voor die meer kans hebben dat ze net zo lang mee gaan als de omvormer.

Twee kleinere omvormers achter een type B rem-aardlekautomaat lijkt mij hier het best. Waarom type B? Omdat de twee omvormers ieder nog 5 mA aardlekstroom kunnen doorlaten volgens hun specificatie. Dat is weer dusdanig veel dat de aardlekautomaten in de rest van de kast er last van kunnen krijgen en niet zouden kunnen gaan werken. Het is zeer theoretisch, maar installateurs houden van uitsluiten van elk mogelijk probleem, zodat het ook over 20 jaar nog veilig werkt.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon doen, heb 24 kWp op 3x25A. (60*400) Gaat prima.

20 kW SMA omvormer begrenst op 17 kW terug. (De overige 3 kW kun je dan direct nog gebruiken, mits het opgewekt wordt en je toevallig verbruik hebt)

Wel je meterkast ombouwen naar 63A.

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 20-12-2023 21:44 ]

• happyfarmer
Excuus voor late reactie, zit even in een ziekenhuis traject en heb daardoor niet zoveel tijd over. Jullie reacties worden enorm gewaardeerd! Hieronder mijn reacties.
Ronald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 03:28:
@Ronald:
Dakhelling oost en west is 35 graden.
Azimut: 105 graden en 285 graden.
Op plat dak kan orientatie vrij in te vullen. Zelf lijkt mij een evenredige verdeling van het totaal plaatje op oost en west het beste.

Zo te lezen vindt de meerderheid dat selectiviteit een optie is.

Zelf kwam ik nog deze omvormer tegen: de DEYE Sun-20K SG01HP3-EU-AM2. Zo te lezen kan deze 4 strings aan, wat zou passen bij mijn situatie. Vervolgens moet de omvormer wel gelimiteerd worden op 17000.

Het voordeel van 1 omvormer lijkt mij dat het straks nog eenvoudiger wordt om een thuisaccu aan te laten sluiten.
Ronald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:16:
[...]

Sma heeft een serie, niet goedkoop, 3mppt hybride omvormers… lijkt me een mooie
@Ronald Klinkt goed, over welke heb je het hier?
naftebakje schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:23:
... Je gebruikt warmtepompen, begin maar ook na te denken hoe je die mee laat lopen met de zon.
@naftebakje Wij laten onze Nibe warmtepomp nu al harder draaien in de daluren (dynamisch contract). De andere zetten wij alleen handmatig aan in de daluren.
Johan192 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:39:
Je kan het hier proberen: https://chargeup-noord.nl/

Daar heb ik dit jaar ook mijn panelen door laten leggen(12400 wp).
@Johan192 Thanks, ik heb ze benaderd.
cryforhelp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:38:
Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden hier:
  1. Selectiviteit van de aansluiting van de omvormer.
  2. Maximale teruglevering over je hoofdzekering
  3. Maximale stroom in je groepenkast.
  4. Dynamisch softwarematig limiteren van het vermogen van de omvormer
@cryforhelp Thanks!

• happyfarmer
@Ronald : heb jij nog suggesties of tips voor mij?

• pietdevries
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-10-2024
happyfarmer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:01:

Tweede vraag: welke omvormer past bij mijn aansluting?

Graag willen wij voorbereid zijn op een thuisaccu en gaan graag voor een hybride omvormer. Ik lees enthousiaste verhalen over Deye. En over Victron apparatuur voor de thuisaccu.
Probeer eens: www.frlelectra.nl of leg anders contact met www.solar.frl
Ik denk dat je er dan zeker wel uit gaat komen!

• Ronald
happyfarmer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:32:

@Ronald:
Dakhelling oost en west is 35 graden.
Azimut: 105 graden en 285 graden.
Op plat dak kan oriëntatie vrij in te vullen. Zelf lijkt mij een evenredige verdeling van het totaal plaatje op oost en west het beste.
Als je het platte dak gaat splitsen in oriëntaties heb je ineens 4mppt nodig.

ik dacht dat de SMA Smart Energy lijn 3MPPT waren, maar dat zijn blijkbaar alleen de enkelfase Smart Energy hybride modellen en de Tripower X serie 3-fase.
De X is geen hybride.

De hele setup vraagt om 15kW aan omvormer met 3MPPT.

En die kan ik niet vinden als DC gekoppelde hybride helaas.

Als aantal_panelen-oost - aantal_panelen_west = aantal_panelen_plat_dak dan kan de polystring trucendoos open en kan het met 2MPPT ;-)

En plat dak dan wel op 1 richting.

De 15kW GoodWe Hybride: https://cdn.webshopapp.co...866/goodwe-et-hybride.pdf
voldoet dan wat betreft datasheet, verder weinig ervaring met de configuratie van dat spul met accu's

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 02-01-2024 20:14 ]

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:28
Hoe lang en met hoeveel A kun je de 25A zekeringen van de netbeheerder overbelasten voordat ze eruit gaan?

• Ronald
Waarom is dat een vraag, @blanken17 ?

15kW is 23A per fase…

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

blanken17 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:21:
Hoe lang en met hoeveel A kun je de 25A zekeringen van de netbeheerder overbelasten voordat ze eruit gaan?
35A resulteert in een trip na minimaal 733 seconden (N=2 en YMMV)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 02-01-2024 22:34 ]

• happyfarmer
pietdevries schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Probeer eens: www.frlelectra.nl of leg anders contact met www.solar.frl
Ik denk dat je er dan zeker wel uit gaat komen!
Dank, gedaan!

• happyfarmer
Ronald schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:08:
[...]

De 15kW GoodWe Hybride: https://cdn.webshopapp.co...866/goodwe-et-hybride.pdf
voldoet dan wat betreft datasheet, verder weinig ervaring met de configuratie van dat spul met accu's
Dank je. Ik ga hier een offerte van opvragen.

• happyfarmer
Inmiddels offerte binnen.
Het gaat om 53x 435W Jinko panelen met 1x growatt MID 15KTL3-XH omvormer.

Zie hieronder het legplan. De groene panelen liggen iets verder van het huis af op een gebouwtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNjMbFA2X5BfMuVuK83c_Zur8qc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0WDnEFmhbwcvBkiszzRBir15.jpg?f=user_large

Ziet iemand hier nog wat raars aan of nog advies? @Ronald ?

• blanken17
Ronald schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:23:
Waarom is dat een vraag, @blanken17 ?

15kW is 23A per fase…
Ik dacht dat je de automaten en zekeringen een bepaalde tijd kunt overbelasten. Hoe groter de overbelasting hoe korter het duurt voordat hij eruit springt. Maar bv continu 10% overbelasten zal hij er niet uit gaan?

• blanken17
Dre schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:28:
[...]

35A resulteert in een trip na minimaal 733 seconden (N=2 en YMMV)
En hoe lang bij 27A en 30A?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:52
happyfarmer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:40:
Inmiddels offerte binnen.
Het gaat om 53x 435W Jinko panelen met 1x growatt MID 15KTL3-XH omvormer.

Zie hieronder het legplan. De groene panelen liggen iets verder van het huis af op een gebouwtje.

[Afbeelding]

Ziet iemand hier nog wat raars aan of nog advies? @Ronald ?
Ik volg je topic omdat ik een installatie van vergelijkbare omvang aan het plannen ben. Ook dezelfde vragen omtrent de aansluiting van omvormer en andere afgaande groepen. Dus ik ben alweer iets wijzer geworden :)

Wat zei de partij van de offerte over het aansluiten in de groepenkast? Hoe pakken zij dat aan? Of is dat niks speciaals, een 15kW-omvormer.

En wil je wellicht de offerte delen of een prijs per Wp delen? Volgende week komt een elektricien bij mij kijken wat de mogelijkheden zijn. Gehele groepenkast moet sowieso al op de schop en dan ga ik ook het PV-gebeuren in de meterkast vernemen. Ik neig nu naar 63A uit te laten voeren.
Pagina: 1