Advies gevraagd met betrekking tot podcast opname apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 13:06
Dag lieve Tweakers en forumgebruikers,

Ik hoop dat ik hier goed zit in beeld en geluid koopadvies :$

Ik wil in de tweede helft van 2024 beginnen met een podcast voor de medische beroepsgroep.

Daar heb je natuurlijk apparatuur voor nodig. Met een budget van €1000,- zit ik goed voor wat betreft een beginnende podcast.
Omdat ik mijn gear mee wil kunnen nemen ben ik tot de volgende tech gekomen :)

GEAR
ZOOM H5 Dit apparaat kan ik meenemen, heeft ruimte voor 2 microfoons en een goede pre amp.
2x Røde Procaster microfoon deze liggen mooi in het budget en veel beginnende podcasters maken er gebruik van.

Om alles vast te zetten komt het samen met
2x Studio arm
2x Shockmount

Opnames zullen gewoon in kamers/huiskamers gemaakt worden. Geen studio's, geen fancy tech, gewoon 2 microfoons aan de tafel en 2 mensen die kunnen praten.

Het geluid kan ik later recht trekken in postproductie :)

De vraag is: Hebben jullie advies over deze lijst. Moet ik echt afwijken of is er iets beters voor dit budget?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fightknights
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:36
Ik denk dat zo'n studio arm teveel gedoe is om elke keer te verplaatsen. Daar zijn ze niet echt voor gemaakt.
Daarom zou ik eerder gaan voor een tafel model.
https://www.bax-shop.nl/m...trument-microfoon-statief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06
Volgens mij prima spul, maar idd wat @Fightknights al zegt: KISS. Hoe sneller je alles hebt geinstalleerd, hoe beter.

Als je op locatie gaat opnemen, maar wel in (huis)kamers ed zit, is vooral acoustic treatment vrij belangrijk. Je kunt natuurlijk iets met gordijnen oid doen, en een goeie plek zonder al te veel resonantie en weerkaatsing vinden, maar mss helpt het om iets van een portable acoustisch scherm mee te nemen, dat je kunt neerzetten. Dat kan echt heel veel helpen met je akoustiek.

Verder: als je locatie-interviews doet zou ik niet perse naar zo'n mobile recorder kijken, want je neemt toch je eigen mics en stands mee, maar naar een Zoom F of een Zoom P series, in volgorde van aflopende beste S/N ratio. Zeker met dynamische mics in stille ruimtes kan dat wel uitmaken. En alles wat je niet in post hoeft te doen, scheelt weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:29
olafmol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:19:
Verder: als je locatie-interviews doet zou ik niet perse naar zo'n mobile recorder kijken, want je neemt toch je eigen mics en stands mee, maar naar een Zoom F of een Zoom P series, in volgorde van aflopende beste S/N ratio. Zeker met dynamische mics in stille ruimtes kan dat wel uitmaken. En alles wat je niet in post hoeft te doen, scheelt weer :)
De H serie zou wel een goede keus kunnen zijn als je iets zoekt wat wat meer flexibiliteit geeft als je ook een simpele recorder met direct microfoons er op wilt hebben die je zo in de hand mee wilt nemen, bijvoorbeeld voor een snel interview ergens. Ik heb zelf een H6 (4xXLR en volgens mij de zelfde verwisselbare microfoon heads) en heb er ook een head bij waar de mics vervangen wordt door 2 extra XLR ingangen (6 totaal dus) en dat geeft mij veel flexibiliteit, al gebruik ik hem zelf meer voor muziekopnames en af en toe wat interview achtig werk. Signaal/ruis heeft mij nog nooit gestoord met de H6 (en daarvoor ook niet met een H4N), ook niet bij subtiele muziekopnames waar ik in de edit wat moest versterken, maar veel valt en staat ook met het goed inregelen van je volumes zodat je niet te zacht opneemt en als je op dat vlak iets robuusters zoekt waar je altijd achteraf in de edit volumes wat verder kan opkrikken zonder al te veel ruis en je budget het zou toestaan, zou een F of P zeker een goede keuze kunnen zijn.

Je zou overigens ook kunnen overwegen om twee simpele (en dus niet al te dure) hengel micstands mee te nemen in je budget zodat je ook mics onafhankelijk op de grond kan plaatsen. Daarmee kan je een microfoon overal plaatsen waar je wilt zonder afhankelijk te zijn van een tafel en zo je microfoon mechanisch helemaal van je tafel te ontkoppelen tegen contactgeluid (maar daar neem je nu ook al shockmounts voor mee) of als je wilt opnemen zittend in een bank ofzo voor een meer informele setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Ik zou niet meer in zo’n oude recorder investeren anno 2023.
Als je echt niet meer als 2 microfoons gaat gebruiken is de Zoom F3 de veel betere keus.
Die heeft namelijk 32bit float, daarmee is veel makkelijker een opname te maken zonder clippen, wat in jou geval met verschillende locaties echt wel fijn is, je hoeft geen gain meer in te stellen op je recorder.
De F-serie van Zoom is ook veel robuuster en heeft betere mogelijkheden met ingebouwde SD-card en externe opslag voor het geval één van de twee niet goed gaat en je opname verloren gaat.

Wat microfoons betreft kun je van alles en nog wat kiezen, het geluid moet bij je stem passen. Als je in een onbehandelde ruimte zit is een dynamische microfoon een must, en dan liefst één met zeer goede zogenaamde off-axis rejection, oftewel pakt niks op als je er niet recht in praat.

Een Lewitt MTP550 of Electro Voice PL80A hebben dit en zijn met rond €130,- ook een stuk voordeliger.

Ik zou voor de standaard kijken naar een gietijzeren tafelstandaard of de nieuwe Rode DS2, tenzij je in een luie stoel wil gaan zitten, dan heb je langere armen nodig.

Verder mis ik in je lijstje:
-hoofdtelefoons, heb je echt wel nodig. Superlux HD660 PRO voor €39,- p/st kun je nooit mee mis gaan, is over-ear met velours kussens, zit erg fijn, of Pioneer HDJ-CUE1, iets duurder en on-ear als je wat compacter wil.
-XLR kabels. Sommer cable of Cordial is altijd goed.
-SD kaarten, koop goede kwaliteit als je geen opnames kwijt wil raken
-back-up SSD
-standaard met 1/4” schroefdraad, kan handig zijn voor je recorder als je in de vrije ruimte staat
-goede tassen of koffers om alles mee te nemen
-schuimbollen of filters voor de microfoons tegen plosives (harde P’s)

Op de microfoons kun je het best besparen als je alle andere zaken bij elkaar er nog bij moet hebben en binnen je budget wil blijven.

Met vriendelijke groet, William