Isoleren houten balkenvloer tbv vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij zitten een beetje te dubben tussen schuimbeton en het behouden van onze houten balkenvloer. We willen sowieso vloerverwarming en later een warmtepomp. De houten balkenvloer is in goede staat en de kruipruimte is kurkdroog. De ventilatie is top, er zijn al ventilatieopeningen aangebracht ivm spouwmuurisolatie. Onder de balken is 35cm ruimte maar dit zou iets uitgediept kunnen worden. Als we deze houten balkenvloer gaan isoleren gaan we dat waarschijnlijk van bovenaf doen en vervangen we de planken meteen voor osb oid, de planken zijn niet al te best meer.

In opbouw moet ook rekening gehouden worden met het plaatsen van leidingen, die zouden eventueel onder de balken kunnen in de isolatie.

De balken zijn 13cm hoog waardoor ik met glaswol te weinig isolatiewaarde behaal (Rc 2.8), met nog extra 7cm onder de balken behaal ik Rc 5.2. 5 is wel het minimum voor gebruik met vloerverwarming is wat ik overal lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wqQ73ABHPCbxzuKLB9M68fVwY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nE75FlHMkZ12PXtaA9EwQkKh.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand al eens een houten balkenvloer dampopen geisoleerd waarbij er ook nog isolatie is toegepast onder de houten balken? Dit maakt nogal veel verschil, door de houten balken treedt toch flink wat warmteverlies op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vfWwuUAPkHDoCR41mQFP72joxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/feFqMTEw6BmDcisgstAI1re9.png?f=fotoalbum_large

Zelf zat ik de denken aan de volgende constructie: YouTube: Zelf Glaswol Vloerisolatie en Vloerplaten Plaatsen | Bouw Vlog 2 In combinatie met een dampopen folie aan de onderkant ivm tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 16:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

1 van de grote voordelen van vloerverwarming in een dikke betonvloer is het bufferende vermogen. Dat zul je bij plaatsing op de houten vloer nagenoeg volledig missen. Dit is je kans om de vloer direct goed aan te pakken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Cr3ator schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:10:
1 van de grote voordelen van vloerverwarming in een dikke betonvloer is het bufferende vermogen. Dat zul je bij plaatsing op de houten vloer nagenoeg volledig missen. Dit is je kans om de vloer direct goed aan te pakken.
Ik ken de voordelen, en daar hebben we ook al offertes voor en heeft misschien ook wel de voorkeur. Ik wil echter deze optie ook nog wat verder verkennen. Het scheelt een boel geld en we kunnen de kruipruimte behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als de kruipruimte van belang is zou je ook een broodjes/renovatievloer kunnen overwegen.
Voor mij zouden de nadelen en risico's van een houten vloer mij 2x doen nadenken deze helemaal in te pakken en af te dekken met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Cr3ator schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:21:
Als de kruipruimte van belang is zou je ook een broodjes/renovatievloer kunnen overwegen.
Voor mij zouden de nadelen en risico's van een houten vloer mij 2x doen nadenken deze helemaal in te pakken en af te dekken met beton.
Broodjesvloer is ook takkeduur, en we hebben een goede houten balklaag..

De vloerverwarming wordt dan droogbouw, ala Warp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat je keuze ook wordt, ik zou in ieder geval een systeem aanleggen welke geschikt is (of eenvoudig aan te passen naar) zeer-lage temperatuurverwarming. Dan ben je iig voorbereid op een warmtepompinstallatie. Dat betekend dus zo dik mogelijke leidingen en kortere (meer) groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:46
Y0ur1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:25:
[...]

Broodjesvloer is ook takkeduur, en we hebben een goede houten balklaag..

De vloerverwarming wordt dan droogbouw, ala Warp bijvoorbeeld.
Als je de kans hebt en het kunt betalen, hout eruit en iets massiefs erin. Dat gaat echt enorm veel doen op je comfort namelijk. Snap de financiële overweging wel goed dus als het niet kan is het plan zoals je het hebt volgens mij best prima. Denk wel goed na over vochtwerende maatregelen van de constructie zodat je houtenbalken niet rotten. Nu een droge kruipruimte is geen garantie dat het straks nog steeds droog is.

We hebben op de bovenverdiepingen droogbouw VVW (houten balken jaren 50 en geen mogelijkheid op beton zonder constructief extreem aan de gang te gaan) erg fijn maar vloerverwarming uit = vloer koud. Nu bij warmtepomp geen probleem want die draait toch 24/7 maar wel goed om in het achterhoofd te houden.

Opbouw hier is DBS16, alu-profielen en daarop parket. Warp zou ik niet aan beginnen, extreem dunne buizen, extreem hoge prijzen (met lage flow en warmte afgifte idem). DBS14 is ook nog een optie mocht je een iets dunner pakket willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Mauritio schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:58:
[...]

Als je de kans hebt en het kunt betalen, hout eruit en iets massiefs erin. Dat gaat echt enorm veel doen op je comfort namelijk. Snap de financiële overweging wel goed dus als het niet kan is het plan zoals je het hebt volgens mij best prima. Denk wel goed na over vochtwerende maatregelen van de constructie zodat je houtenbalken niet rotten. Nu een droge kruipruimte is geen garantie dat het straks nog steeds droog is.

We hebben op de bovenverdiepingen droogbouw VVW (houten balken jaren 50 en geen mogelijkheid op beton zonder constructief extreem aan de gang te gaan) erg fijn maar vloerverwarming uit = vloer koud. Nu bij warmtepomp geen probleem want die draait toch 24/7 maar wel goed om in het achterhoofd te houden.

Opbouw hier is DBS16, alu-profielen en daarop parket. Warp zou ik niet aan beginnen, extreem dunne buizen, extreem hoge prijzen (met lage flow en warmte afgifte idem). DBS14 is ook nog een optie mocht je een iets dunner pakket willen.
Ja een massieve vloer heeft de voorkeur, maar we willen alle optie's goed verkennen. Ik lees op veel plekken dat een droge opbouw ook duurder is dan een natte opbouw.

Gegeven dat wij straks een warmtepomp hebben, die 24/7 draait, hoe groot is het verschil in comfort dan tussen droog vs natbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 18:46
Y0ur1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:09:
[...]

Ja een massieve vloer heeft de voorkeur, maar we willen alle optie's goed verkennen. Ik lees op veel plekken dat een droge opbouw ook duurder is dan een natte opbouw.

Gegeven dat wij straks een warmtepomp hebben, die 24/7 draait, hoe groot is het verschil in comfort dan tussen droog vs natbouw?
Ik vind het verschil verwaarloosbaar maar het voordeel van natbouw is dat je makkelijker grotere diameter buis (18mm bijvoorbeeld) kan leggen op 10cm h.o.h en dat doet wel serieus veel op efficiëntie tov 14mm op 15cm.

Even online een warmteafgifte tool zoeken die het verschil voor je weer kan geven. Dan is het ook meetbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Mauritio schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:19:
[...]

Ik vind het verschil verwaarloosbaar maar het voordeel van natbouw is dat je makkelijker grotere diameter buis (18mm bijvoorbeeld) kan leggen op 10cm h.o.h en dat doet wel serieus veel op efficiëntie tov 14mm op 15cm.

Even online een warmteafgifte tool zoeken die het verschil voor je weer kan geven. Dan is het ook meetbaar
Hoogpolig tapijtje is denk ik een betere investering bij een houten vloer.

Als er nog jeugd in de pijplein zit is een betonvloer wel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 18:01
Hier een huis uit 1953 met balken. Heb 11 jaar geleden vanuit de kruipruimte geïsoleerd, 2x 5cm glaswol tussen de balken. Hierboven ligt vloerverwarming, geen enkel probleem, zou niet weten waarom dat perse een Rc > 5 moet zijn. Tuurlijk hoe beter geïsoleerd hoe minder verlies, maar verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Sarcomorbato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:25:
[...]

Hoogpolig tapijtje is denk ik een betere investering bij een houten vloer.

Als er nog jeugd in de pijplein zit is een betonvloer wel fijn
Haha, maar heb je ook wat meer onderbouwing..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:57
Wij hebben schuimbeton van Faber en vloerverwarming.

Nooit meer terug.
Super happy mee.

Ja, het is een gekloot en gedoe.
Maar je wordt hier wel gelukkig van, denk ik zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Y0ur1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:43:
[...]

Haha, maar heb je ook wat meer onderbouwing..?
Het hele idee van vloerverwarming is dat je een bonk massa op temperatuur houdt toch? Een groot lichaam voor de wp om zn lauwe water in te douwen als ik even in vaktermen spreek

Ik spreek uit ervaring dat een houten vloer en kinderen wel voor wat trillingen kan zorgen.

Ik zat pas een bakkie te doen bij de buren terwijl de jongste zijn salto's uit stand op de bank aan het oefenen was.

Dat mag hij nu alleen nog maar als hun autootje niet op de oprit staat, jezus wat een klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-09 18:12
ik heb altijd begrepen dat je een houtenvloer of de balken eronder niet moet gaan isoleren omdat dan het vocht niet meer weg kan en het hout juist kan gaan rotten.

mijn keuze zou dan zijn schuimbeton erin en deze afwerken met pvc houtlook

uiteraard in het schuimbeton gelijk leidingen leggen waardoor je later eventueel kabels kan trekken voor je netwerk, speakers, en een loze is altijd handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:08
Sarcomorbato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:31:
[...]

Het hele idee van vloerverwarming is dat je een bonk massa op temperatuur houdt toch?
Niet per se. In België bijvoorbeeld is het gebruikelijk om isolatie onder de dekvloer toe te passen, waardoor de buffer juist veel kleiner wordt omdat de constructievloer niet mee opwarmt. Da's daar een feature, geen bug. Want dan kan je sneller de boel opstoken :)

Ja, een buffer kan nuttig zijn voor een WP. Maar je kan ook gewoon een buffervaatje van 50L in de retour zetten.

En als je toch de vloer de hele dag warm houd, doet het ook niets met het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-09 18:12
marcop23 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:54:
[...]

Niet per se. In België bijvoorbeeld is het gebruikelijk om isolatie onder de dekvloer toe te passen, waardoor de buffer juist veel kleiner wordt omdat de constructievloer niet mee opwarmt. Da's daar een feature, geen bug. Want dan kan je sneller de boel opstoken :)

Ja, een buffer kan nuttig zijn voor een WP. Maar je kan ook gewoon een buffervaatje van 50L in de retour zetten.

En als je toch de vloer de hele dag warm houd, doet het ook niets met het comfort.
ik heb dat ook veel gezien, eerst storten ze de vloer vol met bouw afval dan een isolatielaag, en daarop het schuimbeton, zo heb je wel een massa maar niet onnodig veel

• Y0ur1
  • Niet online
joke_name schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:18:
Wij hebben schuimbeton van Faber en vloerverwarming.

Nooit meer terug.
Super happy mee.

Ja, het is een gekloot en gedoe.
Maar je wordt hier wel gelukkig van, denk ik zomaar.
Welke opbouw heb jij gekozen? Dekvloer direct op het schuimbeton? Wij hebben een offerte van Faber voor 50cm schuimbeton + cementgebonden dekvloer, Isolite75 lijkt wel het beste te isoleren, we hebben veel vergeleken.

• joke_name
  • Laatst online: 20:57
Y0ur1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:32:
[...]

Welke opbouw heb jij gekozen? Dekvloer direct op het schuimbeton? Wij hebben een offerte van Faber voor 50cm schuimbeton + cementgebonden dekvloer, Isolite75 lijkt wel het beste te isoleren, we hebben veel vergeleken.
Ik heb isolite 75 inderdaad.

Dus

Dag 0 aanbrengen folie.
Dag 1 schuimbeton
Dag 7 vloerverwarming
Dag 8 dekvloer (cement gebonden)

6 weken geduld.
Eind vloer.

Daarna genieten van vloer verwarming en geen groot verwarmings element in je woonkamer.

Mijn advies is wel:
Je moet alles heel goed voorbereiden zodat niks kan weglopen enzovoort en alles perfect klaar staat.

Als je foto’s wil zien kan je een PB sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door joke_name op 21-12-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:48
is je overspanning van de balken zo weinig dan? 130x100mm balken is niet veel op een hart op hart afstand van 600mm. Of kloppen die maten niet?
Als je Warp vloerverwarming plaatst met egaline, voeg je al snel 50kg (25mm dikte) per m2 toe aan het gewicht van je constructievloer.

Hier ook de balkenvloer vervangen voor een betonnen vloer met Rc-waarde 6.
(vloer op zand, 20cm EPS, 15cm beton, EPS tackerplaat en anhydriet).
Zou zeker aanraden om voor massa te gaan zoals schuimbeton, vloer op zand of broodjesvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 02-10 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ga voor een massa(beton)vloer met (zoals nu al meerdere keren aangehaald) dikke leidingen en veel isolatie.
Stabiele temperatuur = comfort
Ter inspiratie Verbouwing van BG met 35cm isolatie, betonvloer en leidingen in cementdekvloer

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Y0ur1
  • Niet online
Murkmans schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:03:
is je overspanning van de balken zo weinig dan? 130x100mm balken is niet veel op een hart op hart afstand van 600mm. Of kloppen die maten niet?
Als je Warp vloerverwarming plaatst met egaline, voeg je al snel 50kg (25mm dikte) per m2 toe aan het gewicht van je constructievloer.

Hier ook de balkenvloer vervangen voor een betonnen vloer met Rc-waarde 6.
(vloer op zand, 20cm EPS, 15cm beton, EPS tackerplaat en anhydriet).
Zou zeker aanraden om voor massa te gaan zoals schuimbeton, vloer op zand of broodjesvloer.
Scherp! Er ligt ook nog een onderslagbalk onder. Volgens mij zijn de balken 65mm breed en 12 of 13 cm hoog. Kan het nu even niet checken :)

Wat waren bij jou de overwegingen om niet voor schuimbeton te gaan? Ik heb vloer op zand uitgerekend en het scheelde bijna niks met schuimbeton kwa kosten, maar wel veel meer moeite. Wel heb ik gerekend met PIR (dus duur), niet met EPS. Als het veel in de kosten scheelt met schuimbeton zou ik ook zelf een vloer op zand kunnen maken met EPS, we hebben hoogte genoeg.

edit: het verschil met vloer op zand (EPS, incl bewapening, afstandhouders, beton etc) is ongeveer 1000 euro. Schuimbeton komt uit op 3260 bij Faber en zelf vloer op zand ongeveer 2350.

[ Voor 7% gewijzigd door Y0ur1 op 21-12-2023 14:20 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:48
@Y0ur1 er was niet zoveel ruimte beschikbaar onder de balkenvloer en anders moesten we veel zand weggraven om met schuimbeton een goede isolatie te verkrijgen.

Daarnaast kon bij ons in dezelfde handeling de uitbouw meegestort worden.
Pagina: 1