Wij zitten een beetje te dubben tussen schuimbeton en het behouden van onze houten balkenvloer. We willen sowieso vloerverwarming en later een warmtepomp. De houten balkenvloer is in goede staat en de kruipruimte is kurkdroog. De ventilatie is top, er zijn al ventilatieopeningen aangebracht ivm spouwmuurisolatie. Onder de balken is 35cm ruimte maar dit zou iets uitgediept kunnen worden. Als we deze houten balkenvloer gaan isoleren gaan we dat waarschijnlijk van bovenaf doen en vervangen we de planken meteen voor osb oid, de planken zijn niet al te best meer.
In opbouw moet ook rekening gehouden worden met het plaatsen van leidingen, die zouden eventueel onder de balken kunnen in de isolatie.
De balken zijn 13cm hoog waardoor ik met glaswol te weinig isolatiewaarde behaal (Rc 2.8), met nog extra 7cm onder de balken behaal ik Rc 5.2. 5 is wel het minimum voor gebruik met vloerverwarming is wat ik overal lees.
/f/image/nE75FlHMkZ12PXtaA9EwQkKh.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand al eens een houten balkenvloer dampopen geisoleerd waarbij er ook nog isolatie is toegepast onder de houten balken? Dit maakt nogal veel verschil, door de houten balken treedt toch flink wat warmteverlies op.
/f/image/feFqMTEw6BmDcisgstAI1re9.png?f=fotoalbum_large)
Zelf zat ik de denken aan de volgende constructie: YouTube: Zelf Glaswol Vloerisolatie en Vloerplaten Plaatsen | Bouw Vlog 2 In combinatie met een dampopen folie aan de onderkant ivm tocht.
In opbouw moet ook rekening gehouden worden met het plaatsen van leidingen, die zouden eventueel onder de balken kunnen in de isolatie.
De balken zijn 13cm hoog waardoor ik met glaswol te weinig isolatiewaarde behaal (Rc 2.8), met nog extra 7cm onder de balken behaal ik Rc 5.2. 5 is wel het minimum voor gebruik met vloerverwarming is wat ik overal lees.
/f/image/nE75FlHMkZ12PXtaA9EwQkKh.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand al eens een houten balkenvloer dampopen geisoleerd waarbij er ook nog isolatie is toegepast onder de houten balken? Dit maakt nogal veel verschil, door de houten balken treedt toch flink wat warmteverlies op.
/f/image/feFqMTEw6BmDcisgstAI1re9.png?f=fotoalbum_large)
Zelf zat ik de denken aan de volgende constructie: YouTube: Zelf Glaswol Vloerisolatie en Vloerplaten Plaatsen | Bouw Vlog 2 In combinatie met een dampopen folie aan de onderkant ivm tocht.