Intergas kompakt hre ketel geeft geen warm water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Legowim
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-10 17:56
(Ja ik weet dat er al veel vergelijkbare topics om deze afschuwelijke ketel bestaan en heb deze al gelezen maar kom er nog niet uit)

om een beeld te schetsen voor iedereen: het is dus een Intergas Kompakt HRE *type geen idee maar als er kenmerken zijn vertel het me a.u.b.* wat aangestuurd wordt door een Nest gen 3 via Opentherm protocol en er zijn geen thermostaat kranen aangesloten.

Het probleem: verwarmingen worden binnen een redelijk tempo warm maarrrrr het warm water is bij iedere kraan en de douche circa 2 min warm/kokend heet, geleidelijk ijskoud (tja leidingwater in deze periode is niet erg warm), 5 min ijskoud, daarna opeens weer warm/kokend heet.

En dan nu de instellingen: nest is aangesloten via OpenTherm, ketel staat op continue WW aanvoeren, temperatuur WW 65 graden.

En niet slecht bedoeld maar waarom is er nog niemand professioneel voor gekomen? Het is een huurwoning en de eigenaar zou zsm iemand laten komen......

Oh ja ik heb er geen foto's bijgevoegd omdat ik simpelweg niet weet wat relevant zou zijn. Zal proberen een aantal algemene foto's te maken 😅

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:17
Waarom nu opeens geen WW meer, wat is er veranderd in de situatie?

• Legowim
Uhmm eigenlijk niks. Heb er een tijd geen last van gehad omdat ik door de zomer warmte het niet merkte. Nu het kouder wordt is het veel meer te merken. Maar zo ver ik het herriner is het altijd al een probleem geweest

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Kijk even onderop de ketel wat er op de sticker staat qua model informatie en bouwjaar. Dan kunnen wij de handleiding erbij pakken.

Mijn eerste gok: je hebt een pre-2015 model HRE 36/30 met een waterbesparende douchekop.

• Legowim
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDTnvtuVlDkzTm0NiZHt0VzsWOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0FVxD38sYOuP4CPPTazKXfv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVlP94omDAtGjzLtQiuObvXIT4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU0WxvtaZ7heLikKUR1ySZIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLkuk25Upl4ec25HPJG6eoQBuAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGbA424g9R4prdaBkr9pi6Tv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyoZp6yD7AOc7CcCgIt4M3quTcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5S0EHP8qtgoQqjmHZv6xIciM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEYjWCuBT2IbpqXDJZbeANpSnr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9bAnV0spU6vubAUFsuYEMTj.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's van de ketel en kraan(allemaal Grohe in de badkamer btw) :) en inderdaad een 2011 36/30 ketel. Heb trouwens express de elektrische aansluiting niet gefotografeerd want daar word ik als hobby klusser nog bang van...

• _JGC_
Vervang je handmatige kraan door een thermostatische, dat is de enige manier om comfort uit deze ketels te krijgen, anders blijf je bijstellen.

http://www.112cv.nl/files/2020-05/intergas-hre.pdf

pagina 13 in die pdf, installatiemenu.
parameter 4 op 70
parameter b op 0
parameter o op 1

En de temperatuur voor tapwater naar 55 zetten.

Wat je nu ziet: jij zet kraan aan, temperatuur loopt op. Je stelt je water in terwijl temperatuur nog oploopt. Ketel komt over de 70 graden heen, jij stelt continu bij omdat je anders verbrandt. Dan ineens kom je onder de tapdrempel. ketel slaat af. CV grijpt kans aan om te verwarmen, heb je dubbele afkoeling door je wisselaar. Temperatuur duikt naar beneden, ketel gaat daarna weer als een dolle stoken...

Met thermostaatkraan neem je je die moeite van continu bijstellen uit handen. Door vermogen op 70% te zetten beperk je het stookgrage gedrag van je ketel. Duurt iets langer voor je heet water hebt. Door de temperatuur op 55 te zetten moduleert je ketel eerder terug en komt ie ergens rond de 65 uit om daarna rustig af te zakken naar 55.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kapotte warm water sensor.
De watertemperatuur op 60 laten staan, verlagen heeft weinig nut.

Please state the nature of the technical emergency

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:22
Huurwoning, dus je betaald voor dit, dus lekker de eigenaar gek maken, totdat die iemand stuurt.

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-11 19:11
Haal de douchekop er even af en zet je kraan open op heet water, blijft die dan wel heet?

Als die dan weer koud wordt dan is de flow sensor defect, je kan het ook zien of die werkt als op de ketel het lampje bij de kraan groen wordt als je water tapt.

Meng daarna bij tot gewenste temperatuur en laat het even lopen en voel even of de temperatuur schommelt. Wordt die steeds warm en koud dan zou ik eerst de tapwater sensor vervangen.

Hierna ben je er denk ik wel uit wat het probleem kan zijn.

• Legowim
Om te reageren op een paar comments:

Ja ik ga hem zeker gek maken. Alleen probeer ik een basis te hebben aangezien hij afschuwelijk langzaam is.

Nou ik heb *denk ik* de code problem: als ik de handleiding snap (want mja ik snap pc's en PLCs maar geen cv ketel :)) dan zou de ketel bij flow van warm water prioriteit moeten geven aan WW flow. Als cv flow is wordt het bijbehorende lampje groen maar als cv en ww flow actief wordt/is blijft alleen het cv lampje aan en lijkt deze geen prioriteit te geven aan ww.

Ik ga eens proberen de parameters aan te passen zoals gezegd maar ga sowieso de eigenaar lastig vallen dat het probleem er nog steeds is :)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15
Dan is je flowsensor waarschijnlijk defect.

• _JGC_
Je flowsensor is idd defect, dan valt er ook niks te regelen of in te stellen, eerst die sensor laten vervangen.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55
Heeft Intergas niet altijd een externe tweewegklep nodig? Die zie ik op de foto nergens.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:49
Heb dezelfde ketel in huis, er is niets mis mee behalve teveel minimaal vermogen maar dat was normaal in die tijd.
Ze kunnen wel snel stoken en snel SWW leveren maar daarmee gaat de gasrekening wel omhoog, bad vullen kan die ook rap hier.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 12:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
Rowwan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:47:
Heeft Intergas niet altijd een externe tweewegklep nodig? Die zie ik op de foto nergens.
Nee alleen bij sommige vloerverwarmingverdelers om te zorgen dat er geen flow is tijdens SWW bedrijf want dan krijg je ook geen warmwater idd.

Intergas heeft geen 3-weg klep welke storingsgevoelig zijn wat andere ketels wel hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 12:54 ]

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-11 12:55

lytjepole

Schier?

Rowwan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:47:
alleen bij een vloerverwarmingverdeler die niet hydraulisch neutraal is... Voor dit probleem niet relevant. Ik zou ook inzetten op de flowsensor in dit geval

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• mr_evil08
daniel14 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:30:
Huurwoning, dus je betaald voor dit, dus lekker de eigenaar gek maken, totdat die iemand stuurt.
Geen warmwater krijgen is een gebrek en daar is de wet heel duidelijk in, de huurder kan dan eisen op korte termijn oplossen of huurverlaging.

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:26
(jarig!)
ik heb ook een probleem met tab warmwater . en waarschijnlijk doordat de flow sensor defect is
Kun je deze overbruggen ?

Als ik naar de ketel kijk en er wordt warm water gebruikt , schakelt de CV af en toe heel kort naar tab water 60 graden . het lijkt erop dat hij heel kort warmwater dus uitstoot.

De ketel moet vervangen worden , maar monteurs hebben bijna geen tijd in deze dagen. wat de verwarming werkt wel ( het belangrijkste).

heeft iemand een idee of je de flow sensor kunt overbruggen met een schakelaar ?
zodat hij constant aan is of uit ?

Misschien is het mogelijk in het SERVICE menu de type ketel aan te passen?
staat nu op
installatietype ; 0=Kombi-Kompakt HR
als ik deze nu op 2=Kompakt Tap HR zou dat werken?

Dan zou ik in de service menu kunnen instellen Alleen CV (0) of alleen TAB (2)

[ Voor 85% gewijzigd door niek1974 op 30-12-2023 17:03 ]

Pagina: 1