Speaker plaatsing in huiskamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 14:16
Ik heb mijn huiskamer omgebouwd en moet mijn speakers op nieuwe locaties plaatsen.
Huiskamer is 5.4m breed en 6.4m lang.

Ik heb een op schaal plaatje gemaakt met de speakers en ideale luister positie op basis van de locatie van de bank.
De front speakers staan nu 270cm uit elkaar en kunnen niet veel verder uit elkaar, links zit een haard en wil ze niet te warm hebben en rechts zit een verwarming en ook daar niet te dicht bij, kan max tot 290 misschien 300 gaan.
Ze staan nu 10cm van de muur, kunnen evt nog 15cm naar voren.

Links en rechts voor zijn dali rubicon 6.
Center is de dali opticon vocal
Achter zijn de dali opticon lcr.
Geen subwoofer, de buren wil ik nog te vriend houden.

Behalve het mooie geluid ook deze gekozen omdat ze niet schuin hoeven te staan. Ze zijn gemaakt om recht het best te klinken (aldus de winkel)

Nu zit ik dus met de plaatsing. Front kunnen eigenlijk maar marginaal schuiven misschien 10 a 15 cm nog verder naar links en rechts maar het oog wil ook wat. Moet wel een WAF test komen (Wife Acceptance Factor).

De achter speakers kunnen nog naar links en rechts zo'n 80cm. Of verder naar binnen.
Voor nu gelijk met de fronts ingetekend.

De bank kan niet verder van de muur af, zie eerdere WAF argument.
Waar zouden jullie de achter speakers plaatsen?
En op welke hoogte?

Fronts zitten tov de ideale luister positie op 18 graden.
Rears zoals nu getekend op 32 graden.
Afstanden op de tekening zijn in cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxKG8ULzR_X27bc1_1Uj_1TIAMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zrQRB7obiOsj4hU0tbj6KL6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Als toevoeging een foto van de huidige plaatsing van de fronts. Achter de kerstboom zit een verwarming. De tv komt nog aan een beugel op de muur en de center hoort op het meubel ipv in.
De achter speakers hangen nu nog on aangesloten aan de muur waar ze eerst zaten. Ze zaten toen te hoog. Maar geen keuze toen.
Tv is 65inch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wi_vD97RNmj80ig-tmRxjzG8Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpYncCIgfGOqdma6Y8Z4RWeH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Zijn dat de achter speakers die nu nog aan de voorkant hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
ja, zijn niet aangesloten.
hangen voor nu nog goed zodat ze niet beschadigen als ik ze ergens neer leg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
de achterspeakers hebben overigens een downfire poort aan de onderzijde zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:00
Basically gewoon wat jij het beste vind klinken. Ikzelf zou ze misschien wat verder uit de muur zetten, wat zegt Dali daarover? Verder natuurlijk juist wel een subwoofer, anders mis je bij films echt het LFE kanaal en dat is zonde. Je buren hebben daar echt geen last van hoor.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Nog subwoofer aanbevelingen? En moet het ook een Dali zijn of mag het ook een ander merk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:06

franssie

Save the albatross

Ik heb het vergelijkbaar (maar dan in een 2.0 opstelling) en dat klinkt bij mij prima. Luidsprekers staan zelfs nog wat dichter bij elkaar dan bij jou nu. Wel staan die van mij 35 cm van de muur, op tegels met rubber doppen (houten vloer) en uiteindelijk vond ik dat het leukste klinken. Gewoon wat wandelen met die dingen en je eigen referentie stuk proberen (dat is bij mij bijvoorbeeld een Gitaarstuk van celliste Jorrane, Comme Avant. Lekker veel hoog met zo nu en dan net voldoende bas (heel vaag alsof ze een klap geeft op een contrabas oid)
En dan een filmpje kijken met veel geluid, Die Hard is in deze tijd natuurlijk altijd een aanrader.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 20:38
agraaff schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:11:
Ik heb mijn huiskamer omgebouwd en moet mijn speakers op nieuwe locaties plaatsen.
Huiskamer is 5.4m breed en 6.4m lang.

Ik heb een op schaal plaatje gemaakt met de speakers en ideale luister positie op basis van de locatie van de bank.
De front speakers staan nu 270cm uit elkaar en kunnen niet veel verder uit elkaar, links zit een haard en wil ze niet te warm hebben en rechts zit een verwarming en ook daar niet te dicht bij, kan max tot 290 misschien 300 gaan.
Ze staan nu 10cm van de muur, kunnen evt nog 15cm naar voren.

Links en rechts voor zijn dali rubicon 6.
Center is de dali opticon vocal
Achter zijn de dali opticon lcr.
Geen subwoofer, de buren wil ik nog te vriend houden.

Behalve het mooie geluid ook deze gekozen omdat ze niet schuin hoeven te staan. Ze zijn gemaakt om recht het best te klinken (aldus de winkel)

Nu zit ik dus met de plaatsing. Front kunnen eigenlijk maar marginaal schuiven misschien 10 a 15 cm nog verder naar links en rechts maar het oog wil ook wat. Moet wel een WAF test komen (Wife Acceptance Factor).

De achter speakers kunnen nog naar links en rechts zo'n 80cm. Of verder naar binnen.
Voor nu gelijk met de fronts ingetekend.

De bank kan niet verder van de muur af, zie eerdere WAF argument.
Waar zouden jullie de achter speakers plaatsen?
En op welke hoogte?

Fronts zitten tov de ideale luister positie op 18 graden.
Rears zoals nu getekend op 32 graden.
Afstanden op de tekening zijn in cm.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Begin eens met ze een stuk van de muur af te halen (+-40 a 50 cm) als je wil dat het geluid meer los komt van de speaker. Als je de plaatsing van de muziek verder wil verbeteren kun je ze iets in gaan draaien. Hoe ver is een kwestie van luisteren maar als stelregel kun je een lijn trekken tussen de speakers en jou welke zich net achter je kruist. Het komt vooral neer op heel veel luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

agraaff schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:03:
ja, zijn niet aangesloten.
hangen voor nu nog goed zodat ze niet beschadigen als ik ze ergens neer leg
Hmm, wel uitdagend om de beste positie voor deze rears te bedenken. Wat ik zelf belangrijk vind bij rears is dat ze richting de luisterpositie kijken (anders wordt het geluid erg diffuus) en niet te dichtbij (anders overheerst 1 surround teveel als je niet exact in het midden zit). Maar het lijkt me lastig om aan deze voorwaarden te voldoen. Zou je ze een kwartslag kunnen draaien?
agraaff schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:02:
Nog subwoofer aanbevelingen? En moet het ook een Dali zijn of mag het ook een ander merk zijn?
BIj een sub is de ruimte (en de bijbehorende resonanties/staande golven) en de positie van de sub, heel bepalend voor het geluid. Een slimme positie icm EQ geeft het beste resultaat. Anders wordt het vaak een one note wonder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:41
Ik zou ook een versterker kiezen die je erbij helpt.
Zo'n Denon heeft bijvoorbeeld een microfoon.
Die luistert naar je speakers IN je kamer en kan daarmee het geluid fine tunen en per speaker aanpassen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Ik heb de NAD T777V3 met microfoon dus dat instellen gaat wel lukken..
Helaas kan ik de speakers alleen vlak aan de muur hangen en niet op de zij muren of kantelen.
Betreft de sub heb ik niet veel opties met plaatsing, eigenlijk alleen links en rechts naar de front speakers.
Front speakers staan overigens op spikes welke op metalen busjes staan met een viltje er onder.
Zit ook te denken aan 2 kleinere 10inch subs ipv 1 grotere. 12inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

agraaff schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:37:
Ik heb de NAD T777V3 met microfoon dus dat instellen gaat wel lukken..
Helaas kan ik de speakers alleen vlak aan de muur hangen en niet op de zij muren of kantelen.
Betreft de sub heb ik niet veel opties met plaatsing, eigenlijk alleen links en rechts naar de front speakers.
Front speakers staan overigens op spikes welke op metalen busjes staan met een viltje er onder.
Zit ook te denken aan 2 kleinere 10inch subs ipv 1 grotere. 12inch
Twee subs werkt in de regel beter dan één. Ik ben meer van het zelf meten en analyseren. Maar ik zie dat jouw NAD Dirac ingebouwd heeft; daarmee zou je toch een eind moeten komen

Mbt de rears; ik denk dat het loont een luistertest te doen met verschillende posities voordat je ze definitief ophangt. Positie van de rears is zeer bepalend voor het eindresultaat

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 20-12-2023 19:38 ]

Pagina: 1