Mag Xvb kabel in kabelgoot achter plint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigyleonardo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2024
Goeieavond,

Ik ben mijn bovenverdieping aan het renoveren, en had het volgende idee om mijn kabels ''makkelijk'' weg te werken.

Mijn vloer wordt Osb met daarop laminaat. Als muurafwerking zou ik Gyproc op de muren kleven. Nu moet je de Gyproc sowieso op een afstandje boven de vloer plaatsen.
Daarom dacht ik de gyproc een cm of 2 boven de vloer te kleven en eronder dan een kabelgoot te plaatsen. Hierin zou ik dan XVB kabel plaatsen. Deze goot zou dan wegzitten achter de plint....

Ik weet dat er plinten bestaan met kabelgoten, maar dan ben je natuurlijk beperkt tot dit type plinten en mijn idee lijkt me net iets '' deftiger'' en steviger.

Over het plaatsen van kabels in de muur heb ik al verschillende zaken gelezen (ook op dit forum) maar wat nu precies wel en niet mag is me nog niet direct duidelijk.

Ik heb al gelezen dat het horizontaal plaatsen van kabels wel/niet mag. Dat het enkel zou mogen tussen 25 en 35 cm boven vloerniveau,....

Zou mijn idee wettelijk in orde zijn (België). En wat is jullie idee van deze oplossing? Zien jullie mogelijke negatieve punten.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Mvg Dieter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er zijn wel plinten met een verjonging aan de achterkant zodat je daar kabels achter kunt zetten. Meestal is dit bedoeld voor een onvoorzien utp-tje of een stukje coax. Met dikke stugge harde kern kabel wordt dat al een beetje proppen ben ik bang. Hoe ga je een haakse hoek om met een 3x 2,5mm2?

Of het mag? Ik weet niets van de belgische wet. Echt net vind ik de oplossing niet, want waar ga je naartoe met je spanningsvoerende kabel? opbouwstopcontacten maken? Wat is het grote plan zegmaar?

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 18-12-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 16:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Er is geen wet die voorschrijft wat wel of niet mag. Alles staat beschreven in het AREI, het Algemeen Reglemenet op Elektrische Installaties.

Kabels steken meestal onder de vloer of tegen het platond en de aanbevolen hoogte van 25 tot 35cm is er voordat als je toch een kabel horizontaal over een muur laat lopen, deze altijd op ongeveer dezelfde hoogte zal zitten. In dit geval denk ik evenwel dat er geen enkel probleem is omdat vlak onder de vloer of vlak boven de vloer geen groot verschil gaan uitmaken. Je gaat niet snel even een gat in de plint boren uiteindelijk over 10 jaar om wat voor reden dan ook.

Want dat is uiteindelijk het belangrijkste, zolang de eigenaar van de installatie dit weet, is er niet echt een probleem volgens mij. Maar wat @AtomicShockwave zegt is ook belangrijk: kan je de bocht wel maken in de hoeken? Want daar heb je met XVB wel wat ruimte voor nodig. Geen idee welke diepte je voor ogen had, maar met een gootje van 2cm x 2cm ga je dat niet redden vrees ik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.