RDW Keuringsstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 20:34
Hallo,

Komende donderdag ga ik een jonge occasion uit Duitsland halen, met nieuwe TÜV. Nu begreep ik dat je met een export kenteken (+WA verzekering) in Nederland mag rijden voor een aantal dagen/weken.

Op de RDW-site lees ik dat tijdens de toelatingskeuring het Duitse kenteken in beslag wordt genomen. Op dat moment mag je alleen nog met een eendagskenteken rijden, die je via RDW met DigiD kunt aanvragen. Na verloop van deze eendagskenteken mag je er niet meer met de auto rijden totdat je het kentekenbewijs van de RDW thuisgestuurd krijgt en aangifte (+betaling) BPM hebt gedaan.

Mijn vraag is;

Klopt het dat RDW ook daadwerkelijk het Duitse kenteken in beslag neemt? Of doen ze dit in regel niet. Er lijkt namelijk een heel gedoogbeleid bij particulieren te zijn.

Morgen neem ik sowieso contact op met RDW.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Beste antwoord (via Hokkie op 19-12-2023 05:14)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 23:56

Klippy

Still Game

@denuz Dat mag dus niet.

@Hokkie Dat gedoogbeleid gaat over het gebruik van een buitenlands kenteken voor particulieren. Je mag dan 2 weken rondrijden in NL als particulier met vrijstelling MRB en BPM, maar daarvoor moet je vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst. Je Ausfuhrkennzeichen is officieel alleen in DE geldig, maar als particulier die dit eenmaal per jaar doet heb je dus de mogelijkheid hiermee naar huis te rijden. Let er wel op dat je bij aanvraag van het Ausfuhrkennzeichen een internationale verzekering koopt zodat je ook in NL verzekerd bent.
Bij een eventuele controle is verzekering het meest belangrijke, van de MRB en BPM ontduiking kan wel melding gedaan worden, maar zover ik weet kan je daar geen boete voor krijgen als je onder die 14 dagen blijft. Dat is het grijze gebied. Eigenlijk is het ook niet zo heel grijs, maar niet direct te controleren dus in praktijk lastig.
Bovenstaande betreft echter alleen de reis naar huis, je mag alleen met die platen naar het keuringsstation rijden als dat dus ook binnen die 5 dagen is, maar niet terug, want dan is je kentekenbewijs ingenomen en ongeldig. Dus daarom zal in praktijk ook niemand met die Duitse platen richting keuringsstation rijden want je hebt toch een eendagskenteken nodig om terug te rijden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Lijkt me een logisch verhaal toch.. Je kan niet een kenteken registratie hebben in 2 landen.

En wat is er mis met het door de RDW aangegeven stappenplan? Dat je na donderdag niet direct de weg op kan tot je een nieuw kenteken hebt ontvangen hoort er imo gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 20:34
Koekstra schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:46:
Lijkt me een logisch verhaal toch.. Je kan niet een kenteken registratie hebben in 2 landen.

En wat is er mis met het door de RDW aangegeven stappenplan? Dat je na donderdag niet direct de weg op kan tot je een nieuw kenteken hebt ontvangen hoort er imo gewoon bij.
Op zich is met de logica zelf niets mis. Maar je hebt ook niets ter overbrugging (anders dan met een eendagskenteken naar huis te rijden), terwijl je voor een export kenteken wél betaald (incl. verzekering).

Het zou ‘vriendelijker’ zijn als EU inwoner dat je binnen het termijn dat je de export kenteken geldig is je dingen in NL regelt en tot die tijd het kenteken mag gebruiken.

Luxe problemen…

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:52
Ik heb vorige week hetzelfde proces doorlopen.
Met de rode platen en verzekering naar RDW. Daar nemen ze inderdaad je kentekenbewijs in. De platen niet.

Ik ben met de Duitse platen naar huis gereden.
Verdere proces duurde paar werkdagen, dus dat is goed te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 23:56

Klippy

Still Game

@denuz Dat mag dus niet.

@Hokkie Dat gedoogbeleid gaat over het gebruik van een buitenlands kenteken voor particulieren. Je mag dan 2 weken rondrijden in NL als particulier met vrijstelling MRB en BPM, maar daarvoor moet je vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst. Je Ausfuhrkennzeichen is officieel alleen in DE geldig, maar als particulier die dit eenmaal per jaar doet heb je dus de mogelijkheid hiermee naar huis te rijden. Let er wel op dat je bij aanvraag van het Ausfuhrkennzeichen een internationale verzekering koopt zodat je ook in NL verzekerd bent.
Bij een eventuele controle is verzekering het meest belangrijke, van de MRB en BPM ontduiking kan wel melding gedaan worden, maar zover ik weet kan je daar geen boete voor krijgen als je onder die 14 dagen blijft. Dat is het grijze gebied. Eigenlijk is het ook niet zo heel grijs, maar niet direct te controleren dus in praktijk lastig.
Bovenstaande betreft echter alleen de reis naar huis, je mag alleen met die platen naar het keuringsstation rijden als dat dus ook binnen die 5 dagen is, maar niet terug, want dan is je kentekenbewijs ingenomen en ongeldig. Dus daarom zal in praktijk ook niemand met die Duitse platen richting keuringsstation rijden want je hebt toch een eendagskenteken nodig om terug te rijden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:08
denuz schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:32:
Ik heb vorige week hetzelfde proces doorlopen.
Met de rode platen en verzekering naar RDW. Daar nemen ze inderdaad je kentekenbewijs in. De platen niet.

Ik ben met de Duitse platen naar huis gereden.
Verdere proces duurde paar werkdagen, dus dat is goed te doen.
En als je rijdend met Duitse platen was aangehouden krijg je een vette prent. Je mag onder geen beding als Nederlander met buitenlandse kentekenplaten in Nederland rond rijden. En je reed waarschijnlijk onverzekerd rond.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 19-12-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FastFred schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:24:
[...]

En als je rijdend met Duitse platen was aangehouden krijg je een vette prent. Je mag onder geen beding als Nederlander met buitenlandse kentekenplaten in Nederland rond rijden. En je reed waarschijnlijk onverzekerd rond.
Misschien handig voor de TS als iedereen die er duidelijk geen kaas van gegeten heeft geen gekke dingen gaat roepen :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 20:40
Ik heb 2 jaar geleden een auto uit Duitsland gehaald en zelf geimporteerd en moest ook langs keurstation. Ze nemen dus de fahrzeugbrief (plus andere aanhangsel, ben even naam kwijt) letterlijk in. Het beste is om hier kopieen van te maken aangezien er technische gegevens en optiecodes op staan die mogelijk anders lastig(er) terug te vinden zijn.

De duitse kentekenplaten zelf heb je als het goed is niet meer want die heeft de eigenaar al ingenomen.

Je kunt inderdaad export platen kopen (is vaak pakketje inclusief verzekering, echter geen NL wegenbelasting betaald) maar beste is een trailer. Verder eens met @Hokkie je zou gewoon zelf eenvoudig met exportplaten en kort kenteken naar NL moeten kunnen rijden. Ik heb zelf destijds voor 300-400 euro de auto door iemand met een oprijwagen naar NL laten rijden, deze kun je zelf ook huren (niet alle verhuurders doen heel strikt)

Zelf wil ik binnenkort een Tesla uit Duitsland halen en andere optie is om oud eigenaar / bedrijf naar de grens te laten rijden, daar de sleutels over te geven en evt. restant papierwerk, en dan vanaf daar met het eendagskenteken. Maar dan komt het wel nauw en is praktisch ook wel een regelwerk. Rijbewijs B is daarentegen maar tot max 3500 kg (combi auto+treklast) en BE rijbewijs halen lange wachtrij (of veel meer betalen). Dat ausfuhrkennzeichen is idd grijs gebied met name m.b.t. NL MRB.

[ Voor 6% gewijzigd door WBNL20 op 19-12-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
FastFred schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:24:
[...]

Hoezo mag ik als Nederlander niet met buitenslandse platen rijden? Vrijstelling vraag je netjes aan bij de belastingdienst. Heb je 2 weken ontheffing om met buitenlandse platen te rijden.
Ik heb zelfs 2 weken wegenbelasting betaald in Duitsland met de rode platen, deze platen staan ook gewoon op mijn naam, in tegenstelling tot de gele platen.
Ook was de auto 2 weken verzekerd in Duitsland op VIN. Deze dekt (volgens de groene kaart) ook Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:08
denuz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:00:
[...]

Hoezo mag ik als Nederlander niet met buitenslandse platen rijden? Vrijstelling vraag je netjes aan bij de belastingdienst. Heb je 2 weken ontheffing om met buitenlandse platen te rijden.
Ik heb zelfs 2 weken wegenbelasting betaald in Duitsland met de rode platen, deze platen staan ook gewoon op mijn naam, in tegenstelling tot de gele platen.
Ook was de auto 2 weken verzekerd in Duitsland op VIN. Deze dekt (volgens de groene kaart) ook Nederland.
offtopic:
Oh sorry daar heb ik dan vast overheen gelezen. Ohnee, wacht dat noem je helemaal niet in je post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
FastFred schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:03:
[...]

offtopic:
Oh sorry daar heb ik dan vast overheen gelezen. Ohnee, wacht dat noem je helemaal niet in je post!
Misschien moet je er dan naar vragen? Of zelf in je post zetten onder welke omstandigheden het wel toegestaan is. Nu roep je alleen maar "Mag nooit! dikke boete voor jou!!"

Daar hebben mensen niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
denuz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:00:
[...]
Nadeel van verzekeren op vin is dat je alleen WA kan verzekeren, volledig casco is niet mogelijk. Indien het een dure aanschaf is (daar ben ik nu mee bezig) is een oprijwagen misschien wat safer. Hoewel het risico voor die ene rit natuurlijk wel klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hokkie schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:40:
Hallo,

Komende donderdag ga ik een jonge occasion uit Duitsland halen, met nieuwe TÜV. Nu begreep ik dat je met een export kenteken (+WA verzekering) in Nederland mag rijden voor een aantal dagen/weken.

Op de RDW-site lees ik dat tijdens de toelatingskeuring het Duitse kenteken in beslag wordt genomen. Op dat moment mag je alleen nog met een eendagskenteken rijden, die je via RDW met DigiD kunt aanvragen. Na verloop van deze eendagskenteken mag je er niet meer met de auto rijden totdat je het kentekenbewijs van de RDW thuisgestuurd krijgt en aangifte (+betaling) BPM hebt gedaan.

Mijn vraag is;

Klopt het dat RDW ook daadwerkelijk het Duitse kenteken in beslag neemt? Of doen ze dit in regel niet. Er lijkt namelijk een heel gedoogbeleid bij particulieren te zijn.

Morgen neem ik sowieso contact op met RDW.
Ik heb zelf een duitse brandweertruck (vrachtwagen) geïmporteerd uit DLD.

Bij de keuring om het NL kenteken te verkrijgen vroeg ik vriendelijk aan de keurmeester of ik het originele duitse Export-kenteken mocht houden. We hadden er wel een verhaaltje bij, projectje ombouw tot camper maar het was geen probleem om de kentekenplaten te mogen houden.

Ik stelde wel voor om ze even in de multomap met alle paperassen te doen want niet iedereen krijgt zijn exportplaten mee bij de RDW.

Maar mogelijk is het dus zeker. :)

Ps de wagen stond al enkele weken in Nederland nadat ik hem dus op exportplaten(de rode versie) naar NL reed.
Doordat de 2 weken rijtijd met die platen verstreken was had ik witte eendagskentekenplaten geregeld om heen en weer naar het keuringsstation in Zwolle te rijden.

Enkele dagen na de keuring kon ik met mijn papieren het verkregen NL kenteken laten vervaardigen bij een lokaal bedrijf.

Ik heb dus van de truck zowel de exportplaten, eendagsplaten en het nieuwe kenteken zit op de truck.

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 19-12-2023 18:58 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1