Garantie mobiele telefoon. Hoe hoort het te lopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Heb hier een iPhone 13, aankoop september vorig jaar
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.
Nu doet WiFi en Bluetooth het niet meer.

Toestel is altijd zorgvuldig en netjes mee omgegaan en vanaf moment 0 in een hoesje en voorzien van een screenprotector.

Via de website van de verkopende partij, kom ik uit op aanmelden bij Dr.Mobile (voorheen Dynafix...brrr).

Prima op zich, dat ik zelf een aanmelding moet doen, maar erg handig is het niet.

Toestand toestel met worden ingevuld. De meest gunstige optie die je kunt kiezen is 'Gebruikers sporen'...
Ik wil kunnen aangeven dat het toestel er als nieuw uitziet.

Dan verder met de garantievoorwaarden die Dr.Mobile vermeld op de website:

Garantievoorwaarden

Gedurende het reparatie proces wordt door één van onze vakkundige engineers gekeken of jouw toestel nog onder garantie valt en of de beschadiging of defect gedekt wordt door de fabrieksgarantie. Valt het defect onder de garantie dan zal de reparatie kosteloos worden uitgevoerd. Valt het geconstateerde defect niet onder de garantie dan krijg je binnen 48 uur een prijsopgave. Je kunt deze prijsopgave online accepteren en betalen of weigeren.

De betaling voor de herstelling verloopt geheel online. Als je de prijsopgave weigert en jij vraagt je defect toestel onhersteld terug, dan betaal je online € 50,85 BTW incl. voor onderzoek-, handeling- en verzendkosten. Je kunt er ook voor kiezen het toestel niet te laten repareren en ook niet terug te vragen. In dit geval rekenen wij je geen kosten aan en zullen wij het toestel recyclen. Als je geen reactie op de prijsopgave geeft, dan geef je daarmee aan het toestel niet te laten herstellen en ook niet terug te willen ontvangen. In dit geval rekenen wij je geen kosten aan en zullen wij het toestel recyclen.

Bezorg ons indien mogelijk het aankoopbewijs anders beschouwen wij de productiedatum als begin van de garantieperiode.

Garantie betekent toch dat je ontzorgd wordt, want het probleem ligt niet bij mij?

Verder dan...
Hoe komt je toestel bij ons?

Drie opties, waarbij ik bij alle opties met kosten te maken krijg:
1 - ophalen (verzekerd) - € 14,24
2 - brengen naar verzendpunt (niet verzekerd) - € 10,36
3 - zelf opsturen - verzekerd uiteraard - vul maar in..

De wet zegt toch dat ik bij garantie geen kosten mag hebben?

Ben ik aan het zeuren, of is dit gewoon niet zoals het hoort?

Als ik niet aan het zeuren ben, hoe kan ik de verkopende partij bewegen om het op een goede manier te doen voor mij?

Nee, heb ze nog niet gebeld, want ik weet zeker dat ik iemand aan de lijn krijg die niets mag en niets weet.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:28
Maar heb je je toestel al verzonden?

En hebben ze je probleem ook daadwerkelijk verzonden?

Wat is nu je vraag?
Heb je al contact gehad met de webshop met de vraag?

Garantie zou normaal gesproken kosteloos verzenden moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door corporalnl op 18-12-2023 20:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tegen de webshop zeggen dat je niet akkoord gaat met de aanvullende voorwaarden en kosten die Dr. Mobile eist, of welke andere derde partij ook, en dat je van de webwinkel een kosteloze reparatie verwacht volgens standaard consumentenrecht. En dat verzendrisico bij hun hoort te liggen, niet bij jou.

Ze mogen zelf weten hoe ze dat regelen. Een voor de hand liggende oplossing is dat de webwinkel een verzendlabeltje aanmaakt om het naar hun te sturen, of naar Dr. Mobile, of wie dan ook, en dat zij verder de reparatie regelen, inclusief het betalen van de kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 18-12-2023 20:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik zou ze een mailtje toesturen en deze voorbeeld brief aanpassen en toesturen naar ze

https://www.consuwijzer.n...eren-of-vervangen-product

Kosten voor reparatie rekenen de verzendkosten in dit geval is niet toegestaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:54

Speedmaster

Make my day...

Oh en als je toch gaat verzenden, maak goede scherpe foto’s van alle kanten van het toestel, zorg dat platte delen goed in beeld zijn qua krassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:33
Speedmaster schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:38:
Oh en als je toch gaat verzenden, maak goede scherpe foto’s van alle kanten van het toestel, zorg dat platte delen goed in beeld zijn qua krassen.
...en serienummer etc.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ik ga het morgen oppakken en laat het vervolg weten.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
NicoHF schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:23:
Ik zou ze een mailtje toesturen en deze voorbeeld brief aanpassen en toesturen naar ze

https://www.consuwijzer.n...eren-of-vervangen-product

Kosten voor reparatie rekenen de verzendkosten in dit geval is niet toegestaan
Dank. Heb deze gebruikt en inmiddels gemaild naar de verkopende partij.
Speedmaster schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:38:
Dank. Dit heb ik gedaan, inclusief een filmpje, zodat goed zichtbaar is dat het scherm volledig en goed functioneerd en krasvrij is.
Ik heb het IMEI nummer uiteraard. Dat is uniek voor dit toestel.

@ allemaal: Zodra ik reactie heb van de verkopende partij, meld ik me hier weer uiteraard.

Wel jammer dat ACM hier niet actief op is en dit soort partijen verteld dat dit zo niet mag....

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
[b]albino71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:22:

Ik heb het IMEI nummer uiteraard. Dat is uniek voor dit toestel.

@ allemaal: Zodra ik reactie heb van de verkopende partij, meld ik me hier weer uiteraard.

Wel jammer dat ACM hier niet actief op is en dit soort partijen verteld dat dit zo niet mag....
IMEI is niet uniek voor het toestel maar voor het SIM traytje op het moederbord. Serienummer van de telefoon blijft ook na vervangen van het MOBO gelijk, terwijl het IMEI wel gaat veranderen.
Je telefoon zal zelfs 2 IMEI nummers hebben ivm dual sim mogelijkheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
albino71 schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:38:
Toestand toestel met worden ingevuld. De meest gunstige optie die je kunt kiezen is 'Gebruikers sporen'...
Ik wil kunnen aangeven dat het toestel er als nieuw uitziet.
Dit is toch al verschrikkelijk. Iemand heeft besloten dat nieuwsstaat geen optie mag zijn, en een toestel dus altijd gebruikssporen heeft, dan kunnen ze daar altijd op terugvallen als ze per ongeluk zelf een krasje veroorzaken.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
sjtienuh schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:44:
[...]

IMEI is niet uniek voor het toestel maar voor het SIM traytje op het moederbord. Serienummer van de telefoon blijft ook na vervangen van het MOBO gelijk, terwijl het IMEI wel gaat veranderen.
Je telefoon zal zelfs 2 IMEI nummers hebben ivm dual sim mogelijkheden
Dank, ik zal hier nog even een foto van maken dan.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Kleine update (reactie verkopende partij):

Beste naam,

Bedankt voor het versturen van de e-mail. We zien via onszelf geen reparatie actief voor het toestel uit de meegestuurde factuur. Heb je dit toestel wellicht zelf al buiten ons om aangemeld via het Apple reparatiecentrum DRMobile? Dan ontvangen we graag het reparatienummer en de postcode waarmee de reparatie is aangemeld om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Als je dit nog niet hebt gedaan kunnen ook wij de reparatie in behandeling nemen en het toestel naar het reparatiecentrum versturen. Je kan het pakket dan kosteloos onze kant op sturen via een PostNL-pakketpunt.

Eventuele onderzoekskosten worden nooit betaald bij een succesvolle reparatie. Deze worden enkel betaald als blijkt dat het toestel gebruikersschade heeft die het probleem veroorzaakt hebben. Hierdoor is een kosteloze reparatie vanuit garantie niet mogelijk. Alleen als je er dan voor kiest om het toestel na onderzoek ongerepareerd retour te sturen zouden de onderzoekskosten in rekening gebracht worden. Als we het verhaal uit de brief goed begrijpen is dit in jouw geval niet aan de hand.

Als je het toestel kosteloos onze kant wil opsturen kan je het volgende adres op de doos schrijven waar je het toestel in opstuurt. Het PostNL pakketpunt maakt hier dan een verzendlabel voor aan.

Verkopende partij
Antwoordnummer 000000
Postcode Ergensdam

Let op! Check op het verzendbewijs of het pakket naar het juiste antwoordnummer retour wordt gestuurd en bewaar deze goed! Wij adviseren om te zorgen voor een onherkenbare verpakking, bijvoorbeeld een bruine doos. Voeg daarin een begeleidend schrijven toe met de klacht en het ordernummer. Retourneren aan het antwoordnummer is kosteloos via PostNL. Het is ook mogelijk om het pakket te verzenden via een andere vervoerder, maar dan zijn de kosten en het risico hiervan voor eigen rekening.

Voordat je het toestel naar ons verzend, willen we je adviseren een back-up te maken van jouw gegevens/ bestanden en het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Schakel bij een iPhone de ‘Find My iPhone’-functie uit. Wis de volledige inhoud van de iPhone en zet het toestel terug naar de fabrieksinstellingen voor je hem naar ons verzend.

Als je nog vragen hebt horen we het natuurlijk graag.

VRAAG voor de tweakers hier:
Is DrMobile een Apple gecertificeerde raparateur? Zo ja, dan is de antwoordnummer manier niet erg slecht.

Uiteraard heb ik foto en film materiaal waarop de staat en het probleem duidelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:58
Volgens de website van Dynafix is Dynafix / DrMobile wel een gecertificeerde reparateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:55
albino71 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:28:
Kleine update (reactie verkopende partij):

Beste naam,

Bedankt voor het versturen van de e-mail. We zien via onszelf geen reparatie actief voor het toestel uit de meegestuurde factuur. Heb je dit toestel wellicht zelf al buiten ons om aangemeld via het Apple reparatiecentrum DRMobile? Dan ontvangen we graag het reparatienummer en de postcode waarmee de reparatie is aangemeld om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Als je dit nog niet hebt gedaan kunnen ook wij de reparatie in behandeling nemen en het toestel naar het reparatiecentrum versturen. Je kan het pakket dan kosteloos onze kant op sturen via een PostNL-pakketpunt.

Eventuele onderzoekskosten worden nooit betaald bij een succesvolle reparatie. Deze worden enkel betaald als blijkt dat het toestel gebruikersschade heeft die het probleem veroorzaakt hebben. Hierdoor is een kosteloze reparatie vanuit garantie niet mogelijk. Alleen als je er dan voor kiest om het toestel na onderzoek ongerepareerd retour te sturen zouden de onderzoekskosten in rekening gebracht worden. Als we het verhaal uit de brief goed begrijpen is dit in jouw geval niet aan de hand.

Als je het toestel kosteloos onze kant wil opsturen kan je het volgende adres op de doos schrijven waar je het toestel in opstuurt. Het PostNL pakketpunt maakt hier dan een verzendlabel voor aan.

Verkopende partij
Antwoordnummer 000000
Postcode Ergensdam

Let op! Check op het verzendbewijs of het pakket naar het juiste antwoordnummer retour wordt gestuurd en bewaar deze goed! Wij adviseren om te zorgen voor een onherkenbare verpakking, bijvoorbeeld een bruine doos. Voeg daarin een begeleidend schrijven toe met de klacht en het ordernummer. Retourneren aan het antwoordnummer is kosteloos via PostNL. Het is ook mogelijk om het pakket te verzenden via een andere vervoerder, maar dan zijn de kosten en het risico hiervan voor eigen rekening.

Voordat je het toestel naar ons verzend, willen we je adviseren een back-up te maken van jouw gegevens/ bestanden en het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Schakel bij een iPhone de ‘Find My iPhone’-functie uit. Wis de volledige inhoud van de iPhone en zet het toestel terug naar de fabrieksinstellingen voor je hem naar ons verzend.

Als je nog vragen hebt horen we het natuurlijk graag.

VRAAG voor de tweakers hier:
Is DrMobile een Apple gecertificeerde raparateur? Zo ja, dan is de antwoordnummer manier niet erg slecht.

Uiteraard heb ik foto en film materiaal waarop de staat en het probleem duidelijk zijn.

Met vriendelijke groet,
Ik zou gebruik maken van het aanbod om de telefoon naar de verkopende partij op te sturen.

Laat hen het maar met DrMobile uitvogelen - als er iets fout gaat zit je er anders tussenin en kan gelijk hebben en gelijk krijgen een stuk lastiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:49
XelaRetak schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:03:
[...]

Ik zou gebruik maken van het aanbod om de telefoon naar de verkopende partij op te sturen.

Laat hen het maar met DrMobile uitvogelen - als er iets fout gaat zit je er anders tussenin en kan gelijk hebben en gelijk krijgen een stuk lastiger zijn.
Dit zou ik inderdaad ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Dank allen voor het meedenken; heel fijn.

Mooie kerstdagen gewenst en ik zal hier volgend jaar 'rapport' over uitbrengen.

Hopelijk komt het gewoon allemaal goed...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
albino71 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:05:
Dank allen voor het meedenken; heel fijn.

Mooie kerstdagen gewenst en ik zal hier volgend jaar 'rapport' over uitbrengen.

Hopelijk komt het gewoon allemaal goed...
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je hier nog ‘rapport’ uit zou moeten brengen. Je stuurt gewoon je telefoon op via de winkel van aankoop, net zoals tientallen anderen dagelijks doen. Je hebt op voorhand al een oordeel over Dynafix/Dr. Mobile (waarbij je zelf de procedure verkeerd hebt geïnterpreteerd) en over de webwinkel (die zullen bij bellen toch wel niks weten). Tot nu toe ben je toch prima geholpen? Heb een beetje vertrouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
@Aghanim je bent niet bekend met de horrorverhalen van dynafix?

Dat geeft mij niet echt vertrouwen.

Tuurlijk, als de reparatie goed gaat is er niks aan de hand, echter als er iets is….

Daarnaast klopt de manier waarop de aanmelding loopt niet met hoe het hoort.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 05:58
albino71 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:43:
@Aghanim je bent niet bekend met de horrorverhalen van dynafix?

Dat geeft mij niet echt vertrouwen.

Tuurlijk, als de reparatie goed gaat is er niks aan de hand, echter als er iets is….

Daarnaast klopt de manier waarop de aanmelding loopt niet met hoe het hoort.
Dus omdat er zo nu en dan een Tesla spontaan in de fik vliegt, vliegen ze allemaal in de fik?

Volgens mij voert Dynafix 1000e reparaties per dag uit. Ik dacht (tijdens de horror verhalen) gelezen te hebben dat ze een foutpercentage van circa 0.6% hebben. Ik snap wel waarom "alle" fabrikanten gebruik willen maken van Dynafix; ze maken juist bar weinig fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Aghanim schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:12:
[...]

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je hier nog ‘rapport’ uit zou moeten brengen.
Heel vaak hoor je niet wat het vervolg is geweest.
Een reactie nadat iemand informatie ingewonnen heeft hier is niet meer dan netjes.
Maar gezien de huidige tijd en generatie is het vaak niet meer boeiend om iets netjes af te handelen schijnbaar.

Het tekent @T Arens in mij ogen alleen maar dat ie het even laat weten.
Ook voor anderen die met een soortgelijk probleem zou zitten die kan dan lezen hoe het afgelopen is ipv zich afvragen of het allemaal gelukt is.

Neemt niet weg dat ik ook niet heilig ben en ongetwijfeld ook wel eens vergeten ben een vervolg te geven op een gestelde vraag.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
LopendeVogel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:51:
[...]

Dus omdat er zo nu en dan een Tesla spontaan in de fik vliegt, vliegen ze allemaal in de fik?

Volgens mij voert Dynafix 1000e reparaties per dag uit. Ik dacht (tijdens de horror verhalen) gelezen te hebben dat ze een foutpercentage van circa 0.6% hebben. Ik snap wel waarom "alle" fabrikanten gebruik willen maken van Dynafix; ze maken juist bar weinig fouten.
En de meeste verhalen die ik lees/hoor zijn van mensen die een rekening krijgen omdat het niet volgens fabrieksgarantie kostenloos is verholpen. Maar na een mail wisseling met de winkel gewoon betaald werd door webwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Bedankt voor de input allemaal.

Misschien ben ik te argwanend; we gaan het zien.

Fijne dagen allemaal

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:58
@albino71 In oktober heb ik een reparatie laten doen door Dynafix vanuit Samsung, doorverwezen vanuit een (andere) webwinkel. De communicatie was van alle partijen gewoon kut. Dat was gewoon:

Afbeeldingslocatie: https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/complex/images/bdnkabiqxpxmxzmcaluz/spider-man-meme.jpg?output-format=jpg&output-quality=auto

Uiteindelijk heb ik vier weken zonder telefoon gezeten, waarvan drie weken bij Dynafix omdat ze de aankoopdatum verkeerd hadden opgeslagen en ik dus 'buiten garantie' zou vallen. Maar uiteindelijk is het wel allemaal opgelost en goed gekomen. Ik hoop dus bij jou ook. Fijne dagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@albino71 Bij consumentenaankoop, heb je te maken met beroep op conformiteit, wettelijke garantie.
Als een gekocht goed non-conform is, zijn de kosten voor verzenden en reparatie voor de verkoper. Wie de reparatie doet heb jij totaal niks mee te maken, de verkoper blijft ten alle tijde verantwoordelijk voor nakomen conformiteit. Laat je niet bang maken voor offerte en stuur evt. communicatie van reparateur direct door naar verkoper. houd zelf goed een dossier bij met alle documentatie. maak je toestel schoon en maak zvm detailfoto's zodat ze het niet op vocht/valschade kunnen afwijzen. wikkel je toestel ruim in bubbelfolie en verstuur in deugdelijke doos. voor de rest is het dan afwachten waar reparateur mee komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ivm de feestdagen ervoor gekozen om vandaag te verzenden naar het antwoordnummer .

Veel foto’s gemaakt, nog de laatste update erop gezet via iTunes (met kabeltje), naar fabrieksinstellingen, goed verpakt, dus nu is het afwachten .

Te koop....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Update:

Telefoon is gerepareerd. Netjes binnen de tijd en ziet er nog steeds perfect uit.

Moederbord is vervangen, dus een nieuw serienummer, en de batterij is nieuw.
Dat laatste is denk ik, omdat ze de batterij niet mogen terugplaatsen?

Erg blij dat het zo gelopen is!

Dank aan iedereen voor de input.

Te koop....

Pagina: 1