Zonnepanelen Oost-West - 8000-9000 kWh verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:33
Ik ben recent in mijn nieuwe woning gaan wonen na een flinke verbouwing. O.a. een warmtepomp geplaatst en van het gas af. Ik verwacht ongeveer 8500-9000 kWh te gaan verbruiken op jaarbasis. In de toekomst wil ik evt nog een auto kunnen voorzien van stroom (2000-3000 kWh verbruik) maar ik zie dat in ieder geval komend jaar nog niet gebeuren.

Orientatie: Oost/West
Dakhelling: 40 graden (volgens 3DBAG)
Aansluiting huis: 3 fasen (recent aangepast door netbeheerder ivm warmtepomp)

Er is geen sprake van schaduw van bomen of andere gebouwen, enkel de schoorsteen op het dak zelf.

Ik heb op dit moment een offerte liggen voor 29 panelen voor een opbrengst van 8.994 kWh (totaal vermogen 12.325 kWh) voor EUR 9k met de volgende specificaties:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit zou een serie-geschakeld systeem zijn. Een alternatief parallel systeem zou 405 kWh jaarlijks meer opleveren maar heeft een meerprijs van EUR 2k. Tevens zou ik in het geval van het serie-geschakelde systeem later nog 8 panelen kunnen toevoegen mocht ik een elektrische auto aanschaffen/willen opladen.

Ik had eerder ook een bedrijf die ca 25 panelen wilde leggen met micro-omvormers maar qua kosten was dat ruim het dubbele van de offerte die ik nu heb liggen. Voordeel zou zijn dat ze 25 jaar garantie op alles hebben maar ik vind de meerprijs veel te gortig.

Ben geen expert op dit gebied dus hoor graag van jullie. Op- of aanmerkingen op bovenstaande?

toettoett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op zich niks op aan te merken.

Echter kan je 1/3 van de totaalprijs nog besparen als je het zelf zou aan leggen. (of met een bevriende elektricien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTBadZ8ODhFTOVGzMUEcIzUuGjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RrCFV8lEo0mj8I5EIBN5W9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P23DLEVloRLo3BCLplz6i7MEqsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t9Mg0ppMby3BqPirJQ8kfmo.jpg?f=fotoalbum_large

Komt nog wel een home manager 2.0 bij als je batterij aan wilt gaan sluiten

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2023 20:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek