Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:16
Beste Tweakers,

In augustus 2022 heb voor 199 euro ik een afkortzaag van Metabo besteld in de webshop van een bouwmarkt en bij een fysieke winkel opgehaald.
In november dit jaar (ca. na 15 maanden) is de afkortzaag defect geraakt.
De afkortzaag is gekocht met 2 jaar garantie en valt daarmee nog binnen de garantieperiode.

Het zaagblad gaat tijdens het zagen lichtjes op en neer (blad draait nog wel gewoon) en de zaag maakt een stuk meer geluid dan voorheen.

Ik heb de afkortzaag naar de winkel gebracht waarop het product retour is gestuurd naar de fabrikant.

Vandaag ben ik gebeld met de mededeling dat het tandwiel defect is en dat reparatie buiten de garantie valt omdat het tandwiel een slijtageonderdeel is. Ze hebben mij nu drie keuzes gegeven:

- Het product gratis vernietigen (aanschafprijs: 199 euro)
- Het product repareren voor 159 euro (40 euro goedkoper dan een nieuwe)
- Het product voor 18 euro gedemonteerd en ongerepareerd retourneren

Ik vind het bevonden defect erg vreemd. Op basis van de symptonen zou ik eerder een defect lager of een kromme as vermoeden dan een defect tandwiel.

Mijn vragen:
- is een tandwiel in een afkortzaag een slijtageonderdeel?
- kun je redelijkerwijs verlangen dat de zaag langer meegaat dan 15 maanden, gelet op de prijs?
- In de reviews klagen meer mensen over defecte tandwielen en kapotte lagers. Kan ik daarmee wijzen op een ondeugedelijk product?
- zijn de drie geboden keuzes redelijkerwijs?
- kan ik een second opiniun eisen daar ik het bevonden defect betwist?
- de drie geboden keuzes + kosten zijn 1 op 1 doorgezet van Metabo aan de bouwmarkt. Ik doe echter geen zaken met Metabo maar met de bouwmarkt. Mogen zij deze kosten doorrekenen?

Naar mijn mening mag ik, gelet op het prijs, verwachten dat het product ten tijde van garantieperiode juist werkt. Ik heb de afkortzaag wel geregeld gebruikt, maar zeker niet bedrijfsmatig. Ook heb ik geregeld het zaagblad vervangen en heb ik rustig gezaagd.Ik ben, mede gelet ook op andere reviews, van mening dat het product niet conform is.

Ik wil daarom ook dat de bouwmarkt mij voorziet van een deugelijke reparatie, reparatie of restititie. alle drie de geboden opties zijn wat mij betreft echt een no-go.

Welke stappen moet ik nu ondernemen, en wat zijn mijn rechten?

[ Voor 0% gewijzigd door kj.web op 18-12-2023 19:42 . Reden: Defect beter omschreven ]

Beste antwoord (via kj.web op 21-12-2023 14:04)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
- is een tandwiel in een afkortzaag een slijtageonderdeel?
Ik denk dat alle bewegende onderdelen altijd slijten.
Maar ze zouden het wel de technische levensduur van het apparaat moeten volhouden, zolang je hem op een normale verantwoorde manier gebruikt. Misschien ze gewoon in gebreke stellen en de koop ontbinden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:50
Wat @Torac zegt...

Als het een slijtageonderdeel is, zou het vervangen daarvan toch geen 159,- moeten bedragen. En dan zou je op zijn minst dit onderdeel zelf moeten kunnen bestellen en zelf vervangen.

Staat ergens in de papierwinkel, factuur, dat dit onderdeel is uitgesloten van garantie zoals bij accu's van laptops het geval is? Anders in koop ontbinden want niet conform.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
Spiff schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:46:
Staat ergens in de papierwinkel, factuur, dat dit onderdeel is uitgesloten van garantie zoals bij accu's van laptops het geval is? Anders in koop ontbinden want niet conform.
Ik heb de originele factuur erbij gepakt, hier wordt nergens gerept over het uitsluiten van garantie (of delen daarvan). Het product staat eveneens nog op de website, hier staat ook niks over garantie. Ook staat in mijn account op de website dat ik nog garantie heb, zonder daarbij voorwaarden te stellen.

Ik heb trouwens op de technische tekening en lijst met reserveonderdelen gekeken op de website van Metabo, geen tandwiel te bekennen.

https://portal.metabo-ser...derdelen/detail/19260000/

Dank voor jullie antwoorden, ik zal op zoek naar standaardbrieven over non-conform

[ Voor 6% gewijzigd door kj.web op 18-12-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Dat is makkelijk onder garantie/reparatie uitkomen. :? Ik zie inderdaad ook nergens iets wat op een tandwiel lijkt. Wat ik wel zie zijn een hoop asjes veertjes ringetjes die in/op/om elkaar kunnen bewegen en dus (kunnen) slijten. Dus wat is überhaupt de definitie van een slijtageonderdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kj.web
ManiacsHouse schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:36:
Dat is makkelijk onder garantie/reparatie uitkomen. :? Ik zie inderdaad ook nergens iets wat op een tandwiel lijkt. Wat ik wel zie zijn een hoop asjes veertjes ringetjes die in/op/om elkaar kunnen bewegen en dus (kunnen) slijten. Dus wat is überhaupt de definitie van een slijtageonderdeel.
Terecht punt. Een autoband, remblokjes, koolborstels e.d. lijkt me evident. Een tandwiel (of wat dan ook binnen de aandrijving) lijkt mij meer discutabel. Van slijtageonderdelen mag je in mijn ogen ook een redelijke levensduur verwachten. En dan de hamvraag: Wat is redelijkerwijs voor een product zoals deze (als het inderdaad een slijtagedeel is) en wat mogen dan de reparatiekosten bedragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sowieso is kosten rekenen voor het onderzoek niet redelijk, als er geen reden is aan te nemen dat jij wist dat het geen normaal gevolg van slijtage is. (tenminste IMHO) - dus €18 rekenen lijkt me onredelijk (tenzij duidelijk in het handboek staat...)

Verder kan ik zo 123 geen enkel onderdeel vinden van dat apparaat dat in de buurt van €159 kost - kunnen ze het onderdeelnummer geven van het onderdeel dat vervangen moet worden?

En - als het daadwerkelijk zo is dat een zaag normaalgesproken binnen twee jaar dermate complexe en dure reparaties nodig heeft lijkt me dat haast een ontwerpfout - en misschien ook daarom niet-conform de redelijke verwachtingen. In dat geval is het aankoopbedrag terug redelijk zou ik zeggen, dan kan je het investeren in een fatsoenlijke zaag...

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Weinig tips met betrekking tot het garantie verhaal, maar wel ervaring met het bestellen van losse onderdelen via Kruis Gereedschappen. Op deze website explosie tekeningen van bijna alle gereedschap en de prijzen van de losse onderdelen en bestelmogelijkheid.

Metabo heeft deze tekeningen ook op de website volgens mij.

Edit: al gevonden zie ik…. 🙄

[ Voor 5% gewijzigd door Stokertje op 18-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 21:10
kj.web schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:41:
er geluid dan voorheen.

Ik heb de afkortzaag naar de winkel gebracht waarop het product retour is gestuurd naar de fabrikant.
(....)
Ze hebben mij nu drie keuzes gegeven:
Wie heeft je de 3 keuzes gegeven? De winkel of de fabrikant?

Want die laatste heeft daar niet zoveel over te zeggen? Sowieso heb je zelf toch geen opdracht gegeven om het op te sturen voor onderzoek? Dan lijkt het onderzoek me in ieder geval voor rekening van de winkel... Edit : en moeten zij maar met een oplossing komen. Leg ze ook de andere klachten voor die je op internet hebt gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door Bulldock op 18-12-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
Bulldock schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:01:
[...]
Wie heeft je de 3 keuzes gegeven? De winkel of de fabrikant?

Want die laatste heeft daar niet zoveel over te zeggen? Sowieso heb je zelf toch geen opdracht gegeven om het op te sturen voor onderzoek? Dan lijkt het onderzoek me in ieder geval voor rekening van de winkel.
De winkel, al hebben ze de drie keuzes met prijzen 1 op 1 geforward vanuit de Email die Metabo naar hun heeft gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

Yucon

*broem*

Als een tandwiel een slijtagedeel is dan is er iets flink mis in het ontwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
Het enige wat iets in de buurt lijkt te komen van een tandwiel is:
Versnellingsbak Compleet
9 316060690@148

Als ik de tekening bekijk zou slijtage hierop jouw klacht mogelijk wel kunnen veroorzaken?

Kost 27 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
@fopjurist kan hier vast wel wat zinnigs op zeggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Stokertje schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:08:
Het enige wat iets in de buurt lijkt te komen van een tandwiel is:
Versnellingsbak Compleet
9 316060690@148

Als ik de tekening bekijk zou slijtage hierop jouw klacht mogelijk wel kunnen veroorzaken?

Kost 27 euro.
De rotor heeft ook tandwielen en die kost 101,98 euro (ali heeft hem voor minder).

Ik ben het eens met Yucon: een tandwiel is geen slijtageonderdeel. Dat sluit ook aan bij wat men hier schrijft: het is waarschijnlijker dat de tandwielen niet goed waren uitgelijnd of dat zo onvoldoende waren gesmeerd. De afkortzaag is niet conform.

Ik zou eerst de discussie aangaan met de verkoper, aangeven dat tandwielen niet horen te slijten en dat je de zaag niet bedrijfsmatig hebt gebruikt, en dat dit geen normale slijtage is. Misschien komt de verkoper tot inkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kj.web schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:41:

Naar mijn mening mag ik, gelet op het prijs, verwachten dat het product ten tijde van garantieperiode juist werkt. Ik heb de afkortzaag wel geregeld gebruikt, maar zeker niet bedrijfsmatig. Ook heb ik geregeld het zaagblad vervangen en heb ik rustig gezaagd.Ik ben, mede gelet ook op andere reviews, van mening dat het product niet conform is.
Even devils advocate: je stelt het niet bedrijfsmatig gebruikt te hebben. Echter wel geregeld het zaagblad vervangen te hebben. Dat geeft toch wel aan dat je intensief gebruik hebt gemaakt van het apparaat.

Kan het dan toch niet zijn dat je gebruik extremer is dan gerechtvaardigd gezien het type product (zijnde huis gebruik /semi prof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fopjurist schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:00:
[...]

De rotor heeft ook tandwielen en die kost 101,98 euro (ali heeft hem voor minder).
...
In Duitsland is het ook aanzienlijk goedkoper (b.v. hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
jeroenkb schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:45:
[...]

Even devils advocate: je stelt het niet bedrijfsmatig gebruikt te hebben. Echter wel geregeld het zaagblad vervangen te hebben. Dat geeft toch wel aan dat je intensief gebruik hebt gemaakt van het apparaat.

Kan het dan toch niet zijn dat je gebruik extremer is dan gerechtvaardigd gezien het type product (zijnde huis gebruik /semi prof)
Ik ben het eens met de bevinding dat het product regelmatig is gebruikt. Wel zal een aannemer het product aanzienelijk vaker gebruiken (2 tot 3 x vaker). Als je kijkt naar de prijs en merk ben ik van menng dat ik het product niet onredelijk vaak heb gebruikt, geruige Metabo zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERMHd8yFRc1fsPjl4iYhFqE3lSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHs7gZTx9mqwoXNhPhippCPp.png?f=fotoalbum_large

Voo nu ben ik bezig met een non-conform brief, ik zal deze later vanavond posten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:00
kj.web schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:34:
[...]

Ik ben het eens met de bevinding dat het product regelmatig is gebruikt. Wel zal een aannemer het product aanzienelijk vaker gebruiken (2 tot 3 x vaker). Als je kijkt naar de prijs en merk ben ik van menng dat ik het product niet onredelijk vaak heb gebruikt, geruige Metabo zelf:

[Afbeelding]

Voo nu ben ik bezig met een non-conform brief, ik zal deze later vanavond posten
Ik zie dat je Belgie aan hebt staan op die webpagina.

Was wel fijn om te weten dat dit over een Belgische aankoop gaat, want dan geld natuurlijk het Belgische recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
@Sir_Lion ja en in zijn profiel heeft hij aan dat hij in Drachten woont. Dus misschien wel handig om te melden welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
Sir_Lion schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:57:
[...]

Ik zie dat je Belgie aan hebt staan op die webpagina.

Was wel fijn om te weten dat dit over een Belgische aankoop gaat, want dan geld natuurlijk het Belgische recht.
Scherp gevonden! In NL betreft dit overigens exact dezelfde webpagina.
Ik ben overigens nederlander (en ook nederlandse aankoop), geen idee hoe ik op de vlaamse variant terecht ben gekomen :D

Aan onze juristen, oa @fopjurist : Ik heb nu onderstaande brief getikt, nog op- en aanmerkingen?
Members only: title

Verder:
- Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd, is het juist wel/niet verstandig om hiermee mijn bericht kracht bij te zetten?
- Ik poneer niet "hard" dat een een tandwiel geen slijtagedeel is. Beter schrijven/meer kracht bijzetten?
Ik laat nu wellicht teveel opening voor de discussie wel/niet slijtageonderdeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:00
Voor alle duidelijkheid: ik ben *geen* jurist. Noch heb ik enige juridische achtergrond. Wel heb ik over de jaren puur uit interesse kennis opgedaan en zelf met dit bijltje gehakt. Dit is geen juridisch advies, maar gewoon normale advies :p

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
Nee dat laatste is full-on Amerika en gelukkig geen ding in NL. Verder zou ik de brief sterk inkorten, studie of andere beroep op autoriteit ook later varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad, dit is veel te lang, wat er IMHO (ik ben geen jurist) in moet staan (niet in die woorden, en eventueel nog met verwijzingen naar de relevante passages uit de wetgeving t.a.v. consumentenkoop). In principe is dat ook wat in je conceptbrief staat, maar het beperken van het aantal woorden zal die duidelijker maken, net als het weglaten van alle (nu) niet relevante informatie:

Members only:

Anders kan je inderdaad allerlei andere acties ondernemen, ik vind het proefschrift van Daniël Haas over de grenzen van het recht op nakoming wat dat betreft interessant (mijn oude links op dit forum werken niet meer, maar de dissertatie is met google vermoedelijk eenvoudig bij de VU te vinden).

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2023 22:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kj.web
Heel veel dank voor jullie toevoegingen.
Ik zal jullie opmerkingen verweken en morgen de mail en brief posten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kj.web
Update!

goedemiddag,

De leverancier heeft u mail gelezen, en gaan de machine onder coulance repareren.
Zodra de machine gerepareerd terug is bij ons bellen we u, om de machine weer op te halen.

Dank voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Belachelijk om het onder 'coulance' te gooien, zou ze sieren als ze gewoon zeggen: 'U heeft gelijk, wij gaan het regelen...'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kj.web
Laatste update,

Zaagmachine is vervangen door een gloednieuw exemplaar.
De zaak is daarmee afgehandeld.
DukeBox schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:51:
Belachelijk om het onder 'coulance' te gooien, zou ze sieren als ze gewoon zeggen: 'U heeft gelijk, wij gaan het regelen...'.
Precies dat
Pagina: 1