Ik heb een klant in België die 16 DM400-M10-54HBB panelen op zijn dak heeft staan (2 strings van 8 panelen). Op zaterdag 2 december 2023 bedroeg het piek PV-vermogen 3,95 kW, volgens de log van de Huawei SUN2000 4.6KTL-L1 5 kVA omvormer. Dit betekent 247 W per paneel. De buitentemperatuur bedroeg 2°C.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UmNh15ubFaMB5TQCkdAHYLUP.png?f=user_large)
Dit is het huis, met de panelen op het zuidoosten gericht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAu6DbOG6pjGT9WvOVif55DH.jpg?f=user_large)
De instraling bedroeg die dag echter slechts 250-300 W/m2, volgens meerdere metingen door het hele land (helderblauwe luchten volgens mijn blote oog). Dit is te verwachten omdat we in de zomer slechts zo'n 1100-1200 W/m2 halen en nu is het winter.
:strip_exif()/f/image/NqBB0SoVfjiC1OfjQUE1BICP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oGsAyi8UerQEksehjYuxZzJn.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de datasheet is er echter ongeveer 600 W/m2 nodig om deze hoeveelheid stroom te produceren (de gele lijn is door mij getrokken om het geproduceerde piekvermogen op die dag aan te geven). Hoe is dit mogelijk?
Datasheet bron: https://www.elektrototaal.../file/3868/product/41786/
De gegevens in de Huawei-logboeken lijken accuraat. Een andere PV-installatie die ik beheer produceerde die zaterdagmiddag veel minder.. 32% van het piekvermogen, wat dan wel weer klopt met de datasheet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UmNh15ubFaMB5TQCkdAHYLUP.png?f=user_large)
Dit is het huis, met de panelen op het zuidoosten gericht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAu6DbOG6pjGT9WvOVif55DH.jpg?f=user_large)
De instraling bedroeg die dag echter slechts 250-300 W/m2, volgens meerdere metingen door het hele land (helderblauwe luchten volgens mijn blote oog). Dit is te verwachten omdat we in de zomer slechts zo'n 1100-1200 W/m2 halen en nu is het winter.
:strip_exif()/f/image/NqBB0SoVfjiC1OfjQUE1BICP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oGsAyi8UerQEksehjYuxZzJn.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de datasheet is er echter ongeveer 600 W/m2 nodig om deze hoeveelheid stroom te produceren (de gele lijn is door mij getrokken om het geproduceerde piekvermogen op die dag aan te geven). Hoe is dit mogelijk?
:fill(white):strip_exif()/f/image/FeOHmdlg3Rx97Y5Ecb8BH2VT.png?f=user_large)
De gegevens in de Huawei-logboeken lijken accuraat. Een andere PV-installatie die ik beheer produceerde die zaterdagmiddag veel minder.. 32% van het piekvermogen, wat dan wel weer klopt met de datasheet.
[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 18-12-2023 19:41 ]