Welke nieuwe betaalbare (vloeistofgekoelde) 125cc scooter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09 21:26
Dag mensen

Ik wou eerst een Peugeot Speedfight kopen, maar blijkbaar maken ze die nieuw in 125cc niet meer. Zo ging ik naar de Peugeot Tweet 125cc. Het lijkt me een leuk ding maar de motor is luchtgekoeld.. Wel lijkt Peugeot me een betrouwbaar merk! Iemand al gereden met de Tweet 125cc?

Later kwam ik uit bij Sym Fiddle 125cc, met vloeistofgekoelde motor. Maar ik weet niet of Sym, Kymco, etc betrouwbaar zijn? Iemand ervaring mee?

Hebben jullie verder aanraders voor nieuwe betaalbare (vloeistofgekoelde) 125cc scooter? Graag nieuw want heb geen zin in 2dehandsproblemen achteraf..

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 18:47
Sym en Kymco zijn betrouwbare merken, in niets te vergelijken met de Chinese brolmerken.
Ook een goede optie zou een Honda PCX zijn. Waarom speciaal 125cc? België?
Anders zou ik eerder naar een 150cc kijken, net even meer power om goed mee te komen met het overige snelverkeer.
Zelf heb ik een Yamaha Nmax155. Een heerlijke scooter, zuinig en snel genoeg. (max. 120km/u)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:51

-tom-562

Oliesjeik

Waarom wil je perse een vloeistofgekoelde? Zo'n 125cc 4-takt maakt (relatief) weinig toeren, en heeft wss gewoon geforceerde luchtkoeling.
Luchtgekoeld maakt het minder complex en er is makkelijker aan te werken (wat resulteert in goedkopere onderhoudskosten)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Vulcan750 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:14:
Sym en Kymco zijn betrouwbare merken, in niets te vergelijken met de Chinese brolmerken.
Anders zou ik eerder naar een 150cc kijken, net even meer power om goed mee te komen met het overige snelverkeer.
Zelf heb ik een Yamaha Nmax155. Een heerlijke scooter, zuinig en snel genoeg. (max. 120km/u)
Bedankt voor je antwoord! ik zou gaan voor een 125cc want daarvoor kan ik mijn autorijbewijs gebruiken.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
-tom-562 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:25:
Waarom wil je perse een vloeistofgekoelde? Zo'n 125cc 4-takt maakt (relatief) weinig toeren, en heeft wss gewoon geforceerde luchtkoeling.
Luchtgekoeld maakt het minder complex en er is makkelijker aan te werken (wat resulteert in goedkopere onderhoudskosten)
Wel.. Omdat ik dacht dat vloeistofgekoeld beter is? Ken er niet superveel van... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Vloeistof gekoeld is volgens mij in ieder geval stiller. Kymco staat inderdaad technisch goed bekend en Honda ook heel erg, naast de eerder genoemde PCX heb je ook de Honda Vision 110, die heeft zich ook allang bewezen en is super zuinig. Mogelijk wel net te licht voor wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
dellete schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:01:
[...]
Wel.. Omdat ik dacht dat vloeistofgekoeld beter is? Ken er niet superveel van... :9
Klopt, zet de specificaties van luchtgekoelde en vloeistof gekoelde motoren maar naast elkaar...
De meeste 125cc luchtgekoelde scooters halen de 100 km/u nog niet eens, terwijl de vloeistof gekoelde allemaal nog zelfs iets harder kunnen.
Btw...voor >50cc motoren moet je in Nederland toch echt een motorrijbewijs hebben.
Volgens mij mag dit wel in Duitsland en België tot max.125cc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-07 01:11
Welke malloot heeft behoefte aan een scooter die 120 doet? De eerste de beste steen/ boomwortel oid en je ligt (dood) op je bek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Niet alleen topsnelheid is belangrijk..

Ik denk dat een vloeistofgekoelde ook beter optrekt, de motor langer meegaat, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Vulcan750 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:14:
Zijn Sym en Kymco niet chinees? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
dellete schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:19:
[...]
Zijn Sym en Kymco niet chinees? :9
Nee, absoluut niet! Zowel Sym als Kymco komen uit Zuid-Korea.
Ik heb alleen ervaring met Sym, maar ik kan je zeggen dat de aftersales service van Sym veel beter en coulanter is dan van bijvoorbeeld Vespa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ijsbad schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:52:
Welke malloot heeft behoefte aan een scooter die 120 doet? De eerste de beste steen/ boomwortel oid en je ligt (dood) op je bek.
Misschien eens een motorrijles nemen. Een beetje steen of boomwortel zorgt voor weinig effect (naast dat ik op de motor weinig boomwortels tegenkom op de snelweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsbad
pagani schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:41:
[...]

Misschien eens een motorrijles nemen. Een beetje steen of boomwortel zorgt voor weinig effect (naast dat ik op de motor weinig boomwortels tegenkom op de snelweg)
Wat is de laatste keer dat je met een scooter op de snelweg was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:51

-tom-562

Oliesjeik

Ijsbad schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:39:
[...]

Wat is de laatste keer dat je met een scooter op de snelweg was?
Ja, want iedere scooter is formaat Kymco DJ 8)7 Een motorscooter is wat anders dan een 30 jaar oude brommer

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Ijsbad schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:52:
Dankje voor je mooie woorden, je kent mij blijkbaar! Even voor alle duidelijkheid, een motorscooter is een (meestal lichte) motorfiets en geen bromfiets. Je leert met motorrijles wat je moet doen als je onverwacht een obstakel op de weg tegenkomt die je niet veilig kan ontwijken. Wat dat betreft maakt het niet uit of je op een gewone motorfiets zit of een motorscooter. Ik ga je dit verder niet uitleggen, moet je zelf maar rijles gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsbad
Vulcan750 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:15:
[...]

Dankje voor je mooie woorden, je kent mij blijkbaar! Even voor alle duidelijkheid, een motorscooter is een (meestal lichte) motorfiets en geen bromfiets. Je leert met motorrijles wat je moet doen als je onverwacht een obstakel op de weg tegenkomt die je niet veilig kan ontwijken. Wat dat betreft maakt het niet uit of je op een gewone motorfiets zit of een motorscooter. Ik ga je dit verder niet uitleggen, moet je zelf maar rijles gaan nemen.
Mea culpa, voor m'n beurt gesproken... Met m'n gebrek aan ervaring ging ik ervan uit dat TS een scooter bedoelde als de soort die je pizza komt brengen. Dit verheldert nogal. Doe maar alsof ik niks gezegd heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27

4x2

lộn xộn quá

Ijsbad schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:21:
[...]
Doe maar alsof ik niks gezegd heb :+
Dat lijkt me een goed advies...

Voor de TS:
Voor de betrouwbaarheid maakt het niet zoveel uit, fabrikanten zijn bekend met de beperkingen van luchtkoeling en geven die versies vaak wat minder vermogen.
Overigens zou je alleen tegen die beperkingen aan kunnen lopen als je het ding langdurig vol belast met hogere temperaturen.

Wat ook nog iets is om te overwegen is het formaat van de wielen, grotere (16-17") wielen rijden op slecht wegdek en op snelheid vaak een stuk stabieler, het nadeel is dat er minder ruimte is voor opbergruimte onder het zadel.

De eerder genoemde PCX125 is een prima scooter, de SH125 is een andere variant van Honda met grotere wielen. Kymco en Sym zijn normaal ook prima.
Peugeot heeft er met zn bromscooters een handje van om er chinese blokken onder te hangen, ik durf niet te zeggen of ze dat met de motorscooters ook doen.

Overigens zou ik een jonge 2e hands wel overwegen als het voldoende scheelt.
Vulcan750 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:27:
[...]
Nee, absoluut niet! Zowel Sym als Kymco komen uit Zuid-Korea.
Ik heb alleen ervaring met Sym, maar ik kan je zeggen dat de aftersales service van Sym veel beter en coulanter is dan van bijvoorbeeld Vespa.
Beiden zijn Taiwanees (Hyosung is Koreaans)
Maar goed, verder zijn Sym & Kymco over het algemeen kwalitatief prima, beiden bestaan ook al tientallen jaren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Ijsbad schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:21:
[...]

Mea culpa, voor m'n beurt gesproken... Met m'n gebrek aan ervaring ging ik ervan uit dat TS een scooter bedoelde als de soort die je pizza komt brengen. Dit verheldert nogal. Doe maar alsof ik niks gezegd heb :+
Duidelijk, is oké hoor! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
4x2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:48:
[...]
Beiden zijn Taiwanees (Hyosung is Koreaans)
Maar goed, verder zijn Sym & Kymco over het algemeen kwalitatief prima, beiden bestaan ook al tientallen jaren.
Je hebt helemaal gelijk, ik haal eea door elkaar.
Ik meen dat Sym motorblokken van Honda in licentie bouwt.

[ Voor 8% gewijzigd door Vulcan750 op 20-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Ff gekeken op de websites van Sym en Kymco. Onder de 4000eur heeft Kymco geen vloeistofgekoelde (LC) 125cc scooter. Sym wel.

Iemand ervaring met volgende modellen:
- Sym Fiddle IV 125 LC ABS?
- Sym Symphony ST 125 LC ABS?

Zouden die 2 Sym jaren meegaan zonder veel problemen?

Bedankt!!

[ Voor 106% gewijzigd door dellete op 20-12-2023 16:26 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27

4x2

lộn xộn quá

Hangt nogal af van je gebruik, als je binnen 500m de snelweg op moet, 30km dr overheen met alles wat ie halen kan en 500m tot je bestemming dan zal zo'n 125cc het heel zwaar hebben.
Er is geen eenduidig antwoord op te geven, met netje onderhouden (incl het oliepeil, er zit vaak minder dan 1L in die kleine blokjes) zou je van zo'n 125cc met normaal gebruik moeten kunnen verwachten dat je 40-50.000km zonder grote kosten haalt.

(Ik heb in Vietnam vorig jaar een Honda airblade huurscooter gehad, zelfde blok als de PCX125, en daar stond 115.000km op de teller)

Van de 2 keuzes hierboven zou ik persoonlijk de Symphony kiezen vanwege de grotere wielen.

leeg

Pagina: 1