Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Uitbreiden bestaande meterkast of nieuwe meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 20:45
Goedendag allen,

In ons huis van 2002 zit een meterkast welke aardig vol begint te raken. Na installatie van de warmtepomp willen we graag een inductiekookplaat instaleren.
Bij het openhalen van de meterkast blijkt deze toch wel aardig vol te zitten.
De situatie zoals nu is:
6 x groepen voor het huis 16A
1 x beltrafo
2 x aardlekautomaat
1 x 16A installatie automaat voor de PV installatie
1 x 16A voor de Warmtepomp
1 x 3 fase automaat voor de warmtepomp

Graag wil ik hier nog een 3 fase automaat aan toevoegen om eea te realiseren. Op de foto's is te zien dat dit misschien niet zo makkelijk gaat.

De opties die ik heb zijn de volgende:
1. Proberen er een 3 fase automaat erin te frummelen
2. installatie automaten verwijderen en vervangen door aardlekautomaten, daarna 3 fase automaat erbij plaatsen maar moet hier ook een aardlek voor? En ook een hoofdschakelaar?
3. voorbedrade meterkast kopen en deze instaleren.

Zoals jullie kunnen zien verdient het niet de schoonheidsprijs, dit alles is door verschillende bedrijven gedaan. Ik heb vroeger wel kasten bedraad (besturing, PLC en spanning verdeling) maar als ik het zo opleverde kon ik wel gaan.

Uiteraard met een ongelimiteerd budget laat ik iemand komen en een volledig nieuwe kast instaleren, maar je bent tweaker of niet. ;)

Wat is volgens jullie de meest efficiente oplossing?
aansluiting is 3 x 25A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeYTWrbh-dBFbHxkPxkpbV1a0EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixDPSrIlUg8yMLSTssSIUF8S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfcydQLafs7JQeQhyAss2XliFls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phC0X5Z2w8m3cwFdmG11J7TM.jpg?f=fotoalbum_large

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Beste antwoord (via nodri2000 op 23-12-2023 17:05)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:34
Is er 33cm aan de zijkant? Dan een extra kast erbij plaatsen. Dat is de enige oplossing gezien er ook een hoofdschakelaar ontbreekt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:34
Is er 33cm aan de zijkant? Dan een extra kast erbij plaatsen. Dat is de enige oplossing gezien er ook een hoofdschakelaar ontbreekt.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:32
eigen automaten van netbeheerder kun je doen en laten wat je wilt.
dubbele kast en gaan
Je hoofdschakelaar recht boven de draden uit de meter ivm lengte en de rest is vrij indeelbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Dapdodo op 18-12-2023 20:05 ]

• nodri2000
Dapdodo schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:00:
eigen automaten van netbeheerder kun je doen en laten wat je wilt.
dubbele kast en gaan
Je hoofdschakelaar recht boven de draden uit de meter ivm lengte en de rest is vrij indeelbaar.
Je bedoelt een nieuwe kast plaatsen?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:32
nodri2000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:54:
[...]

Je bedoelt een nieuwe kast plaatsen?
Ja, 2x Hager naast elkaar of medusa kast van eaton. Liefst 3 rijen hoog.
En bestaand materiaal wat nog bruikbaar is over zetten.
Hoofdschakelaar extra en van daar af weer opbouwen.
Maar als je niet echt vertrouwd mee bent, is alles nieuw misschien beter. Dan doen ze het voor je.
En dan in de zomer bij lang daglicht en weinig verbruik overzetten.

• nodri2000
Allen bedankt voor de adviezen.
Dit is het eindresultaat geworden, afdekkapjes hebben een iets latere leverdatum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELztkrpJIZdKBZJ7_so3Cvya1BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHYaCWxolwHQ2mQwW6uTFFBR.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
En zonder kap?

Ik had voor een grotere last gekozen... Bij de eerst volgende uitbereiding kan er weer een kast bij.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14
nodri2000 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:05:
De situatie zoals nu is:
6 x groepen voor het huis 16A
1 x beltrafo
2 x aardlekautomaat aardlekschakelaar
1 x 16A installatie automaat aardlekautomaat voor de PV installatie
1 x 16A aardlekautomaat voor de Warmtepomp
1 x 3 fase aardlekautomaat voor de warmtepomp
In de oude situatie waren alle groepen beveiligd door een aardlekschakelaar, of uitgevoerd als aardlekautomaat. De nieuwe groep voor de kookplaat is echter wel een installatieautomaat. Heb je deze misschien aangesloten achter één van de bestaande aardlekschakelaars? Of heb je wel heel goed nagedacht of je zonder aardlekbeveiliging kunt voor deze groep?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:26
Jammer dat je nu een allegaartje van automaten hebt. Ik had het Eaton/Holec spul gehouden, EMAT boel eruit en dan Eaton/Holec spul erbij plaatsen.

Verder zie ik in de oude foto overal bloot koper.

• nodri2000
Xander schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:45:
[...]

In de oude situatie waren alle groepen beveiligd door een aardlekschakelaar, of uitgevoerd als aardlekautomaat. De nieuwe groep voor de kookplaat is echter wel een installatieautomaat. Heb je deze misschien aangesloten achter één van de bestaande aardlekschakelaars? Of heb je wel heel goed nagedacht of je zonder aardlekbeveiliging kunt voor deze groep?
Kerel, je hebt helemaal gelijk. Hij is er tussenuit en deze zal omgewisseld worden met een aardlekautomaat.

• nodri2000
_JGC_ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:47:
Jammer dat je nu een allegaartje van automaten hebt. Ik had het Eaton/Holec spul gehouden, EMAT boel eruit en dan Eaton/Holec spul erbij plaatsen.

Verder zie ik in de oude foto overal bloot koper.
Bedankt voor de kritiek. Ik heb de situatie
in de oude foto's niet geïnstalleerd. Heb de nieuwe kast met een maat geïnstalleerd. We zullen de oude kast nog eens nalopen. Vwb het allegaartje, ach ik kijk er niet naar, alles wordt 2x per jaar getest en het werkt al 22 jaar. Persoonlijk lig ik er niet wakker van dat niet alles van hetzelfde merk is.

Pagina: 1