Zonnepanelen leveren niks meer terug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:43
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen. voordat ik begin wil ik even laten weten dat ik echt een leek ben wat betreft energie contracten en dergelijke! We hebben een aantal dagen geleden de jaarnota gekregen van 2023. dit was een variabel contract omdat op het moment van verlenging vorig jaar geen enkele energie leverancier nog vaste contracten aanbood. Ik heb deze jaarnota eens vergeleken met de afgelopen jaren, en het viel me wel heel erg op hoe weinig onze zonne-panelen heb terug geleverd tegen over andere jaren, hieronder te zien op de foto. Hoe kan dit? zijn de zonnepanelen kapot? heeft het iets te maken een variabel contract en teruglevering? we wonen in een huur huis via de woningbouw onderhoud en dergelijke zou via hun moeten lopen. we hebben ook in het afgelopen jaar niet opeens een gigantische stroom vreter of wat dan ook in huis gehaald. Ik heb budget energie 2 maal tot nu gebeld, maar daar bleken 2 verschillende mensen mijn vraag niet te snappen van wat zo een groot verschil van rond de 1000kWh zou kunnen veroorzaken. Netbeheerder Enexis dus maar aan de lijn gehad en die vond zo een groot verschil inderdaad erg vreemd maar vertelde me dat ik toch bij BudgetEnergie moest zijn. Inmiddels zijn alle klantenservices gesloten dus morgen eventueel opnieuw bellen. Maar voor nu hoop ik iemand een leek als mij hier enigzins mee opweg kan helpen. Bij voorbaat dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHznPq2PfU1S54yoPjxGdPNx9SY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zp2pvH4OhdLmdBrJpfb31HLS.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:27

Ypho

Allround Nerd

21 kWh is inderdaad erg weinig over bijna een jaar. Worden je meterstanden wel "juist" uitgelezen door Budget Energie? Dit kun je meen ik aan/uit zetten op je (slimme) meter, en dan moet je handmatig doorgeven.

Als je op je meter zelf kijkt, kun je als het goed is ook de teruglever-meterstand vinden, hoe komt die overeen ten opzichte van de meterstand in je screenshots?

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
@lazypsycho
Je moet niet bij je leverancier zijn voor deze info, maar in je omvormer voor deze info.
Alleen uit je omvormer kan je precies halen wat je per jaar hebt opgewekt.
Je eigen verbruik wordt voor de meter al verbruikt en wordt dus niet geregistreerd.
Maar met dit verschil is een defecte omvormer of een paneel wat de rest limiteert logischer.

[ Voor 34% gewijzigd door chrisborst op 18-12-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 21:10
Ik zou eens nagaan of de zonnepanelen/inverter nog werken: heb je een app van de inverter waar je de opbrengsten kan zien? Je zou ook de leverancier van de zonnepanelen installatie kunnen vragen of zij kunnen zien of alles OK is. Zou mij niet verbazen als er een probleem met de inverter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
Ypho schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:06:
21 kWh is inderdaad erg weinig over bijna een jaar. Worden je meterstanden wel "juist" uitgelezen door Budget Energie? Dit kun je meen ik aan/uit zetten op je (slimme) meter, en dan moet je handmatig doorgeven.

Als je op je meter zelf kijkt, kun je als het goed is ook de teruglever-meterstand vinden, hoe komt die overeen ten opzichte van de meterstand in je screenshots?
Dat staat inderdaad wel aan. Ik heb alles vergeleken met de meterstand en dat komt allemaal overeen met de screenshots. En dit laat mij dus denken dat het eventueel aan de zonnepanelen ligt. Wij hebben immer niet opeens zoveel meer apparatuur/verbruik gehad in het afgelopen jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
mtar schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:10:
Ik zou eens nagaan of de zonnepanelen/inverter nog werken: heb je een app van de inverter waar je de opbrengsten kan zien? Je zou ook de leverancier van de zonnepanelen installatie kunnen vragen of zij kunnen zien of alles OK is. Zou mij niet verbazen als er een probleem met de inverter is.
Helaas geen app van de inverter waarbij ik iets kan zien. Tenminste hier zijn wij nooit op gewezen door het betrefende bedrijf die de zonne panelen bij ons hebben geplaats. Ik zal morgen eens contact opnemen met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
lazypsycho schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:13:
[...]

Helaas geen app van de inverter waarbij ik iets kan zien. Tenminste hier zijn wij nooit op gewezen door het betrefende bedrijf die de zonne panelen bij ons hebben geplaats. Ik zal morgen eens contact opnemen met hun.
Waar hangt je omvormer? Vaak kan je daar vanaf het schermpje veel info al uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Ik denk dat het nutteloos is om hierover een energiemaatschappij te bellen. Wat voor reactie verwacht je van hun? Hun zien alleen de meterstanden. Verder niks. Ze weten niet of en hoe goed jou panelen het doen. Dat is niet hun afdeling.

Je moet dat gedurende de zomer zelf in de gaten houden. Nu in de winter is er weinig aan te zien. Op de meeste dagen is het bewolkt en is het logisch dat ze bijna niks doen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
chrisborst schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:07:
@lazypsycho
Je moet niet bij je leverancier zijn voor deze info, maar in je omvormer voor deze info.
Alleen uit je omvormer kan je precies halen wat je per jaar hebt opgewekt.
Je eigen verbruik wordt voor de meter al verbruikt en wordt dus niet geregistreerd.
Maar met dit verschil is een defecte omvormer of een paneel wat de rest limiteert logischer.
Dank voor je antwoord, klinkt logisch inderdaad. Ik zal morgen even het betreffende bedrijf contacteren hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
chrisborst schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:14:
[...]

Waar hangt je omvormer? Vaak kan je daar vanaf het schermpje veel info al uitlezen.
hangt naast de andere meters in de meter kast, staat een klein schermpje op met ongeveer een kleine 7000kWh daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:53
Vreemd is wel dat de meterstanden voor de levering niet veel afwijken met voorgaande jaren.
Als de panelen niets doen dan zou dit verbruik hoger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
Nickname55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:14:
Ik denk dat het nutteloos is om hierover een energiemaatschappij te bellen. Wat voor reactie verwacht je van hun? Hun zien alleen de meterstanden. Verder niks. Ze weten niet of en hoe goed jou panelen het doen. Dat is niet hun afdeling.

Je moet dat gedurende de zomer zelf in de gaten houden. Nu in de winter is er weinig aan te zien. Op de meeste dagen is het bewolkt en is het logisch dat ze bijna niks doen.
Ik snap nu ik onderzoek ernaar heb gedaan wat je bedoelt en je hebt gelijk. Het punt is dat ik me hier nooit eerder in heb verdiept. de woningbouw en het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst heeft hier verder ook nooit meer informatie over verstrekt aan ons. Dus ik dacht het loopt allemaal vanzelf en komt wel goed. Dit was achteraf gezien erg dom, maargoed. Morgen eens het bedrijf bellen van de panelen en dan zien we weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
Tot zover dank voor alle reacties! En excuus voor
mijn onwetendheid. Morgen het bedrijf van de panelen bellen en dan zien we dan weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Heb je geen app op je telefoon of webpagina waar je op in kan loggen om de productie van je panelen in te zien? Bij mij is dat:

https://eu5.fusionsolar.huawei.com/unisso/login.action
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8N5RsVqxkfE33OIEbWFj8Sf3hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXfekN2A0DVYgsuN3ao7zwFk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Nickname55 op 18-12-2023 19:35 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:50
lazypsycho schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:16:
[...]

hangt naast de andere meters in de meter kast, staat een klein schermpje op met ongeveer een kleine 7000kWh daarop.
Er zitten vast wel wat toetsjes op waarmee je wat historische data kunt weergeven op dat schermpje.
Vraag niet aan mij hoe want ik heb geen huawei omvormer maar het kan vast als je ergens een korte handleiding van internet plukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
Nickname55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:28:
Heb je geen app op je telefoon of webpagina waar je op in kan loggen om de productie van je panelen in te zien? Bij mij is dat:

https://eu5.fusionsolar.huawei.com/unisso/login.action
[Afbeelding]
niet voor zover ik weet maar daar ga ik morgen achteraan, hopelijk is dit wel evengoed mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazypsycho
Na vele belletjes met onder andere de woning bouw en het zonnepanelen bedrijf. Na het eerste telefoontje met het zonnepanelen bedrijf werd mij verteld dat ik een bepaalde app moest downloaden (SolarEdge) waarna meer info meneer zei dat het toch niet klopte aangezien we een andere omvormer hadden en dat we de Enphase app nodig hadden. Na installeren van de app en een account aanmaken bleek dat ik via het bedrijf mijn account moest koppelen aan ons systeem in huis. Uit dat gesprek bleek dat destijds toen de zonnepanelen werden aangevraagd er Geen monitoring is aangevraagd door de woning bouw. Een telefoontje naar de Woning bouw bleek er wel degelijk monitoring aangevraagd te zijn en zou dit volgens hun toch de SolarEdge app moeten zijn zoals er destijds is aangevraagd. Na het derde telefoontje met het zonnepanelen bedrijf bleek er opeens iets mis te zijn met hun systeem, en dat ze er al 2 jaar! over op de hoogte zijn en mee bezig zijn het te fixen :+ . Ik word zo spoedig mogelijk gecontacteerd om dit verder te bespreken door o.a het bedrijf en de woningbouw. Tot dusver is er in ieder geval het een en ander duidelijk.
Daarnaast ben ik thuis de afgelopen dagen veel gaan monitoren en ook per apparaat/groep gaan checken wat het verbruik hier nou is. Hier uit is tot zover niks vreemds uitgekomen maar ik zal het voortaan beter bij houden(wat ik veel eerder al had moeten doen). Nogmaals dank aan iedereen voor de reacties!
Pagina: 1