Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:22
Recent ben ik erachter gekomen dat de pompen van de vloerverwarming zorgen voor een flink sluipverbruik (168watt). Hierdoor zal ik pomp schakelaars gaan plaatsen, maar tijdens het verdiepen hierin zijn er andere vragen bij gekomen

Situatie:
Woning van 2016 met CV ketel met vloerverwarming op 3 lagen. Op elke laag zit een verdeler met pomp (Wilo RS25/5-3)

Op de 2de woonlaag lijken een aantal groepen dicht te staan. Echter lees ik ook dat er kalkvorming kan komen als een pomp niet draait. Is een dicht gedraaide groep niet precies hetzelfde? Moet je altijd je groep een beetje open houden om problemen te voorkomen?

Op de bovenste verdieping is helemaal geen verwarming nodig en dat lijkt zo ook ingesteld te zijn. Hier is de thermostaat volledig terug gedraaid, maar toch is de pomp erg heet. Beide groepen staan volledig open. Is dit normaal?

Ik snap dat een aanpassing van een groep kan zorgen voor ander gedrag van een andere groep, maar ik kan de verschillende woonlagen met eigen verdeler en pomp gewoon als afzonderlijke systemen beschouwen toch? Met andere woorden het verstellen op de eerste verdieping heeft geen invloed op de twee verdieping

[ Voor 8% gewijzigd door QuickH op 18-12-2023 17:37 ]

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een pompschakelaar kan je straffeloos toevoegen. Maar overweeg ook het plaatsen van wat modernere pompen: die kunnen met een stuk minder energie toe en kun je bijna altijd 1:1 vervangen. (Bijvoorbeeld de Grundfos Alpha2)

Als boven de thermostaatknop dicht staat zal er geen warm water worden aangevoerd. De pomp zal echter gewoon doordraaien (en dus heet worden). Hier zal een pompschakelaar ideaal zijn: deze zet de pomp dagelijks even een minuutje aan om vastlopen te voorkomen.

Het verstellen van groepen op verdeler 1 heeft inderdaad geen effect op flow in verdeler 2 bij jouw systeem.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• QuickH
Het plaatsen van een modernere pomp is minder interessant, omdat wij op zoek zijn naar een andere woning, maar het toevoegen van de pompschakelaar vind ik milieu technisch en kosten technisch nog wel interessant.

Ik heb inderdaad pomp schakelaars die 1 min per dag draaien om vastlopen te voorkomen, maar ik ben er wel achter gekomen dat de pomp op de bovenste verdieping vast zit. Ik heb de afdichting in het midden van de pomp verwijderd en de as zit goed vast. Hij was ook zo warm dat je hem niet vast kon houden.

Wat voor binnenwerk zit er in zo'n pomp? Plastic wat ik kan breken als ik te hard probeer om hem los te wrikken wat dan het systeem in gaat of is alles metaal en kan ik aardig wat kracht zetten om te kijken of ik hem los kan krijgen?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@QuickH als je echt alleen maar vloerverwarming hebt, waarom zou je dan nog mengverdelers willen gebruiken? CV water temperatuur naar beneden, mximaalthermostaat als beveiliging en je kan al dat sluipverbruik voorkomen. Alleen wel opletten dat de leidingen naar de verdelers niet onnodig dun zijn, anders heeft de pomp in de CV wellicht een uitdaging.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Een goede pompschakelaar laat om de zoveel tijd de pomp even draaien om vastzitten van de pomp te voorkomen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• QuickH
Rimco schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:00:
@QuickH als je echt alleen maar vloerverwarming hebt, waarom zou je dan nog mengverdelers willen gebruiken? CV water temperatuur naar beneden, mximaalthermostaat als beveiliging en je kan al dat sluipverbruik voorkomen. Alleen wel opletten dat de leidingen naar de verdelers niet onnodig dun zijn, anders heeft de pomp in de CV wellicht een uitdaging.
Er zit op de badkamer nog een radiator voor de handdoeken. Vergeten te melden in de eerste post
Pagina: 1