Buitenverlichting aansluiten zekeringkast met timer of…

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 07:14
Beste,

ik ben dus een leek en een professional vind het niet de moeite om voor zo een “prul” af te komen, dus probeer ik het hier

situatie:

heb buitenverlichting (10 led lampen van elk 5watt) en die zijn rechtstreeks aangesloten op mijn meterkast dmv een zekering

nu wou ik graag deze aan en uitschakelen zonder telkens de meterkast open te doen en de schakelaar aan/uit te doen

ik heb een andere zekering met timer maar wel van ander merk, en geen idee hoe en waar ik die draden moet aansluiten (rood, bruin en aarding)

heb echt Opgezocht op internet, maar zie het niet goed allemaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ncCOsRA4rvv0LEIZkErLmHPWro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJn9G85BBiPdi8KrAKP6Imaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkPcoJZWN07pl6YcTZQvqc7UWts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMGBGtXEKPTWgSGAEOIYkUWt.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank en sorry voor de noob vraag ;)

Beste antwoord (via Boy1308 op 18-12-2023 23:25)

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37
@Boy1308
Je schakelklok heeft een astronomische functie en is dus prima te gebruiken.

De automaat die je nu hebt moet blijven zitten.
De schakelklok zet je ergens op een vrije plaats in de groepenkast.
De zwarte ader die nu op de automaat zit sluit je aan op de bovenste klem 4 van de schakelklok.
Vanaf de automaat, waar eerst de zwarte ader zat, komt een nieuwe ader op de bovenste klem 1 van de schakelklok. En van klem 1 komt een doorverbinding naar klem L.

De blauwe ader laat je aangesloten zitten op de automaat. Er komt een extra blauwe ader vanaf de automaat naar klem N op de schakelklok.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een timer zoals je die in je TS staat plaats je achter je automaat, niet i.p.v.

Hoe dan ook is een timer vaak niet het meest gebruiksvriendelijk gezien zonsopkomst en ondergang nogal varieert gedurende een jaar. Een een slimme schakelaar (zoals een Shelly) of gewoon slime lampen (Zigbee/WiFi) niet handiger om zelf te doen?

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 18-12-2023 17:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 15:05

timovd

Voorsprong door techniek

Offtopic: Waarom C-kar voor verlichting?
En op de andere groepen, heb je daar hoge aanloopstromen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Alles laten lopen via een (opbouw) schemerschakelaar? Achter deze kan je bv max 1200watt hangen...

Dus niet gaan freubelen in de meterkast maar buiten een schemerschakelaar plaatsen. Ik ben er even vanuit gegaan dat je buiten bij de stroom(kabel) van de lampen kan, hoop dat dit een optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
timovd schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:27:
Offtopic: Waarom C-kar voor verlichting?
En op de andere groepen, heb je daar hoge aanloopstromen?
Waarschijnlijk omdat TS in België woont (gok ik).

@Boy1308

Een timer is een uitstekende oplossing. Indien je hiervoor een Astro tijdklok neemt. De Astro klok houdt namelijk rekening met de tijden van zonsopgang en zonsondergang voor de komende 100 jaar ofzo.

Je kan dan bijvoorbeeld instellen dat dagelijks de verlichting 30 minuten voor zonsondergang aan moet, en om middernacht weer uit. En dan in de ochtend om 5 uur weer aan, tot een uur na zonsopgang.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier een tijdklok in combinatie met een schemerschakelaar.
Verlichting gaat aan als het begint te schemeren (instelbaar op lux)
En gaat uit op vaste tijd, die rommel hoeft de hele nacht ook niet te branden.
Voor de verdwaalde persoon hangt er nog een lamp met bewegingsensor.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37
@Boy1308
Je schakelklok heeft een astronomische functie en is dus prima te gebruiken.

De automaat die je nu hebt moet blijven zitten.
De schakelklok zet je ergens op een vrije plaats in de groepenkast.
De zwarte ader die nu op de automaat zit sluit je aan op de bovenste klem 4 van de schakelklok.
Vanaf de automaat, waar eerst de zwarte ader zat, komt een nieuwe ader op de bovenste klem 1 van de schakelklok. En van klem 1 komt een doorverbinding naar klem L.

De blauwe ader laat je aangesloten zitten op de automaat. Er komt een extra blauwe ader vanaf de automaat naar klem N op de schakelklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 07:14
Ok duidelijk allemaal ! Ga er morgen of woe week van maken. Dank jullie allemaal! _/-\o_
Pagina: 1