EAN-nrs veranderen bij het omzetten van Xlxs naar Csv getal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Fick
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik wil een artikelbestand importeren in Snelstart. Daar maak ik een Xlxs-bestand voor, dat ik eerst omzet naar een Csv-bestand voordat ik ga uploaden (dan kan ik nl. als ik het Csv open in Kladblok een controle op fouten uitoefenen).. In het bestand zit ook een kolom EAN-nummers. Het uploaden gaat verder goed, maar het vreemde is, dat de EAN-nummers gewijzigd worden in een gek "getal", bijv. eerst is het 123456789 en na het omzetten is het (voor élk EAN-nummer gelijk) 123456+78. Als ik het dan met cel-eigenschappen de cellen wijzig in 'Getal'(zonder decimalen, dan komen de juiste EAN-nummers weer tevoorschijn, maar na het uploaden staan ze weer verkeerd en kan ik ze niet meer goed krijgen.
Wat kan ik hieraan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 00:01

g0tanks

Moderator CSA
In plaats van de celeigenschap op 'Getal' te zetten, probeer het eens met 'Tekst'.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Fick
als ik dat doe, dan veranderen alle EAN-nummers in 8,71838E+12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:36
In snelstart kan je zo te zien excel bestand rechtstreeks importeren, dus meteen als xls
https://kennisplein.snels...mporteren-in-snelstart-12

Voor je controle kan je altijd nog exporteren naar csv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 00:01

g0tanks

Moderator CSA
Hoeveel karakters hebben die EAN-nummers?

Is het mogelijk om eerst het veld op 'Tekst' te zetten en daarna pas de nummers in te vullen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat zijn nu precies de stappen die je doorloopt? Hoe maak je bijvoorbeeld in eerste instantie die excel?

Als ik een nieuw excel bestand open en daar een EAN code in een cel plak, dan verandert excel die inderdaad automatisch naar wetenschappelijke notatie. Maar als ik vervolgens de notatie aanpas naar "Getal" en instel dat ie 0 decimalen gebruikt dan is de waarde weer correct en als ik dat opsla als csv is het ook correct in de csv.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Fick
EAN-nummers hebben 13 karakter, ik ga het proberen: eerst het veld TEKST maken en dan de nummers invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Fick
Orion84: dat klopt, dat heb ik ook, maar telkens bij een handeling verandert het weer in wetenschappelijke notatie..
Ik heb een Excel-sjabloon (ik moet een aantal kolommen hebben als in- en verkoopprijs, artikelcode, omschrijving en nog een paar), waarbij de kolomnamen bepalen of dit in Snelstart geïmporteerd kan worden.
De kolommen vil ik uit een Excel-prijslijst van de leveranciers. Ik haal alle formules eruit door te kopiëren en speciaal te plakken. Als het document klaar is zet ik 'm om in Csv, zodat ik het kan openen in Kladblok en makkelijker kan controleren op fouten. Als dat klaar is importeer ik het document (soms lukt het in Csv, soms in Xlsx, weet niet waarom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Fick
D-dark, ja, dat is zo, maar dit is een heel kritisch proces, er hoeft maar het kleinste foutje in te zitten (een spatie, een typefoutje, e.d.) en dan gaat het mis. Je krijgt dan een niet te herleiden foutmelding en Snelstart geeft geen ondersteuning.
Pagina: 1