Pakket van webwinkel kwijtgeraakt, komen niet met oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 6.818 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb op 18 Augustus dit jaar een bestelling geplaatst op *knip* Webwinkel een kleding webshop, 19 Augustus opgestuurd door webwinkel, 20 Augustus bezorgd op een Acces Point van UPS omdat ik bij afleverpoging (1) niet thuis aanwezig was. Ik zag na nader inzien toch af van de koop en had de verwachting dat zodra een pakket niet word opgehaald binnen 14 dagen, het automatisch zal worden geretourneerd naar afzender.
Dit gebeurde echter niet correct, aangezien we nu 3 maanden verder zijn en de Track & Trace code aangeeft nog steeds aan dat het pakket zich in het Acces Point bevind, maar ik ben na 1 maand op aandringen van webwinkel toch maar langs de acces point geweest om het pakket op te halen, maar volgens de aanwezige medewerkers, zou het pakket al reeds geretourneerd zijn en hebben zij het pakket niet, webwinkel geeft aan dat de retour niet binnen is gekomen en de status van het pakket is ook ongewijzigd gebleven.
Ik heb gekozen voor Klarna achteraf betalen, dus ik heb nog niets betaald.
Fijn zou je dan denken!
Maar Klarna eist het geld ondanks dat ik niks heb ontvangen..
webwinkel zegt ook niks te kunnen doen, ze geven aan doordat er teveel tijd is verstreken is het bij de vervoerder niet meer mogelijk om een onderzoek te starten
UPS, Klarna,webwinkel heb ik met allen contact gehad, maar ze kunnen niks meer voor me betekenen.
Volgens webwinkel had ik het pakket maar eerder moeten ophalen en niet zo lang moeten afwachten...

Wie zit hier fout?

Naar mijn weten is de verkoper verantwoordelijk voor zowel het artikel als levering en dat is hier niet correct gedaan

We zijn al inmiddels 3 maanden verder en ik ben het wel zat aan het raken.. snap niet dat webwinkel niet als bedrijf hun verantwoordelijkheid hierin kunnen nemen.

Ik hoor het graag

Gr,
Frans

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2023 16:36 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-04 00:14
Ik heb dit ook eens gehad.
Je moet tekenen voor ontvangst. Gewoon deze opvragen bij de webwinkel.
Alleen webwinkel kan een onderzoek starten. Als er een onderzoek wordt gestart moet webwinkel dit doorgeven aan Klarna zodat zij de incasso stoppen.
Dit heeft bij mij ook 3 maanden geduurt en toen was het plotseling door webwinkel afgeboekt.
Klarna is geen partij in deze. Je moet echt bij webwinkel zijn, die geven opdracht aan UPS om je bestelling te leveren. Laat ze maar bewijzen dat ze dit ook gedaan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2023 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41
Verzending is risico van de verkoper. Je pakket heeft bij UPS niet status afgeleverd/overhandigd, dus je hebt niet gekregen wat je besteld hebt.

Verkoper moet dit zelf met UPS uitvechten. Ondertussen moeten ze de factuur bij Klarna pauzeren of crediteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de winkel uit titel, TS en een aantal reacties verwijderd. Deze mogen, conform het SF Beleid, achterwege blijven in volgende reacties.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58
De verkoper zal vermoed ik het risico dragen, aangezien het pakket nooit geleverd is. Echter zijn de aannames die je gedaan hebt en het er verder geen aandacht meer aan besteden ook niet heel handig. Echter vermoed ik niet dat het daardoor jouw risico is geworden.

Ik zou initieel bij Klarna aangeven dat er nooit geleverd is, en je daarom dus ook de factuur niet zal voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
Via een andere forum krijg ik deze info :

'De leverancier kan niet de verantwoordelijkheid dragen voor een tussenpersoon, in deze de vervoerder.

Als je een bevestiging hebt gehad dat het pakket daar is aangekomen, dan is de volgende stap aan de vervoerder om uit te zoeken waar het gebleven is. De vervoerder moet wel de kans krijgen om dit onderzoek te doen.

De vervoerder heeft ook in de voorwaarden staan wat er gebeurd qua compensatie als het pakket niet gevonden word of welke voorwaarden er zijn om de compensatie te ontvangen'

Klopt dit volgens jullie of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Jij hebt niet de opdracht gegeven om het bij een shop af te leveren. Leverancier heeft overeenkomst met de vervoerder, die moeten het samen uitzoeken. Jij hebt als consument niks te maken met voorwaarden van de vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-05 17:38
Ah... de wondere wereld van de Klarna's en Riverty's, die zijn er voor de winkelier, niet voor de consument.

Een ingebrekestelling van je favoriete jurist/rechtsbijstand naar de webshop. Alleen laatstgenoemde kan bij Klarna de betalingsverplichting stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
Aan jullie reacties te zien, sta ik in mijn recht en ben ik niet betaalplichtig, maar wat raden jullie me aan nu te doen? Juridisch Loket en een formulier gebruiken vervolgens toesturen aan *knip* Naam webwinkel ?

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2023 18:34 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:29
Mr.D78 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:45:
Ah... de wondere wereld van de Klarna's en Riverty's, die zijn er voor de winkelier, niet voor de consument.

Een ingebrekestelling van je favoriete jurist/rechtsbijstand naar de webshop. Alleen laatstgenoemde kan bij Klarna de betalingsverplichting stopzetten.
Eerder dom van de consumenten die ervan uit gaan dat uitgesteld betalen betekent niet betalen in geval van geschillen.

Als de webshop de betaling niet stopt, volgt de gebruikelijke incassoprocedure. Klarna is geen liefdadigheidsinstelling die de schade voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Fermino500 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:14:
Aan jullie reacties te zien, sta ik in mijn recht en ben ik niet betaalplichtig, maar wat raden jullie me aan nu te doen? Juridisch Loket en een formulier gebruiken vervolgens toesturen aan *verkoper*?
Je hebt Klarna al laten weten dat het pakket nooit is bezorgd. Heb je de winkel al laten weten dat je van de koop afziet? Zonee, dat nog even doen. Daarna hoef je hier geen tijd meer in te steken. Als Klarna de vordering wil incasseren, zal zij moeten bewijzen dat jij het pakket hebt ontvangen. Dat kunnen zij niet, en dus zullen ze er vermoedelijk geen zaak van maken.
aljooge schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:20:
[...]

Eerder dom van de consumenten die ervan uit gaan dat uitgesteld betalen betekent niet betalen in geval van geschillen.
Waarom is dat dom? Klarna werkt met cessie. Dat betekent dat de verkoper haar vordering op TS voor betaling van de geldsom heeft overgedragen aan Klarna. Cessie laat de verweermiddelen van de schuldenaar onverlet (art. 6:145 BW) waarbij je kunt denken aan opschorting (wat jij noemt het 'niet betalen in geval van geschillen'). In dit geval wil TS de overeenkomst ontbinden onder de regeling voor overeenkomsten op afstand. Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen (art. 6:271 BW). Dat betekent dat Klarna geen recht meer heeft op betaling.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
@fopjurist de webwinkel is allang al op de hoogte gesteld, echter geven zij aan dat ze niks meer voor me kunnen betekenen omdat er
1. Veel tijd over verstreken is
2. Ik het pakket niet optijd opgehaald zou hebben.

Klarna is ook allang op de hoogte.. hebben al het maximaal aantal betaling pauzes gebruikt en ben nu gedrongen binnen 10 dagen aan de betaling te voldoen..

UPS de vervoerder geeft aan dat ik maar bij de afzender (webwinkel) moet zijn, maar kunnen verder ook niks voor me betekenen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:38
Mr.D78 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:45:

Nee hoor. Gewoon een dispute openen. Kan kinderlijk eenvoudig via de app of via een browser. Heb al genoeg situaties gehad waarbij Klarna in dit geval het onderzoek van de verkopende partij afwacht. Zij houden het geld (volgens mij 30-50 dagen) vast totdat de koper bevestigd heeft dat het binnen is in goede staat. Als dat niet zo is, wordt automatisch een dispuut geopend. Als dat om welke reden ook niet is gebeurd, kun je gewoon chatten met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
@fopjurist 1 fout dat ik mezelf wel aan reken is, dat ik laks ben omgegaan met de situatie.. had verwacht dat de zending automatisch geretourneerd zou worden volgens de gebruikelijke voorwaarden van UPS binnen 14 dagen, maar kreeg te horen van de webwinkel dat dit blijkbaar niet altijd nageleefd word. Ik had gewoon spoedig de zending moeten ophalen ondanks dat ik afzag van de koop en vervolgens moeten retourneren ipv afwachten en aannames te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
@Orangelights23 Helaas kan ik geen gebruik meer maken van een Dispute..
Volgens klarna hebben ze de maximaal aantal betaalpauzes verbruikt x5 dus een betaling binnen 10 dagen is nu definitief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
Met het risico van rondjes lopen, probeer ik het eens.
@Fermino500 doet bestelling bij Webshop X.

Webshop X heeft twee zakelijke contracten:
- met Klarna. Met Klarna om wel het geld geboekt te krijgen (gefinancierd door Klarna) en dan mag Klarna achter het geld van @Fermino500 aan.
- met UPS om de bestelde producten te vervoeren van Webshop X naar @Fermino500

@Fermino500 heeft het pakket nooit gehad, heeft een duidelijk screenshot/bewijsmateriaal om aan te tonen dat UPS dat inderdaad ook aangeeft (scheelt gezeik dat je dit gelukkig hebt).

Klarna komt geld halen. En deze stuur je dus mooi weer terug naar de webshop met bewijs van UPS dat je nooit de bestelling hebt ontvangen en dus ook geen betaling hebt te doen en je ook geen contact meer wenst te hebben met Klarna.
Webshop X een mail sturen met bewijs van UPS dat bestelling nooit geleverd is en dat ze Klarna terugfluiten en daar help je hen al mee, want zij horen die informatie bij UPS op te vragen. Je doet eigenlijk hun werk.

Alles per mail sturen en dan ben ik benieuwd waar ze mee komen. Je hebt geen contract met UPS, dus zelf contact met UPS opnemen is a) onzinnig (want je bent geen partij vanuit UPS) b) zonde van je tijd.

Stuur gewoon duidelijk mail naar Webshop om aan te geven dat bestelling nooit geleverd is, je ook afziet van een nieuwe levering en dat je geen betaling aan Klarna schuldig bent. Doe er nog het bewijsje bij van UPS ("Zie hier het bewijs van de UPS website, jullie vervoerder). Vervolgstap van Klarna, als ze niets doen in het systeem, gaan vast een incasso op je afsturen, gewoon volgens hun procedure. Maar je gaat niet iets betalen wat je nooit ontvangen hebt (en bewaar dat van UPS zeer goed, met datum e.d.).

[ Voor 25% gewijzigd door mgizmo op 18-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
@mgizmo Ik heb kwa bewijs materiaal de Track & Trace code die ik van de webshop ontvangen had toen mijn bestelling verstuurd was.
Daarop staat het volgende status :

"Het pakket is nog steeds in het UPS Access Point™ en nadert het maximaal aantal dagen voor bewaring in de locatie"

Maar zending was volgens de aanwezige medewerkers mogelijk al reeds geretourneerd, zending was niet aanwezig.
UPS is de zending verloren tijdens het retourprocess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Fermino500 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:14:
@mgizmo Ik heb kwa bewijs materiaal de Track & Trace code die ik van de webshop ontvangen had toen mijn bestelling verstuurd was.
Daarop staat het volgende status :

"Het pakket is nog steeds in het UPS Access Point™ en nadert het maximaal aantal dagen voor bewaring in de locatie"

Maar zending was volgens de aanwezige medewerkers mogelijk al reeds geretourneerd, zending was niet aanwezig.
UPS is de zending verloren tijdens het retourprocess.
Ik snap je zorgen, maar jij bent pas verantwoordelijk als de vervoerder van het pakketje bij jou daadwerkelijk heeft afgeleverd. Heel dat proces tot aan de deur is niet jouw probleem. Dat is het probleem van de webshop (die dan met UPS moet gaan steggelen). Sterker nog, UPS zou eigenlijk die informatie niet hoeven te geven waar iets is, want jij bent niet hun klant.

[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 18-12-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
@mgizmo Oke, maar zo kijkt de webwinkel er niet naar, en behouden tevens aan hun eigen voorwaardens..
Als ik nu wacht komen er verhogingen op, sommige adviseren gewoon te betalen en nooit meer iets bij de betreffende webwinkel te bestellen.
Aankoop gaat om een bedrag van €350

Kan de webwinkel zich niet beroepen op dat het pakket wel degelijk bezorgt is op afhaal locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermino500
@mgizmo heb je dit zelf ook eens meegemaakt? Zie je mijn kwestie goedkomen?
Via Het Juridische Loket een ingebrekestelling formulier invullen en die vervolgens het webwinkel en Klarna toemailen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Fermino500 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:56:
@fopjurist 1 fout dat ik mezelf wel aan reken is, dat ik laks ben omgegaan met de situatie.. had verwacht dat de zending automatisch geretourneerd zou worden volgens de gebruikelijke voorwaarden van UPS binnen 14 dagen, maar kreeg te horen van de webwinkel dat dit blijkbaar niet altijd nageleefd word. Ik had gewoon spoedig de zending moeten ophalen ondanks dat ik afzag van de koop en vervolgens moeten retourneren ipv afwachten en aannames te maken
Ik denk niet dat je hierdoor aansprakelijk wordt voor de zending. UPS schrijft dat een pakket al na 7 dagen teruggaat:
Als u niet thuis bent wanneer UPS probeert af te leveren op uw adres, kan UPS uw pakket afleveren bij een UPS Access Point®-locatie bij u in de buurt, waar uw pakket 7 kalenderdagen voor u wordt bewaard. Na 7 kalenderdagen wordt uw pakket als niet-afleverbaar teruggestuurd naar de afzender.
Gewoon alles negeren nu en door met je leven. Laat je geen angst aanjagen over oplopende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat UPS zijn zaakjes niet op orde heeft is hun probleem natuurlijk. Zowat elke vervoerder geeft altijd een uiterste datum aan waarop je je pakket op een centraal punt kunt gaan afhalen en meld dat het daarna automatisch retour gaat.

Ja, jij had in essentie aan de winkel kunnen en moeten melden dat je van de koop afziet, maar dat betekend niet dat jij alsnog het pakket moet gaan afhalen en weer een retourlabel moet voorzien, dat betekend namelijk dat jij meer werk moet doen en dat de winkel meer kosten zal dragen wat voor niemand voordelig is. Het standaardprocess van automatisch laten terugsturen had gewoon moeten werken.

Ondertussen heb jij aan webwinkel laten weten af te zien van de aankoop, heb je de verzonden goederen nooit in ontvangst gehad en is het dus een geschil geworden tussen UPS en webwinkel en is het aan webwinkel om de vordering tot betaling in te trekken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermino500
@Blokker_1999 *knip* Naam webwinkel geeft 2 redenen waarom het mijn fout zou zijn :
1. Ik moest het pakket maar eerder ophalen
2. Onderzoek starten bij vervoerder gaat niet doordat er teveel tijd verstreken is

De webwinkel negeert vanaf nu zelfs alle berichten/mails betreft deze kwestie, gaven ze al aan, niet heel vriendelijk :(

Afwachten wat sommige hier in topic schreven is best eng, verhogingen zijn fors..
Ik zit zelf te denken aan Klarna en de webwinkel mailen met een "ingebrekestelling" bericht dat ik weiger te betalen doordat ik niets heb ontvangen..

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 18-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Daar moet je niet aan denken, dat moet je gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:44
Angst aanjagen is de standaard werkwijze van dergelijke winkels en partijtjes als Klara. Ze weten dondersgoed dat ze geen poot hebben om op te staan, maar angst is een slechte raadgever.

Je zou dit gedrag ook chantage of bedreiging kunnen noemen, maar helaas heeft het systeem weinig aandacht voor dit soort misdrijven. Daarom komt de incasso-branche ook zo vaak weg met op zijn best nogal discutabel gedrag.

Heb je een rechtsbijstandverzekering die dit soort zaken dekt? Dan is nú het moment gekomen om die eens in te schakelen. Communicatie via sociale media/reviewsites kan soms ook best effectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
Orangelights23 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:53:
[...]

Nee hoor. Gewoon een dispute openen. Kan kinderlijk eenvoudig via de app of via een browser. Heb al genoeg situaties gehad waarbij Klarna in dit geval het onderzoek van de verkopende partij afwacht. Zij houden het geld (volgens mij 30-50 dagen) vast totdat de koper bevestigd heeft dat het binnen is in goede staat. Als dat niet zo is, wordt automatisch een dispuut geopend. Als dat om welke reden ook niet is gebeurd, kun je gewoon chatten met ze.
Ervaring is toch beduidend anders, dispuut betekent dat er daarna niet verder onderhandeld wordt en het incassotraject gewoon 7 dagen later start. Een blafbrief van jurist deed webshop door de terechte knieën gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
De topic starter kan geen onderzoek laten starten bij UPS want de TS heeft geen opdracht gegeven aan UPS. Dat is overigens ook het antwoord dat de TS gaat krijgen van UPS mocht deze toch proberen.

De Webshop moet opdracht geven tot onderzoek bij UPS en anders moeten ze maar hun verzekering aanspreken. Dat ze geen verzekering hebben is niet het probleem van de klant.

De TS heeft een overeenkomst met de verkopende partij welke goederen betreffen voor een bepaalde prijs.
Als TS niet betaald is dat contract breuk.
Als de winkel niet levert is dat contract breuk.

Of dat de winkel dat nu persoonlijk komt brengen, met een koerierdienst of op goed geluk met iemand meegeeft met de vraag of ze dat even bij jou willen langs brengen staat hun helemaal vrij.

Ik zou dus de webshop een brief sturen met de iets in de trend van:

Gelet op de goederen nooit aan mij zijn geleverd;
Gelet hiermee u niet voldaan heeft aan de verkoopoverkomst;

kan ik niet anders dan te constateren dat u eenzijdig de overeenkomst ongedaan heeft gemaakt.

Ik verzoek U dan ook een credit nota op te maken.

Kopietje doorsturen naar Klarna en laat ze het verder vooral zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sprankel schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:58:
De topic starter kan geen onderzoek laten starten bij UPS want de TS heeft geen opdracht gegeven aan UPS. Dat is overigens ook het antwoord dat de TS gaat krijgen van UPS mocht deze toch proberen.

De Webshop moet opdracht geven tot onderzoek bij UPS en anders moeten ze maar hun verzekering aanspreken. Dat ze geen verzekering hebben is niet het probleem van de klant.

De TS heeft een overeenkomst met de verkopende partij welke goederen betreffen voor een bepaalde prijs.
Als TS niet betaald is dat contract breuk.
Als de winkel niet levert is dat contract breuk.

Of dat de winkel dat nu persoonlijk komt brengen, met een koerierdienst of op goed geluk met iemand meegeeft met de vraag of ze dat even bij jou willen langs brengen staat hun helemaal vrij.

Ik zou dus de webshop een brief sturen met de iets in de trend van:

Gelet op de goederen nooit aan mij zijn geleverd;
Gelet hiermee u niet voldaan heeft aan de verkoopoverkomst;

kan ik niet anders dan te constateren dat u eenzijdig de overeenkomst ongedaan heeft gemaakt.

Ik verzoek U dan ook een credit nota op te maken.

Kopietje doorsturen naar Klarna en laat ze het verder vooral zelf uitzoeken.
toon volledige bericht
Waarom zou TS weer opnieuw de overeenkomst ongedaan moeten maken en waar is de creditnota voor er is nog niet eens betaald?

De overeenkomst was al tijdens de bedenktijd herroept.

TS zou nog een mailtje kunnen sturen dat de zaak voor hem afgedaan is en hij verder niet meer lastig gevallen wilt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:38
Fermino500 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:59:
@Orangelights23 Helaas kan ik geen gebruik meer maken van een Dispute..
Volgens klarna hebben ze de maximaal aantal betaalpauzes verbruikt x5 dus een betaling binnen 10 dagen is nu definitief...
Een dispuut is wat anders dan een betaalpauze. Neem nog even contact met ze op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Laatst online: 07-05 15:45
NicoHF schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:15:
[...]

Waarom zou TS weer opnieuw de overeenkomst ongedaan moeten maken en waar is de creditnota voor er is nog niet eens betaald?

De overeenkomst was al tijdens de bedenktijd herroept.

TS zou nog een mailtje kunnen sturen dat de zaak voor hem afgedaan is en hij verder niet meer lastig gevallen wilt worden.
Ook als je herroept moet het bedrijf een credit nota opmaken, anders kunnen ze de BTW gaan betalen op een factuur die nooit betaald is.

Al is het wel zo dat die credit nota vaak niet opgestuurd word naar consumenten maar zakelijk is dat anders.

Echter als consument met de credit nota in je handen ben je gerust en kunnen ze nooit meer achteraf moeilijk komen doen. Met een mailtje dat de zaak is afgedaan blijft die deur open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Fermino500 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:20:
@mgizmo Oke, maar zo kijkt de webwinkel er niet naar, en behouden tevens aan hun eigen voorwaardens..
Als ik nu wacht komen er verhogingen op, sommige adviseren gewoon te betalen en nooit meer iets bij de betreffende webwinkel te bestellen.

Kan de webwinkel zich niet beroepen op dat het pakket wel degelijk bezorgt is op afhaal locatie?
Nu zijn we dus in cirkeltjes aan het rondlopen, want wij kunnen wel zeggen hoe de wet zit en wat je rechten zijn, op basis van veleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ervaringen hier op Tweakers, maar dat nare gevoel dat je hebt, kunnen wij niet voor je weghalen. Je zal zelf het gevecht een moeten durven gaan, of zoals velen zeggen, 1 mailtje naar webshop (en klarna voor het geval webshop aan het verzaken is) en dan op een zakelijke/koele manier alles afdoen.
Dat anderen 350 adviseren te betalen, zegt ook veel over die anderen. Die durven het gevecht niet aan of hebben dat geld gewoon liggen alsof het niets is en dan is het overmaken sneller gedaan dan tijd in emails en andere correspondenties te ondergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Fermino500 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:20:

Webwinkel houdt zich niet aan de regels. Ik zou ze gewoon laten weten dat je van de koop afziet en dat je in je recht staat omdat er na al die tijd nog niet is geleverd.

• Fermino500
Dank allen voor jullie reacties, vandaag een mail ontvangen van een medewerker van de betreffende webwinkel :

"Volgens UPS is je pakketje 1Z4*********** succesvol bezorgd 28 augustus. Wij kunnen helaas geen onderzoek voor opstarten aangezien er nu te veel tijd is verstreken. Verder heb je zelf gekozen voor Klarna als betaalwijze. Dit betekend dat je een betalingsovereenkomst hebt met Klarna. Wij staan hier los van"

Webwinkel is vooral goed in het afschrijven van verantwoordelijkheden

Pakket heb ik nooit in handen gehad, telaat ophalen bij acces point was wel laks van me, maar webwinkel vindt blijkbaar als het pakket op een acces point locatie word bezorgd dat ook dan als succesvolle bezorging word beschouwd en verder de verantwoordelijkheid is van de klant wat er mee gedaan word..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Klopt het dat het bij jou bezorgd is, én dat het zo in T&T staat ?
Volgende keer weigeren bij ontvangst, dan wordt het direct teruggestuurd. Dit kan ook bij het afhaalpunt (mocht het geen huis tuin en keuken tinus zijn, die net is begonnen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:25:
Klopt het dat het bij jou bezorgd is, én dat het zo in T&T staat ?
Volgende keer weigeren bij ontvangst, dan wordt het direct teruggestuurd. Dit kan ook bij het afhaalpunt (mocht het geen huis tuin en keuken tinus zijn, die net is begonnen)
Nee, bezorgd op afhaalpunt en daar niet opgehaald. Teruggestuurd volgens transportbedrijf en niet ontvangen volgens de winkel

• Fermino500
@Hackus Pakket heb ik nooit opgehaald bij de Acces Point.. normaal gesproken gaat een zending automatisch retour zodra deze niet binnen 14 dagen word afgehaald.. het probleem is dat UPS het pakket mogelijk is kwijtgeraakt tijdens het retour process en de track trace status geeft vreemd genoeg nog steeds aan dat het Pakket moet worden afgehaald door klant en dat het termijn voor ophalen bijna verstreken is..

• Fermino500
@jeroenkb wat het extra zuur maakt, is dat het pakket niet gescand is voor retour, in ieder geval het is niet aan de track trace status te zien.. volgens UPS zou het pakket zoekgeraakt zijn, maar track trace geeft al bijna 3 maanden aan, Pakket dient spoedig opgehaald te worden, ophaal termijn bijna verstreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:41:
@Hackus Pakket heb ik nooit opgehaald bij de Acces Point.. normaal gesproken gaat een zending automatisch retour zodra deze niet binnen 14 dagen word afgehaald.. het probleem is dat UPS het pakket mogelijk is kwijtgeraakt tijdens het retour process en de track trace status geeft vreemd genoeg nog steeds aan dat het Pakket moet worden afgehaald door klant en dat het termijn voor ophalen bijna verstreken is..
Dan klopt het toch niet wat ze net hieronder schrijven dat het 28 aug is bezorgd ?
Dat kun of kon je toch zelf ook traceren. als ze moeilijk doen, gewoon voor laten komen en alle communicatie goed bewaren. Deze documentatie is belangrijk voor het kantongerecht, mocht het zover komen.
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:10:
Dank allen voor jullie reacties, vandaag een mail ontvangen van een medewerker van de betreffende webwinkel :

"Volgens UPS is je pakketje 1Z4*********** succesvol bezorgd 28 augustus. Wij kunnen helaas geen onderzoek voor opstarten aangezien er nu te veel tijd is verstreken. Verder heb je zelf gekozen voor Klarna als betaalwijze. Dit betekend dat je een betalingsovereenkomst hebt met Klarna. Wij staan hier los van"

Webwinkel is vooral goed in het afschrijven van verantwoordelijkheden

Pakket heb ik nooit in handen gehad, telaat ophalen bij acces point was wel laks van me, maar webwinkel vindt blijkbaar als het pakket op een acces point locatie word bezorgd dat ook dan als succesvolle bezorging word beschouwd en verder de verantwoordelijkheid is van de klant wat er mee gedaan word..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fermino500
Wat zou ik nu doen? Een mail schrijven aan de webwinkel en Klarna en zoja wat zal ik dan precies moeten aangeven/eisen ?
Of zal ik het afwachten totdat er aanmaningen komen?

Dit is mij nooit eerder overkomen, en mede vandaar beschik ik niet over voldoende kennis.

• Fermino500
@Hackus het vreemde is, dat de webwinkel een bezorging op een acces point blijkbaar als bezorging succesvol beschouwd, ik heb daar nooit voor gekozen...

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 17:20
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:48:
Wat zou ik nu doen? Een mail schrijven aan de webwinkel en Klarna en zoja wat zal ik dan precies moeten aangeven/eisen ?
Of zal ik het afwachten totdat er aanmaningen komen?

Dit is mij nooit eerder overkomen, en mede vandaar beschik ik niet over voldoende kennis.
Her is simpel:
- betalen en er vanaf zijn
- niet betalen en afwachten of het voor gaat komen OF dat je nooit meer wat hoort van ze..

Welke weg heeft je voorkeur?

• Fermino500
@ID-College zou best wel willen betalen als het zou gaan om een paar tientjes, maar dit gaat om een jas van €350
Advies van een goede vriend geeft aan dat ik beter kan betalen, "als je wacht op dat het probleem zichzelf wel oplost zit je straks tegen meerdere verhogingen & incasso kosten aan, bovendien heb je geen zekerheid dat de zaak uit eindelijk in jouw voordeel zal worden gewonnen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-05 18:07
Ik snap niet waarom je zou willen betalen?

Je hebt iets besteld, het is niet bij je thuis afgeleverd maar bij een pakketpunt. Je hebt het pakket daar nooit opgehaald en het is automatisch teruggestuurd. Met andere woorden, het is de winkel niet gelukt het pakket bij jou te krijgen. Ik zie dan ook niet in waarom jij een pakket welke nooit van jou is geweest zou gaan betalen. Sterker nog, wie zegt dat het pakket ooit op het pakketpunt heeft gelegen?

• Ameryllia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:37
Gezien de tijdslijn zou ik toch denken dat het pakket toch ergens bij de webshop ligt.

18 augustus: Bestelling geplaatst
19 augustus: Bestelling verzonden
20 augustus: Afleverpoging - niemand thuis. Pakket gaat naar Acces Point/afhaallocatie
20-27 augustus: Pakket op afhaallocatie.
Na 7 kalenderdagen wordt uw pakket als niet-afleverbaar teruggestuurd naar de afzender. (https://www.ups.com/nl/nl...ow-to-use-infonotice.page, onder het kopje "Omgeleid naar een UPS-afhaallocatie")
27 augustus: Pakket retour naar afzender
28 augustus: Status: Succesvol bezorgd

Kan UPS niet nog aangeven waar het pakket dan bezorgd is? Daar is misschien geen volledig onderzoek voor nodig.
Persoonlijk zou ik niet betalen. Misschien nog een mailtje naar Klarna/webshop dat de bestelling nooit ontvangen is, maar ik denk dat anderen hier daar beter advies over kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Winkel heeft gewoon ongelijk: *hun* vervoerder heeft niet afgeleverd. Dus zet dat nog een keer duidelijk op schrift, naar zowel Klarna als winkel:

Hallo,

<naam winkel> heeft het pakket nooit aan mij geleverd. De vervoerder van <naam winkel> is het pakket kwijtgeraakt, maar dat valt onder de verantwoordelijk van <naam winkel>.

Gezien het voorgaande is er voor mij geen enkele reden om te betalen. Als u daar anders over denkt, zie ik de dagvaarding wel verschijnen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 17:20
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:02:
@ID-College zou best wel willen betalen als het zou gaan om een paar tientjes, maar dit gaat om een jas van €350
Advies van een goede vriend geeft aan dat ik beter kan betalen, "als je wacht op dat het probleem zichzelf wel oplost zit je straks tegen meerdere verhogingen & incasso kosten aan, bovendien heb je geen zekerheid dat de zaak uit eindelijk in jouw voordeel zal worden gewonnen"
Opzich kan je niet beter betalen, maar je koopt gezeik af. Als je niets ontvangen hebt en de winkel doorzet omdat ze vasthouden heb je idd iets op te lossen. Je zal dan ook tijd moeten investeren, en de vraag is of je dat wilt.
Zeker als ze ruiken dat je onzeker reageert, dan slaan ze toe.

Het ligt er maar net aan hoe je zelf in de wedstrijd zit. Ik zou denken: boeien, maarja, ik ben jou niet. Als jij er straks wakker van gaat liggen, dan is betalen misschien het best.. maarja, dan hebben zij wel hun doel bereikt en ben jij opgelicht.

• Fermino500
@StevenK Bedankt voor je toelichting, ik zal met behulp van jouw voorbeeld, Klarna en de webwinkel een mail toesturen

• Fermino500
@ID-College lig er wel wakker van omdat ik niet weet waar dit gaat eindigen, als dit je voor het eerst overkomt.
Ik weet vrij zeker dat met een mailtje schrijven ze niet van gedachten gaan veranderen...
Toch ga ik dat maar doen, en als er meerdere aanmaningen op de mat vallen dan wel overgaan tot betalen👍

• _JGC_
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:40:
@ID-College lig er wel wakker van omdat ik niet weet waar dit gaat eindigen, als dit je voor het eerst overkomt.
Ik weet vrij zeker dat met een mailtje schrijven ze niet van gedachten gaan veranderen...
Toch ga ik dat maar doen, en als er meerdere aanmaningen op de mat vallen dan wel overgaan tot betalen👍
Ze hebben geen poot om op te staan. Aanmaningen beantwoorden met hetzelfde mailtje steeds. Bij de dagvaarding kan je schriftelijk je verweer doen, met wederom dezelfde mail. Je hebt de wet aan je kant, je hebt die jas nooit gehad.

• Fermino500
@_JGC_ via de forum reddit , een tegen reactie van een gebruiker :

"Ik lees in de algemene voorwaarden van *knip* Webwinkel dat als er sprake is van een retourzending jij daar als consument de verkopende partij van op de hoogte moet stellen en dat de bijbehoorende kosten voor jou als consument zijn. Ik concludeer niet in je verhaal dat jij *knip* Webwinkel op de hoogte gesteld hebt van dat je de intentie had om een retourzending te doen, immers schrijf je da"je het pakket op een ups point hebt laten liggen en dacht dat het dan wel retour zou gaan".

Je hebt het jezelf in ieder geval niet makkelijker gemaakt door met zoveel partijen om tafel te gaan (*knip* Webwinkel en Klarna) zonder je eerst in de voorwaardne te verdiepen.

Hoe ik de algemene voorwaarden lees ben je in verzuim geweest door niet binnen 14 dagen een retour melding te doen.

*knip*

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 22-12-2023 17:56 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

• Fermino500
Reactie via een ander forum van gebruiker ***

"Ik lees in de algemene voorwaarden van winkelstraat dat als er sprake is van een retourzending jij daar als consument de verkopende partij van op de hoogte moet stellen en dat de bijbehoorende kosten voor jou als consument zijn. Ik concludeer niet in je verhaal dat jij winkelstraat op de hoogte gesteld hebt van dat je de intentie had om een retourzending te doen, immers schrijf je da"je het pakket op een ups point hebt laten liggen en dacht dat het dan wel retour zou gaan".

Je hebt het jezelf in ieder geval niet makkelijker gemaakt door met zoveel partijen om tafel te gaan (Winkelstraat en Klarna) zonder je eerst in de voorwaardne te verdiepen.

Hoe ik de algemene voorwaarden lees ben je in verzuim geweest door niet binnen 14 dagen een retour melding te doen.

https://www.winkelstraat....N-FHBOPbP7y0aAulbEALw_wcB

Bovendien heb jij binnen 14 dagen een retourmelding gedaan ja of nee? Zo ja, dan is winkelstraat aansprakenlijk. Zo niet, dan is dit juridisch gezien allemaal jouw eigen probleem nu"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Fermino500 Die voorwaarden zijn leuk, maar het product is nooit geleverd. Jij hebt niks retour gestuurd, dat heeft de vervoerder gedaan.

Volgens de wet mogen ze jou alsnog een jas sturen om aan de overeenkomst te voldoen, en vervolgens heb jij 14 dagen na ontvangst de tijd om de jas retour te sturen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij staat er dat er retour is geleverd bij afzender !
Nee dus, is het verhaal van ander forumlid.

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 21-12-2023 19:56 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 18:25
De versturende partij is verantwoordelijk. Het kan alleen anders worden als jij het in handen hebt gehad en zelf retour gestuurd hebt.

Daarom betaal ik bijna altijd met creditcard. Beschermd tegen faillissementen en je kan in zo’n geval de koop laten ontbinden wegens niet geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 21-12-2023 19:59 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• NicoHF
  • Niet online
Heb je een betaalbericht gehad van Klarna? Zo ja post die eens.

Aangezien er geen nood is om te betalen moet je absoluut niet gaan betalen, ook niet onder protest.

De webwinkel stuurt je naar Klarna begrijp ik, wend je dan tot hun en laat de webshop voorlopig even links liggen.
Had je Klarna al een email gestuurd dat je het product nooit ontvangen had en dat je het daarom niet eens bent met de betaling?

• Fermino500
@NicoHF Bericht van Klarna :

"Op basis van de informatie en het bewijsmateriaal dat zowel door u als webwinkel is verstrekt, kunnen we niet in uw voordeel beslissen omdat u onvoldoende bewijs of details hebt verstrekt om uw bewering te supporten.

De beslissing in je geschil is definitief. We raden je aan rechtstreeks contact op te nemen met de webwinkel om eventuele problemen met het product of de dienst te bespreken. Zij kunnen je wellicht verder helpen of een oplossing bieden die aan je behoeften voldoet. Als je extra ondersteuning nodig hebt, kun je contact opnemen met de klantenservice van Klarna via chat of telefoon. Houd er rekening mee dat deze e-mail niet wordt beantwoord.

Op basis van deze informatie hebben we het afschrift weer geactiveerd voor betalingen. Een actuele kopie van je afschrift, inclusief betalingsinformatie, wordt binnenkort naar je gemaild. Als je afschrift al betaald is, hoef je geen verdere actie te ondernemen. Log in op je Klarna app of Klarna.com voor een overzicht van openstaande afschriften en huidige betalingsstatussen.

We wensen je een prettige dag "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Trouwens Reddit kan je ook met een korreltje zout nemen want er is in principe helemaal geen sprake van een retour want je hebt niks retour gestuurt maar simpelweg niks ontvangen.

Verder staat ook in dat de 14 dagen pas ingaan als jij of een derde buiten de vervoerder om het product hebt ontvangen.
Dus als we dan de voorwaardes erbij pakken dan voldoe je ook nog steeds.
De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Uiteindelijk hoop ik dat je niet hoeft te betalen, maar hoop dat je hier ook van hebt geleerd.

Een bestelling plaatsen en vervolgens het pakketje maar niet aan te nemen of op te halen omdat je er toch maar vanaf ziet vind ik echt verwerpelijk.

• Fermino500
@eLScha ik snap dat ik Laks hierin ben geweest, maar laten we niet vergeten, ik doe dit altijd op deze manier en bij diverse webshops.. het gaat altijd goed, dit maal is het helaas fout gelopen, maar had ik dat kunnen aanzien komen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spiff
  • Laatst online: 23:28
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:29:
@eLScha ik snap dat ik Laks hierin ben geweest, maar laten we niet vergeten, ik doe dit altijd op deze manier en bij diverse webshops.. het gaat altijd goed, dit maal is het helaas fout gelopen, maar had ik dat kunnen aanzien komen?
Euh, je doet dit altijd op deze manier? Je doelt toch niet op het bestellen van spullen en dan deze nooit afhalen? Waarom zou je dat doen? Ben je zo impulsief dat je iets bestelt en dan binnen een dag ofzo daarop terugkomt? Misschien moet je even lekker vaker nadenken vóórdat je een webshop gaat benadelen met dit soort gedrag 8)7 ! Als meer mensen dit gaan doen gaan alle prijzen omhoog....

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Fermino500
@Spiff je zou eens moeten weten hoeveel mensen dit doen😮 ik koop niet impulsief, maar ik had hetzelfde jas in dit geval ergens anders voor de helft van de prijs voorbij zien komen en direct gekocht, vandaar dat ik af zag van de koop👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:54:
@Spiff je zou eens moeten weten hoeveel mensen dit doen😮 ik koop niet impulsief, maar ik had hetzelfde jas in dit geval ergens anders voor de helft van de prijs voorbij zien komen en direct gekocht, vandaar dat ik af zag van de koop👍
Sorry hoor, maar;
a). dat veel andere mensen het doen is naar mijn mening geen excuus;
b). Dan had je dus eerst verder moeten Googlelen voordat je de eerste bestelling deed!

• Fermino500
@Spiff waar lees je dat ik dat als excuus gebruik? Ik kan het niet vinden in iedergeval😋

Ook wel handig van je om eerst even te vragen wanneer ik de goedkopere alternatief gekocht heb... 4 dagen later was dat 👍

• Spiff
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:17:
@Spiff waar lees je dat ik dat als excuus gebruik? Ik kan het niet vinden in iedergeval😋
Welke andere reden heb je dan om dit feit te benoemen?
Ook wel handig van je om eerst even te vragen wanneer ik de goedkopere alternatief gekocht heb... 4 dagen later was dat 👍
Je bevestigt precies mijn punt, je hebt iets besteld zonder eerst goed te onderzoeken of dit de goedkoopste optie is!

• Fermino500
@Spiff nogmaals ik zoek geen excuses om fouten te maken🫣
En de aanbieding was 4 dagen later! Heb jij een glazen bol toevallig?
Ik hoop dat je sarcastisch bent 😅

• Fermino500
@Spiff ik keur mijn handelingen niet goed, en zo zou het niet moeten gaan, maar het gaat er nu om dat het pakket zoek geraakt is door UPS.. ik heb daarin naar mijn weten geen fout gemaakt, welke invloed heb ik in deze kwestie kunnen hebben? Van de 1000 pakketten raken er wellicht een enkeling zoek, had ik dat moeten weten/verwachten ? Denk het niet he 💪

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22

TVL

Stel de vraag eens aan Consuwijzer en leg het daar uit.
https://www.consuwijzer.nl/
De verkopende partij moet bewijzen dat jij het ontvangen hebt. Ik zou absoluut niet betalen, probeer anders maar eens je geld terug te krijgen.

• Mr.D78
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:15:
Laatste Klarna email bericht :

De beslissing in je geschil is definitief. We raden je aan rechtstreeks contact op te nemen met de webwinkel om eventuele problemen met het product of de dienst te bespreken.
...
Op basis van deze informatie hebben we het afschrift weer geactiveerd voor betalingen.
...
Tot zover het nut van het openen van een dispuut. Heb je nu al een jurist een blafbrief naar de webwinkel op laten stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 21:57
@Fermino500 er is ook nog zoiets als fatsoenlijk met mensen en bedrijven omgaan. Jij bestelt iets, hoeft het niet meer, laat het bedrijf wel alle moeite doen het klaar te maken en naar je op te sturen en vervolgens neem je niet de kleine moeite te melden dat je het product niet meer wil.

Wat mij betreft heb je niet voldaan aan de voorwaarden om binnen 14 dagen het retour aan te melden.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• TVL

TVL

Van de site van Consuwijzer:
Mijn pakket raakte kwijt tijdens het verzenden
Dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending. Het is aan de verkoper om bij de bezorgdienst uit te zoeken wat er is mis gegaan. Zegt de verkoper dat het product wel aan u is afgeleverd? Dan moet de verkoper dat aantonen.

https://www.consuwijzer.n...den/aankoop-niet-geleverd

[ Voor 14% gewijzigd door TVL op 21-12-2023 22:58 ]

• Fermino500
@TVL klopt, maar de web winkel geeft aan doordat ik te lang heb lopen wachten, ze bij UPS geen onderzoek meer kunnen beginnen, en dat rekenen ze mij aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermino500
@jordy2811 snap ik Jordy, ik had oprecht amper door dat ik niet juist bezig was, pas nadat ik mijn verhaal op Tweakers/Reddit heb gedeeld, komt het besef dat het ook van mijn kant niet correct was.
Had het pakket gewoon direct moeten ophalen, maar dat het kwijt geraakt zou kunnen worden, daar denk je natuurlijk niet aan..

• TVL

TVL

Win advies in bij Consuwijzer of het juridisch loket. https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen
Neemt niet weg dat zij moeten bewijzen dat je het ontvangen hebt en dat kunnen ze niet.. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt schakel die in.

• Fermino500
@jordy2811 maad waar het nu omgaat :

Kan de webwinkel zich juridisch verdedigen met het argument dat ik binnen 14 moest melden dat ik af zag van de koop?

Ik heb het pakket ook nooit in handen gehad, dus een normale retournering was dit niet, automatische variant

• TVL

TVL

In het track en trace overzicht staat toch dat het retour gestuurd is. Dus de leverancier moet dit met de vervoerder verder uitzoeken, die 14 dagen zijn niet van toepassing.
Ze dreigen maar hebben geen poot om op te staan juridisch gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door TVL op 21-12-2023 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Herroepingsrecht geeft 14 dagen na levering. Die levering heeft hier nooit plaatsgevonden. Het melden van herroeping en de eisen daaraan zijn dan ook niet relevant.

Er heeft geen levering plaatsgevonden, waardoor uiteindelijk de winkel in gebreke is ten aanzien van de overeenkomst. De winkel kan aanvoeren dat pogingen tot levering wel hebben plaatsgevonden, maar kan niet aanvoeren dat levering heeft plaatsgevonden.

Herroeping / koop op afstand of niet - handig handelen van TS of niet - de verantwoordelijkheid voor de zending was tot aflevering aan toe bij de winkel. Geen levering, is geen aansprakelijkheid klant.

https://wetten.overheid.n...z=2023-07-01&g=2023-07-01

• NicoHF
  • Niet online
jordy2811 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:54:
@Fermino500 er is ook nog zoiets als fatsoenlijk met mensen en bedrijven omgaan. Jij besteld iets, hoeft het niet meer, laat het bedrijf wel alle moeite doen het klaar te maken en naar je op te sturen en vervolgens neem je niet de kleine moeite te melden dat je het product niet meer wil.

Wat mij betreft heb je niet voldaan aan de voorwaarden om binnen 14 dagen het retour aan te melden.
Hoe kan je iets retour melden als je iets niet ontvangen heb?

• Spiff
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:10:
@Spiff [...] En de aanbieding was 4 dagen later! Heb jij een glazen bol toevallig?
Euh, je komt er nu pas mee dat het een aanbieding was. Ik heb inderdaad geen glazen bol, dus is dit nieuwe informatie voor mij.
Ik hoop dat je sarcastisch bent 😅
Nee.
@Spiff ik keur mijn handelingen niet goed, en zo zou het niet moeten gaan, maar het gaat er nu om dat het pakket zoek geraakt is door UPS.. ik heb daarin naar mijn weten geen fout gemaakt, welke invloed heb ik in deze kwestie kunnen hebben? Van de 1000 pakketten raken er wellicht een enkeling zoek, had ik dat moeten weten/verwachten ? Denk het niet he 💪
Je gaf eerder aan dat je dit vaak doet, de kans dat dit dan jou een keer overkomt wordt dan wel significant groter. Ja, UPS is fout en dat zou een probleem van de webwinkel moeten zijn en niet van jou. Maar je maakt misbruik van een systeem, en dan is karma een trut...
En omdat je zelf ook weet dat dingen fout kunnen gaan is óók voor de retour het handig om de track-and-trace in de gaten te houden zodat je tijdig kan signaleren dat er iets mis gaat.

Om je toch nog te helpen want het gaat wel over € 350,-;
Geef naar Klarna aan dat je de factuur betwist. Er is geen bewijs (jouw handtekening) dat het pakket aan jou is overhandigd. Hier is jurisprudentie over; Geen handtekening - niet ontvangen.
Succes.

• Fermino500
@TVL Probleem is dat er iets helemaal misgegaan is bij het retourproces, waardoor de status van de track trace ongewijzigd is gebleven.. er staat al bijna 3 maanden, de volgende status :

" Het pakket is nog steeds in het UPS Access Point™ en nadert het maximaal aantal dagen voor bewaring in de locatie"

Track trace geeft aan Pakket bezorgd op acces point locatie, maar niet dat het opgehaald is etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06:48
Even een wirwar van een topic doorgelezen.

Zoals ik de zaken heb begrepen is het als volgt:
  • Er is een bestelling geplaatst op een niet nader te noemen webshop.
  • Deze heeft de bestelling verzonden, en is aangekomen op een ophaalpunt.
  • Standaard procedure is dat na 7 dagen het pakket retour is gestuurd.
  • Het pakket is derhalve nooit in handen gekomen van TS.
  • Bij de T&T is er een melding gemaakt dat het pakket retour is gestuurd.
  • De T&T geeft daarna aan dat het bezorgd is.
  • Mijn interpretatie daarvan is dat het pakket terug is bij afzender.
  • Webshop is op de hoogte gesteld dat er van de koop afgezien wordt. [Checkvraag: Wanneer zijn zij op de hoogte gesteld?]
  • Betaling zou geschieden via Klarna. Betaling is nooit voltooid.
  • Webshop geeft aan dat TS maar moet betalen, want TS had pakket niet tijdig opgehaald.
  • Daarmee geeft webshop al te kennen dat TS het pakket nooit heeft ontvangen. Derhalve heeft webshop verzaakt in zijn leveringsplicht.
  • Webshop geeft aan dat onderzoek bij vervoerder niet meer mogelijk is. TS heeft nooit onderzoek kunnen laten doen, want TS is niet de opdrachtgever. Webshop is verantwoordelijk voor het al dan niet starten van een onderzoek.
Met die opsomming is het eigenlijk redelijk simpel:
Niet betalen aan Klarna.

Jij hebt Klarna op de hoogte gesteld dat je het pakket nooit hebt ontvangen, nooit bent wezen ophalen, en dat het pakket retour is gegaan.

Uit jouw reacties proef ik een beetje paniek. Dat is nergens voor nodig.

• Crahsystor
  • Laatst online: 01:29
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:23:
@TVL Probleem is dat er iets helemaal misgegaan is bij het retourproces, waardoor de status van de track trace ongewijzigd is gebleven.. er staat al bijna 3 maanden, de volgende status :

" Het pakket is nog steeds in het UPS Access Point™ en nadert het maximaal aantal dagen voor bewaring in de locatie"

Track trace geeft aan Pakket bezorgd op acces point locatie, maar niet dat het opgehaald is etc...
Dus: geen bewijs van aflevering. Einde verhaal wat betreft wie verantwoordelijk is.

Addicted to silent computing

• Fermino500
@Spiff helder, bedankt voor de info 🙏🙂 dit gaat niet om een reguliere retour, maar automatische retour, ik heb de webwinkel hiervan op de hoogte gesteld, wel 2 weken later dan wat in hun voorwaardens staat..
Maar volgens de meeste hier, is dit niet ter spraken, omdat ik nergens voor getekend heb💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 01:29
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:29:
@Spiff helder, bedankt voor de info 🙏🙂 dit gaat niet om een reguliere retour, maar automatische retour, ik heb de webwinkel hiervan op de hoogte gesteld, wel 2 weken later dan wat in hun voorwaardens staat..
Maar volgens de meeste hier, is dit niet ter spraken, omdat ik nergens voor getekend heb💪
Precies, het is GEEN retour uit de voorwaarden. Jij kunt pas iets retour sturen nadat je het ontvangen hebt. Blijven ze aandringen op betaling, vraag dan welke instantie je mag melden dat ze geld willen zien zonder iets te leveren. Meestal dragen ze blauw..

Addicted to silent computing

• Fermino500
@Sir_Lion 2 dingen uit het lijstje zijn niet correct,
Track Trace geeft geen update aan, er staat al 3 maanden de status : "Het pakket is nog steeds in het UPS Access Point™ en nadert het maximaal aantal dagen voor bewaring in de locatie"

Pakket heb ik nooit in handen gehad, volgens de medewerkers van de acces point zou het pakket al reeds getourneerd zijn, MAAR daar is dus geen bewijs van te vinden op de track trace, pakket is dus 100% kwijtgeraakt tijdens het automatische retourprocess van UPS...
Binnen 14 dagen melden van retour is niet nodig aangezien ik nooit heb getekend en de pakket nooit in handen heb gehad..
Track trace status geeft aan, bezorge op acces point locatie met datum en exacte tijdstip..

• Fermino500
@TVL ik heb een gratis ODR procedure ingeschakeld, het zal gaan onderzocht worden👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Fermino500 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:35:
@Sir_Lion 2 dingen uit het lijstje zijn niet correct,
Track Trace geeft geen update aan, er staat al 3 maanden de status : "Het pakket is nog steeds in het UPS Access Point™ en nadert het maximaal aantal dagen voor bewaring in de locatie"

Pakket heb ik nooit in handen gehad, volgens de medewerkers van de acces point zou het pakket al reeds getourneerd zijn, MAAR daar is dus geen bewijs van te vinden op de track trace, pakket is dus 100% kwijtgeraakt tijdens het automatische retourprocess van UPS...
Binnen 14 dagen melden van retour is niet nodig aangezien ik nooit heb getekend en de pakket nooit in handen heb gehad..
Track trace status geeft aan, bezorge op acces point locatie met datum en exacte tijdstip..
Probeer dan een verklaring te krijgen van die medewerkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-05 18:07
Ik zou niet meer spreken over retourzending etc etc etc, maar het houden op pakket niet kunnen ontvangen. De rest is enkel ruis. Hoe je het ook went of keert en en wat ook jouw bedoelingen waren het pakket heeft nooit de status afgeleverd bij koper bereikt.

Wat ik zou doen is de verkoper in gebreken stellen en levering eisen, indien ze dit nalaten de koop ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Sir_Lion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:19:
[...]

Probeer dan een verklaring te krijgen van die medewerkers.
wrom? TS kan gewoon zeggen: 'pakket is nooit afgeleverd, zoek het lekker uit'. TS moet zich niet zo mee laten slepen in al die argumenten. De winkel is opdrachtgever van de vervoerder en zolang de vervoerder het pakket niet afgeleverd blijft die verantwoordelijkheid bestaan. Dat de winkel geen goede afspraken met de vervoerder heeft, waardoor ze een artikel van meer dan 300 euro niet kunnen traceren, mag niet het probleem van TS gemaakt worden.

Ik zie dat TS hierin heel onzeker is en veel waarde hecht aan de antwoorden die hij krijgt op al zijn vragen aan de winkel en de betaalprovider, maar zolang TS niet duidelijk zijn poot stijf houdt, blijft dat natuurlijk doorgaan.

En ja, ik vind ook dat het van TS onhandig is om maar aan te nemen dat het pakket automatisch retour gaat, maar tenzij de winkel een 'als u het pakket niet afhaalt, moet u ons dat laten weten' bericht heeft gestuurd *nadat* het pakket naar het pakketpunt is gegaan, is dat onhandige gedrag van TS juridisch niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
StevenK schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:53:
[...]

wrom? TS kan gewoon zeggen: 'pakket is nooit afgeleverd, zoek het lekker uit'. TS moet zich niet zo mee laten slepen in al die argumenten. De winkel is opdrachtgever van de vervoerder en zolang de vervoerder het pakket niet afgeleverd blijft die verantwoordelijkheid bestaan. Dat de winkel geen goede afspraken met de vervoerder heeft, waardoor ze een artikel van meer dan 300 euro niet kunnen traceren, mag niet het probleem van TS gemaakt worden.

Ik zie dat TS hierin heel onzeker is en veel waarde hecht aan de antwoorden die hij krijgt op al zijn vragen aan de winkel en de betaalprovider, maar zolang TS niet duidelijk zijn poot stijf houdt, blijft dat natuurlijk doorgaan.

En ja, ik vind ook dat het van TS onhandig is om maar aan te nemen dat het pakket automatisch retour gaat, maar tenzij de winkel een 'als u het pakket niet afhaalt, moet u ons dat laten weten' bericht heeft gestuurd *nadat* het pakket naar het pakketpunt is gegaan, is dat onhandige gedrag van TS juridisch niet relevant.
Omdat het simpel is. Klarna geeft aan dat er niet genoeg bewijs aangeleverd is. Hoewel hun "uitspraak" definitief is, mocht het zo zijn dat er alsnog een rechtszaak komt, dan heb je in ieder geval extra bewijs. Zij geven aan dat het pakket volgens protocol dan retour gestuurd zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 15:53
@Fermino500 Jeetje zeg, ik ben dit topic even door aan het lezen. Zelf natuurlijk NAL, maar heb wel toevallig laatst een rechtszaak gehad als consument.

Paar dingetjes:
- De webshop mag van alles in hun eigen voorwaarden zetten, ze mogen er zelfs in zetten dat je een dansje moet doen als je pakketje is afgeleverd en dat Elon Musk heer en meester is van het universum. Maakt het alleen niet rechtsgeldig of bindend. De wetgeving is leidend en die is redelijk simpel, je hebt namelijk je pakketje niet ontvangen dus ligt het risico nog bij hun.
- Klarna en UPS zijn je vrienden niet, zij zijn leverancier van de webshop en hebben daar een zakelijke verbintenis mee. Je zult daar altijd 1-0 achter staan.
- Als laatste, maar vooral als belangrijkste, "wie eist die bewijst." Klarna mag zeker een incassobureau achter je aan sturen, maar die zijn zeer beperkt in wat ze mogen doen. Ik ben zelf ook eens van een (onterecht) incassobureau af gekomen door ze aan te geven dat wat mij betreft de zaak is afgesloten en alle overige communicatie wordt gefactureerd per uur. Slaat natuurlijk nergens op, maar ze hielden wel op.
Als Klarna/webshop hun geld willen hebben, zullen ze naar de rechtbank moeten, geding aanspannen en daarin vooral bewijzen dat jij je jas hebt ontvangen. Dat is het enige waarmee ze betaling kunnen eisen. Zodra je een T&T hebt waarin staat dat het pakket niet is opgehaald, houd die hele zaak op. Hun eigen leverancier geeft dan aan dat jij je bestelling niet hebt, dat is het dan.

Ik zou zelf vooral duidelijk maken aan webshop/klarna dat wetgeving duidelijk is dat iets pas retour kan van de klant op het moment dat de klant het heeft. Jij hebt niks, het is hun probleem en als hun algemene voorwaarden wat anders zeggen ze die moeten aanpassen om conform met Nederlandse wetgeving te zijn. Verder wens je ze een hele fijne dag en mochten ze nog overige vragen hebben hoor je het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-05 15:16
Hoewel ik van harte hoop dat je hier financieel goed uit komt, ben ik wel blij dat consumenten zoals jij even flink de angst wordt aangejaagd.

Je pakket 'gewoon laten liggen zodat deze automatisch retour gaat'. Wat verschrikkelijk asociaal. En dan verweren met 'ja maar hunnie doen het ook'. Begrijp ik werkelijk niks van. Haal je pakket op, vul het retourformulier desnoods ter plekke in de winkel in en zend het pakket direct retour.

Strikt juridisch gezien heb je het pakket nooit ontvangen. Dan ontstaat er ook geen retourtermijn, retourverplichting of anderszins. Je kunt je dus op het standpunt stellen: 'niks ontvangen, dus ik hoef niet te betalen'.

Je kunt verwachten dat de webshop/Klarna hier echter dieper in gaat duiken zodra men zich gaat voorbereiden op een rechtzaak en een andere rechtsgrond ten grondslag gaat leggen aan haar vordering: de onrechtmatige daad via 6:162 BW. Meer specifiek: een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.

Het is overduidelijk dat jij bewust het pakket hebt achtergelaten, bewust niet hebt opgehaald en op de koop hebt toegenomen dat de retourzending verkeerd kon aflopen. Er bestaat dan een gerede kans dat een rechter dit ook zo ziet.

Voor nu, blijf gewoon liggen voor het anker: "niks ontvangen en u kunt niet bewijzen dat ik dit wel heb ontvangen, dus geen betaalverplichting" en hoop dat het allemaal wel overwaait. Maar als men hier echt werk van gaat maken loop je wel een risico.

Verwijs maar naar https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2019:4491. Zonder deugdelijk bewijs van aflevering hoef jij niet te betalen.\
De verkoper is dus verantwoordelijk voor het pakket tot de feitelijke aflevering aan de consument. Op [eiseres] rust daarom de bewijslast dat [gedaagde] de selfie drone heeft ontvangen. [eiseres] heeft een print van een track en trace pagina overgelegd waarop staat dat op vrijdag 23 maart 2018 om 14:57 uur een bestelling is afgeleverd op [adres] te [woonplaats] . Dit is het adres van [gedaagde] . Op deze pagina staat rechtsboven de naam van [bedrijfsnaam] B.V. vermeld.

2.3.
Uit deze print volgt niet dat [gedaagde] de drone heeft ontvangen. Allereerst blijkt hieruit niet dat in het pakket de drone zat. Maar zelfs als daarvan uitgegaan wordt, dan kan uit de print niet worden afgeleid dat het pakket is afgeleverd aan [gedaagde] , want het is bekend dat er weleens wat misgaat bij het leveren van pakketten. [bedrijfsnaam] B.V. heeft gekozen voor deze manier van verzenden en dit komt daarom voor haar risico. Omdat [eiseres] ook geen andere feiten heeft aangevoerd waaruit volgt dat [gedaagde] de drone heeft ontvangen, wordt de vordering afgewezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Mr. Stom op 22-12-2023 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Mr. Stom schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:45:

Je pakket 'gewoon laten liggen zodat deze automatisch retour gaat'. Wat verschrikkelijk asociaal. En dan verweren met 'ja maar hunnie doen het ook'. Begrijp ik werkelijk niks van. Haal je pakket op, vul het retourformulier desnoods ter plekke in de winkel in en zend het pakket direct retour.
Waarom is dit asociaal? Het zorgt ervoor dat het pakket op een (voor zowel TS als de verkoper) goedkope manier en binnen een redelijke termijn weer bij de verkoper komt.
Het is overduidelijk dat jij bewust het pakket hebt achtergelaten, bewust niet hebt opgehaald en op de koop hebt toegenomen dat de retourzending verkeerd kon aflopen.
De vervoerder belooft toch om het pakket binnen een redelijke termijn terug bij de afzender te brengen? Waarin verschilt dat van afhalen en zelf retour sturen? Als het algemeen bekend is dat niet afgehaalde pakketjes vaak zoekraken had je een punt, maar daarvan zijn mij geen signalen bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
fopjurist schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:26:
[...]

Waarom is dit asociaal? Het zorgt ervoor dat het pakket op een (voor zowel TS als de verkoper) goedkope manier en binnen een redelijke termijn weer bij de verkoper komt.
Dat is best een misvatting. De verkoper betaalt in de regel meer voor de retourzending na non-delivery dan voor de verzending zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

StevenK schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:30:
[...]

Dat is best een misvatting. De verkoper betaalt in de regel meer voor de retourzending na non-delivery dan voor de verzending zelf.
Maar een normale retourzending is dan vaak weer duurder dan een retour na non-delivery. Het verschil zit vooral in bij wie de kosten terechtkomen, dat is voor een retour bij non-delivery bij de verkoper (en bij een normale retourzending hangt dat een beetje af van de voorwaarden van de verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:08
fopjurist schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:26:
[...]

[...]
- 2 weken onnodig een kluisje bezet houden die toch altijd al stampvol waardoor pakketten van anderen mensen op een ander afhaalpunt bezord worden, kan je als redelijk asociaal zien.
- 2 weken een pakket in een - doorgaans kleine - winkel met afhaalpunt laten liggen, waardoor de winkel (onnodig) stampvol pakketten ligt, kan je als redelijk asociaal zien (helemaal als je het afhaalpunt als een extra service van die winkel/eigenaar ziet ipv een onderdeel van de bezorgketen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanderingchar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
*knip* Offtopic. Topickaping is niet de bedoeling op Tweakers. Dit past beter in een eigen topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 31-01-2024 14:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.