Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-12-2023
Hoi,

Na een positief voortgangsgesprek een half jaar geleden, heb ik een lease auto aangeboden gekregen. Ik weet alleen niet wat wijsheid is en wat de voor-/nadelen zijn. Ik snap dat salarisverhoging meer voordelen heeft (vakantiegeld opbouw, voordelen wanneer ik zou switchen van baan, etc.), maar een leaseauto heeft ook voordelen.

Ik rij mijn auto vooral privé en woon-werk kilometers. Rij totaal zo'n 20.000 per jaar.

Lease auto:
Ik zou elektrisch moeten leasen. Heb een Tesla Model 3 op het oog (cataloguswaarde 44.000). Zoals ik het begrijp is de netto bijtelling voor mij ongeveer 310 euro. Ik moet dan wel mijn kilometervergoeding inleveren (200 euro). Samen zou dit dan 510 euro netto minder zijn op m'n huidige loon.

Eigen auto:
Heb een redelijk nieuwe Kia uit 2021. Hiervoor betaal ik maandelijks het volgende: 44 wegenbelasting, 75 verzekering en zo'n 250 aan benzine. Dit is totaal dus bijna 375. Onderhoud en afschrijving niet meegenomen. Maar, dat is ook niet zoveel, gezien het een vrij nieuwe auto is (denk ik).

Comfort en zekerheid is ook zeker wat waard, maar weet niet wat het slimst is.

De beoordelingsgesprekken komen er weer aan, en ik wil sowieso om een verhoging van salaris vragen, alleen al omdat het afgelopen jaar allemaal duurder geworden is. Maar, ik wil wellicht in de loop van komend jaar ook die lease auto.

Wat is slim? _/-\o_

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-05 19:34
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:56:

Eigen auto:
Heb een redelijk nieuwe Kia uit 2021. Hiervoor betaal ik maandelijks het volgende: 44 wegenbelasting, 75 verzekering en zo'n 250 aan benzine. Dit is totaal dus bijna 375. Onderhoud en afschrijving niet meegenomen. Maar, dat is ook niet zoveel, gezien het een vrij nieuwe auto is (denk ik).
Afschrijving is juist de eerste jaren het hoogst. Weet niet welke KIA je hebt, dat maakt nogal wat verschil, bij een Picanto zal het €100-150/maand zijn, bij een auto van €30000 heb je het al snel over €200-300 aan afschrijving per maand de eerste 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:02

D4NG3R

kiwi

:)

Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:56:
Onderhoud en afschrijving niet meegenomen. Maar, dat is ook niet zoveel, gezien het een vrij nieuwe auto is (denk ik).
Afschrijving onderschat je, deze is bij nieuwe auto's al snel 15-20% de eerste paar jaren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
n0pe schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:01:
[...]

Afschrijving is juist de eerste jaren het hoogst. Weet niet welke KIA je hebt, dat maakt nogal wat verschil bij een Picanto zal het €100-150/maand zijn, bij een auto van €30000 heb je het al snel over €200-300 aan afschrijving per maand de eerste 3 jaar.
Ah, weer iets nieuws geleerd. Ben niet zo'n autokenner. Heb een Kia Rio MHEV.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruudonline
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 13:40
Is het vragen naar een mobiliteitsbudget niet een optie? De werkgever zal een bepaald bedrag beschikbaar hebben voor de leaseauto/je leasebedrag. Alternatief is dit bedrag uitkering als mobiliteitsbudget. Dit krijg je dan bovenop je salaris. Uiteraard ben je wel zelf verantwoordelijk voor je eigen auto/onderhoud/brandstof/verzekering, maar dat is nu ook al het geval. Van dat bedrag zou je ook private lease kunnen overwegen (maar dat is vaak veel duurder en dus ongunstiger). Ik ken werkgevers die beide aanbieden: lease auto van de zaak, of mobiliteitsvergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
ANWB heeft handige tools incl restwaarde calculatie voor je afschrijving. Evt ook (private) lease vs eigen (tweedehands) auto calculator.

Je zit op de goede weg qua uitrekenen, vraag is ook wat je nu krijgt voor je KIA als je hem weg doet en hoe graag je bijv in een Tesla wilt rijden. Er zijn voor verschillende situaties naast de euro's argumenten te verzinnen :)

@ruudonline heeft tevens een uitstekend punt: voor een Lease auto zijn ze bijvoorbeeld 800-1000,- per maand kwijt, stel dat ze je ivm werkgeverslasten 600-700,- bruto willen geven ipv reiskosten vergoeding is dat dan wat?

Overigens krijgt mijj vrouw dan een reiskostenvergoeding + dat budget als ze haar auto inlevert, dus dat scenario komt ook nog voor.

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-12-2023 16:10 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
ruudonline schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:08:
Is het vragen naar een mobiliteitsbudget niet een optie? De werkgever zal een bepaald bedrag beschikbaar hebben voor de leaseauto/je leasebedrag. Alternatief is dit bedrag uitkering als mobiliteitsbudget. Dit krijg je dan bovenop je salaris. Uiteraard ben je wel zelf verantwoordelijk voor je eigen auto/onderhoud/brandstof/verzekering, maar dat is nu ook al het geval. Van dat bedrag zou je ook private lease kunnen overwegen (maar dat is vaak veel duurder en dus ongunstiger). Ik ken werkgevers die beide aanbieden: lease auto van de zaak, of mobiliteitsvergoeding.
Ja, daar heb ik inderdaad ook weleens aan gedacht. Is het overwegen waard, maar ik denk niet mijn werkgever die mogelijkheid zou willen bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja, wat is wijsheid... Je geeft zelf al aan, wat het je (netto) kost om een tesla te rijden...
Nu mis je bij je eigen auto nog wat kosten, maar die heb je eigenlijk al genomen en voel je dus niet direct in de portemonnee.

Voordeel van lease:
-je rijdt over het algemeen een luxere auto dan dat je privé zou rijden
-je betaald een vast bedrag per maand en geen andere kosten
-bij schade is het een gevalletje: schadeformulier invullen en weer door

Nadeel van lease:
-je bent/wordt mogelijk afhankelijk van de leaseauto (ga er even van uit dat je je eigen auto de deur uit doet)
-lease je boven budget en je wilt zelf eerder weg, kan je de rekening gepresenteerd krijgen voor het verschil tussen leasebudget en wat je er boven bent gaan zitten
-leasen is tegenwoordig asociaal duur geworden (ik kom nog uit de tijd van 14% bijtelling en toen was het leuk om een dikke bak te rijden, nu betaal je je scheel als je een beetje leuk aangeklede auto wilt)

Maar de eerste vraag die mij te binnen schoot: Past de model 3 wel binnen je lease budget?
En vindt je het waard, om 300+ euro per maand te betalen om een tesla te kunnen rijden? Zeker omdat je eigenlijk nu al een vrij nieuwe auto tot je beschikking hebt... Daarnaast kan je je eigen auto ook na 4 (of 5) jaar blijven rijden, terwijl je tegen die tijd weer een andere auto moet uitkiezen (met dito maandlasten).

Geen idee of je ook recht op toeslagen (zorg-, huur-, kinderopvangtoeslag), maar door je lease gaat je inkomen omhoog en krijg je dus minder toeslagen. Ook kan het zijn, dat je naar een hogere belastingsschaal gaat en dus meer belasting moet gaan betalen. Gezien je verwachting dat een tesla rond de 300 euro kost, zit je ergens met je inkomen tussen de 37k en 73k. Zit je nu dus al aan die bovenkant, vergeet dan niet dat je er zo'n 8k aan bijtelling moet optellen (en je daar mogelijk dus meer belasting over betaald).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sssssstillie
NiGeLaToR schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:09:
ANWB heeft handige tools incl restwaarde calculatie voor je afschrijving. Evt ook (private) lease vs eigen (tweedehands) auto calculator.

Je zit op de goede weg qua uitrekenen, vraag is ook wat je nu krijgt voor je KIA als je hem weg doet en hoe graag je bijv in een Tesla wilt rijden. Er zijn voor verschillende situaties naast de euro's argumenten te verzinnen :)
Bedankt voor de calculators, dat is fijn.

En inderdaad; wat ik nu zou krijgen voor mijn Kia is altijd de vraag. Heb 'm heel gunstig kunnen kopen ivm inruil van mijn andere auto.

En de Tesla kwam vooral uit mijn vergelijking als de meest interessante auto in die prijsklasse mét al die opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
BastaRhymez schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:45:
Tja, wat is wijsheid... Je geeft zelf al aan, wat het je (netto) kost om een tesla te rijden...
Nu mis je bij je eigen auto nog wat kosten, maar die heb je eigenlijk al genomen en voel je dus niet direct in de portemonnee.

Voordeel van lease:
-je rijdt over het algemeen een luxere auto dan dat je privé zou rijden
-je betaald een vast bedrag per maand en geen andere kosten
-bij schade is het een gevalletje: schadeformulier invullen en weer door

Nadeel van lease:
-je bent/wordt mogelijk afhankelijk van de leaseauto (ga er even van uit dat je je eigen auto de deur uit doet)
-lease je boven budget en je wilt zelf eerder weg, kan je de rekening gepresenteerd krijgen voor het verschil tussen leasebudget en wat je er boven bent gaan zitten
-leasen is tegenwoordig asociaal duur geworden (ik kom nog uit de tijd van 14% bijtelling en toen was het leuk om een dikke bak te rijden, nu betaal je je scheel als je een beetje leuk aangeklede auto wilt)

Maar de eerste vraag die mij te binnen schoot: Past de model 3 wel binnen je lease budget?
En vindt je het waard, om 300+ euro per maand te betalen om een tesla te kunnen rijden? Zeker omdat je eigenlijk nu al een vrij nieuwe auto tot je beschikking hebt... Daarnaast kan je je eigen auto ook na 4 (of 5) jaar blijven rijden, terwijl je tegen die tijd weer een andere auto moet uitkiezen (met dito maandlasten).

Geen idee of je ook recht op toeslagen (zorg-, huur-, kinderopvangtoeslag), maar door je lease gaat je inkomen omhoog en krijg je dus minder toeslagen. Ook kan het zijn, dat je naar een hogere belastingsschaal gaat en dus meer belasting moet gaan betalen. Gezien je verwachting dat een tesla rond de 300 euro kost, zit je ergens met je inkomen tussen de 37k en 73k. Zit je nu dus al aan die bovenkant, vergeet dan niet dat je er zo'n 8k aan bijtelling moet optellen (en je daar mogelijk dus meer belasting over betaald).
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

De Tesla valt grotendeels in 16% bijtelling, de rest in 22%. Deze valt ook binnen mijn lease budget.

Het ding met m'n huidige auto: ik ben er wat op achteruit gegaan t.o.v. mijn vorige auto. Zeker als het gaat om PK's en comfort/stabiliteit. Daarom stoor ik me nu eigenlijk iedere keer als ik optrek, haha.

Verder: toeslagen krijg ik niet. Ik zit qua inkomen vrij achteraan in schijf 1 van de belastingschalen.

Wat je zegt over in een volgende schaal vallen is inderdaad iets om te onderzoeken! Zal ik eens gaan doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:52:
[...]

Verder: toeslagen krijg ik niet. Ik zit qua inkomen vrij achteraan in schijf 2 van de belastingschalen.
Achterin schijf 1 denk ik? De tweede schijf heeft geen theoretisch maximum :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
FirePuma142 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:55:
[...]

Achterin schijf 1 denk ik? De tweede schijf heeft geen theoretisch maximum :)
Klopt, typo. Aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:52:
[...]

Wat je zegt over in een volgende schaal vallen is inderdaad iets om te onderzoeken! Zal ik eens gaan doen!
Ik heb het even uitgerekend. Zal waarschijnlijk net wel/net niet in schaal 1 blijven vallen. Dat zou dan maar een klein deel zijn wat daarin belast word.

Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
Volgens mij reken je wel krom.. Je krijgt 200 euro kilometervergoeding, dus je Kia kost je "maar" 175 euro per maand. Die km vergoeding raak je kwijt bij je tesla.. Kortom: je tesla is per maand krap 3x zo duur, ex afschrijvingen.. Of het je dat waard is.. tja, dat moet je zelf bepalen natuurlijk..

Ik vind van niet, maar vind lease sowieso te duur voor wat je krijgt.. Teveel bijtelling vandaag de dag, dat was alleen aantrekkelijk toen het 4/7/14% was imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:28
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb het even uitgerekend. Zal waarschijnlijk net wel/net niet in schaal 1 blijven vallen. Dat zou dan maar een klein deel zijn wat daarin belast word.

Of denk ik nu te simpel?
Het gaat niet alleen om toeslagen, maar ook om heffingskortingen. Denk aan de arbeidskorting.

Deze tool houd daar allemaal rekening mee: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html en geeft naar mijn mening een goed inzicht over wat een leaseauto je écht kost.

Persoonlijk vermoed ik dat de Kia die je nu hebt, duurder is dan je denkt, voornamelijk door de afschrijvings- en onderhoudscomponent. De eerder genoemde ANWB-tool geeft een goed beeld.
Bij de Tesla (aka lease optie) heb je vooral zekerheid, een dure reparatie heb je niet als je leased. En je hebt wel iets meer auto voor hetzelfde geld.

Mocht je binnen afzienbare tijd van plan zijn om bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten en/of een andere lening, dan is het ook goed om te kijken naar de invloeden daarop. Gezien je wilt onderhandelen, kan het interessant zijn om juist dan die auto te laten varen en te streven naar een zo hoog mogelijk bruto salaris.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sssssstillie
ID-College schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:00:
Volgens mij reken je wel krom.. Je krijgt 200 euro kilometervergoeding, dus je Kia kost je "maar" 175 euro per maand. Die km vergoeding raak je kwijt bij je tesla.. Kortom: je tesla is per maand krap 3x zo duur, ex afschrijvingen.. Of het je dat waard is.. tja, dat moet je zelf bepalen natuurlijk..

Ik vind van niet, maar vind lease sowieso te duur voor wat je krijgt.. Teveel bijtelling vandaag de dag, dat was alleen aantrekkelijk toen het 4/7/14% was imo :)
Die 375 per maand is alleen verzekering, wegenbelasting en brandstof. Daar zit onderhoud en afschrijving dus niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sssssstillie
Richh schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:03:
[...]

Het gaat niet alleen om toeslagen, maar ook om heffingskortingen. Denk aan de arbeidskorting.

Deze tool houd daar allemaal rekening mee: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html en geeft naar mijn mening een goed inzicht over wat een leaseauto je écht kost.

Persoonlijk vermoed ik dat de Kia die je nu hebt, duurder is dan je denkt, voornamelijk door de afschrijvings- en onderhoudscomponent. Bij de Tesla heb je vooral zekerheid, een dure reparatie heb je niet als je leased. En je hebt wel iets meer auto voor hetzelfde geld.

Mocht je binnen afzienbare tijd van plan zijn om bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten en/of een andere lening, dan is het ook goed om te kijken naar de invloeden daarop. Gezien je wilt onderhandelen, kan het interessant zijn om juist dan die auto te laten varen en te streven naar een zo hoog mogelijk bruto salaris.
Ja, goede tool is dat. Dan komt er 329 euro uit, netto. Best accuraat van mij dus.

Hypotheek heb ik al en niet van plan om de komende jaren te verhuizen.

Be dankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:04:
[...]

Die 375 per maand is alleen verzekering, wegenbelasting en brandstof. Daar zit onderhoud en afschrijving dus niet bij.
Dat zeg ik toch ook niet? Jij zegt zelf: bij de tesla kost het mij 200 euro km vergoeding.. Je hebt nu geen tesla dus dat betekent dat je nu 200 euro km vergoeding krijgt..

Je rijdt nu met je Kia zeg je, dan krijg je toch die 200 euro km vergoeding? Dan kost die Kia je toch geen 375 per maand maar 175?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
ID-College schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:08:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet? Jij zegt zelf: bij de tesla kost het mij 200 euro km vergoeding.. Je hebt nu geen tesla dus dat betekent dat je nu 200 euro km vergoeding krijgt..

Je rijdt nu met je Kia zeg je, dan krijg je toch die 200 euro km vergoeding? Dan kost die Kia je toch geen 375 per maand maar 175?
Ooh zo. Ja klopt. Alleen bij die 175 per maand komt dus nog wel afschrijving en onderhoud. In totaal zal m'n Kia me dus ongeveer 375 kosten (als ik de kilometervergoeding die ik daarop krijg in mindering breng). :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:22
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:04:
[...]

Verdubbel dat bedrag maar, dan heb je wel een beetje een reëel beeld van wat zo'n nieuwe auto je in de maand kost. Of wat kost zoiets om te leasen, is vaak ook wel een aardige indicatie.

Inzetten op meer salaris lijkt me aan het begin van een carrière inderdaad het meest verstandige om te doen. Als je onder een CAO valt, weet je hoeveel stijging daarin al is afgesproken? Dan hoef je dat er niet bij te onderhandelen.

Ik zou eerst je echte doelen bepalen, zo'n auto is echt maar bijzaak. Succes met het vervolg.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
Skynett schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:11:
[...]

Verdubbel dat bedrag maar, dan heb je wel een beetje een reëel beeld van wat zo'n nieuwe auto je in de maand kost. Of wat kost zoiets om te leasen, is vaak ook wel een aardige indicatie.

Inzetten op meer salaris lijkt me aan het begin van een carrière inderdaad het meest verstandige om te doen. Als je onder een CAO valt, weet je hoeveel stijging daarin al is afgesproken? Dan hoef je dat er niet bij te onderhandelen.

Ik zou eerst je echte doelen bepalen, zo'n auto is echt maar bijzaak. Succes met het vervolg.
Dank je wel voor je reactie. Het bedrijf waar ik werk valt niet onder een CAO, en er is ook geen salarishuis of iets. Kortom, moet helemaal zelf bedenken+onderhandelen.

En inderdaad: rationeel zou ik ook kiezen voor de salarisverhoging. Maar zo'n fijne auto rijden heef ook weer zijn voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zou de Kia lekker houden en doorrijden totdat hij uit de garantie is. In de tussentijd een zo hoog mogelijk loon proberen uit te handelen.
Over een paar jaar kun je dan weer eens kijken hoe je positie binnen het bedrijf is en of lease dan interessanter is.
Maar ja: ik heb die mogelijkheid niet en betaal sowieso voor mijn eigen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:10:
[...]

Ooh zo. Ja klopt. Alleen bij die 175 per maand komt dus nog wel afschrijving en onderhoud. In totaal zal m'n Kia me dus ongeveer 375 kosten (als ik de kilometervergoeding die ik daarop krijg in mindering breng). :)
Again, dan klopt het toch niet en reken je toch krom? Je zegt zelf:
Die zit daar dus wel bij in met die 375 euro.. Daarom zeg ik: je rekent krom, of je wilt graag een tesla ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De olifant in de kamer is dat je een tweedehands KIA die nieuw 25k kostte inruilt voor een nieuwe Tesla van 45k. Ja, dat gaat duurder zijn (zie excel). Koppel het gegeven dat je kennelijk een veel duurdere auto wil gaan rijden eens los van de keuze voor Lease of salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
ID-College schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:18:
[...]

Again, dan klopt het toch niet en reken je toch krom? Je zegt zelf:

[...]

Die zit daar dus wel bij in met die 375 euro.. Daarom zeg ik: je rekent krom, of je wilt graag een tesla ;)
Ja klopt, haha. Dat besef ik me nu. En ja; ik wil graag een comfortabelere auto. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sssssstillie op 18-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:25:
[...]

Ja klopt, haha. Dat besef ik me nu. En ja; ik wil graag een comfortabelere auto. :)
Neem dan gewoon een tesla. Als je niet rationeel vergelijkt obv kosten dan heeft dit topic ook weinig zin. Dan wil je gewoon een tesla rijden en dan moet je die ook gewoon halen (en de kosten voor lief nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sssssstillie
ID-College schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:02:
[...]

Neem dan gewoon een tesla. Als je niet rationeel vergelijkt obv kosten dan heeft dit topic ook weinig zin. Dan wil je gewoon een tesla rijden en dan moet je die ook gewoon halen (en de kosten voor lief nemen).
Ik wil het wel rationeel beslissen. Anders had ik dit topic niet gemaakt. De reactie omtrent mijn rekenfout helpt me hier in ieder geval al verder mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:23
Ik wil je dilemma niet nóg lastiger maken, maar eigenlijk heb je de volgende scenario's/mogelijkheden:

A: Je huidige eigen auto blijven rijden, zowel zakelijk als privé

B: De lease auto van het werk gaan rijden, zowel zakelijk als privé (huidige eigen auto verkopen)

C: Beide auto's gaan rijden: lease van het werk alleen zakelijk, huidige eigen auto privé.
In deze situatie heb je dus géén bijtelling en zijn je 'zakelijke kilometers' geregeld. Nadeel is dat je je eigen auto dus aanhoudt, dat die blijft afschrijven (maar misschien iets minder snel, wantminder kilometers per jaar erbij). De vraag is ook of je een tweede auto kunt rijden, want afhankelijk van waar je woont heb je misschein te maken met een parkeervergunning en die is niet altijd mogelijk voor een tweede auto (en sowieso een stuk duurder)

De vraag bij scenario A is of je werkgever je nou "een lease auto" of een "mobiliteitsbudget" in het vooruitzicht heeft gesteld. Indien dat laatste, dan is er dus (meestal) de optie om het uit te laten betalen, en dan eigenlijk altijd ook met een bruto/netto uitruil van een kilometervergoeding (want dat kost de werkgever niks extra, komt uit het mobiliteitsbudget).

Voorbeeld:
KM-vergoeding woon/werk nu: EUR 150/maand netto

Mobiliteitsbudget:
EUR 800/maand
EUR 150/maand netto km-vergoeding
---------------------
EUR 650/maand bruto uitbetaling mobiliteitsbudget

Nog een opmerking m.b.t. de afschrijving. Toen ik een keer voor dezelfde keuze stond heb ik gekozen voor optie C (en later toch maar optie B ). Maar of je nou in optie A of C zit, als je een eigen auto hebt houdt je jezelf voor de gek door de afschrijving niet als maandelijkse kosten te zien. Wat je zou kunnen doen is een maandelijkse automatische 'afschrijving' (hehe) van betaal naar spaarrekening.

Het voordeel is dat je ziet hoeveel geld je maandelijks nou echt kwijt bent. Dat je een buffer opbouwt mocht je auto er mee ophouden, of als je gewoon toe bent aan een nieuwe. En, ook leuk: als je in de toekomst alsnog een keer een lease auto neemt, heb je ineens 'gratis' spaargeld.

Je hebt mensen ( riep daar iemand? :*) ) die hierin zo ver gaan dat ze maandelijks bedragen opzij zetten voor de afschrijving, het onderhoud en nieuwe banden.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorro op 18-12-2023 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Even nagaan zeker als je nog een starter bent of je niet in een gouden kooi terecht komt. Dus lees je lease voorwaarden goed door en je arbeidsovereenkomst. Dat je niet met een afkoop zit oid.

Ik zou zelf inzetten op een leuke verhoging. Als je een Tesla mag leasen is er zeker wat budget blijkbaar.

Maar je bent niet de enige die in deze Rabbit Hole stapt. Heb een zwager die zijn werk uitkiest op persé een lease auto, puur omdat hij dat zeer zwaar vindt wegen.

Maar ze worstelen daardoor wel zwaar met de hypotheek en andere kosten. Want het moet natuurlijk wel eentje zijn met dure opties en dus hoge bijtelling. Waardoor zijn inkomen eigenlijk niet in de pas loopt met de lease auto kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Barrycade schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:36:
Even nagaan zeker als je nog een starter bent of je niet in een gouden kooi terecht komt. Dus lees je lease voorwaarden goed door en je arbeidsovereenkomst. Dat je niet met een afkoop zit oid.

Ik zou zelf inzetten op een leuke verhoging. Als je een Tesla mag leasen is er zeker wat budget blijkbaar.

Maar je bent niet de enige die in deze Rabbit Hole stapt. Heb een zwager die zijn werk uitkiest op persé een lease auto, puur omdat hij dat zeer zwaar vindt wegen.

Maar ze worstelen daardoor wel zwaar met de hypotheek en andere kosten. Want het moet natuurlijk wel eentje zijn met dure opties en dus hoge bijtelling. Waardoor zijn inkomen eigenlijk niet in de pas loopt met de lease auto kosten.
Kiest die zwager dan ook bewust voor een werkgever met een lange reisafstand? Zodat ie lekker lang in die leaseauto onderweg is? Onderweg naar een r*tbaan, maar hé, wel in een mooie wagen 🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
eigenlijk is het best wel simpel plat te slaan:
Rij je veel (20k+) kilometers prive, dan voor een lease-auto gaan. Alle andere, tenzij een hele lage of geen km vergoeding voor zakelijke/woonwerk kilometers, spring je er tegenwoordig al snel positief uit met een eigen auto. Zeker als je die al hebt en je zoals in jou geval ook nog een nette salarisverhoging aan over houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Yorro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:41:
[...]

Kiest die zwager dan ook bewust voor een werkgever met een lange reisafstand? Zodat ie lekker lang in die leaseauto onderweg is? Onderweg naar een r*tbaan, maar hé, wel in een mooie wagen 🤪
Nou dat is soms het gevolg ja om die lease auto te bemachtigen als onderdeel van het arbeidsvoorwaarden pakket, maar tegenwoordig valt het mee geloof ik.

Maar neemt niet weg dat hij volgens mij met een andere baan zonder lease auto meer geld te besteden zou hebben.

Maar ja dan rij je geen leaseauto.

Ik loop braaf even mee naar buiten als hij weer een nieuwe heeft om tegen de banden te schoppen. Maar heb er helemaal niets mee. Handige dingen, maar zolang je droog zit en het niet te veel kost vind ik het al meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Barrycade schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:09:
[...]

Nou dat is soms het gevolg ja om die lease auto te bemachtigen als onderdeel van het arbeidsvoorwaarden pakket, maar tegenwoordig valt het mee geloof ik.

Maar neemt niet weg dat hij volgens mij met een andere baan zonder lease auto meer geld te besteden zou hebben.

Maar ja dan rij je geen leaseauto.

Ik loop braaf even mee naar buiten als hij weer een nieuwe heeft om tegen de banden te schoppen. Maar heb er helemaal niets mee. Handige dingen, maar zolang je droog zit en het niet te veel kost vind ik het al meer dan prima.
Zou hem de eerstvolgende keer vragen of ie van de leasemaatschappij wel de juiste winterbanden meekrijgt, dat ie geen gezeik krijgt in Duitsland (of was het Oostenrijk) dat ie de verkeerde er onder heeft liggen.

Ik vind een leaseauto ook een erg prettige arbeidsvoorwaarde (als er tenminste een tankpas europa bijzit en je ook de tolkosten vergoed krijgt) maar om er nou een go/no go van te maken bij een volgende baan.... Mwah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is een belangrijke ja. Als je het contract moet afkopen of meenemen als je om welke reden dan ook weg gaat bij het bedrijf, is dat een duur grapje.

Schade bij een leaseauto is overigens niet nul. Eigen risico betaal je zelf. En je kunt er in tegenstelling tot bij een prive-auto niet voor kiezen dat ene krasje niet te laten repareren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
F_J_K schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:33:
[...]

Dat is een belangrijke ja. Als je het contract moet afkopen of meenemen als je om welke reden dan ook weg gaat bij het bedrijf, is dat een duur grapje.

Schade bij een leaseauto is overigens niet nul. Eigen risico betaal je zelf. En je kunt er in tegenstelling tot bij een prive-auto niet voor kiezen dat ene krasje niet te laten repareren.
Idd, spreek hier ook uit ervaring :P
Je wilt graag een dure auto, dus je neemt die en denkt: hier blijf ik toch nog wel zitten.. 3 jaar later: ik smeer hem, maarja die auto he...
- Afkopen kon idd niet, dus idd boete (gelukkig kunnen laten overnemen door een collega), wel goed moeten toeleggen maar goedkoper dan de boete
- Uit dienst is een issue, want dan ben je ineens autoloos.. Dus de drempel is best hoog om weg te gaan, zeker icm 1e punt
- Iemand rijdt schade in mijn deur. Lease, dus idd: verplicht laten repareren. Al mijn schadevrije jaren die ik had opgebouwd de prullenbak in. Doordat de leaseauto op de leasemaatschappij stond en ik geen eigen auto meer had, was ik mijn eigen eerder opgebouwde schadevrije jaren ook kwijt (waren vervallen). Kortom: premie ging ook nog stuk omhoog.

Al met al van geleerd, maar dat zijn vervelende dingen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Als je het geld voor de tesla op je spaarrekening zou hebben staan, zou je deze dan zelf kopen?

Als het antwoord 'nee' is, dan kan je beter vragen om een loonsverhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even heel brutaal: vraag gewoon beiden?

Je kunt prima een goed salaris verdienen én een leuke lease-auto rijden.

Neem even de echte kosten mee van de Kia. Door alleen te rekenen met wegenbelasting/verzekering en benzine hou je jezelf voor de gek.

Dus zet hier in het topic even de prijs die bijvoorbeeld de ANWB Autokosten tool uitspuugt per maand voor jouw kenteken, en dan kun je echt vergelijken.

De auto kost je 310 euro aan bijtelling (en gemiste heffingskorting) én 200 euro aan kilometervergoeding. In totaal dus 510 euro. Je huidige auto komt waarschijnlijk rond de 375 euro aan reële kosten (dus al met kilometerheffing verrekend).

Verschil tussen een comfortabele auto en je huidige Kia is dus circa 135 euro. Dat zou het voor mij al waard zijn, maar je zou je baas kunnen voorstellen om de auto te regelen, én een loonsverhoging van 250 euro. Dan rij je eigenlijk zonder "verlies" een veel luxere auto, alhoewel je dan qua inflatie niet echt "winst" maakt.\

Aan de andere kant: wat ga je doen met je loonsverhoging? Genoeg mensen die de loonsverhoging alsnog omzetten in autokosten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 10:22
Rationeel zou ik zeggen, ga voor de loonsverhoging. Dan blijf je zelf baas over je geld, tijd en spullen.

Anders zit je via die auto vast aan je baas;
- afkoop/boete bij vroegtijdig vertrek
- je mag overal naartoe scheuren, want de baas betaalt jouw auto
- je betaalt een hoop belasting voor een auto die (uiteindelijk) niet van jou is
- minder keuze inzake banden en andere extra's
- als het ook nog elektrisch moet: beschikbaarheid laadpalen kan een dingetje zijn.

Voor: je rijd een dikke auto (en daar wen je zo aan)

Wil je comfortabeler rijden? Koop een ouwe Benz (en betaal je alsnog scheel aan onderhoud, afschrijving en belastingen :) )

[ Voor 0% gewijzigd door proatjeboksem op 20-12-2023 13:19 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
proatjeboksem schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:18:

Wil je comfortabeler rijden? Koop een ouwe Benz (en betaal je alsnog scheel aan onderhoud, afschrijving en belastingen :) )
CAPEX naar OPEX :-)... Maar je rijdt als een vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Vul eens voor beide situaties een deftige rekentool in. Neem het bruto of netto verschil en zoals hierboven geopperd, leg dat als tegenoverstel neer.
Dan ga je er netto niet op achteruit EN wordt je heel blij van je Tesla.
Geen idee of je nog kampeer/boot/paarden ambities hebt komende tijd, dan heb je niks aan een ev die een fietsdrager mag trekken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 10:04
Yorro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:31:
[...]

Zou hem de eerstvolgende keer vragen of ie van de leasemaatschappij wel de juiste winterbanden meekrijgt, dat ie geen gezeik krijgt in Duitsland (of was het Oostenrijk) dat ie de verkeerde er onder heeft liggen.
Duitsland is heel streng op winterbanden :)
Daar kan je als je een ongeluk hebt (wat niet jouw schuld is) met "verkeerde" banden toch gewoon de schuld krijgen.

Oostenrijk niet zo heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Ryur schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:40:
[...]

Duitsland is heel streng op winterbanden :)
Daar kan je als je een ongeluk hebt (wat niet jouw schuld is) met "verkeerde" banden toch gewoon de schuld krijgen.

Oostenrijk niet zo heel erg.
Even opgezocht, ik doelde op deze wijziging die er ook nog aan zit te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dirRDMuDB8E86DWZAst2szaFG5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGwUytZajDEPbG3kflnIwN64.jpg?f=fotoalbum_large

Als je nu in een leaseauto rijdt die nog net de oude versie er op heeft liggen, dan zou ik ze maar gewoon allemaal lek steken 🤪

Dan heb je overigens wel oude banden, maar wie weet is er een cheap-ass LM die een partij heeft opgekocht en die in de vloot laat gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Sssssstillie schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:06:
[...]

Ik wil het wel rationeel beslissen. Anders had ik dit topic niet gemaakt. De reactie omtrent mijn rekenfout helpt me hier in ieder geval al verder mee.
Ratio gebruiken om een al gemaakte keuze recht te breien is iets wat we bijna allemaal wel eens doen, maar t blijft zelfbedrog :+

De optie doorrekenen zou moeten zijn:

OF leaseauto en 'weinig' salarisverhoging
OF veel meer salaris (vaak mobiliteitsbudget genoemd)

Die tweede optie is in de regel 800-1000 euro bruto, moet de km vergoeding vanaf dus dan zit je op 600-800 bruto --> 400 netto meer salaris erbij praten indien je de leaseauto niet doet.

Maar als jouw bedrijf niet gewend is op die manier naar beloningen te kijken is het snel logischer die dikke Tesla te pakken en Vrrrroom :8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat is niet een gouden kooi, dat is gewoon een kooi (niet kunnen opzeggen omdat er een opzegboete als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt). Een gouden kooi is dat je eigenlijk niet wat anders wilt doen omdat je zo goed betaald krijgt of zo erg geniet van de secondaire arbeidsvoorwaarden: je wilt geen werk wat leuker of uitdagender is doen omdat je dan 500€/mnd minder zult krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom ruil je je recente Kia niet in voor een wat oudere model 3? Kan je die niet krijgen voor een vergelijkbare prijs? Of eventueel een andere auto waar je wel blij van wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 09:20

bert pit

asdasd

Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar ik heb wel circa 12 leaseauto's gehad.

Het is met name interessant als je veel privé kilometers maakt. Reken maar eens uit wat de jaarlijkse kosten zijn van bijtelling en dergelijke als je 3.000km privé rijdt. Dat zal zo rond de euro per kilometer liggen, best veel dus.

Maak je er echter 15.000, dan komt het veel gunstiger uit.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik sta voor dezelfde keuze, luxe en comfort van (weer) een nieuwe leasebak voor 5 jaar. Of toch rationeel voor meer geld maandelijks.
Man van de loonadministratie was duidelijk: pas bij 25.000km/jaar wordt leasen voor mij aantrekkelijk. Ik kom amper aan de helft de laatste jaren.
Dus ik neig nu naar uit laten betalen (dik 600 euro netto erbij en ook nog vakantiegeld en pensioenbijdrage erover), dan houd ik geld over als ik alle kosten meereken (ik reken op zo’n 450 euro netto kosten voor afschrijving, onderhoud, verzekering, stroom en evt wegenbelasting).
Het overschot zet ik wel op zij om die dan eens in te ruilen voor een nieuwere.
Maar het blijft wel lastig na 15 jaar verwend te zijn met een zorgeloze leasebak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het voordeel van een leaseauto is dat je totaal geen omkijken hebt naar onderhoud en reparaties, het nadeel is dat het geld kost en als je weg wil bij het bedrijf in de leaseperiode moet je waarschijnlijk een smak geld betalen.

Met een hoger salaris heb je het financieel elke maand ruimer, en je bouwt ook meer pensioen op.

De salarisadministratie kan meestal wel een proefberekening voor je maken, zodat je goed kan zien wat het gaat kosten. Ik lees ook niet echt hoe lang je dagelijks in de auto zit, als je lange reistijd hebt of in de buitendienst zit weegt het luxe argument natuurlijk wel zwaarder dan als je dat ding de hele week op de oprit laat staan en af en toe een filmpje kijkt op het Tesla scherm (ja ik ken echt iemand die dat doet).

• Tweaker3769
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-05 12:20
Oke terug naar de onderhandeling.
Neem je die Tesla over van een werknemer die het bedrijf verlaat of mag je een splinternieuwe uitkiezen?
Nogal relevant voor de start van je onderhandeling...

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
in alle rekenvoorbeelden van meer salaris zie ik nog geen argumenten dat je met meer bruto salaris ook meer pensioen op kunt bouwen. Iets dat op de hele lange termijn ook nog wat meer in je voordeel kan gaan werken (ja het blijft onzeker).

In het verleden ook diverse leaseauto's gereden. Tijdens coronatijd overgestapt naar de overheid en leaseauto los gelaten. Voorheen hadden we 2 (tijdje 3) auto's op de oprit staan. Nu is dat uiteindelijk teruggebracht tot 1 en moeten we iets meer plannen voor het gebruik van de auto maar zijn onze kosten voor mobiliteit drastisch gedaald. Want ook een staande auto kost geld..

Een leuke auto rijden (al worden ze steeds minder dik...) is natuurlijk mooi meegenomen maar als die auto vervolgens redelijk veel stilstaat omdat je ook veel thuiswerkt is het uiteindelijk alsnog een dure auto..
Vraag is welke luxe wil en kun je je permitteren. Elke keuze die je maakt hangt vast aan een financiele component..

...

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Ik rij momenteel zelf lease maar ga eind volgend jaar juist zelf kopen; de bijtelling tarieven maken het niet meer interessant en ik heb niet zo'n drang naar een mooie auto dat ik dat 400+€ per maand waard vind. En het budget wat ik had voor de lease krijg ik er dan mooi als bruto salaris bij, veel gunstiger ook voor mijn pensioen.

Wat ik wel mis in de berekeningen is dat áls je kiest voor de Tesla, je de Kia natuurlijk kunt verkopen. Je hebt dan dus wel nog een eenmalige "bonus".

[ Voor 14% gewijzigd door Thompson op 21-12-2023 09:48 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 10:28
Zoals anderen in dit topic ook al aangeven: het staat of valt met het aantal privé kilometers die je jaarlijks maakt.

Als ik de informatie in je TS opsom, kom ik op het volgende. Toelichting eronder.
Kia maandelijkse kosten:
-44 wegenbelasting
-75 verzekering
-250 peut.
-213 afschrijving
-106 onderhoud
+ 200 kilometervergoeding
= -488 euro netto per maand

Je geeft aan dat van je 250 euro maandelijkse kosten aan brandstof, je 200 vergoed krijgt. 50 euro besteed je dus maandelijks aan prive-gebruik. Met een gemiddeld verbruik van 1:20 met de Rio en benzineprijs van 1.90 geeft dit 50/1.90*20 = 530 prive km per maand = 6300 km prive per jaar. Volgens dezelfde methodiek rond de 25500 km voor werk per jaar, dus grofweg 32000 km per jaar totaal. Klopt dit een beetje?

Volgens de ANWB rekentool kom je met dit gebruiksprofiel op een afschrijving van 8 ct per km!. Oftewel, de waarde van je auto vermindert jaarlijks met 2560 euro, ofwel 213 euro per maand.

Dezelfde tool schat onderhoudskosten, inclusief banden, op 4 ct per km, oftewel nog eens 106 euro per maand.

Tesla maandelijkse kosten:
- 310 euro netto per maand

conclusie --> leasen is goedkoper.

Ik denk dat de onderhoudskosten wat hoog worden geschat door ANWB, en ik ben benieuwd of mijn geschatte kilometers kloppen. Desondanks gok ik dat je het verschil tussen prive en lease niet in je portemonnee gaat voelen en je vooral moet doen wat goed voelt.

De tool vind je hier: https://www.anwb.nl/auto/autokosten

• Tweaker3769
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-05 12:20
Again, het begint met de vraag of hij deze Tesla van iemand doorgeschoven krijgt of dat je een splinter nieuwe mag uitkiezen. In het eerste geval doe je je werkgever een plezier, volgens mij moet het niet de bedoeling zijn dat je daar op achteruit te gaan. In deze casus kan je je Tesla rijden en er financieel op voorruit gaan. Je moet gewoon uit onderhandelen dat je werkgever je meer geld gaat geven zodat je koopkracht hetzelfde blijft of er op voorruit gaat.

Casus 2 als je een splinternieuwe mag uitkiezen moet je niet kijken naar wat het jou gaat kosten, maar wat het je werkgever kost. Want dat is een veel hoger bedrag. Precies dat bedrag is namelijk je uitgangspunt minus laten we zeggen 10-20% wat je er in salaris op voorruit kan gaan. Want als je niet die auto pakt en ze geven dat budget in salaris dan zijn ze alsnog goedkoper uit.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 09:20

bert pit

asdasd

jppilot schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:46:
Zoals anderen in dit topic ook al aangeven: het staat of valt met het aantal privé kilometers die je jaarlijks maakt.

Als ik de informatie in je TS opsom, kom ik op het volgende. Toelichting eronder.
Kia maandelijkse kosten:
-44 wegenbelasting
-75 verzekering
-250 peut.
-213 afschrijving
-106 onderhoud

Je geeft aan dat van je 250 euro maandelijkse kosten aan brandstof, je 200 vergoed krijgt. 50 euro besteed je dus maandelijks aan prive-gebruik. Met een gemiddeld verbruik van 1:20 met de Rio en benzineprijs van 1.90 geeft dit 50/1.90*20 = 530 prive km per maand = 6300 km prive per jaar. Volgens dezelfde methodiek rond de 25500 km voor werk per jaar, dus grofweg 32000 km per jaar totaal. Klopt dit een beetje?

Volgens de ANWB rekentool kom je met dit gebruiksprofiel op een afschrijving van 8 ct per km!. Oftewel, de waarde van je auto vermindert jaarlijks met 2560 euro, ofwel 213 euro per maand.

Dezelfde tool schat onderhoudskosten, inclusief banden, op 4 ct per km, oftewel nog eens 106 euro per maand.

Ik denk dat de onderhoudskosten wat hoog worden geschat door ANWB, en ik ben benieuwd of mijn geschatte kilometers kloppen. Desondanks gok ik dat je het verschil tussen prive en lease niet in je portemonnee gaat voelen en je vooral moet doen wat goed voelt.

De tool vind je hier: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
toon volledige bericht
Op zich een realistische berekening lijkt me. Alleen als de baas er een paar honderd euro netto salaris bovenop doet, wat dan?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Anoniem: 63072

Ik heb beide opties in het verleden gekozen. Soms kan je niet helemaal een eerlijke vergelijking maken.

Zo wil ik voorlopig geen elektrische auto meer, dat werkt waar ik woon gewoon niet. Als de werkgever dan elektrisch verplicht (steeds vaker voorkomend), dan zit je automatisch al op extra salaris.

heb je echt vrije keuze vergelijk dan wel dezelfde klasse auto's. Ik heb zelf indertijd een keuze gemaakt tussen leasen of dezelfde auto, maar dan tweede hands met de kop eraf (2 jaar oud).

De eigen auto is iets meer risico op onverwachte kosten, maar met normale verwachtingen was leasebudget uit laten betalen, deels als netto reiskosten vergoeding en zelf kopen, over een vijf jaars periode duidelijk goedkoper. Ik zat destijds in het middelste tarief van de belasting en de top van de bijtelling kwam in het hoogste tarief. Dat had dan wel weer gevolgen voor de hypotheekrente aftrek!

Inmiddels koop ik mijn auto's nieuw en is het plan er minimaal 7 jaar in te rijden (Deo Volente). Ik spaar in 5 jaar het benodigde bedrag voor vervanging bijeen voor als er iets onverwachts gebeurd. Gedurende die 5 jaar houd ik de auto All-risk verzekerd. Daarna gaat hij de WA in.

Als je zuinig met je auto bent, geen pech hebt en niet meer dan 20-25k per jaar rijdt is een auto oprijden altijd goedkoper dan leasen. Je rijdt dan wel in een oudere model op een gegeven moment, hoe veel waarde hecht je daar aan. Ben je een kilometer vreter met 100k per jaar => lease auto nemen, je wil geen privé auto met 500k op de teller rijden!

@jppilot Ik heb voor mijn auto de ANWB berekening gemaakt en vergeleken met mijn werkelijke kosten en er valt mij wel wat op.

Ten eerste is mijn All-Risk verzekering veel goedkoper dan ANWB incalculeert.
Ten tweede gaat ANWB uit van 1:15.4 verbruik; ik haal makkelijk 1:18 en zit meestal rond de 1:19,5 dat is 40% hogere brandstofkosten in de ANWB calculatie. (Ik rijdt nog net als met mijn BEV, dus lang anticiperen, als het druk is achter een vrachtwagen duiken als je toch niet sneller kan).
Ten slotte zit ik nu op de aangegeven duur voor de banden van ANWB en is de slijtage nog lang niet op het punt van vervanging. Ze rekenen 29.000km voor vervanging, ik haal zoals het nu gaat makkelijk de 60.000km!

Ik moet wel toegeven dat als ik een lease bak met brandstof vergoeding had ik waarschijnlijk wel iets minder zuinig zou rijden :+

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 21-12-2023 17:35 ]

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:01
Is het wel zo gebruikelijk dat je meer brutosalaris krijgt als je niet voor een leaseauto kiest? De meeste werkgevers keren een mobiliteitsbudget uit (met bruto netto uitruil van gereden kilometers) maar dit draagt niet bij aan een hoger bruto maandsalaris maar is een aparte toevoeging bovenop je salaris. Dus je gaat er niet op vooruit in de zin van, meer vakantiegeld, meer pensioen, meer hypotheek, meer inflatiecorrectie.

Ik zelf heb na jaren lease te hebben gereden ook gekozen voor het mobiliteitsbudget en ik wil niet meer terug. Je hebt keuzevrijheid in wat voor auto jezelf wil rijden en de combinatie van het budget + de besparing bijtelling tikt aardig aan op mijn salaris. Kanttekening is wel dat de leaseauto voor mij altijd een arbeidsvoorwaarde is geweest (ik maak nauwelijks zakelijke kilometers en kom maar 1 a 2 keer per week op kantoor, woon-werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 10:28
@Anoniem: 63072 , ik heb de ANWB tool alleen gebruikt voor de afschrijving en onderhoud. De overige kosten via eigen beredenatie gebaseerd op de info van TS.

@bert pit , True, de afweging of de lease ook opweegt tegen extra salaris is aan hem. Hij heeft nu iig getallen om een educated decision te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik denk dat je qua onderhoudskosten spot on zit. Setje banden voor per jaar, 1x grote beurt en 1x kleine beurt en dan hebben we de remmerij nog niet meegenomen. Met dit soort kilometers is het een no brainer om te leasen mits je een oude diesel rijd en dat prima vind.

[ Voor 9% gewijzigd door Puddi Puddin op 26-12-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prometheus1987
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-02 23:03

Kia maandelijkse kosten:
-44 wegenbelasting
-75 verzekering
-250 peut.
-213 afschrijving
-106 onderhoud

toon volledige bericht
Goede conclusie van @jppilot wmb. Waar je, naast alle kwantitatieve/financiële punten, een beetje rekening moet houden is dat leasen je ook gewoon comfort brengt, je zorgeloos kan rijden etc. En wanneer je een eigen auto hebt en deze raakt om wat voor rede ook onbeschikbaar (schade/onderhoud etc) dan verwacht je werkgever dat jij zelf voor vervangend vervoer zorgt voor eigen kosten om op je werk te komen. Bij een lease auto ligt dat risico en dus ook de kosten en maatregelen niet bij jou (die worden in het leasecontract opgenomen).

Kleine sidenote, sommige mensen vinden dat belangrijk: check even bij je leasemaatschappij of ze een schadevrij-verklaring afgeven zodat je je schadevrije jaren kan behouden wanneer je weer terug gaat van lease naar privérijden ;)

• Frame164
Prometheus1987 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:49:
[...]

Goede conclusie van @jppilot wmb. Waar je, naast alle kwantitatieve/financiële punten, een beetje rekening moet houden is dat leasen je ook gewoon comfort brengt, je zorgeloos kan rijden etc. En wanneer je een eigen auto hebt en deze raakt om wat voor rede ook onbeschikbaar (schade/onderhoud etc) dan verwacht je werkgever dat jij zelf voor vervangend vervoer zorgt voor eigen kosten om op je werk te komen. Bij een lease auto ligt dat risico en dus ook de kosten en maatregelen niet bij jou (die worden in het leasecontract opgenomen).

Kleine sidenote, sommige mensen vinden dat belangrijk: check even bij je leasemaatschappij of ze een schadevrij-verklaring afgeven zodat je je schadevrije jaren kan behouden wanneer je weer terug gaat van lease naar privérijden ;)
Dat laatste is wel weer een interessante: als je leaset laat je schades die je prive niet zou melden repareren. Meestal moet dat zelfs. En als de schade je eigen schuld is gaat dat ten koste van schadevrije jaren. Effectief heb je bij leasen daardoor altijd minder schadevrije jaren. Maar inderdaad even checken hoe de leasemaatschappij daar mee omgaat (en ook kijken wat er in de leaseovereenkomst met de werkgever staat over schades; vaak kan je niet onbeperkt schade rijden...).

• Frame164
Puddi Puddin schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:50:
[...]

Ik denk dat je qua onderhoudskosten spot on zit. Setje banden voor per jaar, 1x grote beurt en 1x kleine beurt en dan hebben we de remmerij nog niet meegenomen. Met dit soort kilometers is het een no brainer om te leasen mits je een oude diesel rijd en dat prima vind.
Ik denk dat de meeste mensen die kosten niet meenemen in de werkelijke kosten. Dat zijn meestal uitgaven die gewoon uit de "algemene middelen" komen, iets waar je niet specifiek geld voor apart zet..Maar dat geldt wel voor meer uitgaven die we doen. Ik ken maar weinig mensen die een gedetailleerde begroting en reserveringen voor van alles en nog wat maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Frame164 op 28-12-2023 14:51 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Frame164 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen die kosten niet meenemen in de werkelijke kosten. Dat zijn meestal uitgaven die gewoon uit de "algemene middelen" komen, iets waar je niet specifiek geld voor apart zet..Maar dat geldt wel voor meer uitgaven die we doen. Ik ken maar weinig mensen die een gedetailleerde begroting en reserveringen voor van alles en nog wat maken.
Klopt veel mensen vergeten die kosten. Hoor wel eens dat mensen een nieuwe baan hebben en flink moeten rijden voor wat extra zak centjes. Maar niet bij na denkende wat de auto dan per maand of per jaar extra kost incl afschrijving. Ja dan schrikken sommigen zich rot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ander perspectief: The Long Game. Je rijgt 3 leasecontracten aan elkaar vergeleken met gewoon je huidige auto nog 12 jaar rijden.

Wat men vaak vergeet in de berekeningen is dat jouw gekochte auto ook een restwaarde heeft. En dat jouw leaseauto's, ook volgende varianten, ook steeds duurder worden (inflatie). Jouw gekochte auto kan makkelijk nog 15 jaar mee als jij zou willen, en dat is veruit de goedkoopste manier van autorijden.

Een leaseauto heb je na de afloop van je leaseperiode praktisch helemaal uit eigen zak betaald, maar daarna is hij niet van jou. Ik heb veel gevallen meegemaakt van toenmalige collega's die een leasecontract moesten afkopen voor 10.000 tot 15.000 euro. Dat kan nog veel hoger liggen.

Daarna heb je heel veel betaald voor helemaal niks.

Dus, persoonlijk:
  1. Ik zou nooit gaan leasen (ik hou van vrijheid);
  2. Ik zou nooit elektrisch gaan rijden (ik kan thuis niet opladen.)
Ga maar eens uit van een looptijd van 12 jaar (3 leasecontracten) waarbij de leasecontracten ook duurder worden iedere 4 jaar (hoera, inflatie).

Zonder uitgebreid op alle details in te gaan, uitgaande van een leasebedrag van 500 euro per maand en een aanschafwaarde van een auto van 25.000 euro:

Leasen met stijgende kosten komt op €87.360 over 12 jaar tijd.
Eigen auto ongeveer €37.000, exclusief restwaarde over 12 jaar tijd.

Een moderne hybride auto die 20k per jaar rijdt gaat echt makkelijk 15 jaar mee met gewoon standaard onderhoud. Dat gaat misschien wat vervelen op een gegeven moment, maar zorg voor leuke features zoals ACC en goede speakers ;)

De 50.000 euro die je bespaart over 12 jaar tijd komt neer op een besparing van grofweg 350 euro per maand. En als je dat in een leeg indexfonds stort dan heb je na 12 jaar tijd grofweg 84.177 op je indexfonds staan.

Dus dan verkoop je jouw huidige goed-onderhouden koekblik (12 jaar oud met 240k op de teller) voor 6000 euro (again: inflatie) en heb je opeens 90.000 euro om een nieuwe auto mee te kopen.

En ook als dat maar voor de helft klopt: 45.000 euro is ook leuk :+

Maar tegen die tijd zal je ook wel inzien dat een veilige & gebruikte auto prima rijdt en je liever je indexfonds laat groeien zodra je op je 55e met pensioen kan :7

Ondertussen rijden al je collega's in hun 20er en 30er jaren in veel te dure BMW's en Tesla's. Daar valt ook wat voor te zeggen als je voor luxe en aanzien (maar bij wie...) gaat. You do you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:04
Blue-eagle schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:32:
Ander perspectief: The Long Game. Je rijgt 3 leasecontracten aan elkaar vergeleken met gewoon je huidige auto nog 12 jaar rijden.

Wat men vaak vergeet in de berekeningen is dat jouw gekochte auto ook een restwaarde heeft. En dat jouw leaseauto's, ook volgende varianten, ook steeds duurder worden (inflatie). Jouw gekochte auto kan makkelijk nog 15 jaar mee als jij zou willen, en dat is veruit de goedkoopste manier van autorijden.

Een leaseauto heb je na de afloop van je leaseperiode praktisch helemaal uit eigen zak betaald, maar daarna is hij niet van jou. Ik heb veel gevallen meegemaakt van toenmalige collega's die een leasecontract moesten afkopen voor 10.000 tot 15.000 euro. Dat kan nog veel hoger liggen.

Daarna heb je heel veel betaald voor helemaal niks.

Dus, persoonlijk:
  1. Ik zou nooit gaan leasen (ik hou van vrijheid);
  2. Ik zou nooit elektrisch gaan rijden (ik kan thuis niet opladen.)
Ga maar eens uit van een looptijd van 12 jaar (3 leasecontracten) waarbij de leasecontracten ook duurder worden iedere 4 jaar (hoera, inflatie).

Zonder uitgebreid op alle details in te gaan, uitgaande van een leasebedrag van 500 euro per maand en een aanschafwaarde van een auto van 25.000 euro:

Leasen met stijgende kosten komt op €87.360 over 12 jaar tijd.
Eigen auto ongeveer €37.000, exclusief restwaarde over 12 jaar tijd.

Een moderne hybride auto die 20k per jaar rijdt gaat echt makkelijk 15 jaar mee met gewoon standaard onderhoud. Dat gaat misschien wat vervelen op een gegeven moment, maar zorg voor leuke features zoals ACC en goede speakers ;)

De 50.000 euro die je bespaart over 12 jaar tijd komt neer op een besparing van grofweg 350 euro per maand. En als je dat in een leeg indexfonds stort dan heb je na 12 jaar tijd grofweg 84.177 op je indexfonds staan.

Dus dan verkoop je jouw huidige goed-onderhouden koekblik (12 jaar oud met 240k op de teller) voor 6000 euro (again: inflatie) en heb je opeens 90.000 euro om een nieuwe auto mee te kopen.

En ook als dat maar voor de helft klopt: 45.000 euro is ook leuk :+

Maar tegen die tijd zal je ook wel inzien dat een veilige & gebruikte auto prima rijdt en je liever je indexfonds laat groeien zodra je op je 55e met pensioen kan :7

Ondertussen rijden al je collega's in hun 20er en 30er jaren in veel te dure BMW's en Tesla's. Daar valt ook wat voor te zeggen als je voor luxe en aanzien (maar bij wie...) gaat. You do you.
toon volledige bericht
Deze onsamenhangende en onvolledige berekening/redenering raakt werkelijk kant noch wal.. :?

De privé aanschaf rijdt op lucht?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 14:59
VidaR-9 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:40:
[...]

Deze onsamenhangende en onvolledige berekening/redenering raakt werkelijk kant noch wal.. :?

De privé aanschaf rijdt op lucht?
Inderdaad, de mijne tikt per jaar al 2000-2500€ aan diesel weg voor m’n privé verkeer. Dus over 12 jaar heb je het al over 25.000€. Al is voor 20k km diesel nu ook niet per sé de norm in Nederland, dus neem het als een extreem voorbeeld van de andere kant.

Anyway, daar zit gewoon de grote winst, indien je hier dus gebruik van maakt: het privé gebruik.

Vergeet niet dat bijtelling een fiscale afdracht ter compensatie hiervan, maar dat dit dus wel een vast bedrag is ongeacht of je 501 of 50.001 km per jaar privé rijdt. Sommige werkgevers schrapen dan nog op het aantal privé kilometers.

Lease is niet goedkoop, privé rijden heeft óók bepaalde voordelen zoals merken en modellen kunnen rijden die je écht wilt. Maar je kunt jezelf ook voor de gek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Blue-eagle schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:32:

Een leaseauto heb je na de afloop van je leaseperiode praktisch helemaal uit eigen zak betaald,
Rekenvoorbeeld:

Stel je koopt een VW Golf 1.5TSI 96KW Life Business, 36.560 Euro en je rijdt 25.000km per jaar. Alles bij elkaar kost je dat 46.200 Euro in 4 jaar. Restwaarde is dan 16k, dus effectief heb je 30k betaald als je hem na 4 jaar verkoopt.

Als je dezelfde auto als leaseauto krijgt kost die 11.900 Euro of 15925 Euro over 4 jaar, afhankelijk van het belastingtarief waar je in valt (veruit de meeste zullen in de eerste schijf zitten, dus 11.900 Euro.

Je hebt dan nog geen derde van de oorspronkelijke cataloguswaarde betaald. En als je andere kosten meerekengd is het nog veel minder van wat je zelf hebt betaald.
:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Puddi Puddin schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:50:
[...]

TENZIJ je een oude diesel rijdt bedoel je.

Maar inderdaad met dit soort kilometers kan zakelijke lease al heel snel uit, zelfs met de huidige bijtellingspercentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Frame164 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ik heb mijn privé auto nu bijna 4 jaar. Die heb ik januari 2020 gekocht , was toen anderhalf jaar oud. Heb pas geleden berekend wat deze me gekost heeft en dat was 400 euro per maand. Ik ben uitgegaan van een defensieve restwaarde (14k). Dat is overigens ex brandstof maar ik kan van mijn KM vergoeding precies mijn zakelijke en privé KMS dekken. Ik rij 15k km/jaar. Gaat om een middenklasser die nieuw 35k was.

Een EV van 50k kost aan netto bijtelling ongeveer evenveel in 2024. Maar dan rij je dus wel nieuwer en luxer.

Zakelijke lease kan al heel snel uit. Private lease dan weer totaal niet trouwens, voor 400/maand rij je absoluut niet wat ik rij.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bij veel werkgevers betekent een lease auto ook een soort ongeschreven regel, dat er verwacht wordt dat je meer of vaker ergens zakelijk heen rijdt (in eigen tijd). Weet niet of dat hier van toepassing kan zijn?

Ik heb lang lease gereden, maar mijn laatste lease auto (in 2017 ingeleverd) was net zo duur als mijn huidige auto en die is niet minder luxe of mooi. Er zijn denk ik 3 elementen:
- je belastingschijf. Zit je in de hoogste, dan tikt het hard(er) aan
- wat is het verschil qua reiskosten en eventueel reistijd
- hoeveel rij je privé?

Als je graag een Tesla wil maar daar geen geld voor hebt, is dat misschien reden 4, maar die is natuurlijk rationeel niet per se een goede (als de 1e negatief uitvallen).

Mijn persoonlijke ervaring: ik hou geld en tijd over nu ik gewoon privé rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Ieder verhaal/situatie heeft zo zijn waarheid.
Zo lang wij nog 3x pj met caravan weg gaan, ben ik vele malen voordeliger uit met een lease-auto.

Of we over 4 jr nog steeds mogen leasen en een caravantrekker kunnen vinden, zien we dan wel weer.

Mijn laatste prive auto kwam op 500+ euro per maand volgens de calculator. Ik heb lagere bijtelling en heb nergens meer zorgen over. In die calculatie nam ik geen leenauto mee als die in garage stond, waste ik hem op de oprit, waar ik hem nu 2x per maand door de wasstraat rij. Heb ik geen 2de setje velgen hoeven aan te schaffen voor winterbanden. Ik rij nu een volledig nieuwe auto, ipv occasion 10jr oud. Etc...

Wat ik wel initieel als nadeel zag, aanschaf dakdragers, caravanspiegels, rubberen kofferbak mat etc. Maar uiteindelijk blijft dat ook gelijk aan occasion, of zelfs gunstiger. Deze verkoop ik over 4jr gewoon weer, waar ik ze bij de occasion gewoon mee verkocht en er dus niets extra's voor kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 17:54
Het ligt er ook een beetje aan hoe je zelf in elkaar steekt.. Ik had, voordat ik een auto via het werk had, nogal de drang om minimaal eens in de 2 jaar van auto te wisselen en dat kost echt heel veel geld.

Sinds ik een auto via het werk rijd ben ik maandelijks misschien wel wat meer kwijt, maar moet ik wel 5 jaar in dezelfde auto blijven rijden. Dus uiteindelijk bespaar ik echt wel een hoop geld..

Wanneer mijn huidige auto afloopt (over 3 jaar, EV 12% bijtelling) ga ik wel weer even kijken of het allemaal nog zo voordelig is, auto's worden zo bizar duur en de bijtelling wordt er ook niet leuker op.

[ Voor 27% gewijzigd door M@cer op 29-12-2023 10:19 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Frame164 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:24:
[...]

Rekenvoorbeeld:

Stel je koopt een VW Golf 1.5TSI 96KW Life Business, 36.560 Euro en je rijdt 25.000km per jaar. Alles bij elkaar kost je dat 46.200 Euro in 4 jaar. Restwaarde is dan 16k, dus effectief heb je 30k betaald als je hem na 4 jaar verkoopt.

Als je dezelfde auto als leaseauto krijgt kost die 11.900 Euro of 15925 Euro over 4 jaar, afhankelijk van het belastingtarief waar je in valt (veruit de meeste zullen in de eerste schijf zitten, dus 11.900 Euro.

Je hebt dan nog geen derde van de oorspronkelijke cataloguswaarde betaald. En als je andere kosten meerekengd is het nog veel minder van wat je zelf hebt betaald.
:
Ik vermoed dat in de vergelijking bij het privé rijden ipv lease van de zaak je niet het bedrag hebt meegenomen dat je krijgt als je de mobiliteitsvergoeding laat uitbetalen (met deels bruto/netto afruil naar onbelaste kilometervergoeding). Dat maakt de privé auto rijden vaak interessanter, of in ieder geval bovenstaande vergelijking eerlijker.

Als je die optie niet hebt (uitbetalen leasebedrag ipv de auto) dan zou je altijd moeten kiezen voor de leaseauto, waarbij je dan nog kunt kijken naar wel of juist geen privégebruik (en daarvoor zelf privé een auto rijden, of alternatieven zoals deelauto abonnement etc)
Pagina: 1