PC crasht steeds vaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krateos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-12-2023
Mijn vraag
Ik heb 8 maanden geleden een PC samengesteld oa met behulp dit forum. PC deed het de eerste maand geweldig, maar begon na een maand steeds vaker te crashen. Tot het moment dat ik hem niet meer goed aankreeg. De crashes zagen er als volgt uit: Heel even liep hij vast - ook het geluid en het beeld, en zag ik een flits van de "Sorry, something went wrong :(" error melding van windows, maar die was in verkeerde kleur en tegelijkertijd zag ik het logo van mijn moederbord (Gigabyte). Dit alles is een fracte van een seconde te zien, en daarna startte hij meteen opnieuw op. De crashes leken vooral te komen bij intensief gebruik. Soms had ik een andere crash: Alles op zwart, alleen het knopje van de aan/uit switch bleef aan. Resetten lukte niet, alleen door de hoofdvoeding op de power supply zelf uit te doen, 10 seconden te wachten en dan kon hij weer aan. Deze black-out crash heb ik bijvoorbeeld nu al 5x gehad in 1 ochtend. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb RAM kaarten verwisseld, maar dat hielp niet. Ook andere lanes in het moederbord geprobeerd, en ze 1 voor 1 eruit gehaald. Hielp ook niet.
- Toen uiteindelijk het moederbord teruggestuurd. Daar hebben ze een BIOS update gedraaid, alles getest en hem weer teruggestuurd. Aanvankelijk deed alles het weer. Maar na een week of 2 begon het crashen weer van vooraf aan: zelfde crashes, hoewel ik nu vaker de crash heb dat alles uit gaat, en iets minder die insta restart crash.
- Hij kan ook al crashen binnen 1 minuut na opstarten, dus ik betwijfel op temperatuur een factor is. Ik heb niet altijd de temp bij gehouden, maar de CPU temp leek nooit een probleem.
- Vanochtend nog allerlei updates / driver updates gedraaid van Windows zelf en het moederbord.
- Het feit dat mijn PC het weer een tijdje deed na de moederbord reset, lijkt erop te wijzen dat het moederbord wel onderdeel van het probleem is? Maar ik kan het natuurlijk niet zeker weten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- CPU: AMD Ryzen 7 5700X
- Moederbord: GigaByte B550M DS3H
- RAM: G.Skill DDR4 Aegis 16Gbit (2x)
- Video: Asrock Radeon RX 6800 XT
- Voeding: Fractal ION Gold 750W

Bij voorbaat dank in ieder geval. Hopelijk heeft iemand een idee, want het wordt erg frustrerend op deze manier.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Welk RAM exact?
XMP staan aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krateos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-12-2023
G.Skill DDR4 Aegis 2x16GB 3200MHz

Ik kende XMP niet, maar heb er nooit iets in aangepast. Uit dus, denk ik.