Persoonlijke vragenlijst genereren excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 18:17
Mijn vraag

Hoi allen,
Ik probeer via excel dmv verschillende input een persoonlijke vragenlijst te genereren. Wat mijn idee is dat je meerdere bladen heb met ziektebeelden en daarbij de symptomen en dat je op een andere blad kan selecteren aan welke ziektebeelden je denkt en er dan een lijst met mogelijke symptomen tevoor schijn komen.

Dus meerdere werkbladen zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0LjBAnLjsqrvwO2ou3KrGr3x1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1B5TJgETnaAGLvHC7XDHMPUs.png?f=user_large

en dan dat het er zo uitkomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krOtjOyVGw5KUPiGZBHVuCehgk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mQYvhEws4slh1eYGd5Rzegqt.png?f=user_large

Iemand enig idee waar ik moet beginnen of waar ik de juiste informatie/cursussen vandaan kan halen om dit te vinden?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Excel lijkt me daar niet per se de ideale tool voor, maar het zal ongetwijfeld kunnen.

Om te beginnen zou ik afstappen van het idee om aparte tabbladen per ziektebeeld te maken, maar een tabblad te maken met kolommen "ziektebeeld" en "symptomen" en daar alle ziektebeelden en symptomen opnemen (waarbij je de naam van het ziektebeeld dus ook op elke regel herhaalt, zodat je daarop kan filteren).

Hetzelfde kan je op een andere tabblad doen voor de risicofactoren per ziektebeeld.

Daarna moet je even uitvogelen hoe je een gefilterde lijst op een nieuw werkblad kan krijgen. Daar zijn zo te zien verschillende mogelijkheiden voor: https://www.google.com/se...+results+on+another+sheet

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
Orion84 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:04:
Excel lijkt me daar niet per se de ideale tool voor, maar het zal ongetwijfeld kunnen.

Om te beginnen zou ik afstappen van het idee om aparte tabbladen per ziektebeeld te maken, maar een tabblad te maken met kolommen "ziektebeeld" en "symptomen" en daar alle ziektebeelden en symptomen opnemen (waarbij je de naam van het ziektebeeld dus ook op elke regel herhaalt, zodat je daarop kan filteren).

Hetzelfde kan je op een andere tabblad doen voor de risicofactoren per ziektebeeld.

Daarna moet je even uitvogelen hoe je een gefilterde lijst op een nieuw werkblad kan krijgen. Daar zijn zo te zien verschillende mogelijkheiden voor: https://www.google.com/se...+results+on+another+sheet
Hoi Orion,

Dus als ik het goed begrijp 1 kolom met symptomen en dan de rijen daarachter met alle ziektebeelden die er bij passen?

Heb je toevallig een idee welke tools beter zouden zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

antibull schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:08:
[...]

Hoi Orion,

Dus als ik het goed begrijp 1 kolom met symptomen en dan de rijen daarachter met alle ziektebeelden die er bij passen?
Nee. Iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NMKjdrU-NWHthn8Ub7UvuSuTJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oSrhJpqRxzl0VPvtXgqE6dl2.png?f=user_large

Alvast bedankt!
Dit is eigenlijk meer iets om met een database en een of andere frontend oplossing. Als je binnen de MS Office suite wilt blijven kom je dan dus bij Access uit. Maar als het echt niet veel ingewikkelder is dan je hier schetst, dan lukt het in Excel misschien ook best :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@antibull je kan beter kijken naar flowchart diagrammen (software) maar als dit zo simpel was dan had men dit allang in software opgelost.

Elk menselijk lichaam reageert net even anders soms radicaal genoeg om te kunnen groeperen, soms met minimale verschillen.

als je een "array" of tabel gebruikt dat is dus een lijst die eruit ziet als
"<lange omschrijving>,<keuze naam><korte omschrijving><nummer><meer?>"

de tabel/array vul je met data, in excel kan je Verticaal lookup of Hortizontaal lookup kiezen en door nummer(s) bij elkaar op te tellen kan je een voorlopige conclusie trekken ..

maar je begeeft je snel op de grens van "ik google mijn symptomen wel" en dus de huisarts die vraagt wat jij denkt dat het is .. versus nee beste huisarts ik heb last van A,B,C en D jij mag me vertellen waar ik last van heb die 6 jaar zware studie is niet voor niks toch? en google is nogal vertroebeld beeld.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
Orion84 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:17:
[...]
Nee. Iets als dit:

[...]

Dit is eigenlijk meer iets om met een database en een of andere frontend oplossing. Als je binnen de MS Office suite wilt blijven kom je dan dus bij Access uit. Maar als het echt niet veel ingewikkelder is dan je hier schetst, dan lukt het in Excel misschien ook best :)
Top ik ga er eens induiken dan je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:25:
@antibull je kan beter kijken naar flowchart diagrammen (software) maar als dit zo simpel was dan had men dit allang in software opgelost.

Elk menselijk lichaam reageert net even anders soms radicaal genoeg om te kunnen groeperen, soms met minimale verschillen.

als je een "array" of tabel gebruikt dat is dus een lijst die eruit ziet als
"<lange omschrijving>,<keuze naam><korte omschrijving><nummer><meer?>"

de tabel/array vul je met data, in excel kan je Verticaal lookup of Hortizontaal lookup kiezen en door nummer(s) bij elkaar op te tellen kan je een voorlopige conclusie trekken ..

maar je begeeft je snel op de grens van "ik google mijn symptomen wel" en dus de huisarts die vraagt wat jij denkt dat het is .. versus nee beste huisarts ik heb last van A,B,C en D jij mag me vertellen waar ik last van heb die 6 jaar zware studie is niet voor niks toch? en google is nogal vertroebeld beeld.
De gedachte gang is ook niet om zelf te diagnosticeren. Vanuit school moeten wij speciele anamneses opstellen en hoe makkelijk is het als je deze in 1 document heb staan die ze ook nog eens kan samenvoegen en genereren waardoor het voor mij makkelijker wordt om overzicht te houden en te diffrianteren tussen verschillende ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:47

Reinier

\o/

antibull schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:40:
[...]
te diffrianteren tussen verschillende ziektes.
Ik ken aardig wat medische termen, maar deze niet :P

Voor jouw vraag zou ik toch terugvallen op Access o.i.d. Dat is met een beetje doordacht datamodelletje (waar Orion84 een goede voorzet voor heeft gegeven) prima op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

antibull schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:08:
[...]

Alvast bedankt!
Volgens mij zou je een dergelijke vragenlijst al beter met bv een Microsoft Forms (of Google Form) kunnen maken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
Klinkt allemaal redelijk. Ik ga me erin verdiepen dank beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

antibull schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:40:
[...]

De gedachte gang is ook niet om zelf te diagnosticeren. Vanuit school moeten wij speciele anamneses opstellen en hoe makkelijk is het als je deze in 1 document heb staan die ze ook nog eens kan samenvoegen en genereren waardoor het voor mij makkelijker wordt om overzicht te houden en te diffrianteren tussen verschillende ziektes.
Wat ik ook probereerde aan te geven is dat digitale techniek alleen binair kijkt en een anamneses is dat per definitie niet, naast een optel som moet je ook een reductie maken en/of combinatie van factoren.

ik zou eerder in een webpagina (forms) of "node-red" proberen die zijn wat flexibeler maar de leercurve is nogal uitdagend.

als je in een flow diagram met ALLEEN J/N keuzeblok 1 of meerdere uitkomsten kan maken dan is zoiets relatief simpel in software om te zetten, kan je het beste op papier doen voordat je digitaal aan de slag gaat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:55:
[...]

Wat ik ook probereerde aan te geven is dat digitale techniek alleen binair kijkt en een anamneses is dat per definitie niet, naast een optel som moet je ook een reductie maken en/of combinatie van factoren.

ik zou eerder in een webpagina (forms) of "node-red" proberen die zijn wat flexibeler maar de leercurve is nogal uitdagend.

als je in een flow diagram met ALLEEN J/N keuzeblok 1 of meerdere uitkomsten kan maken dan is zoiets relatief simpel in software om te zetten, kan je het beste op papier doen voordat je digitaal aan de slag gaat
De j/n zou alleen voor de ziekte beelden zijn en dat daar dan mogelijke symptomen uit komen die er bij kunnen passen waaraan het dan aan mij is om dit uit te zoeken of de patient dat heeft.

Dus ipv dat je ja of nee zegt op een symptoom en dan daar uit een ziekte krijgt dat je ziektes selecteer waarvan ik op voorhand denk dit kan het mogelijk zijn op voorhand. Iemand met buikklachten ga je bijvoorbeeld niet uitvragen naar mogelijke sporten die ze die week hebben gedaan maar wel bijvoorbeeld of ze ergens hebben gegeten en nog meer mensen uit hun omgeving ziek zijn om zo te kijken of het een virale buik infectie is of voedselvergiftiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

antibull schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:24:
[...]
De j/n zou alleen voor de ziekte beelden zijn en dat daar dan mogelijke symptomen uit komen die er bij kunnen passen waaraan het dan aan mij is om dit uit te zoeken of de patient dat heeft.

Dus ipv dat je ja of nee zegt op een symptoom en dan daar uit een ziekte krijgt dat je ziektes selecteer waarvan ik op voorhand denk dit kan het mogelijk zijn op voorhand. Iemand met buikklachten ga je bijvoorbeeld niet uitvragen naar mogelijke sporten die ze die week hebben gedaan maar wel bijvoorbeeld of ze ergens hebben gegeten en nog meer mensen uit hun omgeving ziek zijn om zo te kijken of het een virale buik infectie is of voedselvergiftiging.
ik heb de nodig ervaring met medici en digitalisering :)

hoe meer je bij j/n houd in een flow diagram (lijnen niet kruisen) hoe simpeler het word voor software schrijven, kortom scherpe vragen stellen is het doel van j/n vragen.

"ben je naar het buiteland geweest" is te breed.
"ben je in aanraking gekomen met vreemd voedsel die je normaal niet nuttigt de afgelopen etmaal?" is scherper.

software weet niks of je een kind of volwassene voor je hebt van 10kg of 300kg m/f waarbij al bepaalde factoren wijzigen ook die dien je mee te nemen (observaties)

Tja vanalles

Pagina: 1