Tandwiel van liftmotor moet vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusboon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-12-2023
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum en ik hoorde dat er op tweakers veel mensen zitten met kennis van allerlei techniek.
Ik zit in een rolstoel en ben afhankelijk van mijn huislift.

Hiervan is de motor vd liftdeur kapot gegaan en was het liftbedrijf niet bereid om de motor te repareren maar alleen in zijn geheel te vervangen. Dit is voor mij niet haalbaar omdat dit veel te duur is.

Nu heeft een technische vriend de motor uit elkaar gehaald en vastgesteld wat het probleem is. Er zit een tandwiel in het mechanisme dat gebroken tanden heeft.

Kan iemand mij helpen om zo'n tandwiel te vervangen?

Zou fijn zijn als het lukt.

Martijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:59
Kan je eens foto's posten van het geheel, en ook het merk/type motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

je zal een hoop gegevens nodig hebben.

Asdiameter, wieldiameter, wel of geen spie. en dikte van het wiel is vaak ook wel handig.
Op webshops als indi.nl kun je losse tandwielen kopen. maar doen moet je maar net de goede vinden

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 16:10
Kan je niet met het typenummer bij de leverancier van de motor aankloppen? Wellicht dat zij spares kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Merk lift?
Staal of kunstof standwiel

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms zijn de onderdelen gewoon te bestellen bij de fabrikant. Zeker als blijkt dat het een zwak onderdeel is kan het zijn dat ze gratis een beter exemplaar opsturen.

Maar een diameter en het aantal tanden als ook het materiaal kan helpen om mee te kijken. Pasmaken met het juiste gat en breedte is een latere zorg wat niet zo moeilijk moet zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38

SA007

Moderator Tweaking
Tandwielen zijn opvallend makkelijk qua specificaties.

Je hebt eigenlijk alleen de soort tand en het aantal tanden.
De soort heet de 'modulus', en is de verhouding tussen de tanden en de diameter.

Voorbeeld:
Je hebt een tandwiel van 20 tanden die 44mm doorsnede heeft (buitenkant tanden).
Dan doe je diameter / (aantal tanden +2) (De 2 is voor het verschil tussen de buitenkant en de steekcirkel)
Dan heb je een modulus van 2.

Je zal niet op zo'n mooi rond nummer komen als je het meet, maar modulus gaat alleen in hele ronde stappen.

Verder heb je dingen als de maat van het gat voor de as en of er wel of geen flens of spiebaan in zit, maar dat zijn dingen die redelijk zelf te fixen zijn als je het juiste tandwiel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
het lijkt er op dat thuisliften zijn uitgezonderd van een periodieke keuring.
dus dat is geen rede om het niet zelf proberen op te lossen.

nu nog een paar fotos.
het merk en model
merk model van de moter
en het betreffende tandwiel.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een iets minder mooie, maar soms bruikbare fix, is het oplassen van de tanden. Dus met een lasapparaat grofweg de tanden oplassen. Van de goede tanden een malletje maken (bijvoorbeeld met hotglue of een epoxy) en dan de opgelaste tanden in de vorm slijpen en controleren met het malletje dat je hebt gemaakt. Het zal waarschijnlijk niet zo sterk zijn als het origineel, en ook wat gevoeliger voor slijtage, maar misschien is het huidige tandwiel ook wel gemaakt van goedkoop staal, en dan is dit wel een vrij simpele fix.
Pagina: 1