Lamp 180 of 240 boven kookeliand 360

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:43

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
We hebben een kookeiland dat in totaal 360 lang is.
De laatste 60 cm is een stukje bar. Is ook ander materiaal (notenhoutlook ipv wit Dekton)
Nu willen we (naast de inbouwspotjes) nog een hanglamp boven het eiland.
Zoets.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.speedsize.com/ba02a569-9648-47f0-a553-b468d3646aa2/https://www.bdutch.nl/wp-content/uploads/2021/01/design-hanglamp-120cm-180cm-240cm-eettafel-smalle-hanglamp-kookeiland-verlichting-moderne-hanglamp-zwarte-designlamp-keukenverlichting-BDUTCH-B-DUTCH-mat-zwart-240-180-120-cm-1170.jpg

Deze bestaat in de uitvoering 180 cm en de uitvoering 240 cm.
Wat zou het meest geschikt zijn voor ons?
Ik realiseer me dat dit een meningen- en smaak-kwestie is, maar ik ben benieuwd naar de gedachten hierover.

Zou 180 niet te ielig zijn?
Is 240 te lomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:30
Verlichting is zo belangrijk. Ik neem aan dat de lamp kan dimmen. Gebruik liever een grotere lamp en dim deze iets dan dat je op de hoeken van het kookeiland in het donker staat te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05 14:20
De spots zitten deze ook boven het eiland? Zo nee dan lekker voor de 240cm gaan, anders ga je te weinig direct licht op je werkplekken hebben.

Zelf heb ik een railsysteem boven mijn eiland, en spots in het plafond welke boven het "loop" gedeelte zitten, als ik alleen de spots aan heb in het plafond, mis je echt direct licht boven het eiland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou los van de lengte vooral ook een ontwerp kiezen wat een beetje makkelijk schoon te houden is, dus zonder te veel randjes/hoekjes/priegelelementen. Ongeacht hoe goed je afzuiging is zit je toch met aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Zoals hierboven ook al gezegd is is het functioneel of voor de sier.
Functioneel dan de langste optie is het voor de sier dan wat jullie het mooist vinden.

Persoonlijk voor mij voor beide de langste optie.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
peter13579 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:53:
Verlichting is zo belangrijk. Ik neem aan dat de lamp kan dimmen. Gebruik liever een grotere lamp en dim deze iets dan dat je op de hoeken van het kookeiland in het donker staat te werken.
De lamp kan dimmen en de spotjes in het plafond ook.
daniel14 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:57:
De spots zitten deze ook boven het eiland? Zo nee dan lekker voor de 240cm gaan, anders ga je te weinig direct licht op je werkplekken hebben.

Zelf heb ik een railsysteem boven mijn eiland, en spots in het plafond welke boven het "loop" gedeelte zitten, als ik alleen de spots aan heb in het plafond, mis je echt direct licht boven het eiland.
De spots zitten redelijk verspreidt. Mijn vrouw gaf aan dat ze het ook met de spotjes alleen redt.
Ad de Jong schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:01:
Zoals hierboven ook al gezegd is is het functioneel of voor de sier.
Functioneel dan de langste optie is het voor de sier dan wat jullie het mooist vinden.

Persoonlijk voor mij voor beide de langste optie.
Het is een combi. Veel sier, maar ook wel functioneel. Alhoewel mijn vrouw aangaf dat ze het met de spotjes oomk redt. Maar ik vind de keuken dan zo'n ziekenzaal-uitstraling hebben met alleen ledspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
180 is te kort.

Stel je telt de bar niet mee dan is het 300cm. Dan zou 240cm lichtbalk goed staan, hangt dan 30cm vanaf de zijkant en dat is ook voldoende om je hoofd niet te stoten.

Boven de bar hang je dan iets gezelligers.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 18-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Rzaan
Staat de keuken eral? Zo niet, lekker wachten en dan tzt een buis of iets anders ophangen om het in het echt te bepalen.
Verder zijn er ook lampen die omhoog kunnen schijnen, wat indirect licht geeft. Dan zal invloed hebben hoe je de lamp ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Voor een goede verhouding tussen lamp en lengte van het werkblad waar de lamp boven hangt, moet de lengte van de lamp ongeveer 60 tot 70% zijn van de lengte van het werkblad. Dus kom je op de lamp van 240cm.

180cm zal echt wat iel zijn.

Is je verdeling van de spots ook logisch op basis van functie? En niet gewoon evenwijdig wat spots in het plafond geboord omdat dat er op tekening wel leuk uitziet

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
chrisborst schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:55:
@Rzaan
Staat de keuken eral? Zo niet, lekker wachten en dan tzt een buis of iets anders ophangen om het in het echt te bepalen.
Verder zijn er ook lampen die omhoog kunnen schijnen, wat indirect licht geeft. Dan zal invloed hebben hoe je de lamp ervaart.
De keuken staat er al. Heb al naar aardig wat lampen gekeken. Deze die we nu gezien hebben, bevalt wel (op de foto tenminste) en kost niet de hoofdprijs.
Maar je idee om iets aan het plafond te hangen is wel ok.
Nog even kijken hoe ik iets ophang maar daar vind ik vast wel iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:11:

Is je verdeling van de spots ook logisch op basis van functie? En niet gewoon evenwijdig wat spots in het plafond geboord omdat dat er op tekening wel leuk uitziet
Het laatste :)

Ik heb een soort van raster over het gehele plafond gelegd.
Voor mij zijn de spots meer voor erbij of als je gaat stofzuigen en alles goed wil zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Kijk trouwens ook serieus naar de lichtkleur.

Want een mooie lamp met een verkeerde lichtkleur voor de functie geeft een lelijk resultaat.
Het mooiste in een keuken is dim to warm van 2700-3000k bij volle lichtsterkte die bij dimmen verkleurt naar ongeveer 2200k bij een lichtsterkte van 30% of lager.
Dan heb je helder werklicht tijdens het kokkerellen en sfeerlicht als je aan het barretje van een glas wijn geniet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Rzaan schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:11:
[...]

De keuken staat er al. Heb al naar aardig wat lampen gekeken. Deze die we nu gezien hebben, bevalt wel (op de foto tenminste) en kost niet de hoofdprijs.
Maar je idee om iets aan het plafond te hangen is wel ok.
Nog even kijken hoe ik iets ophang maar daar vind ik vast wel iets op.
Wij zijn met hetzelfde bezig maar zijn uiteindelijk toch op een custom lamp uitgekomen bij Berla Lighting, maken mooie DTW (dim-to-warm) lightbars! Kost ook niet de hoofdprijs en maken ze precies op maat! :)

We hebben spots rondom die ook DTW zijn en dat geeft op volle sterkte meer dan genoeg licht om onder te werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Mauritio op 18-12-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Mauritio schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:33:
[...]

Wij zijn met hetzelfde bezig maar zijn uiteindelijk toch op een custom lamp uitgekomen bij Berla Lighting, maken mooie DTW (dim-to-warm) lightbars! Kost ook niet de hoofdprijs en maken ze precies op maat! :)
Kun je daar iets meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Rzaan schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:43:
[...]

Kun je daar iets meer over vertellen?
Heel eenvoudig, wij zochten ook een lamp boven het kookeiland. Iets minimalistisch zodat het niet afleid van de keuken (notenhout kasten met Dekon Awake), schoonzus heeft het hele huis met Berla gedaan dus zo daar terecht gekomen.

Kort mailtje sturen en ze helpen je verder! De lichtbalk hebben ze in twee formaten.
18mm x 40mm of 55mm x 60mm

Fotootjes van Berla, niet van ons. Prijs zal ik even voor je uitzoeken, dat heeft mijn vriendin namelijk geregeld. Ik schrok er in elk geval niet van, wat ik bij de meeste armaturen wel doe.. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkcYiRKRjIAEsjxsGA7fm-P4TQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B2Vs1qcFrtK5dBNjH0BrzF2I.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8Ps0BbPm3Vc7NwutOfsn9MRXt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7W40px3prx01OPjPJNkbsx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vanmiddag naar B Dutch in Cuijk gereden.
Daar de lamp van 2400 cm gekocht voor de aanbiedingsprijs van € 666,-
Hij hangt daar ook in de prachtige showroom en hij was mooier dan ik op de foto kon zien.
Dank allen voor de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:33
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:22:
Kijk trouwens ook serieus naar de lichtkleur.

Want een mooie lamp met een verkeerde lichtkleur voor de functie geeft een lelijk resultaat.
Het mooiste in een keuken is dim to warm van 2700-3000k bij volle lichtsterkte die bij dimmen verkleurt naar ongeveer 2200k bij een lichtsterkte van 30% of lager.
Dan heb je helder werklicht tijdens het kokkerellen en sfeerlicht als je aan het barretje van een glas wijn geniet.
Persoonlijk vind ik 4000K en hoger veel fijner voor werklicht. Veel mensen vinden dit "koud" licht, maar het kleurenspectrum bij 4000K+ is veel completer waardoor je beter contrast en details kunt zien. CRI is ook belangrijk voor goed werklicht (hoog in de 90's). Ik heb voor de eettafel (die we ook gebruiken om af en toe te knutselen) lang zitten zoeken naar de ideale spotjes voor het werklicht omdat ik erg specifiek zocht naar een combo van kleurtemperatuur, stralingshoek, hoge CRI en een hoge opbrengst.

Dus inderdaad, kies je lampen op de functie van de ruimte/locatie: sterkte, stralingshoek, temperatuur, CRI
Pagina: 1