dakkapel lekt bij bepaalde windrichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daklek
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12-2025
Mijn vraag
Een paar maanden geleden heb ik een jaren 30 woning gekocht. Deze woning heeft een dakkapel die helaas lekt als de wind / regen uit een bepaalde hoek komt. Hierdoor zijn er vocht vlekken ontstaan aan de binnenkant van de dakkapel. Volgens de vorige bewoner heeft het een paar geleden ook gelekt en is toen gerepareerd door de leverancier van de dakkapel. De dakkapel is namelijk geplaatst in 2018. Dit heeft de vorige bewoner niet doorgegeven tijdens de verkoop van de woning.

Ik heb contact opgenomen met het bedrijf die de dakkapel heeft geplaatst. De leverancier geeft aan dat er geen lekkage garantie meer zit op de dakkapel (5 jaar), alleen nog op de constructie (10 jaar).

Verder heb ik issue neergelegd bij mijn rechtsbijstand verzekering. Deze hebben het opgepakt.

Alleen nu dient de oorzaak van de lekkage gerepareerd te worden, Alleen het is super lastig om een bedrijf te vinden die dit wilt repareren. Ook dien ik nog een offerte te krijgen voor het herstellen van de vochtschade, helaas hier ook nog geen bedrijf voor gevonden. Als iemand een bedrijf weet in de regio Utrecht, laat het even weten.

Vanuit de verzekeraar is er een schade-expert langs gestuurd. Deze had een hoogwerker mee, alleen paste deze niet in de straat (de hoogwerker kon niet draaien naar het huis toe) en kon alleen van afstand (vanaf de straat) de oorzaak bepalen. De expert gaf aan dat de daktrim open staat (wat dit ook mag betekenen). Van het weekend ben ik met een ladder zelf op de dakkapel geklommen en heb wat foto's gemaakt. Zelf ben ik hier geen expert in, maar is de daktrim correct gemonteerd?

Op onderstaande foto heb ik twee pijlen getekend. Bij de rodepijl zit een raam, bij dit raam lekt het aan de zijkant. De blauwe pijl geeft aan in welke hoek de wind moet komen om binnen vocht problemen te krijgen.
...

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ygoWY1fylEE8DIKgKNsIdieQRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjFLKWasovmegsQ8BvEWFTNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5OR2jfilZ8J2DOjSa0SIm4hLLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EhkcIpe3orB7zFtYHOwAE7u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTv7Qq8ziXo-hk0UVY8NQQMAg4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPytw8nXueZ6Ol3u9YLUgxlr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMqLKLZmzruSI8GyHQcw8Lnjvug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWVJ08nE1tTA5KjYyztpXA5m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10nLpWKeRcaRlM-8mtjYgIoaNl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6C5KXWeKE4JVFrHpMJJXXSV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu98PU9mKp06m-dh_42M0n4okoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe0dR2lQFrMoSAeQOOMKPkS4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door daklek op 19-12-2023 13:07 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:49
Minimaal opstandje, heel klein afvoertje, met een beetje regen en wind zoals we de laatste tijd gehad hebben loopt het al snel naar binnen op plekken waar het anders niet komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:38
Lekenvraag: hoort de bitumen niet op de daktrim aangebracht te worden?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:49
Joris748 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:59:
Lekenvraag: hoort de bitumen niet op de daktrim aangebracht te worden?
O goeie, daktrim zit niet vastgebrand maar met popnagels?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• daklek
No Hands schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:00:
[...]

O goeie, daktrim zit niet vastgebrand maar met popnagels?
nee, zit met schroeven vast. lijkt vaker zo toegepast te worden als ik hierop zoek:

YouTube: Daktrim plaatsen
YouTube: Hoe daktrim bevestigen? | Alles over het monteren van een daktrim

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vermoed dat het onder de daktrim doorwaait en achter de boeidelen terecht komt.

• daklek
AtomicShockwave schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:06:
Ik vermoed dat het onder de daktrim doorwaait en achter de boeidelen terecht komt.
Ik vraag mij af hoe dit kan, de wind komt toch uit de andere hoek waar de daktrim over de dakrand uitsteekt?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59

BCC

De expert gaf aan dat de daktrim open staat (wat dit ook mag betekenen). -> waarschijnlijk dat de trim er af moet en opnieuw gekit moet? Dat is lastig te bepalen met deze foto’s .

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:14
Of een paar tubes Tixophalte en de naad tussen de daktrim en bedekking dichtzetten hiermee. Kan je iig kijken of het dan dicht is voor weinig geld.
https://www.kittenxl.nl/s...lte-wet-seal-fix-kit.html

[ Voor 24% gewijzigd door nemmiesis29 op 18-12-2023 12:42 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:11
@daklek Op de laatste foto van je startpost zie je links in de daktrim een donkere plek, is dat alleen verf die ontbreekt (dus niet meer wit) of een opening? (plek waar 2 stroken worden gekoppeld)

[ Voor 10% gewijzigd door The-Source op 18-12-2023 12:46 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:34
Dus de verzekeraar stuurt een hoogwerker welke de straat niet in kan. Nu heeft de "expert" van een afstandje gekeken? Terwijl jij de volgende dag vrolijk op je dakkapel klimt? Wat een kapitaalvernietiging zeg 8)7

• daklek
nemmiesis29 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:40:
Of een paar tubes Tixophalte en de naad tussen de daktrim en bedekking dichtzetten hiermee. Kan je iig kijken of het dan dicht is voor weinig geld.
https://www.kittenxl.nl/s...lte-wet-seal-fix-kit.html
Ja misschien dit eerst proberen. Weet ik iniedergeval of het vocht hierdoor komt. Zal wel geen lange termijn oplossing zijn denk ik?
The-Source schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:46:
@daklek Op de laatste foto van je startpost zie je links in de daktrim een donkere plek, is dat alleen verf die ontbreekt (dus niet meer wit) of een opening? (plek waar 2 stroken worden gekoppeld)
Volgens mij is dit een naad tussen de twee daktrimmen die volgekit is.
ColeJ schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:48:
Dus de verzekeraar stuurt een hoogwerker welke de straat niet in kan. Nu heeft de "expert" van een afstandje gekeken? Terwijl jij de volgende dag vrolijk op je dakkapel klimt? Wat een kapitaalvernietiging zeg 8)7
Ik had zo mijn twijfels of de expert wel van zo een grote afstand kan bepalen waar het doorkomt. De expert gaf aan dat hij nog terug zou komen met een ladder, maar kreeg van de verzekering door dat hij al de oorzaak al had bepaald, namelijk een open daktrim. Daarom had ik dit topic geopend met de vraag of dit klopt, ik heb hier mijn twijfels over. Er zit meerdere weken tussen mijn actie en wanneer de expert was langs geweest, ik heb ook niet zomaar een lader voor de deur staan.

Daarnaast had ik een offerte opgevraagd bij een dakdekker, hij wilde graag foto's hebben van de situatie. Hij geeft aan dat ik het beste het dakleer kan laten vervangen..

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:30
wha deze dakkapel de trim is niet ingeplakt. wat bij een bitumen dak eigenlijk wel hoort.
kwestie van een uurtje of twee aan arbeid maar dan heb je het ook wel gehad. na goed 3.
om nou helemaal kaal te halen en nieuwe in te plakken met bitumen is wat voorbarig.
maar als tijdens het onderzoek blijkt dat er meer problemen inzitten dan is wel aan te raden.
en soms zijn lekkages zo,n crime dat vervangen makkelijker is dan dagen gaan lopen zoeken.
(btw het opnieuw inplakken zonder slopen van dit dak kan je ook nog doen maar is niet mijn persoonlijke voorkeur. je blijft zeg stappellen van problemen. ik heb weleens een dak gezien dat 5 keer overgeplakt was.)
en nog steeds lekte. het zat overal en nergens. diverse details die je goed niet kon inplakken etc. )

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-01 22:31
De expert heeft gelijk wat de 'open' daktrim betreft. Bitumen dakbedekking hoort op de daktrim te worden afgewerkt. In de situatie zoals die nu is, hoort nog een tweede strook bitumen aangebracht te worden over daktrim die dan in de rand valt. En er worden natuurlijk geen schroeven in het bitumen gedraaid, dat is zowat heiligschennis voor dakdekkers.
Wat ik verder ook nog zie is die niet goed opgevulde hoek bij de afvoer. Dat moet ook netter afgewerkt worden. Daar zit het dus al fout onder het bitumen.
Ik zou in dit geval kiezen voor volledige verwijdering, de boel goed voorbereiden en fatsoenlijk afwerken.

Zo moet het.

Daktrim op de rand i.c.m. afkitten wordt bij EPDM vaker gedaan. Dat zie je ook in beide filmpjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 21-12-2023 23:16 ]

Pagina: 1