Vloerconstructie woning 1897

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 11:25
Goedemorgen!

Voor een verbouwing ben ik momenteel aan het kijken naar de vloerconstructie van een woning uit 1897.
  • de woning is 6.5m breed
  • de overspanning van de balken lijkt 2m en 4.5m te zijn, met daartussen een draagmuur
  • de draagmuren volgens de blauwdruk zijn 11cm breed en 8cm op de bovenste verdieping (lijkt mij erg dun, maar goed)
  • de HoH is 75cm
Nu wil ik graag een badkamer op de bovenverdieping, maar ik vraag me af wat verstandig is: als ik zo online zoek is 75cm HoH niet meer 'van deze tijd' en ik vraag me dan ook af of het een badkamer constructie dragen gaat, of dat ik er goed aan doe om extra balken tussen de bestaande te plaatsen op locatie van de badkamer, en daarop zwaluwstaartplaten.

Zelfde vraag eigenlijk voor de rest van de woning: deze dragen wel minder gewicht dan de badkamer, maar ook bijv. een keuken is zwaar.

Hoe ga ik het slimste te werk? Is het verstandig om sowieso de hele vloer te laten vervangen, of kan ik ervanuitgaan dat 75 HoH voor algemeen woning gebruik toch echt wel voldoende is?

Alle reacties

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier heb je echt een expert bij nodig die ter plaatse kan kijken en een constructieve berekening kan doen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 20:59
Hoe ga ik het slimste te werk?
Een constructeur inhuren die dit voor je kan berekenen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
mkleinman schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:55:
Hier heb je echt een expert bij nodig die ter plaatse kan kijken en een constructieve berekening kan doen.
Dit is echt het enige goede antwoord. Constructieberekeningen voor nieuw materiaal zou ik niet zonder meer loslaten op elementen van 125 jaar oud.

Even terug. 125 jaar geleden waren er zelden badkamers in woningen (stromend water was al heel wat) en de keuken stelde ook vaak nog niet zoveel voor.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 18-12-2023 12:20 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:13
Constructeur inderdaad, maar dat wist je inmiddels al toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40

Wuursj

want worst is al bezet

Niet alleen de HoH telt maar ook de hoogte en de breedte van de balken. Daarnaast sterkteklasse, al zal dat moeilijk te achterhalen zijn (maar oud hout is vaak wel sterker dan het vuren van nu, zelfs bij dezelfrde houtsoort). Googlen op balkenshuif kanje wat inzicht geven maar die beginnen vaak pas bij een HoH van 600 (en kleiner).

Er zijn ook lichtere oplossingen voor badkamer vloer dan zwaluwstaart. Hier (huis uit 1913) hebben we fermacell liggen met ingefreest vloerverwarming en een waterdicht laagje er op. Weegt ongeveer de helft tov zwaluwstaart.
Wedi platen (of soortgelijken) zijn nog veel lichter.

Uiteraard gaan praten met een constructeur. Hebben we ook gedaan. Maar kies wel een goede, ik vond bij ons de mate van detail erg tegenvallen en kon ik vaak weinig mee. Bellen, namailen met naheffingen voor extra sommetjes etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 18-12-2023 12:24 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 11:25
Dank voor alle antwoorden. Ik zat inderdaad al aan een constructeur te denken, maar wilde graag toch "ingelezen" zijn over de mogelijkheden.

Heb op dit moment ook zo iets van 'ik vervang de hele boel wel'... maar daar heb ik dan waarschijnlijk ook een constructeur voor nodig.

Mocht ik alsnog overgaan op vervangen (ook rekening houdend met restwaarde), wat zijn mijn mogelijkheden? Ik had al gekeken naar Duofor, Compufloor, maar er zijn zo veel mogelijkheden at ik eigenlijk niet weet wat beste is

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:38
Een grotere HOH afstand is vooral van invloed op de vloerdelen die je over de balken heen legt. Om doorbuiging van je vloerdelen binnen de marges te houden zal bij 15cm grotere HOH dan nu standaard is al snel de vloer zelf een dikker moeten worden. Een standaard OSB plaat van 18mm zal niet voldoen. Al is voor een badkamer sowieso een constructie aan te raden met weinig doorbuiging. Bijvoorbeeld met zwalustaartplaten + beton. Ook daarvoor geld weer een maximum overspanning tussen de balken. En bij een grote hoh afstand gaat de massa van het beton+tegels ook behoorlijk meetellen in de benodigde balkmaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
Mocht de balkenlaag niet voldoende sterk blijken uit de berekeningen dan is deze te versterken door de balken op te dikken. Google er maar eens op voor de diverse opties. Wellicht zal de constructeur zelf met tips komen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
the-hyrax schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:43:
Goedemorgen!

Voor een verbouwing ben ik momenteel aan het kijken naar de vloerconstructie van een woning uit 1897.
  • de woning is 6.5m breed
  • de overspanning van de balken lijkt 2m en 4.5m te zijn, met daartussen een draagmuur
  • de draagmuren volgens de blauwdruk zijn 11cm breed en 8cm op de bovenste verdieping (lijkt mij erg dun, maar goed)
  • de HoH is 75cm
Nu wil ik graag een badkamer op de bovenverdieping, maar ik vraag me af wat verstandig is: als ik zo online zoek is 75cm HoH niet meer 'van deze tijd' en ik vraag me dan ook af of het een badkamer constructie dragen gaat, of dat ik er goed aan doe om extra balken tussen de bestaande te plaatsen op locatie van de badkamer, en daarop zwaluwstaartplaten.

Zelfde vraag eigenlijk voor de rest van de woning: deze dragen wel minder gewicht dan de badkamer, maar ook bijv. een keuken is zwaar.

Hoe ga ik het slimste te werk? Is het verstandig om sowieso de hele vloer te laten vervangen, of kan ik ervanuitgaan dat 75 HoH voor algemeen woning gebruik toch echt wel voldoende is?
wat wij doorgaans in de praktijk doen is er een balk tussen leggen. 75 cm h.oh. icm de balk formaten uit die tijd geven doorgaans een "dansende" vloer wat niet helemaal past bij een totale renovatie. andere optie is bestaande balken opdikken. Bij voorkeur maak je in beide gevallen de balken ook wat hoger. als dat niet kan is de eerste optie beter omdat je daarmee ook de belasting zal halveren.
om exact te weten hoe en wat moet er wel gerekend worden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 18-12-2023 22:19 ]

Pagina: 1