Huidige status urgentie woningen Rijmond.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Goedendag,

Ik ga helaas binnenkort scheiden, ex gaat met 2 van de 3 kids vertrekken en hoopt op een sociale huurwoning.

Echter heb ik gehoord dat het tegenwoordig heel lastig is om urgentie te krijgen zelfs met kinderen zolang je nog bij je ex kan blijven inwonen, wat in dit geval ook zo is.

Heeft iemand ervaringen met het verkrijgen van een urgentie woning in omgeving rotterdam, en hoe lang heeft dat voor jou geduurd?

Ik ken namelijk iemand indirect buiten omgeving rotterdam die al ruim 2 jaar bij haar ex met de kids woont na hun scheiding omdat ze nog geen aanspraak kan doen op een sociale huurwoning door gebrek aan urgentie.

De gemeente geeft ons weinig feedback om er wat mee te doen buiten er voor zorgen dat de papieren op orde zijn om een urgentie aant e vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

V.z.i.w. is een scheiding of stoppen met samenwonen geen reden voor urgentie.

Maar wellicht kan je beter contact opnemen met de desbetreffende woningstichting in de regio, om te vragen wat exact de regels zijn.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de kinderen (2 van de 3) minderjarige zijn krijgt ze urgentie, zijn de kinderen 18+ dan niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik ben zelf 3 jaar geleden wel urgentie gehad, om medische redenen en dat was al bijna onmogelijk om te krijgen... En nu zijn er hier al bijna helemaal geen huizen meer te huur, urgentie of niet...

Ik denk realistisch gezien dat je ex deze opties heeft, bij te korte inschrijftijd wb:
1) Een vrije sector woning zoeken, of een woning bij een kleine verhuurder (een boer bv) met lagere prijzen.
2) Ex bij familie/vrienden intrekken, al dan niet met kinderen.
3) Kinderen bij jou en ex op kamers of antikraak.
4) Allemaal bij elkaar blijven en wachten tot genoeg inschrijvingsduur sociale wb.

Urgentie vanwege scheiding krijg je meestal gewoon niet meer. Kan ook niet meer, er zijn gewoon geen woningen. Ik ken persoonlijk ook gevallen waarbij er misbruik van werd gemaakt (😡), dat zal ook niet geholpen hebben...

In ieder geval als de wiedeweerga overal inschrijven als dat nog niet gebeurd is (mag hopen van wel), en dan niet alleen Rotterdam maar ook (best ver) eromheen. Van Den Haag tot Dordrecht, en liefst ook verder bv Gorinchem, Leiden, enz. Of nog verder als dat kan met werk, familie.

En dan overal op reageren, ook zeker op alle lotingwoningen. Zorg dat je altijd de 'max' aan lopende reacties hebt. Dit om je aanvraag urgentie in ieder geval zoveel mogelijk te helpen, dit is ook verplicht dat je dat een poosje doet. En wie weet, IEMAND krijgt zo'n lotingwoning,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Dankjewel! dat klinkt wel moeilijk en lang ja, ik was hier al bang voor maar mijn ex partner ziet het te gemakkelijk in terwijl het volgens mij zoals jij het omschijft mogelijk enkele jaren kan duren voordat het zover is en zij een eigen plekje heeft.

Ik zal het voorleggen bij haar om de mogelijkheden te bekijken zodat zij actie kan ondernemen.
Het belang van de kinderen staan altijd voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wowhead schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:16:
Dankjewel! dat klinkt wel moeilijk en lang ja, ik was hier al bang voor maar mijn ex partner ziet het te gemakkelijk in terwijl het volgens mij zoals jij het omschijft mogelijk enkele jaren kan duren voordat het zover is en zij een eigen plekje heeft.

Ik zal het voorleggen bij haar om de mogelijkheden te bekijken zodat zij actie kan ondernemen.
Het belang van de kinderen staan altijd voorop.
Als er geen voldoende inschrijftijd is, en al helemaal als je in de laagste 'vakjes' van passend toewijzen valt, dan is 'een paar jaar' waarschijnlijk ook niet voldoende... Omgeving Rotterdam weet ik niet, is vast wel te achterhalen, maar ik heb net gelezen dat in regio Arnhem/Nijmegen de gemiddelde inschrijftijd nu 22,6 jaar is (!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
NB In welk 'vakje' van passend toewijzen je valt is afhankelijk van aantal personen en inkomen, en kan verschillend zijn per regio (en soms zelfs per woningbouw, er zijn er enkele die de huur in sommige gevallen omlaag doen tot jouw 'vakje').

In het hoogste vakje (tot 879,66 euro) is het het makkelijkst om aan een huis te komen. In het onderste vakje (tot € 650,43) is het het moeilijkste.

Dit is van Rijnmond voor 2024:

"De volgende inkomensgroepen komen alleen nog in aanmerking voor een woning met een kale huur t/m € 650,43

Huishoudgrootte van 1, tot AOW-leeftijd en inkomen t/m € 27.725,- per jaar.
Huishoudgrootte van 1, boven AOW-leeftijd en inkomen t/m € 27.225,- per jaar.
Huishoudgrootte van 2, tot AOW-leeftijd en inkomen t/m € 37.625,- per jaar.
Huishoudgrootte van 2, boven AOW-leeftijd en inkomen t/m € 36.675,- per jaar.
De volgende inkomensgroepen komen alleen nog in aanmerking voor een woning met een kale huur t/m € 697,07

Huishoudgrootte van 3, tot AOW-leeftijd of meer en inkomen t/m € 37.625,- per jaar.
Huishoudgrootte van 3, boven AOW-leeftijd of meer en inkomen t/m € 36.675,- per jaar."

https://www.woonnetrijnmo...wat-is-passend-toewijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:39:
[...]

Als er geen voldoende inschrijftijd is, en al helemaal als je in de laagste 'vakjes' van passend toewijzen valt, dan is 'een paar jaar' waarschijnlijk ook niet voldoende... Omgeving Rotterdam weet ik niet, is vast wel te achterhalen, maar ik heb net gelezen dat in regio Arnhem/Nijmegen de gemiddelde inschrijftijd nu 22,6 jaar is (!!).
Dat kan ongeveer wel kloppen
Ik sta nu 18 jaar ingeschreven en sta nu op plek 27 voor een oude hoekwoning en 10e voor een oud flatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZP-P6U0j4PWPghZmbEiWfvbA1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15u6xwjIaTsJrlhp5CGDPgq0.png?f=user_large

@TS Urgentie ga je niet krijgen als je gaat scheiden, ook niet met minderjarige kinderen. Ik zou een andere oplossing gaan zoeken.

Al zijn er wel bureautjes die het voor je willen proberen te regelen.
https://www.mijnurgentie.nl/scheiden/
Geen idee of dit een effectief middel is om een woning met urgentie te kunnen krijgen.

Niet doen, zie onderstaande post

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 18-12-2023 16:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47

Qwerty-273

Meukposter

Ernemmer schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:05:
Al zijn er wel bureautjes die het voor je willen proberen te regelen.
https://www.mijnurgentie.nl/scheiden/
Geen idee of dit een effectief middel is om een woning met urgentie te kunnen krijgen.
Ik zou ver ver ver ver ver van die partij (en vergelijkbaren) blijven, ze doen eigenlijk niet meer wat je zelf ook heel makkelijk kan doen.
YouTube: MIJNVERKLARING.NL verstopt KOSTEN op de site en DIRECTEUR vindt dat ...
YouTube: MIJNURGENTIE is ONETHISCH volgens AMBTENAREN en EMIR DREIGT met 10K ...
YouTube: EMIR ARAZOV is tóch VEROORDEELD FRAUDEUR en STATEMPIRE heet nu DAEDS...
YouTube: URGENTIEWONING lijkt VERDACHT veel op MIJNURGENTIE van ANNEKE en EMI...

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-12-2023 16:15 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat was te verwachten natuurlijk, er is altijd geld te verdienen aan wanhopige mensen, dus ook hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
dragon2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:39:
[...]

Goeie, inschrijftijd is pas max een half jaar dusver :/ ik ben bang dat ik een andere regeling met haar moet treffen dan, dit klinkt verre van rooskleurig zo inderdaad.

Ze werkt nu parttime en wilt zelfs nog minder gaan werken na de scheiding, want ze denkt. Laag inkome is hogere urgentie, ik zij tegen haar je kunt beter gewoon focussen op full time werken en omhoog klimmen de komende paar jaar, dan kom je er beter vanaf uiteindelijk, maar haar vriendinnen hebben destijds wel via zulke constructies leuke inkomen maar wat er 10 jaar geleden kon is volgens mij totaal niet meer toepasbaar anno 2024.

Ik ben dan ook best wel bang dat ze zich helemaal lekker heeft laten maken door haar vriendinnen dat het allemaal best makkelijk etc is ivm ze er ook zo instaat :'( Maar allicht dat ze via via iets kan huren, het is namelijk wel zo dat kennisen van haar wat werknemers huisvestigen in gekochte flats, dus hopelijk is dat de mogelijkheid voor haar.

[ Voor 6% gewijzigd door Wowhead op 19-12-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ANNA_
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 20:01
Dag TS,
Akelige situatie! De huidige woningcrisis werkt ook niet in jouw voordeel. Mij is ooit ter oren gekomen dat in Friesland en Zeeland je makkelijker aan een woning komt doordat de wachtlijsten korter zijn. Uiteraard word het dan lastiger het eea te regelen met werk + kinderen maar is in elk geval een zorg minder.
Sterkte en succes met het vinden van een woning.
Pagina: 1