Monteren oud snoer op nieuwe inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 19:21
Mijn oude kookplaat heeft de geest gegeven, en dus is het tijd voor een nieuwe. Deze is geleverd zonder snoer en perilex stekker. Ik dacht eenvoudig (1 op 1) de stekker van de oude kookplaat over te kunnen zetten naar de nieuwe kookplaat. Helaas ben ik wat in de war door de handleiding en de informatie die op de stekker staat.

Dit is wat ik op de oude stekker aantref:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-eb7pWYZCPOVBNYdWMKo4w3LZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5X9VcYYZBPpFpVxGficX1xX.jpg?f=fotoalbum_large

Op het aansluitschema van de nieuwe plaat staat het als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qejHZ6WvHY19KYcG_W7hHNxfobA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ByxPnO6jZRAGh6X5EoTSVlw.jpg?f=fotoalbum_large

L1 /L2 lijken hierbij omgedraaid (de kleuren).

Kan ik veilig bruin (L1) van de stekker op de L1 (zwart volgens beschrijving) overzetten? En dan dus L2(snoer, zwart) op L2 van de kookplaat(waar eigenlijk bruin stond))

Hierbij nog wat foto's van de meterkast. (Geen idee of dat znvol is.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeLhQ-QNVDJMxTPMJpk1WrlOfNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jq94cnooAQ4xMNe23gljIND8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU-e5_pyWgXirOHTuW2Bl_2CXck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5JAkSydaVThPh4IrY8a2wrC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Perilex is geen standaard (buiten de vorm van de stekker) en de kleurcodes zijn zeer waarschijnlijk bij iedere installatie anders.
Het is echt heel belangrijk te weten wat voor ader de verschillende kleuren zijn, voodat je ze kan aansluiten.
Het helpt om waarschijnlijk eerst naar je oude kookplaat te kijken.

Je wilt de oude L1, L2, N1, N2 en aarde ook als zodanig op je nieuwe plaat zo aansluiten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zo te zien aan de meterkast heb je een éénfase-aansluiting en dus geen L1 of L2. Je hebt gewoon 2xL en 2xN. Je hebt dus de tweede of derde situatie die op de kookplaat staat. Zelf zou ik de gebundelde N opsplitsen en de derde situatie maken.

Dat de kleuren anders zijn maakt sowieso niet zoveel uit. Fases mag je onderling best verwisselen. Als je L en N maar niet verwisselt.

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 18-12-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

CaDje

Framedrops for life

Ik kan zo geen kookgroep zien in je meterkast. Hoe was je oude inductieplaat aangesloten?

Als je een inductieplaat zoals op schema 3 aangegeven staat wil aansluiten heb je volgens mij wel een "kookgroep" nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
CaDje schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:14:
Ik kan zo geen kookgroep zien in je meterkast. Hoe was je oude inductieplaat aangesloten?

Als je een inductieplaat zoals op schema 3 aangegeven staat wil aansluiten heb je volgens mij wel een "kookgroep" nodig.
Geen idee wat de vorige bewoners hebben laten knutselen.
De vorige plaat was ook met een perilex stekker, met de afbeelding aan de stekker die ik hier heb gedeeld. In de perilex stekker zelf zit bruin ook op l1 gemonteerd, zwart op L2.

Ik heb gekeken naar het aantal W van de oude kookplaat bij het kopen van een nieuwe. Was dit wat te naïef ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Edwinl schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:17:
[...]

Geen idee wat de vorige bewoners hebben laten knutselen.
De vorige plaat was ook met een perilex stekker, met de afbeelding aan de stekker die ik hier heb gedeeld. In de perilex stekker zelf zit bruin ook op l1 gemonteerd, zwart op L2.

Ik heb gekeken naar het aantal W van de oude kookplaat bij het kopen van een nieuwe. Was dit wat te naïef ?
CaDje schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:14:

Er is een fornuisgroep aanwezig. Hager kast heeft een MKS 599. Dat is een dubbele/gekoppelde automaat.

@Edwinl Je kunt hem gewoon aansluiten volgens schema 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 18-12-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

CaDje

Framedrops for life

Aardedraadje schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:19:
[...]

[...]

Er is een fornuisgroep aanwezig. Hagerkast heeft een MKS 599. Dat is een dubbele/gekoppelde automaat.

Ik zie het, ik had niet goed gekeken, ik dacht dat kookgroepen altijd een bruggetje tussen de 2 groepen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

CaDje schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ik zie het, ik had niet goed gekeken, ik dacht dat kookgroepen altijd een bruggetje tussen de 2 groepen hebben.
Ik twijfelde eerst ook, maar had hem even opgezocht en het blijkt toch een fornuisgroep te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
Aardedraadje schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:19:
[...]

[...]

Er is een fornuisgroep aanwezig. Hager kast heeft een MKS 599. Dat is een dubbele/gekoppelde automaat.

En voor de zekerheid dan zwart op zwart en bruin naar bruin? Of houden zoals het nu op die sticker op het snoer staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Edwinl schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:29:
[...]

En voor de zekerheid dan zwart op zwart en bruin naar bruin? Of houden zoals het nu op die sticker op het snoer staat?
Ik zou zelf gewoon het schema aanhouden dat de nieuwe plaat aangeeft. Die stekker is nu je referentie, maar als daar niks op had gestaan, had je dat ook gewoon gedaan :)

Die stekker is ook maar een keuze geweest van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het vooral nameten/nagaan, alles. Want nu de stekker los is heb je helemaal geen idee meer of het echt zo zat zoals op het label. Bij Perilex is er helaas geen standaard, alleen meerdere "zo wordt het vaak gedaan".

Uiteindelijk moet je het aansluiten zoals het recht plaatje. De N moet je los van elkaar aansluiten, deze mogen achter een normale kookgroep (zoals de MKS599) nooit bij elkaar.

Qua plaat, het is gewoon een 7,6kW model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinl
Septillion schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:50:
Ik zou het vooral nameten/nagaan, alles. Want nu de stekker los is heb je helemaal geen idee meer of het echt zo zat zoals op het label. Bij Perilex is er helaas geen standaard, alleen meerdere "zo wordt het vaak gedaan".

Uiteindelijk moet je het aansluiten zoals het recht plaatje. De N moet je los van elkaar aansluiten, deze mogen achter een normale kookgroep (zoals de MKS599) nooit bij elkaar.

Qua plaat, het is gewoon een 7,6kW model?
Dat wordt lastig helaas, geen meetapparatuur.
De stekker draden zitten in de oude kookplaat op het bord zelf. Daar zat destijds al wel een snoer aan denk ik, alleen de perilex stekker niet.

De stekkerkant heb ik dus wel opengemaakt. Daar zit het precies zoals op de referentie op de stekker staat: blauw N, bruin
L1, wit staat L3 bij, en bij zwart L2. Ik moet de koppels Blauw en bruin bij elkaar houden, en zwart bij wit. De aarde zijn uiteindelijk 2 draden, ik hoef er maar 1 te gebruiken?

Het is overigens een 7,4kW net als de oude.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMDZLPfmDN8LOwsw5n8Pm_vaPvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJqCM4JYVRZufNMIOpagufK4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Edwinl op 18-12-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Feitelijk maakt het niet uit dat je bruin en zwart omdraait. Ze zitten technisch gezien op dezelfde fase, alleen ieder apart afgezekerd door de kookgroep.

Zo lang ze zeker weten voor de fase's gebruikt zijn en niet voor de nuldraad kun je ze zo omwisselen.

Maar ja, meten blijft weten. (misschien een buurman/vrouw met een multimeter?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je helemaal geen multimeter hebt dan zou ik op zijn minst even het perilex stopcontact open halen en checken of daar bruin en blauw ook op de plekken zitten die je verwacht.

[edit]Zoals @sypie zegt maakt het dus hier niet zo uit als je L's of de N's gedraaid zitten. Zolang L en N maar niet gedraaid zitten. En de N's dus onder twee losse klemmen zonder brug komt.

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 18-12-2023 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwinl
Het lijkt gelukt te zijn. Stoppen slaan niet door. En heb er net al iets mee kunnen bakken en koken. 😊 Thanks 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nog een klein advies, zet de meterkast op de todo-lijst. Hij hoeft absoluut niet bovenaan, hij is niet direct gevaarlijk. Maar na zo veel jaar dienst verdient hij wel wat TLC. Dat type aardlek heeft tegenwoordig wel zijn beste tijd gekend. Nu zie ik nog geen PV of EV ofzo, maar als je daar over denkt dan zeker de meterkast meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwinl
Septillion schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:42:
Nog een klein advies, zet de meterkast op de todo-lijst. Hij hoeft absoluut niet bovenaan, hij is niet direct gevaarlijk. Maar na zo veel jaar dienst verdient hij wel wat TLC. Dat type aardlek heeft tegenwoordig wel zijn beste tijd gekend. Nu zie ik nog geen PV of EV ofzo, maar als je daar over denkt dan zeker de meterkast meenemen.
Ben ik mij bewust van inderdaad, bij harde onweer is hij al twee keer uitgeslagen.. thanks in iedergeval om het te vermelden
Pagina: 1