Netwerk gaat grotendeels onderuit bij grote download

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tijdens een grote download gaat een flink deel van mijn netwerk onderuit.
Dit gebeurt zowel bij een grote download vanaf een laptop (draadloos) als vanaf een PS4 (bedraad). Ook bij een speedtest vanaf mijn telefoon gebeurt het.

Beschrijving van het netwerk:
  • Ziggo met een recente SmartWifi modem/router met daarop WiFi uitgeschakeld.
  • Vanuit Ziggo kastje middels 2 of 3x TL-SG105 verdeeld naar bekabelde apparatuur.
  • UniFi Controller 7.4.162 op een Intel NUC.
  • 3x UniFi AP Lite 6.5.28, bedraad aangesloten.
  • 1x UniFi AP Mesh 6.5.62, bedraad aangesloten.
Wat ik in zo'n geval zie gebeuren:
  • In de UniFi controller zie ik meerdere AP's als offline gemarkeerd worden (later is de 'dagen online' niet gereset overigens, die staat dan nog steeds op X maanden).
  • Het apparaat van waaruit de download geïnitieerd wordt, blijft online (tenzij verbonden met een AP die offline gaat).
  • Na het stoppen van de download herstelt alles zich vrijwel onmiddellijk.
Een hardwarematig vergelijkbaar netwerk heb ik al jaren, maar dit probleem speelt pas sinds kort. Niet dat ik vaak grote bestanden download, maar als gebeurt wat ik beschrijf, dan is dit niet te missen.

Herkent iemand dit probleem in een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 17:36
Hoe heb je de boel aangesloten?

Ik verdenk je switches die op hol slaan. Kan met een verkeerde manier van aansluiten te maken hebben.

Het is eerst zaak dat je dingen gaat uitsluiten. Ik zou beginnen er eens een switch tussen uit te halen en indien niet opgelost steeds verder devices eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
Als je de situatie kunt triggeren door een download , dan zou ik een paar ping sessies zetten om te zien wat er precies wegvalt. (vanad de host naar je router, maar bijvoorbeeld ook naar een printer o.i.d. en dan ook een paar van deze ping sessies vanaf een host die bedraad aangesloten is naar de zelfde destinations.

Dan krijg inzicht in waaar het probleem zich voordoet.

Is je download gecapped op een bapaalde snelheid, zeg 1gbps of 100mbps ?

Als je dit ziet kan he zijn dat je een link volledig satureerd.

Wat voor router gebruik je ? Als deze "overloaded" raakt kun je ook dergelijk symptomen krijgen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
@Rubenus Vanuit het Ziggo kastje naar 2 of 3x TL-SG105 switches, in een enkel geval mogelijk 2 achter elkaar.

Het uitsluiten op basis van verwijderen van één of meer switches lijkt me inderdaad ook de meest logische eerste stap en ga ik dan ook doen. Hoewel er wat betreft aansluitingen de laatste tijd niets is veranderd, kan ik me voorstellen dat één van hen de boosdoener is.

Los daarvan was ik benieuwd of iemand dit issue met beschreven netwerk apparatuur herkent, wellicht in combinatie van firmware/software versies.
Ik las hier iets over een recente update van de Ziggo SmartWifi modem/router vandaar dat ik ook dacht aan een issue in de richting van software/firmware.

@mash_man02 Een Ziggo SmartWifi (zo'n recent zwart model).

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 18-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
maak een schemaatje met hoe je de zaken aangesloten hebben kijk wat er wegvalt. interessante zaken zijn vooral de koppelingen tussen Ziggo router en switches Mogelijk is er een op 100 Mbit terecht gekomen. ook kan het zijn dat je ergens een loop in je netwerk hebt zitten, dan heb je ook al snel dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Dit klinkt voor mij als een verzadiging van een netwerk verbinding.
Wat is je internet snelheid?
Hoe snel is je interne netwerk?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb iets soortgelijks gehad. De oplossing was om Smart Queues aan te zetten op mijn Dream Machine. Nu is dit een feature op de router, dus ik raad je aan om iets soortgelijks in te stellen op je Ziggo router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
TwArbo schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Ik heb iets soortgelijks gehad. De oplossing was om Smart Queues aan te zetten op mijn Dream Machine. Nu is dit een feature op de router, dus ik raad je aan om iets soortgelijks in te stellen op je Ziggo router.
ik snap je de gedachte maar als de unifi controller een accesspoint kwijt raakt dan zou je congestie in het LAN verwachten en het lijkt mij dat je dan niet zo veel hebt aan queue's op de router. Natuurlijk kan er gequeud worden per interface maar of dat in dit geval werkt wordt uit het verhaal van de TS niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Gisteravond een paar aanpassingen gedaan:
  • Voorkomen dat in de meterkast een TL-SG105 switch achter een TL-SG105 zat. Deze zitten nu direct op een eigen poort in de Ziggo SmartWifi modem/router. 3 van de 4 UnifFi accesspoints zitten nu op een direct met modem/router verbonden switch.
  • Een paar wat oudere/zelf geknepen kabels vervangen door nieuwe patchkabels.
Daarna getest vanaf dezelfde drie apparaten waarbij het voorheen mis ging (laptop via wifi, telefoon via wifi en PS4 bekabeld) en in alle drie de gevallen bleef het netwerk overeind, geen uitval van UniFi AP's. Misschien nog te vroeg voor een definitieve conclusie, maar het lijkt opgelost.
Er zat geen lus in het netwerk door verkeerd aangesloten kabels, maar mogelijk was TL-SG105 achter TL-SG105 met daaraan UniFi accesspoints toch de boosdoener.

Heb ook nog deze besteld uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE, met name om in de meterkast van twee switches naar één te gaan én met als voordeel de UniFi AP's zonder losse PoE injector te kunnen voeden, maar deze lijkt dus overbodig.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 19-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
JBS schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:11:
Gisteravond een paar aanpassingen gedaan:
  • Voorkomen dat in de meterkast een TL-SG105 switch achter een TL-SG105 zat. Deze zitten nu direct op een eigen poort in de Ziggo SmartWifi modem/router. 3 van de 4 UnifFi accesspoints zitten nu op een direct met modem/router verbonden switch.
  • Een paar wat oudere/zelf geknepen kabels vervangen door nieuwe patchkabels.
Daarna getest vanaf dezelfde drie apparaten waarbij het voorheen mis ging (laptop via wifi, telefoon via wifi en PS4 bekabeld) en in alle drie de gevallen bleef het netwerk overeind, geen uitval van UniFi AP's. Misschien nog te vroeg voor een definitieve conclusie, maar het lijkt opgelost.
Er zat geen lus in het netwerk door verkeerd aangesloten kabels, maar mogelijk was TL-SG105 achter TL-SG105 met daaraan UniFi accesspoints toch de boosdoener.

Heb ook nog deze besteld uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE, met name om in de meterkast van twee switches naar één te gaan én met als voordeel de UniFi AP's zonder losse PoE injector te kunnen voeden, maar deze lijkt dus overbodig.
Kan zo maar zijn dat er een linkje onbedoeld op 100Mbit liep. Daarvoor hoef je maar 1 draadje te missen en je hebt 50% kans dat het dan wel werkt maar slechts op 10% van de bedoelde snelheid.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Beginnen met èèn apparaat bedraad aangesloten op de Ziggo router. Indien dat goed werkt, steeds een hoop verder aansluiten en testen.

Als bedraad alles werkt, dan door naar draadloos

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1