Beste Tweakers,
Omdat ik wil upgraden naar een AM5 systeem heb ik een lijstje samengesteld. Kortgezegd wil ik een AM5 systeem waarmee ik een paar jaar vooruit kan met gamen op een 60 Hz of uiterlijk 75 Hz 1440p scherm, en waarmee ik snel data analyses kan draaien in R.
Wat ik ook belangrijk vind is dat het systeem zo stil mogelijk is. Ook wil ik de definitieve overstap maken van Windows naar Linux (waarschijnlijk Mint); is deze hardware om een of andere reden minder geschikt onder Linux?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zou mooi zijn als de totaalprijs onder de 1500 blijft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn scherm mee. Dit is een Dell U2713MH (2560x1440 @ 60 Hz). Waarschijnlijk ga ik dit scherm wel een keer upgraden de komende jaren, maar niet naar een gaming monitor met een refresh rate van meer dan 75 Hz. De resolutie gaat hetzelfde blijven. Verder neem ik muis en toetsenbord mee en wat USB aanhangsels (microfoon, webcam, Focusrite 4i4 audio interface).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Advies over onderstaand lijstje; zijn er onderdelen waar op bezuinigd kan worden? Of zijn er juist onderdelen die met een klein beetje extra goed geupgrade kunnen worden?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor AMD GPUs omdat ik niet geinteresseerd ben in raytracing en ik dus (voor zover ik het begrijp) meer bang for buck heb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou van stille systemen. Verder hou ik niet van RGB.
Ga je overklokken?
Omdat analyses in R baat hebben bij snel geheugen ga ik kijken naar een overclock van geheugen dmv Expo profielen, maar verder niet.
Wat verwacht je van ons?
Wat zouden jullie aan onderstaand lijstje veranderen? En nog twee specifieke vragen:
Omdat ik wil upgraden naar een AM5 systeem heb ik een lijstje samengesteld. Kortgezegd wil ik een AM5 systeem waarmee ik een paar jaar vooruit kan met gamen op een 60 Hz of uiterlijk 75 Hz 1440p scherm, en waarmee ik snel data analyses kan draaien in R.
Wat ik ook belangrijk vind is dat het systeem zo stil mogelijk is. Ook wil ik de definitieve overstap maken van Windows naar Linux (waarschijnlijk Mint); is deze hardware om een of andere reden minder geschikt onder Linux?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen (Baldur's Gate 3, Cyberpunk, Satisfactorio, Factorio) op 2560x1440 op 60Hz of uiterlijk 75Hz;
- Programmeerwerk/data analyses in R, Python.
- Audio productie en engineering in Reaper.
Het zou mooi zijn als de totaalprijs onder de 1500 blijft.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn scherm mee. Dit is een Dell U2713MH (2560x1440 @ 60 Hz). Waarschijnlijk ga ik dit scherm wel een keer upgraden de komende jaren, maar niet naar een gaming monitor met een refresh rate van meer dan 75 Hz. De resolutie gaat hetzelfde blijven. Verder neem ik muis en toetsenbord mee en wat USB aanhangsels (microfoon, webcam, Focusrite 4i4 audio interface).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Advies over onderstaand lijstje; zijn er onderdelen waar op bezuinigd kan worden? Of zijn er juist onderdelen die met een klein beetje extra goed geupgrade kunnen worden?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor AMD GPUs omdat ik niet geinteresseerd ben in raytracing en ik dus (voor zover ik het begrijp) meer bang for buck heb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hou van stille systemen. Verder hou ik niet van RGB.
Ga je overklokken?
Omdat analyses in R baat hebben bij snel geheugen ga ik kijken naar een overclock van geheugen dmv Expo profielen, maar verder niet.
Wat verwacht je van ons?
Wat zouden jullie aan onderstaand lijstje veranderen? En nog twee specifieke vragen:
- Ik koos voor de Lexar NM790 mét heatsink omdat ik niks kon vinden over M.2 heatsinks op het moederbord. Klopt het dat dit moederbord deze niet heeft? Overigens koos ik voor de 1Tb variant omdat dit altijd voldoende is geweest in de afgelopen jaren.
- Ik koos voor deze behuizing omdat ik deze ook heb voor mijn huidige systeem. Ik ben hier heel tevreden over, maar als iemand een goedkopere behuizing weet met equivalente eigenschappen dan sta ik open voor suggesties.
- Ik wil uiteindelijk de definitieve overstap maken van Windows naar Linux; is deze hardware om een of andere reden minder geschikt onder Linux?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 215,51 | € 215,51 |
1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 129,- | € 129,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 | € 579,90 | € 579,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Black Edition Rev.C | € 71,99 | € 71,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 F5-6000J3636F16GX2-TZ5K | € 126,90 | € 126,90 |
1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart | € 95,- | € 95,- |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (met heatsink) 1TB | € 73,52 | € 73,52 |
Totaal | € 1.380,72 |