Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Hi all,

Ik heb een dure eBay aankoop in zicht. Tot nu toe nooit een dergelijk bedrag betaald via eBay.

Normaal gesproken betaal ik op eBay met Paypal (mijn ICS creditcard is gekoppeld aan Paypal). Maar nu lees ik dus dat een aankoop via Paypal niet valt onder de aankoopverzekering van ICS.

Maar valt een aankoop via eBay (dus van een natuurlijk persoon, tweedehands artikel) überhaupt wel onder de aankoopverzekering van ICS? Wat is jullie ervaring hierin?

En Paypal heeft een eigen kopersbescherming. Is deze niet even goed als de aankoopverzekering van een creditcard? Ik lees daar verschillende verhalen over en daarom op zoek naar bevestiging en ervaringen.

So basically: is een dure eBay aankoop beste (voor de bescherming) te betalen via Paypal of direct via je creditcard?

Alvast bedankt 🙏.

Beste antwoord (via Xtince op 18-12-2023 20:29)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:12
Xtince schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:48:
@Freshouttheoven dank voor jouw antwoord!
Het is dus niet zo dat een cc company zal zeggen het is een tweedehands product wat je hebt gekocht via ebay, dus geen bescherming?
Graag gedaan.

Nee, alle online aankopen zijn beschermt. In de voorwaarden wordt hierin geen onderscheidt gemaakt.

Wat mij wel opvalt is dat ICS andere c.q. minder gunstige voorwaarden hanteert. Belachelijk en slaat imo nergens op (mijn CC biedt wel dekking voor producten/ diensten die niet of niet goed werken.)

''U kunt een betaling
niet betwisten met als reden dat een Acceptant zijn verplichtingen niet is nagekomen, bijvoorbeeld
door niet (goed) werkende goederen of diensten aan u te leveren.
''

Lekker dan, aankoopbescherming als een flinke selling point gebruiken in je marketing maar een belangrijk onderdeel uitsluiten...

Koppel je CC los van jouw PayPal account en betaal met PayPal, zij bieden tenminste wel aankoopbescherming voor producten/ diensten die niet of niet goed werken ;).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:16
Om welke CC gaat het? Een budget CC heeft mindere bescherming als bv een Master Card Black waar je 200 euro p/j voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
loki504 schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:54:
Om welke CC gaat het? Een budget CC heeft mindere bescherming als bv een Master Card Black waar je 200 euro p/j voor betaald.
Een ICS card (SNS) betaal er geen 200 euro pj voor, maar €20 😅. Wordt het dan meteen budget denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Je CC koppelen aan je PayPal biedt geen dubbele dekking.

Betreft aankoopbescherming is het min of meer gelijkwaardig, bij beide partijen dien je dezelfde stappen te doorlopen (denk o.a. aan contact opnemen met de verkoper, proberen tot een oplossing te komen en eventueel daarna laten escaleren).

Enige voordeel dat een CC biedt is dat je 180 of 360 dagen garantie op het product hebt, hier valt ook zelf veroorzaakte schade onder. Je dient dan wel een eigen risico te betalen van.

*De luxere CC biedt dezelfde aankoopbescherming je krijgt er echter meer features/ diensten voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Het is dus niet zo dat een cc company zal zeggen het is een tweedehands product wat je hebt gekocht via ebay, dus geen bescherming?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Xtince schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:48:
Graag gedaan.

Nee, alle online aankopen zijn beschermt. In de voorwaarden wordt hierin geen onderscheidt gemaakt.

Wat mij wel opvalt is dat ICS andere c.q. minder gunstige voorwaarden hanteert. Belachelijk en slaat imo nergens op (mijn CC biedt wel dekking voor producten/ diensten die niet of niet goed werken.)

''U kunt een betaling
niet betwisten met als reden dat een Acceptant zijn verplichtingen niet is nagekomen, bijvoorbeeld
''

Lekker dan, aankoopbescherming als een flinke selling point gebruiken in je marketing maar een belangrijk onderdeel uitsluiten...

Koppel je CC los van jouw PayPal account en betaal met PayPal, zij bieden tenminste wel aankoopbescherming voor producten/ diensten die niet of niet goed werken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Freshouttheoven schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:17:
[...]

Graag gedaan.

''U kunt een betaling
''

Scherp! Was me niet eens opgevallen deze zin.
Welke cc gebruik jij? Wellicht toch overstappen met zoveel online aankopen.

Maar even een vraag voor de zekerheid. Je zegt koppel je CC los van Paypal en betaal met Paypal. Maar maakt het voor Paypal uit (voor de aankoopbescherming) dat je via hun betaald voor een product maar bedrag wordt afgeschreven van je CC. Maw heb je dan dus dubbel pech als je via Paypal betaald met je CC. Want ik neig door jouw bericht te betalen met Paypal, maar bedrag wordt dus wel afgeschreven van CC. Ik heb namelijk het bedrag al overgemaakt van bankrekening naar CC. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Xtince schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:17:
[...]

Scherp! Was me niet eens opgevallen deze zin.
Welke cc gebruik jij? Wellicht toch overstappen met zoveel online aankopen.
Dan zul je van bank moeten veranderen of een extra rekening bij een andere bank moeten afsluiten. Helaas maken de meeste banken gebruik van ICS, hierbij zijn -voor zover bij mij bekend- alleen ING en Rabobank een uitzondering, hier heb ik mijn CC. Ook zijn er andere onafhankelijke partijen op de markt echter zijn deze over het algemeen duurder.
Maar even een vraag voor de zekerheid. Je zegt koppel je CC los van Paypal en betaal met Paypal. Maar maakt het voor Paypal uit (voor de aankoopbescherming) dat je via hun betaald voor een product maar bedrag wordt afgeschreven van je CC. Maw heb je dan dus dubbel pech als je via Paypal betaald met je CC. Want ik neig door jouw bericht te betalen met Paypal, maar bedrag wordt dus wel afgeschreven van CC. Ik heb namelijk het bedrag al overgemaakt van bankrekening naar CC. 😅
Overgemaakte bedrag kan je weer laten terugstorten of deze zal aan het einde van de maand weer automatisch teruggestort worden.

Voor PayPal maakt het niet uit, in de algemene voorwaarden worden hierbij ook geen uitzonderingen gemaakt. Er wordt wel duidelijk aangegeven dat je maar slechts bij één partij tegelijk je transactie kunt betwisten.

Hoe meer ik mij erin verdiep des te vager de procedures van ICS worden.

De uitlatingen van ICS op hun eigen website waar ze actief het koppelen van je CC aan een PayPal account promoten, en hierbij er met geen woord gerept wordt over het uitsluiten van niet rechtstreekse betalingen, staat haaks op hun algemene voorwaarden;

''(a) u heeft het aankoopbedrag rechtstreeks betaald aan de Acceptant die ook het product moet
leveren
''

In '21 heeft een consument ICS voor de KiFiD gedaagd waarbij een CC was gekoppeld aan een PayPal account. KiFiD heeft de vordering afgewezen en ICS in het gelijk gesteld.

Wanneer de betreffende consument niet had gekozen voor een bindend advies en de juiste onderbouwing had gebruikt zou deze in het gelijk zijn gesteld door een rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
@Freshouttheoven super bedankt voor jouw antwoord. Ik ben in ieder geval om! Ik betaal via Paypal en gok op hun aankoopbescherming.

Ik heb idd eerder ook contact gehad met ICS over dekking met betalingen via Paypal. Tussenpartij dus geen dekking was het antwoord. Ik heb vervolgens hun eigen uitlatingen op de website doorgestuurd. Reactie was weer: tussenpartij dus geen dekking. Heel raar. Maar ga dus voor Paypal in deze. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:03
Freshouttheoven schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:17:
[...]

Graag gedaan.

''U kunt een betaling
''

Is dit sinds een tijdje veranderd in de voorwaarden btw? De kopersbescherming werd nogal eens misbruikt door consumenten door te claimen dat men niks ontvangen had... (terwijl dat wel het geval was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
stylezzz schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:28:
[...]

Is dit sinds een tijdje veranderd in de voorwaarden btw? De kopersbescherming werd nogal eens misbruikt door consumenten door te claimen dat men niks ontvangen had... (terwijl dat wel het geval was)
Voor zover ik weet is er hierin niks veranderd en kan er nog steeds misbruik gemaakt worden door aan te geven dat het product niet voldoet aan de omschrijving of het product defect is aangekomen.

PayPal vergoedt de retourkosten niet meer, dit is recent veranderd.
Pagina: 1