Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Vraag
Beste antwoord (via copykat op 18-12-2023 00:32)
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met bovenstaand en een extra set beitels ook van de lidl.
Ging als boter... Is die kapot, er zit 2 jaar garantie op.
Huren is duurder en uiteindelijk had ik hem 3 weekenden nodig. Toch handig als de boot er toch al ligt...
Alle reacties
Of eerst met de hand proberen en alsnog halen als het tegenvalt.
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met bovenstaand en een extra set beitels ook van de lidl.
Huren is duurder en uiteindelijk had ik hem 3 weekenden nodig. Toch handig als de boot er toch al ligt...
Exact deze zag ik inderdaad ook. Beitels zijn vermoedelijk shit maar hornbach is om de hoek.Michieas schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:14:
https://www.lidl.nl/p/par...r-met-sds-plus/p100351033
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Nee, duidelijk niet, meer een (misschien misplaatst) vorm van weerstand van kopen van gereedschap dat daarna werkeloos ligt te zijn.sig69 schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:20:
70 euro is prijzig op een hele keuken?
(die parkside staat al in t winkelwagentje.)
Ik heb natuurlijk die phb2000. Maar zoals ik al schreef ik vrees dat die snel oververhit raakt en een olieplasje doet in beitelstand.
Ik heb wel eens vaker met de hand tegels getikt en onder de juiste hoek gaan ze er bijna heel af.
Restjes cement tikken met lichtere hamer en breed beitel.
(wel even dikke kleding en zware werkhandschoenen aan want teringscherp die scherven.)
Dat prefab muurtje is andere koek.
Ik heb al gehoord dat dat snoeihard is en 4mm gewapend is. "Blauwbeton".
Dikke slijpschijf kruislinks slijpen en in parts verwijderen was de bedoeling.
[ Voor 32% gewijzigd door copykat op 18-12-2023 00:39 ]
een SDS max machine is vrij zwaar in gebruik en meestal ook voor het hakken van zwaarder spul
Ik zou beginnen met de bosch die je hebt liggen en kijken hoe het gaat, een andere machine kopen kan altijd nog.
Muren slopen gaat over het algemeen beter met een ouderwetse voorhamer, maar je wordt wel druk als het een echte betonnen muur is, zowel met voorhamer als een SDS max machine.
Ik heb ook mijn hele huis gedaan met een parkside achtige sloophamer (superplus was het merk, maar zelfde prijsrange). Ik had er ook een goedkope slijpmachine met zo'n diamenten slijpschijf bij gekocht. Scheelt flink om je beitel weer even een scherpe rand te kunnen geven.copykat schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:29:
[...]
Exact deze zag ik inderdaad ook. Beitels zijn vermoedelijk shit maar hornbach is om de hoek.
Voor tegels zou ik trouwens echt voor een tegelbeitel gaan, zoiets als https://www.toolstation.n...s-plus-tegelbeitel/p23991. Dat maakte echt een wereld van verschil.
Dan daarna bedenken of het iets is wat je vaker nodig gaat hebben of niet om de kwaliteit van de machine te bepalen. In dit geval is het eenmalig en zou ik dus per direct zo'n lidl ding kopen
[removed]
Probeer eerst maar eens met de hand en/of je bosch, als het er lang op zit kan het er zo uitvliegen.. Als dat niet werkt pas verder kijken maar nu al gaan nadenken over wat eventueel vervolgstappen zijn is wel erg voorbarig (zo kan je wel je complete verbouwing doorredeneren op deze tour).
Je moet gewoon beginnen en dan kijken wat wel/niet werkt.. Kopen kan altijd nog
Ik reken met het hoogste uurloon dat ik kan vinden. Ter verantwoording van het zelf aanschaffen van zoveel mogelijk gereedschapredwing schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:07:
Ik reken altijd met een eigen uurloon van 15 euro. Bespaart een machine me dus 5 uur mag ie 75 euro kosten.
Dan daarna bedenken of het iets is wat je vaker nodig gaat hebben of niet om de kwaliteit van de machine te bepalen. In dit geval is het eenmalig en zou ik dus per direct zo'n lidl ding kopen
Ik heb al 2 phb2000's of voorlopers gesloopt met dit soort werk. Alles langer dan 10 minuten zorgt ervoor dat de machine te warm wordt en je inderdaad de olie begint te lekken.copykat schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:32:
Nee, duidelijk niet, meer een (misschien misplaatst) vorm van weerstand van kopen van gereedschap dat daarna werkeloos ligt te zijn.
(die parkside staat al in t winkelwagentje.)
Ik heb natuurlijk die phb2000. Maar zoals ik al schreef ik vrees dat die snel oververhit raakt en een olieplasje doet in beitelstand.
Ook gaat je nauwkeurigheid er compleet aan, waardoor hij misschien nog wel hakt, maar je hem niet meer kunt gebruiken als boormachine.
Ik heb zelf de machine van Ferm liggen, zelfde prijsrange (misschien iets duurder), maar vaak goed uitgevoerd en daardoor goed bruikbaar.
Kwaliteitsverschil tussen beitels? Volgens mij is dat allemaal redelijk hetzelfde, heb er nog nooit verschil tussen gemerkt. Slijpen kan handig zijn als je precies ergens achter moet.
Ik heb dit ook gehad in cement tegels badkamer maar mocht ze niet weghalen van tegelzetter betere vlakke ondergrond had je niet en die paar cm minder was acceptabel voor ons zeker in verhouding tot het meer werk wat ik zelf zou doen.copykat schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:45:toon volledige bericht
Mijn vraag
...
Even een ervaringsvraagje.
Ik moet in cement gezette wandtegels van betonnen muur tikken vermoedelijk zelfs 2 lagen tegels.
In theorie is een platbeitel en een vuistje te doen. Keuken, geen badcel rond om.
Ik heb ook een Bosch PBH 2000 SRE die op beitelstand gezet kan worden.
Zou met de hand ruw af beitelen en schoon beitelen met de bosch werken?
Of sloop ik dan mn PHB? Die beitel functie is natuurlijk niet echt een sloopkwaliteit.
Kangootje huren is vrij prijzig.
Voor 70 euro heb je een parkside/praxis/hornbach huismerk kangoo
Op een keuken van tig duizend euro is 70 euro en daarna verkopen, weg gooien natuurlijk peanuts maar aan de andere kant heb ik altijd een beetje moeite met gereedschap voor 1 klus(je) kopen.
Wat is wijsheid?
Kangoo kopen?
Of gewoon wat spierkracht en een handbeitel en vuistje
En ik moet ook nog een prefab beton muurtje van 1 bij 2,60 slopen.
Slijpschijf en vuistje was de bedoeling.
Jij hebt net als ik zeker veel te veel gereedschap liggen wat stof ligt te happenMikeyMan schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:12:
[...]
Ik reken met het hoogste uurloon dat ik kan vinden. Ter verantwoording van het zelf aanschaffen van zoveel mogelijk gereedschap
Nou, verbazingwekkend genoeg komt het toch vrij vaak van pas.mierenfokker schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:20:
[...]
Jij hebt net als ik zeker veel te veel gereedschap liggen wat stof ligt te happen
Een goedkope LIDL luchthamer deed het prima bij mij
Deze is vergelijkbaar:
https://www.hbm-machines....sche-hamer-90-psi-14-inch
Klopt, al moet ik wel zeggen dat dat vaker bij de rest van de straat dan bij mezelf isMikeyMan schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:24:
[...]
Nou, verbazingwekkend genoeg komt het toch vrij vaak van pas.
[removed]
mijn idee : koop het prul en houd die voor een volgende klus (als je de ruimte hebt).
Tegels bikken pak je trouwens ook die machine voor. Doet-ie prima.
De mijne heb ik toen gebruikt om een huis te verbouwen: keuken + badkamer volledig uitbreken, gaten door de fundering boren en een paar dragende muren weggebroken. Zonder problemen.
Die bijtels moet je wel regelmatig slijpen (einde werkdag of in de pauze) maar dan gaan ze ook lang genoeg mee. Ik deed dat met een slijptol en een set half versleten schijven. Scherp binnen no-time.
Gaat die Bosch machine toch kapot gedurende de werkzaamheden, kun je altijd nog die van de Lidl halen en als vervanger houden
(of doe zoals @Waterbeesje en koop daarna een DeWalt)
[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 18-12-2023 12:22 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
MikeyMan schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:12:
[...]
Ik reken met het hoogste uurloon dat ik kan vinden. Ter verantwoording van het zelf aanschaffen van zoveel mogelijk gereedschap

Net gedaan met een DeWalt combiset.. Huishoudpot omzeilt met eigengeld.
Ik heb mijn pbh2000 oververhit gemaakt en olie laten lekken op 3 lagen wc-vloertegels en 2 lagen wc-wandtegels van de wand tikken.copykat schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:32:
[...]
...
Het kan dus wel, maar is toch net boven zijn bereik.
Zal een fotootje uploaden thuis.ID-College schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:10:
Cement gezette tegels in een betonnen muur.. bijzonder.... waarom zou je dat doen itt gewoon lijmen. Is dit ook echt zo of jouw aanname?
Probeer eerst maar eens met de hand en/of je bosch, als het er lang op zit kan het er zo uitvliegen.. Als dat niet werkt pas verder kijken maar nu al gaan nadenken over wat eventueel vervolgstappen zijn is wel erg voorbarig (zo kan je wel je complete verbouwing doorredeneren op deze tour).
Je moet gewoon beginnen en dan kijken wat wel/niet werkt.. Kopen kan altijd nog
Dikke centimeter toprand, nog al onhandige eerste bewoners die ook nog eens goedkoopmogelijk verbouwde.
Dus eerste tegels 1980 tweede er overheen in 20xx.
@elmo1 ik moet ze weghalen anders past mn keuken niet

@TheGhostInc dat dus.
Ik heb geen compressor overigens. En zo'n kleintje ( bijv. Die stanley's is vaak niet zwaar genoeg voor continu leveren. En zo'n grotere is teveel vh goede.
Voor nu optie 1 misschien heeft de buurman er eentje liggen vanwege een zelfde projectje.
Optie 2 oude Black&decker hamerboor slopen van een vriend. (heeft ie een excuus om een draadloze te kopen op de zaak zegt ie zelf. 😁😅)
Optie 3 die parkside aanschaffen, is nu in aanbieding.
Optie 4 gewoon beginnen en zien waar t schip strand.
Ik denk vd week even 1 tegel een beuk geven met een platbeitel. Even voelen hoe die los komt.
Misschien zie ik wel beren achter bomen die er niet zijn.
Dat muurtje is echt een taaie. Meerdere buren hebben me gewaarschuwd dat het moeizaam gaat.
Inslijpen en stukje voor stukje er uit tillen denk ik.
Ik heb bij mn vorige huis een granitovloer en alle lagen tegels er uit gehaald inclusief de houtenvloer en de cementstuc op de kalkzandstenen en ik kan je vertellen dat dan een beetje beitel echt wel nodig is.Yucon schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:41:
Als het om steen gaat maakt de beitelkwaliteit toch juist relatief weinig uit? Het gaat dan gewoon om lomp stampen ipv om snijden zoals bij hout of ijzer.
Hoe vaak ik die puntbeitel niet met een haakse slijper heb bijgewerkt. En die brede vlakbeitel op de slijpsteen heb moeten bijwerken omdat de V geheel een D of zelfs geheel plaatgeslagen was.Op die vloer heb ik zo'n goedkope kangoo op stuk geramd. (twee lagen, 5cm beton over die granitovloer heengeflikkert met die bruine tegeltjes er op.)De olie spoot er uit op een bepaald moment en ik had hem geleend dus toen een nieuwe gekocht daar mee verder gegaan en die terug gegeven.
De binnen wanden met de hand want enkelsteens op zn kant kalkzandsteen met 1 cmtje stuc aan de slaapkamer kant en de tegels in cement aan de andere kant. En naar de buren vermoedelijk klamp half heel. (af wisselend rechtop en plat)
Als ik daar de kangoo op zette was mn badcel meteen iets gegroeid vrees ik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/50vptH8lXIb25sYdXS4x1NFQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VC0hwCh1nBlVczwqE6VOiMHW.jpg?f=fotoalbum_large)
(edit: En ja die kalkzandsteen halfsteens muur stond op een balkje op de houten vloer.....

:strip_exif()/f/image/aiXzMIMuIJ2X96DO8c3fwPBT.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens ook in dit huis nog op de verlanglijst van de vrouw. Nieuwe badkamer.
* copykat denkt hè nog een excuus om gereedschap te kopen.....
Tip: probeer elke muur een stukje.. De zachte muren gingen hier heel makkelijk, de betonmuren ging een stuk pittiger. Echter, het zat er al 40 jaar op dus soms vlogen de stukken om je oren (waren overigens wel gelijmd).. Je houdt dan nog vervelende stukjes over, maar dat kon prima met alleen een hamerboor..copykat schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:33:toon volledige bericht
[...]
Zal een fotootje uploaden thuis.
Dikke centimeter toprand, nog al onhandige eerste bewoners die ook nog eens goedkoopmogelijk verbouwde.
Dus eerste tegels 1980 tweede er overheen in 20xx.
@elmo1 ik moet ze weghalen anders past mn keuken niet![]()
@TheGhostInc dat dus.
Ik heb geen compressor overigens. En zo'n kleintje ( bijv. Die stanley's is vaak niet zwaar genoeg voor continu leveren. En zo'n grotere is teveel vh goede.
Voor nu optie 1 misschien heeft de buurman er eentje liggen vanwege een zelfde projectje.
Optie 2 oude Black&decker hamerboor slopen van een vriend. (heeft ie een excuus om een draadloze te kopen op de zaak zegt ie zelf. 😁😅)
Optie 3 die parkside aanschaffen, is nu in aanbieding.
Optie 4 gewoon beginnen en zien waar t schip strand.
Ik denk vd week even 1 tegel een beuk geven met een platbeitel. Even voelen hoe die los komt.
Misschien zie ik wel beren achter bomen die er niet zijn.
Dat muurtje is echt een taaie. Meerdere buren hebben me gewaarschuwd dat het moeizaam gaat.
Inslijpen en stukje voor stukje er uit tillen denk ik.
Ik ben een grote verbouwing aan het doen met veel sloopwerk en heb zowel deze als de sloophamer van Parkside. Van beide zit ik inmiddels wel op de 2e als gevolg van defecten maar zonder gedoe vervangen (ook na 1,5 jaar).Michieas schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:14:
https://www.lidl.nl/p/par...r-met-sds-plus/p100351033
Hierboven genoemde boorhamer is een perfect tussen maatje met als voordeel dat hij ook kan boren. Als je deze koopt zou ik sowieso niet inzitten over restwaarde, een boorhamer komt altijd nog wel van pas.
@copykat
Voor het wat zwaardere sloopwerk zou ik echt de SDS-max sloophamer overwegen (nu €79,99):

Als je een beetje gaat wrikken aan stenen of tegels in specie dan is SDS-Max simpelweg veel beter geschikt. Ik begon mijn verbouwing alleen met de boorhamer, als ik deze sloophamer direct had gehad denk ik dat de boorhamer heel gebleven zou zijn. Met deze boorhamer heb ik 9m3 aan puin bij elkaar gesloopt en toen brak er een bout, heb nu dus weer een nieuwe.
De kwaliteit van Parkside is een nadeel als je het maar af en toe gebruikt en het dan net buiten garantie kapot gaat. Als je er direct mee aan de slag gaat kan je er nooit een buil aan vallen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Die was toch wat groter/zwaarder dan gedacht, is echt alleen voor het slopen van betonvloeren e.d. Heb ik retour gestuurd en vervangen voor het middenmaatje, die was perfect.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar kan Parkside niet zoveel aan doen, dat is gewoon de verkeerde tool voor de job geweest.Fr33z schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:56:
Ik heb voor dit werk een Bosch sloophamer bij de gamma/boels gehuurd voor een weekend. Volgens mij de 3.5kg versie. Ging zo fantastisch dat ik baalde het eerst met een 2kg parkside heb gedaan.
Ik heb ook een betonplaat van 12 en 16cm gesloopt in de schoorsteen. Mijn tip:copykat schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:32:
Dat prefab muurtje is andere koek.
Ik heb al gehoord dat dat snoeihard is en 4mm gewapend is. "Blauwbeton".
Dikke slijpschijf kruislinks slijpen en in parts verwijderen was de bedoeling.
- Inslijpen met grote slijptol met diamantschijf tot het staal (niet er doorheen)
- Met boorhamer in V'tje wegslaan naar de slijpsnede
- Zodra het staal bloot ligt doorslijpen met doorslijpschijf
Sfeerimpressie:
:strip_exif()/f/image/sunlFnJfZCwP5WZ8reGEH7VM.jpg?f=fotoalbum_large)
En mijn badkamer waar de tegels in zo'n 3cm specie zaten, dat was onder de streep veel meer werk dan die betonnen platen en schoorsteen. Ik heb ook enorm onderschat hoeveel puin er uit die badkamer kwam:
:strip_exif()/f/image/H9Ga1WlfUIrN0s8SJeXeB91s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door assje op 18-12-2023 16:00 ]
Eerst verzwakken in blokken die aan de bewapening blijven hangen en dan per stuk los slijpen en weg halen.
Das inderdaad flink wat sloop werk wat je op de foto laat zien.😲
(meestal is zo'n foto plus 2 aan werk.)
Mijn muurtje is vermoedelijk zelfde als dit:
:strip_exif()/f/image/aqh3bGpeHunzH8Zg8007R41N.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is bij de wc muur waar ik t plafond uit gehaald had om de steigruimte naar zolder nodig had voor de 5x4mm2 vmvk. Van die hijsogen pre gestorte wanden.
Tegels die weg moeten.
:strip_exif()/f/image/Uqc0q9el3xf48XHmfqTUH8FO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dubbel op elkaar geplakt hoop ik..
Buurman had alleen een Makita accu hamerboor en ik wilde niet t risico lopen die te slopen.
Andere optie was mn phb2000 gebruiken totdat ie stukgaat en een DeWalt accu 18v hamerboor kopen.
Verschil met de parkside 186-60 =120euro.
En ik gebruik de hamerboor teweinig voor dat verschil los vh feit dat de kangoo meer kan.
Betonvloertje badcel weg tikken lukt wel met een kangoo maar niet met een boorhamer.
Dus deze gekocht
[ Voor 1% gewijzigd door copykat op 24-12-2023 17:28 . Reden: Had geen wielen... ]
Ooit wel de fout gemaakt om de boorfunctie te gebruiken. Sloeg vast met een 18mm betonboor op de wapening en heb dagen last gehad van mijn pols (geen draaistop).
GoeieRzaan schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:19:
Ik heb ook een Kangoo gekocht voor de verbouwing.
Superblij mee. kan alles in.
[Afbeelding]

Lang geleden dat ik in een bouwmaat geweest ben. (weet niet eens of er nog een in de buurt is.)
Heb nog een pasje denk ik... Zijn ze niet duurder dan bijv. De Hornbach?
Ze zijn met veel zaken duurder dan Hornbach. Maar voor hout ga ik naar Bouwmaat. Recht, niet schaluw, goede kwaliteit. Bij consumenten-bouwmarkten zoals Hornbach, Gamma, Praxis, sta je een half uur te zoeken voor een rechte lat.copykat schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:55:
[...]
Goeie![]()
Lang geleden dat ik in een bouwmaat geweest ben. (weet niet eens of er nog een in de buurt is.)
Heb nog een pasje denk ik... Zijn ze niet duurder dan bijv. De Hornbach?
Ook heeft Hornbach niet alles en soms van mindere merken.
Maar gelijke producten van hetzelfde merk.... Hornbach. Als Hornbach toch duurder is, krijg je het verschil terug + 10% als je het aantoont.
Over prijzen van kango's bij Bouwmaat of Hornbach.... geen idee.
Life 's hard and then you die
Dat was een beetje het alternatief. (120 euro verschil.)vrotogel schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:20:
Zelf keukentegels eruit gebeiteld met een PBH 2100RE, klein tikje zwaarder dan de 2000. Geen enkel probleem. Mocht je dan toch de machine verkloten, voor rond de 70 euro heb je ook een nieuwe Bosch (2100). Of je koopt gelijk iets op een accu maar dat gaat wat meer in de papieren lopen.
Enige verschil , ik moet ook een prefab beton muurtje weg krijgen en misschien nog wat gaten door de vloer heen boren voor groepen electra.
Voor dat muurtje was zeker onvoldoende slagkracht in de PBH2000.
En enige tijd later moet ik ook nog een badcel vloer renoveren en misschien de stortvloer weghalen bij de douche ruimte. ( loopt vaag af de verkeerde kant op stelletje prutsers geweest die badcelbouwers.)
voorlopig maar een trekker gebruiken.)
Dus toch maar die kango besloten.