USB Switch => toetsenbord werkt niet in GRUB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 16:58
Aan een KCeve USB2 switch hangen twee systemen.

Systeem 1: Asrock X570 Taichi
Systeem 2: Asrock B550 Extreme4

Dit heeft altijd gewerkt. Sinds kort werken met systeem 1 de toetsenbord en muis niet meer in het BIOS en niet in de GRUB boot loader (om het OS te kiezen). Als het OS geboot is werkt het wel. Op systeem 2 werkt alles nog steeds zoals het eerder deed, incl. de DEL toets om in de bios te komen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Kan je een usb legacy mode instellen in de bios? In het verleden heb ik het daarmee wel eens kunnen fixen om een usb toetsenbord te gebruiken buiten het OS om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
Heb je al eens een andere USB poort gebruikt op het 1e bord? Er zitten twee soorten Type-A poorten op dat bord, mogelijk zit er verschil in bios ondersteuning van de twee:
- 1 x USB 3.2 Gen2 Type-A Port (10 Gb/s) (Supports ESD Protection)
- 6 x USB 3.2 Gen1 Ports (Supports ESD Protection)*
*Ultra USB Power is supported on USB3_5_6 ports.
Wat voor een toetsenbord is het verder precies? Uitgebreide toetsenborden met bv een ingebouwde USB hub werken ook niet altijd lekker in bios mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
k-janssen schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:58:
Kan je een usb legacy mode instellen in de bios? In het verleden heb ik het daarmee wel eens kunnen fixen om een usb toetsenbord te gebruiken buiten het OS om.
Excuus voor de late reactie. Nope, die kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Nielson schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:13:
Heb je al eens een andere USB poort gebruikt op het 1e bord? Er zitten twee soorten Type-A poorten op dat bord, mogelijk zit er verschil in bios ondersteuning van de twee:

[...]

Wat voor een toetsenbord is het verder precies? Uitgebreide toetsenborden met bv een ingebouwde USB hub werken ook niet altijd lekker in bios mode.
Excuus voor de late reactie. Toetsenbord is een Kinesis Freestyle Pro. Maar ik heb ook een Microsoft comfort curve 2000 v1.0 geprobeerd en die werkt ook niet. Komt bij dat het wel altijd gewerkt heeft... :X

Ik heb ook een ander examplaar van hetzelfde merk/type switch getest en dat lost het probleem niet op. Inmiddels heb ik deze besteld en die wordt woensdag bezorgd.