Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Hoi, Ik moet even wat bevestigd hebben en wat ik nu samenvat is puur gebaseerd op aannames. Als je een indicatie banenafspraak krijgt, dan sta je in het doelgroepregister en krijgen werkgevers veel voordelen vanwege een afstand tot de arbeidsmarkt en de werknemer ontvangt begeleiding en sneller een baan.

Maar tegelijkertijd loop je met een stigma, vanwege het feit dat je in een doelgroepregister staat en mogelijk minder effectief bent op de werkvloer (meer uitval door ziekte, maar zeker niet in alle gevallen hoor). Iemand kan daardoor wel een goede baan hebben, maar hebben zij dan nog wel dezelfde kansen om door te groeien naar een hogere functie t.o.v. een werknemer zonder de indicatie banenafspraak (bijvoorbeeld van een junior naar een senior of zelfs een manager)?

Beste antwoord (via TheFrames op 20-12-2023 15:08)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Stel dat hier allerlei mensen reageren, met waarschijnlijk uiteenlopende meningen.

Hoe je ga je de antwoorden dan wegen?

Van wie wil je graag een mening horen? Van mensen die (online, anoniem) tenminste claimen dat ze in een positie zitten waarin ze hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Je zult ze op hun blauwe ogen moeten vertrouwen.

Dat gezegd hebbende. Het zal vast ook veel verschillen tussen sector en werkgever. En ook van hoe die sector er voor staat qua arbeidsmarkt.

In de software-industrie/development, waar ik in werk, denk ik dat het eigenlijk altijd moeilijk is om goede mensen te vinden. Dus, dan maak je ook met een wat ingewikkelder verhaal zeker kans. Tenminste, als blijkt dat je op technisch gebied weet waar je het over hebt, daar ga ik dan even van uit. (Anders is het sowieso moeizaam maar dat lijkt me dan een ongerelateerde en geldige reden.)

In dat geval zou ik vooral suggereren - voor zover relevant - open kaart te spelen over je geschiedenis. Ik zit zelf regelmatig bij sollicitatie-gesprekken en weinig dingen werken zo slecht als CV's waaraan je met enige ervaring binnen 15 seconden ziet dat er een verhaal achter moet zitten, je dan vanwege expertise toch interviewt (want ja, goede mensen vinden is dus lastig), en dan slechts ontwijkende, onduidelijke of tegenstrijdige antwoorden krijgt als je de kans geeft om te vertellen hoe en wat.

Dus mijn tip is met of zonder die indicatie dat gewoon te vertellen, als ze dan niet willen werd het toch al niks. Je kunt dan namelijk mogelijk risico's ook juist bespreekbaar maken. Daar heeft uiteindelijk iedereen het meest aan.

Maar goed, dit is beperkte ervaring uit één achtergrond, met voornamelijk hoger opgeleiden en fysiek niet inspannend werk.

Als je eenmaal binnen bent en je doet goed werk, durf ik voor mijn werkgever wel te stellen dat het niets zou uitmaken wat je verleden is, als je laat zien het te kunnen, kun je groeien. Zoveel vertrouwen heb ik daar wel in. En ik denk dat dit bij veel IT-bedrijven zo is (ken er natuurlijk maar een handjevol uit persoonlijke ervaring).

Helpt dat?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:59
Stel dat hier allerlei mensen reageren, met waarschijnlijk uiteenlopende meningen.

Hoe je ga je de antwoorden dan wegen?

Van wie wil je graag een mening horen? Van mensen die (online, anoniem) tenminste claimen dat ze in een positie zitten waarin ze hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Je zult ze op hun blauwe ogen moeten vertrouwen.

Dat gezegd hebbende. Het zal vast ook veel verschillen tussen sector en werkgever. En ook van hoe die sector er voor staat qua arbeidsmarkt.

In de software-industrie/development, waar ik in werk, denk ik dat het eigenlijk altijd moeilijk is om goede mensen te vinden. Dus, dan maak je ook met een wat ingewikkelder verhaal zeker kans. Tenminste, als blijkt dat je op technisch gebied weet waar je het over hebt, daar ga ik dan even van uit. (Anders is het sowieso moeizaam maar dat lijkt me dan een ongerelateerde en geldige reden.)

In dat geval zou ik vooral suggereren - voor zover relevant - open kaart te spelen over je geschiedenis. Ik zit zelf regelmatig bij sollicitatie-gesprekken en weinig dingen werken zo slecht als CV's waaraan je met enige ervaring binnen 15 seconden ziet dat er een verhaal achter moet zitten, je dan vanwege expertise toch interviewt (want ja, goede mensen vinden is dus lastig), en dan slechts ontwijkende, onduidelijke of tegenstrijdige antwoorden krijgt als je de kans geeft om te vertellen hoe en wat.

Dus mijn tip is met of zonder die indicatie dat gewoon te vertellen, als ze dan niet willen werd het toch al niks. Je kunt dan namelijk mogelijk risico's ook juist bespreekbaar maken. Daar heeft uiteindelijk iedereen het meest aan.

Maar goed, dit is beperkte ervaring uit één achtergrond, met voornamelijk hoger opgeleiden en fysiek niet inspannend werk.

Als je eenmaal binnen bent en je doet goed werk, durf ik voor mijn werkgever wel te stellen dat het niets zou uitmaken wat je verleden is, als je laat zien het te kunnen, kun je groeien. Zoveel vertrouwen heb ik daar wel in. En ik denk dat dit bij veel IT-bedrijven zo is (ken er natuurlijk maar een handjevol uit persoonlijke ervaring).

Helpt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 14:46

Zenix

BOE!

Ik sta in het doelgroepregister, omdat ik ernstig ziek ben geweest. Daar heb ik nog wel last van, maar het heeft geen invloed op mijn werkzaamheden.

Of het een probleem is, ligt aan je werkgever. Bij de overheid heb je zelfs een voordeel als je gaat solliciteren. Ik heb inmiddels al wat promoties gehad en het gaat goed. Hiervoor werkte ik in de zorg, daar was het ook geen probleem.

Zenix in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 17-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 19:37

slaay

Natuurbeleven.com

Zenix schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:05:
Ik sta in het doelgroepregister, omdat ik ernstig ziek ben geweest. Daar heb ik nog wel last van, maar het heeft geen invloed op mijn werkzaamheden.

Of het een probleem is, ligt aan je werkgever. Bij de overheid heb je zelfs een voordeel als je gaat solliciteren. Ik heb inmiddels al wat promoties gehad en het gaat goed. Hiervoor werkte ik in de zorg, daar waa het ook geen probleem.

Zenix in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Je kan je ook uitschrijven uit het Doelgroepregister:
https://www.uwv.nl/partic...uit-het-doelgroepregister

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dat weet ik

Ik ben dat niet van plan, mijn gezondheid is goed op dit moment, maar je weet het nooit. Het heeft voordelen voor de werkgever. Werkgevers die er moeilijk over doen, daar wil ik niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 19:37

slaay

Natuurbeleven.com

Zenix schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:11:
[...]

Dat weet ik

Ik ben dat niet van plan, mijn gezondheid is goed op dit moment, maar je weet het nooit. Het heeft voordelen voor de werkgever. Werkgevers die er moeilijk over doen, daar wil ik niet werken.
In jouw geval is het dus eigenlijk solliciteren op een werkgever die je neemt zoals je bent met je doelgroepindicatie. En dan komt je baan op de tweede plek qua sollicitatie.

Jammer genoeg werkt het zo niet, maar zoals eerder gesuggereerd over openheid is wel het beste. Als je zelf open bent over je doelgroepindicatie weet je vaak meteen waar je aan toe bent bij een potentiële werkgever. Wel zo prettig voor de toekomst als je weet dat ze accepteren zoals je bent.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

slaay schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:15:
[...]

In jouw geval is het dus eigenlijk solliciteren op een werkgever die je neemt zoals je bent met je doelgroepindicatie. En dan komt je baan op de tweede plek qua sollicitatie.

Jammer genoeg werkt het zo niet, maar zoals eerder gesuggereerd over openheid is wel het beste. Als je zelf open bent over je doelgroepindicatie weet je vaak meteen waar je aan toe bent bij een potentiële werkgever. Wel zo prettig voor de toekomst als je weet dat ze accepteren zoals je bent.
Ik heb een groot gat, dat zien ze bij de sollicitatie. Dan meld ik dat ik ernstig ziek ben geweest en aantal jaren uit roulatie ben geweest. Meer meld ik niet, tenzij ik veel fysieke werkzaamheden moet uitvoeren., maar dan zou ik niet gaan solliciteren. Ik leg de focus bij de sollicitatie op de dingen die ik goed kan, want daar ligt mijn meerwaarde.

Uiteindelijk gaat het bij de werkgever erom of je het werk goed kan uitvoeren. Als je dat kan doen met de indicatie, heeft het geen toegevoegde waarde om het te melden. Mocht je wel hulp nodig hebben op basis van de indicatie, dan is het wel verstandig om te melden.

Uiteindelijk ziet de werkgever vanzelf dat je een indicatie hebt. En dan kan je verwijzen naar het punt dat je hebt besproken tijdens sollicitatie.

Ik heb tot nu toe drie keer gesolliciteerd in mijn leven, alleen de eerste keer was mijn verleden een probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 02:12

SPT

Als ik kijk naar mijn eigen werkgevers, dan hangt het er nogal vanaf. Het komt wel eens voor dat men heeft bedacht meer mensen te willen trekken vanuit bepaalde doelgroepen, vanuit het oogpunt van maatschappelijke verantwoordelijkheid, en zeker als je de juiste kwalificaties hebt dan kan zo'n indicatie zelfs een pré zijn. Ook heel vaak komt het voor dat er maar één persoon mag worden aangetrokken, terwijl we er eigenlijk 2 of 3 nodig hebben, en dan hoopt men op het spreekwoordelijke schaap met vijf poten. Dan wordt er dus heel erg selectief gekeken naar wie de beste kandidaat is, en ik kan me voorstellen dat het dan een nadeel kan zijn als zo'n indicatie de nadruk legt op het feit dat je voor bepaalde delen van het takenpakket minder geschikt bent.

Een andere overweging is dat er (in elk geval bij de werkgevers waar ik tot nu toe voor heb gewerkt) best wel bereidheid tot maatwerk is, en bereidheid om rekening te houden met de verschillende wensen en behoeften van mensen. Maar dan kan het juist nuttig zijn als je collega's weten wie je bent. Ik heb een collega die een paar jaar geleden met een stoornis in het autistische spectrum 'uit de kast' is gekomen, en volgens mij heeft het diegene enorm geholpen. Het is eigenlijk een heel aardig, productief en sociaal persoon, maar in het verleden was er wel eens wat wrijving door de manier waarop diegene uit de hoek kon komen. Mijn indruk is dat dat nu veel beter gaat, omdat collega's er meer begrip voor hebben doordat ze dingen beter kunnen plaatsen. Ik denk dat vooral de achterliggende problematiek van je indicatie je groeimogelijkheden kan verminderen, als je daardoor minder goed kunt functioneren op bepaalde relevante terreinen, maar dat de indicatie zelf geen probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:52
SPT schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:39:
Als ik kijk naar mijn eigen werkgevers, dan hangt het er nogal vanaf. Het komt wel eens voor dat men heeft bedacht meer mensen te willen trekken vanuit bepaalde doelgroepen, vanuit het oogpunt van maatschappelijke verantwoordelijkheid, en zeker als je de juiste kwalificaties hebt dan kan zo'n indicatie zelfs een pré zijn. Ook heel vaak komt het voor dat er maar één persoon mag worden aangetrokken, terwijl we er eigenlijk 2 of 3 nodig hebben, en dan hoopt men op het spreekwoordelijke schaap met vijf poten. Dan wordt er dus heel erg selectief gekeken naar wie de beste kandidaat is, en ik kan me voorstellen dat het dan een nadeel kan zijn als zo'n indicatie de nadruk legt op het feit dat je voor bepaalde delen van het takenpakket minder geschikt bent.
Ik denk ook dat je je moet afvragen wat je wil qua ondersteuning vanuit je werkgever. Als ze idd zo'n alleskunner zoeken maar jij hebt wat begeleiding nodig dan lijkt me het een slechte match. Dus in het algemeen zou ik zeggen dat het niet slecht voor je is omdat het de werkgevers weg filtert waar je waarschijnlijk toch al geen goede match mee zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik ben er vrij zeker van dat dit funest is voor je carrière, daarom zet ik zelf ook geen stappen in deze richting (indicatie, doelgroepenregister, keuring UWV etc.) . Ik heb wel een diagnose waardoor ik hiervoor in aanmerking zou komen, maar ik heb daar geen baat bij.

Je hebt er alleen wat aan als je (bijna) volledig wordt afgekeurd en dus een uitkering krijgt, maar dat gebeurt alleen maar als je ook echt niet kán werken. Er zijn heel veel mensen zoals jij en ik die weliswaar medische redenen hebben dat bepaalde werkzaamheden niet gaan (ik mag bijvoorbeeld geen auto rijden), maar alsnog wel gewoon mee kunnen draaien op de reguliere arbeidsmarkt.

Dit is mijn mening, ik ben hier verder geen deskundige in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Oh dit wist ik niet. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij overheden kan het zeker helpen om aan een baan te komen, alleen bij werkgevers met een vooroordeel werkt het denk ik niet positief. Maar persoonlijk zou ik niet graag meer bij dat soort bedrijven willen werken, waar je niet jezelf kunt zijn met je arbeidsbeperking. Kost alleen maar meer energie om voortdurend een masker op te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:20
Ik werk bij een bedrijf dat salarisadministraties verzorgt voor werkgevers en wij controleren voor een deel van die werkgevers ook of medewerkers ingeschreven staan in het doelgroepenregister. Mijn ervaring is dat veel werkgevers maar amper weten wat het doelgroepenregister is.

Toen wij een aantal jaar geleden nagegaan zijn voor welke werkgevers we dit na moesten vragen had ik op ruim 500 werkgevers er 1 die gelijk zei: "met dat soort mensen werk ik niet". Sommigen kozen er voor om het zelf te controleren en anderen laten het ons controleren. Dus voor mijn gevoel is het aantal werkgevers dat je op basis van een vooroordeel niet aan zou nemen gering, maar dat is natuurlijk maar een hele kleine steekproef...

Wat ik wel merk is dat werkgevers die het zien bij controle en het niet van de werknemer zelf horen daar wel soms moeite mee hebben. De werkgever mag deze controle uitvoeren tussen de het moment dat je 1 en 3 maanden in dienst bent. Dus als je het bij je sollicitatie niet wil melden dan kan je het zelf melden in de eerste maand of als dat ivm proeftijd veiliger voelt gelijk na afloop van die eerste maand. Dan voorkom je dat de werkgever het ontdekt en je scheef aankijkt omdat je niet open bent geweest.

Anderzijds weet ik dat wij ook diverse werkgevers hebben die een zeer sociaal beleid voeren en waar je als werknemer met afstand tot de arbeidsmarkt zelfs voorrang hebt ten opzichte van anderen. Het beroerde is alleen dat jij niet weet bij wat voor soort werkgever je aan het solliciteren bent.

Naar mijn ervaring zal het in veel gevallen een voordeel zijn en in een enkel geval een nadeel. Maar het kan zijn dat ik overwegend goede werkgevers zie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:33:
Ik ben er vrij zeker van dat dit funest is voor je carrière, daarom zet ik zelf ook geen stappen in deze richting (indicatie, doelgroepenregister, keuring UWV etc.) . Ik heb wel een diagnose waardoor ik hiervoor in aanmerking zou komen, maar ik heb daar geen baat bij.
Heb je hier ervaringen mee waardoor je deze mening hebt? Of is dit een aanname? Is vrij belangrijk om te weten voor de TS natuurlijk

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
DCV191283 schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:15:

Wat ik wel merk is dat werkgevers die het zien bij controle en het niet van de werknemer zelf horen daar wel soms moeite mee hebben. De werkgever mag deze controle uitvoeren tussen de het moment dat je 1 en 3 maanden in dienst bent. Dus als je het bij je sollicitatie niet wil melden dan kan je het zelf melden in de eerste maand of als dat ivm proeftijd veiliger voelt gelijk na afloop van die eerste maand. Dan voorkom je dat de werkgever het ontdekt en je scheef aankijkt omdat je niet open bent geweest.
Als je het net na je proeftijd meldt is dat natuurlijk net zo smerig als het niet melden... Gewoon eerlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Skating_vince schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:34:
[...]

Als je het net na je proeftijd meldt is dat natuurlijk net zo smerig als het niet melden... Gewoon eerlijk zijn.
Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf waarom je in dat register staat. Als je daar in staat omdat je bijvoorbeeld een tijdsbeperking hebt ( max x uur werken per dag) en je neemt een baan voor 40 uur aan ja dan gaat er iets mis. Als je echter een baan voor 24 uur aanneemt en verder geen snelheidsbeperking hebt (je kunt dus effectief minder doen in hetzelfde uur als je collega's door je handicap ) dan hoeft er niets aan de hand te zijn? Het is maar net welke impact het heeft.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

DCV191283 schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:15:
Anderzijds weet ik dat wij ook diverse werkgevers hebben die een zeer sociaal beleid voeren en waar je als werknemer met afstand tot de arbeidsmarkt zelfs voorrang hebt ten opzichte van anderen. Het beroerde is alleen dat jij niet weet bij wat voor soort werkgever je aan het solliciteren bent.
In dat opzicht kun je het ook als een snelle check zien of je een match bent. Ik zou zelf niet snel ergens willen werken waar men zo naar medewerkers kijkt, maar als ik in dat register zou staan zou ik het al helemaal niet willen. Dus ik denk dat 'wat niet weet, wat niet deert' in dit geval niet opgaat.

Het op het juiste moment ter sprake brengen kan wel lastig zijn. Het moet natuurlijk ook weer niet meer gewicht krijgen dan nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 18-12-2023 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Als ik het even heb over een handicap ter sprake brengen. Ik heb tot nu toe altijd in het eerste gesprek dat ter sprake gebracht. Niet bij het begin maar gewoon zo op het einde. Als het gesprek goed verloopt en na de bekendmaking ineens niet meer dan is ook maar zeer de vraag of je daar zou willen werken.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:36:
[...]

Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf waarom je in dat register staat. Als je daar in staat omdat je bijvoorbeeld een tijdsbeperking hebt ( max x uur werken per dag) en je neemt een baan voor 40 uur aan ja dan gaat er iets mis. Als je echter een baan voor 24 uur aanneemt en verder geen snelheidsbeperking hebt (je kunt dus effectief minder doen in hetzelfde uur als je collega's door je handicap ) dan hoeft er niets aan de hand te zijn? Het is maar net welke impact het heeft.
Inderdaad, dus dan kan je toch gewoon eerlijk zijn? Wat denk je dat je nieuwe baas denkt als na een maand blijkt dat je het verzwegen hebt? Vooral als je werkgever blijkbaar ook nog voordeel krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Skating_vince Als blijkt na een maand dat je het verzwegen hebt en de baas maakt daar problemen over dan zou ik de baas vragen waarom dat dat nu ineens een probleem is. Als uit dat gesprek komt dat ik niet naar behoren functioneer en het daadwerkelijk zo is dat dat komt door mijn handicap dan neem ik mijn verlies en ga ik weer verder en weet ik dat ik dat de volgende keer wel moet aangeven (of in ieder geval de genoemde punten).

Het probleem van het 'te vroeg' benoemen kan namelijk ook zijn dat ze het gebruiken als een stok om mee te slaan (ook al mag dat niet etc..) Dus, ja als het even kan benoem je handicap en complicaties die daarbij horen zo vroeg mogelijk en eventueel kun je dat register benoemen en alle voordelen die daarbij horen. Als er echter geen reden voor is bijvoorbeeld je hebt een korter been maar je gaat achter een bureau zitten waarom dan benoemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 18-12-2023 07:34 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
De precieze details gaan de werkgevers niets aan. Het enige wat ze kunnen zien is dat je in het doelgroepregister staat. Dit kunnen ze bij het UWV controleren. Ik zou vooral benoemen waar je moeite mee hebt, dan benoemen dat je diagnose X hebt, wat een hoop vooroordelen met zich mee kan brengen. Soms wijzen de klachten naar een diagnose waar de werkgever al precies weet waar het over gaat, maar velen kenmerken kunnen bij wijze van spreken bij velen diagnosen horen, waardoor dit niet te achterhalen is. Aan het einde van de dag is een diagnose een beschrijving van een set aan MOGELIJKE klachten, een spectrum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:27:
@Skating_vince Als blijkt na een maand dat je het verzwegen hebt en de baas maakt daar problemen over dan zou ik de baas vragen waarom dat dat nu ineens een probleem is. Als uit dat gesprek komt dat ik niet naar behoren functioneer en het daadwerkelijk zo is dat dat komt door mijn handicap dan neem ik mijn verlies en ga ik weer verder en weet ik dat ik dat de volgende keer wel moet aangeven (of in ieder geval de genoemde punten).

Het probleem van het 'te vroeg' benoemen kan namelijk ook zijn dat ze het gebruiken als een stok om mee te slaan (ook al mag dat niet etc..) Dus, ja als het even kan benoem je handicap en complicaties die daarbij horen zo vroeg mogelijk en eventueel kun je dat register benoemen en alle voordelen die daarbij horen. Als er echter geen reden voor is bijvoorbeeld je hebt een korter been maar je gaat achter een bureau zitten waarom dan benoemen?
Er zijn honderden redenen te verzinnen waarom het niet uitmaakt dat je die handicap hebt. Door het te verzwijgen is er een vertrouwensbreuk ontstaan. Dat zou voor mij als werkgever een reden kunnen zijn.

'Wat niet weet, wat niet deert' is niet het beste motto in het leven, vind ik. Maar deze discussie is verder OT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 09:22

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Skating_vince schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:11:
[...]

Er zijn honderden redenen te verzinnen waarom het niet uitmaakt dat je die handicap hebt. Door het te verzwijgen is er een vertrouwensbreuk ontstaan. Dat zou voor mij als werkgever een reden kunnen zijn.

'Wat niet weet, wat niet deert' is niet het beste motto in het leven, vind ik. Maar deze discussie is verder OT.
Inderdaad, ik ben ook van het kamp "Alles wat ze niet weten, kunnen ze ook geen rekening mee houden" (zonder het te overdrijven natuurlijk).

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Skating_vince schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:11:
[...]

Medische zaken gaat de werkgever niks aan, dat heeft dus niet met vertrouwen te maken. Melden als het invloed heeft op je werk is verstandig.

Als ik zou gaan vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt, coma, hartstilstand van 10min, jaar in rolstoel, 10 operaties en een aantal chronisch ziektes. Dan blijft dat bij, terwijl het geen invloed heeft op mijn werkzaamheden.

Ondertussen werk ik al 5 jaar bij mijn huidige werkgever en ben ik twee dagen ziek geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:20
Skating_vince schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:34:
[...]

Het zou ook zeker niet mijn voorkeur hebben, maar er is een reden waarom werkgevers het niet binnen de eerste maand mogen checken en dat is precies dit punt. Ik zou het als werkgever liever vooraf horen, maar ik snap ook dat het spannend is om tersprake te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Webgnome schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:32:
[...]

Heb je hier ervaringen mee waardoor je deze mening hebt? Of is dit een aanname? Is vrij belangrijk om te weten voor de TS natuurlijk
Als je de rest van mijn post leest, zie je daar het antwoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Sorry maar in je reactie zie ik daar niets over terug dat je ook daadwerkelijk 'last' van hebt gehad oid? Ik doel op 'funest voor je carriere'

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Webgnome schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:52:
Sorry maar in je reactie zie ik daar niets over terug dat je ook daadwerkelijk 'last' van hebt gehad oid? Ik doel op 'funest voor je carriere'
*knip* Dit mag voortaan via een TR.

Ik zal voor het gemak even het zinnetje waar ik op doel quoten en daar laat ik het bij.
Dit is mijn mening, ik ben hier verder geen deskundige in.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 19-12-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:01:
[...]

Dit lijtk een beetje op topickaping Webgnome. Ik zal voor het gemak even het zinnetje waar ik op doel quoten en daar laat ik het bij.

[...]
Ik ben wel vooral benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen waarom de indicatie banenafspraak funest voor je carrière zou kunnen zijn. Zou je daar wat over kunnen toelichten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Hier toevallig een werkgever (mkb 10 man personeel).

ik denk dat het heel erg afhangt van de betreffende bedrijfs sector, in mijn eigen sector (retail) zie ik het persoonlijk niet als een probleem ik vind het als werkgever wel fijn om te weten waar ik rekening mee moet houden. Of ik daar zo'n register voor nodig heb nee niet echt in sommige gevallen kan het handig zijn als iemand veel uitval heeft door zijn aandoening te weten of dit door het uwv gedekt wordt.

In de loop der jaren heb ik meerdere mensen met beperkingen in dienst gehad en mijn eerste werknemer had behoorlijk zwaar autisme maar is jarenlang een van de beste collegas geweest. Ja je moest weten hoe met hem te werken maar als je je daar iets op aanpaste was het een hele goede collega die altijd voor anderen klaar stond eigenlijk niks was te gek.

maar uiteindelijk heeft bijna elke medewerker een handleiding want we zijn allemaal mensen met onze eigen persoonlijkheid en iedereen wilt net weer even anders behandeld worden.

Wel denk ik dat grote commerciele bedrijven minder snel mensen op dit vlak zouden aannemen dan kleinere ondernemers of overheden zelf. Wel is het voor kleine ondernemers fijn om te weten dat ze een vangnet hebben als het even tegen zit maar zelfs het vangnet van het UWV dekt nooit 100% de kosten dus het blijft ook altijd een sociale keuze als werkgever.

Maar ik heb ook "gezonde" werknemers gehad die voor veel meer uitval / problemen zorgde dan mensen met een ziekte of beperking dus het blijft altijd wat.

Dus kort gezegd ik ben tegen het "overal een label op willen plakken" maar het is wel goed voor sommige mensen dat dit soort regelingen er zijn. maar nog veel belangrijker is hoe jij er als persoon mee om gaat. En ook al mag de werkgever niet vragen wat er precies aan de hand is helpt het vaak wel een heel stuk met begrip en inlevingsgevoel vanuit die kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Het hangt helemaal af van het soort bedrijf. dwz de bedrijfs cultuur.
Zo werkte ik in de metaal waar mensen die ziek waren een verbeteringstraject kregen en aantekeningen en leidinggevende die stiekem altijd en overal rookte, dronken of drugs gebruikte beloond werden.
De laatste kozen er voor om ziek te worden mensen die in het "doelgroepenen staan niet"

Wat ik begrepen heb van personeelszaken bij de overheid dat de overheid een afspiegeling wil zijn van de samenleving en dan maakt het niet uit in welke stoel je zit, dat je vaak naar de wc moet of een lichaamsdeel mist of dat je autist bent.
Jammer dat het bedrijfsleven niet wil inzien, waarvoor TS moet oppassen is dat een werkgever de voordelen gebruikt tegen hem en nadat de zak met geld op is de zak krijgt.

TS is het niet verlicht te melden bij de werkgever bij sollicitatie. Als de werkgever hier om vraagt moet deze wel eerlijk antwoord geven.

[ Voor 9% gewijzigd door onno oliver op 18-12-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ben wel vooral benieuwd hoe je tot de conclusie bent gekomen waarom de indicatie banenafspraak funest voor je carrière zou kunnen zijn. Zou je daar wat over kunnen toelichten?
Ik ken iemand die werkt bij een gemeente, en er wordt gekeken naar hoeveel procent loonwaarde iemand heeft. Een volledig gezond persoon zonder arbeidsbeperking heeft 100% loonwaarde. Daarbij maakt het niet uit of je WO of alleen basisschool hebt.

Zodra je loonwaarde lager wordt bepaald krijgt je werkgever dus subsidie voor het dee waar jij geen loonwaarde voor hebt (dus stel je hebt 70% loonwaarde dan krijgt je werkgever de rest aan subsidie). Hierbij wordt er niet periodiek gekeken naar hoe goed jij functioneert. Veel mensen met lagere loonwaarde worden uiteindelijk net zo goed in het werk als een gezond persoon. Het is een mallemolen waar je in verzeild raakt, ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
offtopic:
laat maar

[ Voor 75% gewijzigd door Webgnome op 18-12-2023 20:22 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:10:
[...]

Ik ken iemand die werkt bij een gemeente, en er wordt gekeken naar hoeveel procent loonwaarde iemand heeft. Een volledig gezond persoon zonder arbeidsbeperking heeft 100% loonwaarde. Daarbij maakt het niet uit of je WO of alleen basisschool hebt.

Zodra je loonwaarde lager wordt bepaald krijgt je werkgever dus subsidie voor het dee waar jij geen loonwaarde voor hebt (dus stel je hebt 70% loonwaarde dan krijgt je werkgever de rest aan subsidie). Hierbij wordt er niet periodiek gekeken naar hoe goed jij functioneert. Veel mensen met lagere loonwaarde worden uiteindelijk net zo goed in het werk als een gezond persoon. Het is een mallemolen waar je in verzeild raakt, ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan.
Er zijn verschillende regelingen om minder te hoeven te betalen voor de werknemer, onder het WML.

Jij bedoeld denk ik loonkostensubsidie

https://www.uwv.nl/werkge...detail/loonkostensubsidie

Een andere regeling heet loondispensatie.
Werkgever kan dan tijdelijk minder dan het WML betalen en de werknemer krijgt het aangevuld vanuit het UWV.

Edit. Er wordt wel dergelijk per periode gekeken hoe het gaat, samen met de arbeidsdeskundige.
De arbeidsdeskundige en de werkgever bepalen samen de loonwaarde.
De loonwaarde moet ook onderbouwd worden.
Het is niet zo dat de werkgever er zomaar misbruik van kan maken.
Het zou wel kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door NicoHF op 18-12-2023 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:11
sirdanilot schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:10:
[...]

En hoe volgt hieruit jouw conclusie dat het funest zou zijn voor je carrière?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat de werkgever subsidie krijgt heeft geen directe relatie met het salaris van de werknemer, die moet gewoon naar werken betaald krijgen in de reguliere loonschalen van het bedrijf. Overigens kun je ook met 100% loonwaarde gewoon in het doelgroepregister zitten, dat is echt afhankelijk van hoe de beperking het werk beïnvloedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Tenzij je een UWV uitkering hebt, dan kan de werkgever loon-dispensatie aanvragen en ook een proefplaatsing, waardoor je voor 3 maanden eigenlijk voor uitkering norm gratis werkt. Beide moeten overigens wel in overeenstemming.

[ Voor 11% gewijzigd door TheFrames op 18-12-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zelf ben ik trouwens van mening dat als je erin staat dat je juist baat erbij kan hebben om eerder/sneller een baan te kunnen krijgen en daardoor juist je kansen kan vergroten.
Je staat er niet voor niks in, er is iets, een reden waarom je er in staat, het kan zijn een afstand tot de arbeidsmarkt, een handicap noem maar op.
Werkgevers zijn eerder geneigd om je aan te nemen als ze minder risico lopen, daarbij is het voor jou zelf ook prettiger.
Want doorgaans komt er minder druk op je schouders terecht, omdat er meer rekening met je gehouden wordt, op die manier hou je het werken ook langer vol en voorkom je uitval.
Het ligt er ook een beetje aan wat er mis is en wat de beperkingen zijn.
Stel je hebt goede werkervaring en misschien diploma's en werken gaat je allemaal goed af en je kan prima meekomen met de rest en bent toe aan een volgende uitdaging en je wilt carrière maken dan is het misschien wel handig om je uit te laten schrijven uit het register en je bij de volgende baan als 'normale' kandidaat aan te melden en die stap te maken.
Maar dat zijn er niet veel die dat kunnen, zeker niet bij een eerste recente baan dus denk daar goed overna.

Dus om een antwoord te geven wordt je er echt beperkt in? Dat ligt er maar net aan wat jij als beperkt beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
NicoHF schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:51:
Zelf ben ik trouwens van mening dat als je erin staat dat je juist baat erbij kan hebben om eerder/sneller een baan te kunnen krijgen en daardoor juist je kansen kan vergroten.
Je staat er niet voor niks in er is iets een reden waarom je er in staat, het kan zijn een afstand tot de arbeidsmarkt, een handicap noem maar op.
Werkgevers zijn eerder geneigd om je aan te nemen als ze minder risico lopen daarbij is het voor jou zelf ook prettiger want doorgaans komt er minder druk op je schouders terecht omdat er meer rekening met je gehouden wordt, op die manier jou je het werken ook langer vol en volkom je uitval.
Het ligt er ook een beetje aan wat er mis is en wat de beperkingen zijn.
Stel je hebt goede werkervaring en misschien diploma's en werken gaat je allemaal goed af en je kan prima meekomen met de rest en bent toe aan een volgende uitdaging en je wilt carrière maken dan is het misschien wel handig om je uit te laten schrijven uit het register en je bij de volgende baan als 'normale' kandidaat aan te melden en die stap te maken.
Maar dat zijn er niet veel die dat kunnen zeker niet bij een eerste recente baan dus denk daar goed overna.

Dus om een antwoord te geven wordt je er echt beperkt in? Dat ligt er maar net aan wat jij als beperkt beschouwd.
Ik sta er momenteel niet in, maar oprecht zou ik er wel in aanmerking voor moeten komen. Ik ben het meer aan het overwegen als een extra voordeel voor mijn huidige/volgende job, maar in principe heb ik het heus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
TheFrames schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:55:
[...]

Ik sta er momenteel niet in, maar oprecht zou ik er wel in aanmerking voor moeten komen. Ik ben het meer aan het overwegen als een extra voordeel voor mijn huidige/volgende job, maar in principe heb ik het heus niet nodig.
Voor je huidige werk zie ik zo even niet in wat voor voordeel het zou kunnen opleveren.
Want als je er voor in aanmerking komt dan komt jou huidige werkgever als het goed is ook in aanmerking voor bijna alle regelingen die er zijn.
Tenzij het misschien nu ineens minder met je gaat, in dat geval zou ik je willen adviseren om een gesprek in te plannen met je arbeidsadiviseur van UWV als je die hebt of iemand anders die jou eventueel begeleid en daarna eventueel met je werkgever erbij om opties te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
NicoHF schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:00:
[...]

Voor je huidige werk zie ik zo even niet in wat voor voordeel het zou kunnen opleveren.
Want als je er voor in aanmerking komt dan komt jou huidige werkgever als het goed is ook in aanmerking voor bijna alle regelingen die er zijn.
Tenzij het misschien nu ineens minder met je gaat, in dat geval zou ik je willen adviseren om een gesprek in te plannen met je arbeidsadiviseur van UWV als je die hebt of iemand anders die jou eventueel begeleid en daarna eventueel met je werkgever erbij om opties te bespreken.
Het is meer dat een gemeente ook een proefplaatsing kan opleggen als je in het doelgroepregister bent opgenomen en dan ga je voor spek en bonen werken. Zie ik niet zitten en ik heb vaak de indruk dat overheidsinstanties de boel zwaar overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
TheFrames schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:14:
[...]

Het is meer dat een gemeente ook een proefplaatsing kan opleggen als je in het doelgroepregister bent opgenomen en dan ga je voor spek en bonen werken. Zie ik niet zitten en ik heb vaak de indruk dat overheidsinstanties de boel zwaar overdrijven.
Ik ken dus iemand die dit heeft ervaren. Studie niet afgemaakt, in de PW terechtgekomen. Die moest dus echt daadwerkelijk gaan schoffelen. Daarna kreeg deze inderdaad ook zo een doelgroepenregister en kon dan tegen verminderde loonwaarde bij de gemeente gaan werken. Uiteindelijk is het wel goedgekomen en heeft deze persoon een vast contract bij de gemeente maar dat was nog niet zo makkelijk.

Ik zou wel in het doelgroepenregister willen als ik echt in een rolstoel zat of echt blind zou zijn, maar een arbeidsbeperking zoals 'ik mag geen auto rijden' is daar m.i. niet voldoende voor. En ik kan je verzekeren dat dat al een heel flinke arbeidsbeperking is. Ik moet straks voor een sollicitatie naar een plek die nog geen half uur rijden is, maar één uur OV of fiets enkele reis. Stel je wil 5 dagen naar kantoor dan is dat dus 5 uur extra per week dat je onderweg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Ja, maar in principe merk je daar niets van als werknemer. Je gaat niet op een loon worden ingekort als werknemer.

De werkgever betaald wel minder loon, maar deze wordt deels aangevuld als deze onder het minimumloon komt.

Stel je hoort het minimumloon te krijgen, maar je werkgever hoeft maar 1600 euro te betalen, dan vult de gemeente je inkomen aan tot het minimumloon.

Maar dat is weer compleet anders als je boven het minimumloon komy en dat moet ook nog door een deskundige worden vastgesteld.

Ik snap je wel. Als het niet nodig is, dan kan je het beter laten.
Pagina: 1