budget upgrade pc van ouders

Pagina: 1
Acties:

• Hardbats
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-07 15:26
De pc die ik gebouwd heb zo'n 12 jaar geleden staat nog bij mijn ouders en doet dienst als multimedia, muziek, youtube, browse, email computer. Nu kreeg ik de klacht dat hij nu toch wel echt heel traag wordt (25min om op te starten etc) en of ik hem niet eens een upgrade kon geven. Bij deze dus het topic.
Ik heb net zelf mijn eigen pc gebouwd waar ik dit nu op typ maar dat is een ander caliber dan wat ik nu zoek (14700k, 7900xtx). Ik moet zeggen dat ik meer moeite hebben met door de bomen het bos te zien bij de budget opties dan bij de high end opties.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internet browsen, youtube, email, office, muziek. De lichte huis taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het goedkoop houden voor ze, ik dacht rond de €500. Dat moet haalbaar zijn hoop ik.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en scherm blijven sowieso. Ik heb de hoop om de kast en eventueel de voeding te kunnen hergebruiken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, cpu, opslag, ram, misschien een videokaart?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, bang for buck heeft de prio

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, zuinig en snel heeft de voorkeur

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag wat er mogelijk is want ik zie door de opties niet meer wat ik nodig heb.
Ik plaats de opzet van de oude pc, ik weet alleen niet wat voor kast het is. Er staat Adiance op maar krijg deze kast niet gevonden als ik daar op zoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnpdyzo6NIQjlCQvCWwUCJHuJro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdDSZYUDn27WrQPG9s5fWrvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8GdxT15p3sPfRV3LDc-E5MpsUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTcMYdQJBN3M7UWeoXjbD0e7.jpg?f=fotoalbum_large

De oude pc:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD FX-8150 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI 990FXA-GD65€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung Syncmaster 2443BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master B700€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Wat ik heb gevonden waarvan ik denk dat het goed is. Dit kan hopelijk met de bestaande voeding en in de bestaande kast.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,-€ 124,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 6500 XT OC Edition€ 177,29€ 177,29
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 34,90€ 34,90
1Solid state drivesKingston KC3000 1TB€ 71,90€ 71,90
Totaal€ 537,09

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:42

Soggy

vroemmmm

Voor zulke lichte taken volstaat dit toch nog wel? Waarom niet de ouderwetse harddisk vervangen door een ssd, misschien nog een beetje geheugen erbij en een schone installatie?

If it works, tweak it

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

franssie

Save the albatross

Met ^^

Of anders eens kijken naar een NUC.

Maar hoe dan ook, eerst voor een paar tientjes een SSD kopen, verse installatie op windows 11 (of draaien ze dat al?) en dan vanaf de oude schijf in een externe behuizing bestanden terugzetten.

Ga je dan toch voor een nieuw systeem, dan heb jij de SSD al (al zou je dan leiver een m2 hebben denk ik maar soit - voor dat gebruik maakt het ook niet zoveel uit). Of misschien heb je nog een SSD liggen?

edit: hergebruik oude hardware heeft wellicht ook nog als voordeel dat CD/DVD drives nog in gebruik blijven mochten ze daar aan hechten. NUC is wel klein, kan soms achter de monitor geplakt worden aan de VESA 100, ben je de kast kwijt.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 17-12-2023 21:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:03
Voor youtube kan ik me anders wel voorstellen dat dat erg traag is met die FX cpu. En natuurlijk het feit dat je qua Windows updates in de knel gaat komen.

Ik zou iets in de trant van een ASRock Deskmini X300 aanraden icm met die 5600G, dedicated GPU is met dit gebruik echt niet nodig.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Mila1994 hoezo? Dta ding heeft 8 cores en geen GPU. De aparte 960 zou YT in HD toch echt slapend moeten kunnen - mits laatste drivers etc. Ouders zijn niet altijd even trouw in updates.
Ik draai YT zonder probelem op Intel Duo Cores in mijn 2009 macbook, die hardware is 14 jaar oud en werkt prima (op linux, dat wel, want linux is wel recent en OSX helaas niet meer verkrijgbaar).

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 17-12-2023 21:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:03
Een ssd doet wonderen. Net een uitvoering: Samsung 870 Evo (MZ-77E500B/EU) 500GB in een systeem met Core 2 Quad Q9550 met HD4870 gezet en dat ding gaat weer als de brandweer.Desalniettemin blijft het verbruik van zo'n oude FX hoog, ook met een ssd. Een 5600G zal veel zuiniger zijn. Aparte videokaart is niet nodig, zeker geen 6500 XT die belabberd draait op PCI-e3.0. Je zou ook kunnen kijken naar een gebruikt systeem. Iets als v&a aangeboden: HP ProDesk 400 G5 SFF 6BD73EA bijvoorbeeld is al heel goed opgewassen tegen de taak.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hardbats schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:47:
Ik heb net zelf mijn eigen pc gebouwd waar ik dit nu op typ maar dat is een ander caliber dan wat ik nu zoek (14700k, 7900xtx).
Heb je dan nu geen PC over voor je ouders? ;)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Lol, topic starter heeft zat hardware, maar nog geen SSD in zijn ouders PC?
Elke dag zonder SSD is zonde van de verloren tijd.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom een videokaart in die pc? Nergens voor nodig.

• franssie

franssie

Save the albatross

99ruud99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:56:
Waarom een videokaart in die pc? Nergens voor nodig.
Heb je het dan over de oude of de voorgestelde pc?
edit: de voorgestelde denk ik dan, die heeft een onboard GPU die voldoende zou moeten zijn inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 17-12-2023 23:13 ]

• 99ruud99
  • Nu online
Yups de voorgestelde, al zou ik totaal opnieuw bouwen en niet oude voeding en behuizing hergebruiken (stof, lawaai)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
De 5600G heeft een ingebouwde GPU. een zwakke videokaart voegt niets toe voor het gebruik van je ouders. Je zou een Deskmini kunnen kiezen - lekker klein, en voor de komende jaren prima geschikt voor oudere mensen
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 45,99€ 45,99
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/32€ 67,99€ 67,99
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 51,22€ 51,22
Totaal€ 439,10

• The_Doman
  • Nu online
franssie schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:01:
Maar hoe dan ook, eerst voor een paar tientjes een SSD kopen, verse installatie op windows 11 (of draaien ze dat al?) en dan vanaf de oude schijf in een externe behuizing bestanden terugzetten.
....
edit: hergebruik oude hardware heeft wellicht ook nog als voordeel dat CD/DVD drives nog in gebruik blijven mochten ze daar aan hechten. NUC is wel klein, kan soms achter de monitor geplakt worden aan de VESA 100, ben je de kast kwijt.
Ik zou inderdaad ook eerst eens een (goedkoop?/V/A?) SSD'tje scoren het bestaande systeem daarnaartoe migreren/clonen.
Dat zal meteen al een enorme verbetering geven.
Dan kan je daarna rustig eens kijken waarnaartoe eventueel te upraden/vervangen.

Inderdaad wel opletten of ze nog legacy/oudere hardware gebruiken waaraan ze gehecht zijn zoals genoemde CD/DVD stations of andere zaken?

Zelf vind ik mini NUC's niet echt geschikt voor (senior) desktop gebruik vanwege de vaak beperkte en lastig toegankelijke aansluitingen.

• franssie

franssie

Save the albatross

99ruud99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:15:
Yups de voorgestelde, al zou ik totaal opnieuw bouwen en niet oude voeding en behuizing hergebruiken (stof, lawaai)
Behuizing is natuurlijk te stofzuigen en een doekje erover, ik vond het wel een geinige kast. Voedeing ben ik zeker met je eens, zels zou TS het huidige systeem meet een SSD in stand houden, dam is een nieuwe voeding wel eens tijd na 10+ jaar tijd vanwege stof.
Over de processor, tsja die is met 135 watt max (!) fors maar als die PC eens in de twee weken een uurtje aanstaat (zoals bij mijn buurvrouw) dan zijn dat de kosten niet.

• The_Doman
  • Nu online
Inderdaad, geinige kast met natuurlijk coole fan controller 8)
Aerocool Modern-V Double Bay Panel Fan Controller

• franssie

franssie

Save the albatross

Die is bijna zo mooi als het origineel <3
In de originele kast lijkt ook. een soort boonbox onderin te zitten, vind ik wel gaaf

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The_Doman schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:38:
Ik zou inderdaad ook eerst eens een (goedkoop?/V/A?) SSD'tje scoren het bestaande systeem daarnaartoe migreren/clonen.
Klonen zou ik niet doen, een nieuwe SSD is het beste moment voor een verse Windows installatie.

• The_Doman
  • Nu online
Waarom niet clonen?
Daarmee ben je in korte tijd klaar, al je programma's, instellingen, drivers werken dan gewoon nog.
Makkelijk ;) .
Om alles weer helemaal opnieuw te herinstalleren/configureren kan weer veel tijd kosten.
Helemaal als het voor iemand is die gewend is aan zijn specifieke Windows configuratie.

Als Windows normaal werkt is clonen gewoon ideaal. _/-\o_

Natuurlijk kan je achteraf altijd nog een schone installatie doen mocht je dat per se willen.

• Buffelkut
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-09-2024
Is het installeren van Xubuntu misschien een optie.
Heb dit 2 jaar geleden op de oude PC van mijn vader gezet en
de PC voelde weer aan als nieuw.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 22:04
Is een laptop niks voor ze?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Hardbats heeft nergens meer op gereageerd dus is of het topic vergeten of krijgt niet de antwoorden waar deze op hoopte?

• Reinier
  • Laatst online: 21:02

Reinier

\o/

Ik gok dat er ADVANCE op de kast staat ;)

Ik ga mee met het advies van een Deskmini i.c.m. een 5600G. Doet het hier nog steeds prima en heel stil met die Noctua-koeler.

• Hardbats
Soggy schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:52:
Voor zulke lichte taken volstaat dit toch nog wel? Waarom niet de ouderwetse harddisk vervangen door een ssd, misschien nog een beetje geheugen erbij en een schone installatie?
zou dat zoveel verschil maken?
Olaf van der Spek schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:35:
[...]

Heb je dan nu geen PC over voor je ouders? ;)
zij hebben juist mijn oude pc, tussendoor heb ik het gedaan met een game laptop ;)
martyw schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:25:
De 5600G heeft een ingebouwde GPU. een zwakke videokaart voegt niets toe voor het gebruik van je ouders. Je zou een Deskmini kunnen kiezen - lekker klein, en voor de komende jaren prima geschikt voor oudere mensen
Totaal€ 439,10
hier zal ik eens naar gaan kijken, dank!
Buffelkut schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:58:
Is het installeren van Xubuntu misschien een optie.
Heb dit 2 jaar geleden op de oude PC van mijn vader gezet en
de PC voelde weer aan als nieuw.
moet zeggen dat ik geen kennis heb van Xubuntu. Mijn ouders zijn ook niet anders gewend dan windows dus ik weet niet of een andere systeem handig is.
franssie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:31:
@Hardbats heeft nergens meer op gereageerd dus is of het topic vergeten of krijgt niet de antwoorden waar deze op hoopte?
Er is meer in het leven dan Tweakers, er moet ook nog gewerkt en geleefd worden :P
Reinier schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:44:
Ik gok dat er ADVANCE op de kast staat ;)

Ik ga mee met het advies van een Deskmini i.c.m. een 5600G. Doet het hier nog steeds prima en heel stil met die Noctua-koeler.
Zelfs als ik op Advance zoek krijg ik niks gevonden wat op deze kast lijkt. Als ik fotos van deze kast vind staat er voor de rest geen nuttige info bij.

Dank alle voor de reacties, op het topic van mijn eigen pc werd haast niet gereageerd maar nu wel :P
Ik ga eens kijken of een SSD aansluiten verbetering bied en dan daarop een schone installatie van windows. Weet iemand of Windows 11 op deze hardware draait of dat het verstandiger is om voor windows 10 te gaan?

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:50
Gewoon SSD in gooien, kan ie nog 10 jaar vooruit. Zonde om geld te investeren als er niets stuk is. Het trage opstarten komt 100% door de oude HDD die erin zit.

Gewoon simpele SATA SSD halen (kingston oid), die erin knallen en gaan met die banaan tot ie echt sterft van ellende.

Edit; je kunt Windows 11 proberen, maar dan moet je wel even bij het USB flashen van de iso aanvinken (kan met Rufus) dat ie geen hardware check doet. Waarschijnlijk loopt het verder prima.

https://nerdschalk.com/ho...ble-windows-11-usb-drive/

[ Voor 35% gewijzigd door spokje op 18-12-2023 12:48 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als iemand niet deskundig is moet je geen ander OS gaan gebruiken.
sowieso SSD en anders 2e hands Dell SFF wat werd aangegeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
Hardbats schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:42:
Weet iemand of Windows 11 op deze hardware draait of dat het verstandiger is om voor windows 10 te gaan?
De AMD FX-8150 wordt door MS niet ondersteund voor hun laatste OS versie (zie hier). Maar met een hack zal het voorlopig wel werken (hier). Microsoft stopt met ondersteuning van Windows 10 komende oktober, na die tijd wordt het helaas tijd om afscheid te nemen van deze PC als je op Windows wilt blijven. En ouderen op iets nieuws voor hen zoals Linux over te krijgen is lastig.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:42

Soggy

vroemmmm

[...]

zou dat zoveel verschil maken?

[...]
De SSD maakt 100% het verschil. Ik heb hier zelf een pc uit dezelfde tijdsperiode (op basis van een AMD A8 K5600) en die draait nog steeds prima. Ik heb kort overwogen om te upgraden, maar kan eigenlijk geen goede reden verzinnen want doet het voor soortgelijke lichte taken nog steeds erg goed.
Windows 11 is wel een dingetje: de hardware wordt niet officiëel ondersteund, dus zou je die controles moeten omzeilen bij de installatie van Windows 11. Windows 10 wordt echter nog een paar jaar ondersteund, dus dat is ook nog steeds een prima optie.

Ik heb de laptop van mijn ouders jaren geleden al voorzien van Ubuntu (waren ook gewend aan Windows), maar na een korte gewenning kunnen zij zich daar ook prima mee redden. Dat zou dus nog een alternatief zijn, maar haal gewoon een SSD en je kent de pc niet meer terug. Geen enkele noodzaak hier meer geld aan uit te geven.

If it works, tweak it

• martyw
Soggy schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:01:
Windows 10 wordt echter nog een paar jaar ondersteund, dus dat is ook nog steeds een prima optie.
Alleen voor betalende klanten op long term support edities blijft er ondersteuning, helaas is het voor gewone stervelingen na oktober 2025 gedaan met Windows 10. (zie hier)
(ik was ^^ in de war, ik had foutief in mijn hoofd zitten dat MS in oktober 2024 zou stoppen met support)

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 18-12-2023 13:14 ]

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Zoals eerder gezegd: een SSD doet wonderen in dit systeem. En Windows 10 vers installeren. Na 12 jaar mag dat ook wel eens een keer. Windows 11 ga je niet redden met deze CPU. Die word niet ondersteund.

Ik heb hier een paar weken geleden nog een FX 8320 opnieuw geïnstalleerd. Met een SSD is zo'n systeem gewoon snel met opstarten. Bijna vergelijkbaar met een nieuw systeem.

Euhm... \n ...

• Hardbats
Ik heb het zojuist voor gelegd bij mijn ouders, de voorkeur gaat uit naar de deskmini.

Totaal€ 439,10

Is deze opzet zoals aangedragen goed of moet/kan hier nog wat aan gesleuteld worden?
Bijv een ssd met cache?

1Solid state drivesKingston KC3000 1TB€ 69,89€ 69,89
Totaal€ 535,08

Het budget is gesteld op €500.

Ik zie wel dat de monitor die ze gebruiken op DVI werkt en dat heeft de deskmini x300 niet, daar zal ik dan een adapter voor bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hardbats op 18-12-2023 13:37 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
Nickname55 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:26:
Windows 11 ga je niet redden met deze CPU. Die word niet ondersteund.
Al die checks zijn heel, heel eenvoudig te omzeilen.
https://www.makeuseof.com...-requirements-windows-11/
https://github.com/Windows-Dev/Windows11-Bypass <- De instructies werken voor updates van bestaande installaties van W10 naar W11 én clean W11 installs. Het gebruikt gewoon de Media Creation Tool.

Het gaat maar om ondersteuning. Niet ondersteund zijn is niet het einde van de wereld. Het betekent alleen dat niemand van MS je gaat helpen wanneer iets niet meer werkt. Ik heb al mijn W10 apparaten preventief naar W11 geupgrade toen het mij kwa tijd goed uitkwam omdat ik dit liever niet op het laatste moment wilde doen. Fluitje van een cent.
Dan kun je de upgrade die je nu plant gewoon doen zodra Windows update eruit klapt in je W11 installatie van deze pc.

Overigens eens over de SSD. Dat is prio 1 voor deze upgrade. Een klassieke harde schijf als opstartschijf valt, als ik naar de prijs van SSD's kijk, onder masochisme. Zo'n FX8000 is nog prima bruikbaar voor normaal desktop gebruik icm een vlotte, maar niet dure SSD.
Je kunt de HDD opschonen en als D: schijf inzetten.

Als je voor die deskmini gaat, zou ik de zwarte versie van die koeler overwegen. Zie Dom in "Deskmini x300, klopt dit?"

[ Voor 62% gewijzigd door youridv1 op 18-12-2023 13:46 ]

• The_Doman
  • Nu online
Jazeker, het verschil is gewoon enorm, als het ware de beleving van een nieuwe PC.
Je hebt zelf waarschijnlijk nooit Windows 10/11 gebruikt met een gewone HDD? ;)

Check:
Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD
Boot USB gemaakt via de website van ms.
In de bios booten via USB aangezet.
Opnieuw opgestart.
Het scherm flitste met het Windows vlaggetje, waarna er een knipperende cusror verscheen. Laptop leek vast te zitten, maar na een minuut of zo begon de installatie.
Netwerkkabel er aan laten zitten, totdat gevraagd werd om een account. Netwerk los, en onzin account ingevuld. Daarna werd er verder gegaan zonder account, en heb het netwerk weer aangesloten.
Op het laatst een lokaal account aangemaakt.

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.
Ik ga eens kijken of een SSD aansluiten verbetering bied en dan daarop een schone installatie van windows. Weet iemand of Windows 11 op deze hardware draait of dat het verstandiger is om voor windows 10 te gaan?
Ik zou toch eerst proberen om het bestaande systeem 1 op1 over te zetten/clonen.
Bespaart je (heel) veel werk en je kan dan ook meteen het verschil beleven van de het gebruik van de SSD.
En zoals gezegd, je kan altijd achteraf nog alles schoon installeren.

Leuk klusje voor de kerstdagen. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Hardbats Als dat is wat je ouders willen, dan is dat zo. SSD clone zou inderdaad leuk zijn om te ervaren wat het verschil is (gigantisch en waarschijnlijk zijn ze dan ook wel tevreden) maar soit.

Je setup lijkt me voldoende, echter zo ik eerst de meegeleverde koeler gebruiken en wellicht een paar tandjes tragere processor kopen, deze gaan ze niet benutten en is toch best een hap uit het budhget. Die 32 GB ram is ook wat veel maar het prijsverschil met 16 is niet enorm, dus lekker toekomst bestendig dus doen.

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Die 12 jaar oude zooi meenemen naar een nieuwe SSD lijkt me niet verstandig. Je schrijft dat het opstarten 25 minuten duurt. Ik vermoed dat hier ook een software probleem aan ten grondslag ligt. Want ... normaal gesproken zou dit ook met een ouderwetse harde schijf niet zo lang moeten duren. 25 minuten is echt belachelijk. Daarom gewoon ff een nieuwe installatie, is alles weer fris. En een nieuwe installatie is zo gepiept.

[ Voor 13% gewijzigd door Nickname55 op 18-12-2023 17:34 ]

Euhm... \n ...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The_Doman schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:29:
Waarom niet clonen?
Daarmee ben je in korte tijd klaar, al je programma's, instellingen, drivers werken dan gewoon nog.
Makkelijk ;) .
Snel klaar en makkelijk is het wel ja.. maar 12 jaar aan bagage heeft meestal toch invloed op performance.

• franssie

franssie

Save the albatross

Olaf van der Spek schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:25:
[...]

Snel klaar en makkelijk is het wel ja.. maar 12 jaar aan bagage heeft meestal toch invloed op performance.
Hoewel ik er ook geen fan van ben, is dat bij een SSD wel veel minder. Zeker als de SSD veel groter is dan de HDD. Een nieuwe install betekent ook minder vervuiling van oude drivers en andere meuk die ooit is meegekomen.

• Hardbats
Ik ga geen clone maken van al het oude spul. Wat belangrijk is qua bestanden zetten we wel over maar de programmes die ze willen gebruiken downloaden we gewoon nieuw.
Ik ga het opzetje bestellen zoals hierboven beschreven met de kc3000 ipv de andere ssd.
Hopelijk komt het snel binnen en voldoet het aan de verwachting.

• 99ruud99
  • Nu online
Enige wat ik even wil meegeven, is wifi gewenst?

• Hardbats
Nee, er is een kabel aanwezig. Zo is de huidige pc ook aangesloten.

• The_Doman
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:25:

Misschien , maar we weten de history van de PC (installatie) niet.
Daarbij is het geen Tweakers/Game systeem wat de maximale performance eruit moet halen natuurlijk.
En zoals al opgemerkt, waarom niet eerst clonen en even kijken hoe het allemaal functioneert?
Je kan dan toch achteraf alles opnieuw schoon installeren.

Schoon installeren is natuurlijk zo gedaan (met SSD) ja, maar het installeren/configureren/data terugzetten/importeren controleren of alles nog wel werkt enz, daar gaat nu juist de tijd in zitten.
Soms zijn er situaties waarbij je gewoon dringend de bestaande configuratie wilt behouden.

Maar geen probleem natuurlijk als ze het prima vinden om met een lekker schoon systeem te beginnen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat dacht je hiervan nieuwe PC en maar 300,-
uitvoering: Medion Akoya S23005-i5-512F8
https://www.amazon.nl/MED...3005-i5%2Caps%2C84&sr=8-2

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 19-12-2023 14:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hardbats
Alle componenten zijn al besteld. Komt als het goed is allemaal donderdag binnen.

• Hardbats
De deskmini staat in elkaar en draait als bij mijn ouders. Ze zijn er blij mee dat hij zo snel werkt, klein is en zuinig.
Dank voor de goede suggestie!
Pagina: 1