WiFi aanleggen Woonboerderij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30
Ik ben op zoek naar wat advies en feedback voor het voorzien van een woonboerderij van dekkend draadloos internet.

Het gaat om een hoofdgebouw van 30 meter lang, een schuur en een (bewoonbaar) bijgebouw. Zie situatie Google Maps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHY0-_-iJnj33e6A9vTuOHKP5yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QgYmRT3kvuRZf6cLbY7GTFR8.png?f=user_large

Uitleg bij de getallen:
1. Meterkast woonhuis: plek van de huidige router en beoogde plek voor een AP
2. Oude deel: plek voor de beoogde tweede AP
3. Bovenverdieping woonhuis: derde AP voor de slaapkamers
4. Bijgebouw: vierde AP
5. Een outdoor AP voor aan de buitengevel, plek is nog nader te bepalen, dus kan nog meer richting de hoek fo juist meer richting de terrassen. Doel is om de terrassen en het grootste deel van het weiland dekkend te krijgen.
6. Een (outdoor) AP in (aan) de schuur voor de schuur en verharde gedeelte van het erf.

Huidige situatie:
KPN Glasvezel (1gbit) met een ExperiaBox12 in de meterkast en wat superwifi punten, maar daar is niet echt tevredenheid over. Er wordt ook tv gekeken via STBs. Elk gebouw heeft ook minstens een beveiligingscamera, tussen de gebouwen ligt UTP kabel om een bedrade backbone mogelijk te maken.
PoE is op zich geen vereiste, vrijwel overal is een stopcontact aanwezig.

Wat ik had bedacht:
Ik weet wel aardig wat van netwerken, maar ik verdien er geen geld mee. Ik kwam op het volgende:
4 of 5x AP voor binnen: uitvoering: ZyXEL NWA50AX PRO
1 of 2x AP voor buiten: uitvoering: ZyXEL NWA55AXE
Huidige simpele switches worden vervangen door managed switches, bijvoorbeeld Netgear GS108e of de GS105e
De KPN EB12 blijft in gebruik als router, omdat er ook TV gekeken wordt via de KPN STB.

Graag wat feedback over mijn denkwijze. Gaat zoiets qua setup werken, zijn de producten hierboven toereikend voor het doel, of heb ik iets gemist en is er andere/meer hardware nodig?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lijkt mij een prima plan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met dit soort omstandigheden zou ik voor een full Ubiquiti setup gaan. Een keer inregelen en done.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
The Eagle schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:18:
Met dit soort omstandigheden zou ik voor een full Ubiquiti setup gaan. Een keer inregelen en done.
Lekker advies dit ... ik zou full Cisco Meraki gaan ... ook een keer inregelen en done.
alsof Ubiquiti alle problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen :+ :+
(Ik ben het wel mee eens dat een managed systeem met een dashboard wel altijd beter is dan domme apparaten)

voor onze topicstarter .. ik zou eens een meting doen waar je nu overal dekking hebt (specifieker RSSI op 5Ghz beter dan -65dBm), en waar je tekortkomt. Zeker als nu alles via meshing gaat ivm gebrek aan UTP's heb je een hoop werk

Ik vermoed dat je met dit soort oppervlakte toch moet gaan denken hoe betrouwbaar een connectie naar 4 en 6 legt .. wireless bridges werkt ok ,maar een kabel is gewoonweg beter & cheaper als je ook nog eens Poe devices aan de andere kant wil zetten ..

Het klinkt wel als een goeie challange tho 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:08
Niet alleen een centraal dashboard, remote management, maar ook een enorm gamma om uit te kiezen. Denk aan switches met een SFP+ glasoptie, etc. Maar ook centrale logging/troubleshooting scheelt enorm veel. Straks is er een probleem, en ga er dan maar aan staan met je consumentenapparatuur. Daar zit gewoon een enorm verschil in.

Over dergelijke grote afstanden kan je namelijk ook aan een glasverbinding (backbone) tussen de verschillende panden gaan denken, retebetrouwbaar, en klaar voor 10Gig of meer in de toekomst. Je kan dan nog heel veel beveiligingscamera's bijplaatsen. (Infrastructuur ofwel kabels, hebben een veel langere levensduur dan actieve componenten als switches en AP's.)

Geen zakelijk netwerk nodig bij zo'n groot pand? Denk aan meerdere Vlans bijvoorbeeld.
Zoiets grootst heb je meestal niet omdat je bang bent dat je anders te weinig ruimte hebt voor je postzegeverzameling. Meestal wil men uiteindelijk meer met zo'n groot pand.

Heb je echt alle wensen en mogelijkheden met ze besproken, of sta je nog aan het begin van het opstellen van de requirements?

In ieder geval een leuke klus. Veel plezier ermee.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 17-12-2023 21:17 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
ijske schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:57:
[...]

(Ik ben het wel mee eens dat een managed systeem met een dashboard wel altijd beter is dan domme apparaten)
Daar ben ik het dan weer niet zo mee eens, leuk hoor dat je alles kunt zien maar als je basis niet in orde is zul je alleen maar de ellende op je dash zien.

Dan heb ik echt liever een goede basis in plaats van een dash.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...totdat firmware upgrades weer eens een keer mis gaan en je minstens zoveel kennis/kunde nodig hebt om te herstellen als voor planning en installatie nodig was :X

UniFi is prima spul als het werkt (draai zelf jarenlang een bescheiden installatie), maar ik ben opgehouden het aan te raden aan mensen die het zelf niet kunnen bestieren na te vaak uit moeten rukken om vrienden zonder WiFi te redden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik zou beginnen met zorgen dat je overal een bekabelde verbinding hebt liggen en daar de bestaande superwifi punten op aansluiten. Vanuit daar kun je meten wat je eventueel nog meer nodig hebt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 06:42
laurens0619 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:51:
Ik zou beginnen met zorgen dat je overal een bekabelde verbinding hebt liggen en daar de bestaande superwifi punten op aansluiten. Vanuit daar kun je meten wat je eventueel nog meer nodig hebt
Helemaal mee eens, in alle gevallen is een betrouwbare backhaul een vereiste voor betrouwbare wifi.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij een oude boerderij heb je niet zoveel AP's nodig. Voor onze Scouting lokatie en oude boerderij hebben we met 3 AP's overal dekking. Zou wel kabels trekken maakt het geheel een stuk betrouwbaarder. Welk merk je kiest is vooral een keuze, zou wel iets kiezen wat centraal te managen en flexibel uit te breiden is.
Op Scouting hebben we nu volledig Unifi maar thuis heb ik Fritzbox voor beiden is wat te zeggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
Bedankt voor alle reacties tot zover!

Het doel is niet om een professioneel gemanaged netwerk aan te leggen, maar meer iets tussen wat superwifi punten en een paar duizend kostende oplossing ligt.

Het goede nieuws (wat ik gisteravond vergat te melden) is dat er tussen elk gebouw netwerkkabels zijn getrokken, dus de core zal gewoon bekabeld zijn.
Ik ben bang dat Ubiquiti een beetje uit het budget zal gaan lopen, of vergis ik mij daarin? Ik zal het in ieder geval als optie meenemen. Het verschil tussen Fritz of Zyxel zal wel meevallen denk ik, zelfde performance voor dezelfde prijs.
ijske schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:57:
[...]
voor onze topicstarter .. ik zou eens een meting doen waar je nu overal dekking hebt (specifieker RSSI op 5Ghz beter dan -65dBm), en waar je tekortkomt. Zeker als nu alles via meshing gaat ivm gebrek aan UTP's heb je een hoop werk

Het klinkt wel als een goeie challange tho 8) 8) 8)
Het is dus allemaal gelukkig UTP, ik zal eens wat signaalsterkte gaan meten als ik er weer ben dat is inderdaad nog niet gebeurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:49
@MeltedForest
Die zyxel ken ik niet. Kun je dat met een centrale controller managen? Ik lees op de website van zyxel "intuitive Nebula cloud managed".
Ziet er best aardig uit:
https://www.wifishop.nl/kennisblog/item/zyxel-nebula

Als je een stapje hoger wil dan een Superwifi maar tegenlijk wel consumentenvriendelijk dan denk ik aan:
- Fritzbox
- TPLink Deco
- Aruba Instant On

Aruba instant on heb ik altijd mooi product gevonden maar ik heb wat zorgen over de levensvatbaarheid. Ook omdat ik ze geen wifi 6 outdoor accesspoints zie releasen.
De Fritz is mooi spul maar hebben geloof ik geen outdoor variant.

De Deco heeft met de X50 wel een mooie lijn, inclusief outdoor modellen. Ook hebben ze een PoE lijn.

Bijvoorbeeld 4x de Deco X50 of X50 Poe en 2x de X50-Outdoor

Die x50 indoor dingen hebben ook ingebouwde switch, wellicht scheelt dat ook weer paar switches

Maar op papier ziet die zyxel setup er ook mooi uit. Ik heb alleen geen idee of dat in de praktijk ook iets is. Ik kwam deze review tegen maar verder ook niet veel

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 18-12-2023 10:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 20:24
Kijk sowieso is naar het TP-link spul.
Lijkt qua hardware alsmede qua software best veel als Unifi, maar vaak toch iets goedkoper.

Trek in elk geval zo veel mogelijk kabels zodat accespoints bekabeld zijn verbonden.
Middels POE ben je dan ook flexibel gezien je via de netwerkkabel zowel data als stroom krijgt.
Dit betekend wel dat je ook een POE Switch (of POE injector) moet gebruiken.

Eventueel zou je tussen gebrouwen 2 en 4/6 kunnen werken met een Point to Point/Multipoint oplossing.
https://www.wifishop.nl/t...z-oQAvD_BwE#productReview

Om gebouwen aan elkaar te knopen ben ik zelf meer een voorstander van point-point dan van MESH verbindingen. In elk gebouw achter de point-point verbinding een losse switch waarachter je dan de camera/accespoint/tv/etc kunt plaatsen. De point-point is dan als het ware alsof er een kabel tussen de panden ligt. Door elk pand zijn eigen accespoint te geven kunnen de accespoints zich "druk" maken met de clients en zorgt de point-point voor de "backbone" naar je router.

check anders is het kanaal van CrosstalkSolutions, staan best wel wat filmpjes tussen die soortgelijke situaties betreffen.

YouTube: Wireless Design! Rustic Lodge Cabin Property
YouTube: Real World WiFi Install for Eagle Paragliding
YouTube: An EPIC Network Install in a Beautiful Location!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MeltedForest schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:32:
Bedankt voor alle reacties tot zover!

Het doel is niet om een professioneel gemanaged netwerk aan te leggen, maar meer iets tussen wat superwifi punten en een paar duizend kostende oplossing ligt.

Het goede nieuws (wat ik gisteravond vergat te melden) is dat er tussen elk gebouw netwerkkabels zijn getrokken, dus de core zal gewoon bekabeld zijn.
"Zal"?

Wat gebeurt er als je de bestaande SuperWifi pods aansluit op die kabels? Mogelijk is dat genoeg om het op orde te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:26
als je nu nieuwe spullen gaat neerzetten begin dan gelijk met goed en zorg dat alles wifi6 heeft.

En als je van alles een plattegrond hebt kun je bijvoorbeeld https://design.ui.com/wizard gebruiken om te kijken waar je het beste accesspoints kan ophangen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Je wil een stuk of 6 AP's hebben. Deze stuk voor stuk beheren en er voor zorgen dat alle instellingen goed staan kan best wel een pain in the ass zijn.

Derhalve is een consumenten oplossing met een mesh setje (en bedrade backhaul) een goed begin.

Zelf zou ik de Zyxel links laten liggen. Of je kan hem stand alone beheren of je hebt er een abonnement voor nodig.
Kom je bij Unify of wat ik zelf heb, TP-Link Omada. Zelf toentertijd voor TP-link gekozen om de prijs en omdat ik al ervaring met Unify had. Ik moet zeggen, het bevalt me prima, en qua prijs ook niets te klagen. Nu net deze in gebruik genomen:
uitvoering: TP-Link EAP650-Wall en binnenkort nog een outdoor AP er aan gooien en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MeltedForest schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:32:
(y)
Ik ben bang dat Ubiquiti een beetje uit het budget zal gaan lopen, of vergis ik mij daarin?
TLDR: Ja vergis je je in

Teminste, staar je niet blind op de naam of het merk wat @The Eagle & @dion_b wellicht ook bedoelt maar het gemak van centrale (zelfstandige) bediening en dus minder kosten aan een ICT partij (of voor dat je weer eens zelf tijd hebt) om onderhoud te doen.

+ goedkopere set's of meerdere losse kunnen op elkaar storen
+ als je bij een set van 6+ opeens een "profie" abbo ofzo aan moet aftikken word je ook niet vrolijk.

Als je iets hebt wat een centrale controller heeft die de 6x WIFI AP's bediend die je overal neer plempt en je kan:
- meerdere SSID(s) zodat je tussen bewoners/gasten/personeel wat onderscheid kan maken is fijn.
- meerdere DHCP IP ranges (niet via de controller?) is ook fijn zodat iemand die besluit 24x7 volledige bandbreedte gebruik toe te eigenen .. kan opsporen (of netfix voor personeel & gasten blokkeren maar niet bewoners)

Hoe je het doet/inricht is en wat je koopt is aparte keuze, koop bij 6 +2 zodat defect instant vervangen kan worden ..

Ander iets is hoe lang is het product op de markt, en hoe lang ondersteunen ze hun product(ten) elke 3 jaar nieuwe setup ophangen is ook meer geld weggooien.

en buiten dingen (erbij) ophangen en goed bereik hebben met alle bovenstaande voorwaarden

kortom wellicht is iets meer geld nu kan slimmer zijn op de langere termijn maar maak een (excel) overzicht van alle merken die je intressant lijken en doe een + en - optel som

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik weet niet precies wat ik met moet voorstellen bij het gebruik van de woonboerderij. Is dit iets met gasten? Iets waar altijd 20+ mensen zijn? Een soort van sociale werkplaats?

Ik zou ook wel voorzichtig naar iets semi profs willen sturen. Waar je goede centrale controle hebt over alle ap's, vlan, Ik lees al security camera's. Gaan die ook beelden opslaan? maw. NAS? Server? Het loopt sneller uit de hand dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
Bedankt voor alle reacties! Het gaat hier niet om een professionele omgeving met personeel en gasten, maar gewoon een particuliere woning (met veel vloeroppervlakte om te dekken)

We zijn weer wat onderzoeks- en feestdagen verder en de conclusie is vooralsnog om een setup met TP Link Accesspoints met bijbehorende cloud controller. KPN Experiabox blijft in gebruik, met name voor het uitdelen van het TV signaal en de KPN support, mochten er problemen aan de glasvezel zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1AccesspointsTP-Link EAP650€ 106,44€ 106,44
1AccesspointsTP-Link EAP650-Outdoor€ 164,28€ 164,28
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 86,-€ 86,-
Totaal€ 356,72
Pagina: 1