Als je alleen je eigen persoonlijke mail wil hosten en verder helemaal niks dan is
Mailcow of
Mail-in-a-box prima.
Wil je meer dan dat, dan zou ik je DirectAdmin aanraden, dan heb je wel licentiekosten (maar weinig t.o.v. bijvoorbeeld Plesk of cPanel), iets meer features zoals websites hosten (maar niet zoveel bloat als andere panelen), maar dan heb je een support forum waar echt veel kennis aanwezig is en alles 'werkt gewoon'.
Wil je wel meer features maar zonder kosten, dan is
Hestia of
ISPConfig super, die kunnen bijna exact hetzelfde maar zijn gratis, nadeel is dat ze wel iets minder gebruiksvriendelijk zijn.
Daarnaast is het gewoon een heel slecht idee om je eigen mail te hosten. Je zit met alles van correcte configuratie (SPF, DKIM, DMARC) tot verantwoordelijkheden (afhandelen van abuse mails, mogelijke gevolgen van incorrecte configuratie zoals een open relay) tot het constant moeten vechten om uit spamlijsten te blijven. Als je een mailtje naar Outlook stuurt en de ontvanger drukt per ongeluk op het Spam knopje, dan mag je alweer een formulier gaan invullen om alsjeblieft van de spamlijst af te mogen.
Los daarvan zit je ook op lange termijn met IP en domein reputatie die je in eerste instantie moet opbouwen en daarna hoog moet houden; een nieuwe domeinnaam komt sneller in spamlijsten, en IP-adressen die eerder een andere mailserver hebben gehad kunnen gewoon al permanent geblacklist zijn zonder enige mogelijkheid tot deblokkeren.
Ga je hier écht mee verder dan zou ik sowieso al ver weg blijven van goedkopere hosts als Strato, daar ga je niet heel ver mee komen zonder de eigen kennis om de reputatie van je IP-adres te verbeteren en een hele strakke configuratie. Het is dan interessanter om te kijken naar bijv. TransIP, die bieden een mailservice aan die je als relay in je postfix/exim config zet, met hun opgegeven adres in je SPF-record, en dan zorgen zij dat de 'verzendende' server (de relay) goed geconfigureerd is. Dat scheelt je heel wat kopzorgen.
Al met al is dit iets dat heel makkelijk te onderschatten is. Ik host nu meer dan 10 jaar mijn eigen mail en inmiddels weet ik goed wat nodig is, maar toch blijft het altijd een gedoe. Voor heel kleinschalig privégebruik kan het heel lang goed gaan, maar als het een keer fout gaat sta je er helemaal alleen voor, niemand bij de grote bedrijven gaat je helpen om het te fixen want tenzij je duizenden mails per dag stuurt ben je te klein om in aanmerking te komen voor enige ondersteuning of feedback. Het is dus echt een kwestie van geluk hebben en anders heel veel formulieren invullen om uit allerlei verschillende lijsten gehaald te worden.