Lage internetsnelheid AP t.o.v. modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
Afgelopen week eindelijk glasvezel 1Gbps/1Gbps gekregen en aangesloten. Na wat speedtests viel het me op dat als ik verbonden ben met mijn Unifi AP AC-Lite ik forse lagere snelheden dan als ik rechtstreeks met de modem verbonden ben. Dat is in principe in lijn met mijn verwachting aangezien het modem Wifi6 ondersteunt en de AP niet. Echter is het verschil wel erg fors. Hieronder wat resultaten van wat tests via speedtes.nett:

Laptop -> modem (Zyxel T-56, Wifi 6 , 5 Ghz, linkspeed 2401/2401 Mbps):
Ruim 800Mbps down, 600Mbps up

iPhone 13 mini-> modem
Ruim 600Mbps down

Laptop -> Unifi AP (Wifi 5, 5Ghz, linkspeed 866/866 Mbps)
Ca 20Mbps down, 30-40Mbps up

iPhone 13 mini -> Unifi AP
Maximaal 150Mbps down, maar meestal minder dan 70 Mbps

Verder geeft Unifi server aan dat de uplink voor de AP Gbe is. Maar heb dit eerder deze week ook op FastEthernet(FE) gezien, maar dit lijkt opgelost nadat ik vandaag twee patch kabels bij de POE injector heb vervangen.

Ik ben met name verbaasd dat er zo'n groot verschil tussen mijn telefoon en de laptop zit, maar ook dat ik bij lange na niet in de buurt kom van de maximale wifi snelheden, terwijl ik wel goed bereik heb (vol of 4/5 streepjes).

Ik heb net geprobeerd om de channel width op 5Ghz te verhogen naar 80mhz en heb de channel optimizer gedraaid, maar dat lijkt geen effect te hebben.

Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn of suggesties heeft van stappen die ik nog kan ondernemen?

Op internet lees ik nog dat ik een 10/100 POE injector zou kunnen hebben, maar dan zou ik ook verwachten dat mijn uplink FE zou zijn. (Overigens gebruik ik de POE injector uit de doos, ik zou het behoorlijk raar vinden als die niet de volledige snelheid zou ondersteunen)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modem? Je had het toch over glas? Dan is er geen sprake van een modem; glasvezel is digitaal, bij PON heb je een ONT die de glasverbinding voor zijn rekening neemt. Soms noemen mensen dat ook foutief 'modem', maar dan nog: je Zyxel T-56 heeft ook geen ONT-functionaliteit, het is gewoon een router. Met ingebakken WiFi blijkbaar.

Je meet zo te zien naar het internet. Dat betekent dat je een vrij lange keten test met meerdere mogelijke bottlenecks.

de T-56 heeft WiFi-6 aan boord met blijkbaar support voor 160MHz kanaalbreedte. De UAP-AC Lite doet WIFi-5 met max 80MHz kanaalbreedte. Verwachting zou dus zijn dat je bij relatief goed signaal en een client die WiFi-6 en 160MHz kanaalbreedte ondersteunt ongeveer 2.5x de performance over WiFi zou hebben, waarbij je in dezelfde kamer bij de UAP AC Lite ongeveer 400Mbps zou kunnen halen en bij de T-56 ongeveer 1Gbps.

Je laptop ondersteunt getuige die 2401Mbps link rate blijkbaar zowel WiFi-6 als 160MHz. Je haalt op plek waar je test 800Mbps vand de verwachte 1000Mbps. Dat kan wijzen op een andere bottleneck of op slechter dan optimale omstandigheden in de lucht. Wat haal je bedraad met diezelfde laptop direct op de T-56? Met 1Gbps internetsnelheid en 1GbE verwacht je rond de 940Mbps te halen. Haal je dat? Dan is de lagere prestatie voor rekening van de WiFi. Haal je bedraad ook 800Mbps? Dan is je internetverbinding de bottleneck.

Verder lijk je flinke twijfels te hebben over de Ethernetaansluiting naar de UAP AC Lite. Hier zelfde test doen dus: prik de UTP die normaliter in je UAP AC Lite gaat in je laptop en meet wat je daarmee haalt (active PoE is geen gevaar aangezien het pas stroom levert na een handshake tussen PSE en PD, wat je laptop niet is). Haal je strak hetzelfde als bedraad op de T-56, dan zit je probleem in de WiFi. Haal je dat niet, dan heb je een bedraad probleem. Sluit vervolgens PoE injector uit door UTP die daarin gaat in je laptop te steken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
dion_b schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:57:
Modem? Je had het toch over glas? Dan is er geen sprake van een modem; glasvezel is digitaal, bij PON heb je een ONT die de glasverbinding voor zijn rekening neemt. Soms niemen mensen dat ook foutief 'modem', maar dan nog: je Zyxel T-56 heeft ook geen ONT-functionaliteit, het is gewoon een router. Met ingebakken WiFi blijkbaar.
Hehe, dat is nog even wennen, maar inderdaad gaat het om de router. Als ik overigens mijn desktop rechtstreeks inplug op de mediaconverter krijg ik geen internet.
Je meet zo te zien naar het internet. Dat betekent dat je een vrij lange keten test met meerdere mogelijke bottlenecks.

de T-56 heeft WiFi-6 aan boord met blijkbaar support voor 160MHz kanaalbreedte. De UAP-AC Lite doet WIFi-5 met max 80MHz kanaalbreedte. Verwachting zou dus zijn dat je bij relatief goed signaal en een client die WiFi-6 en 160MHz kanaalbreedte ondersteunt ongeveer 2.5x de performance over WiFi zou hebben, waarbij je in dezelfde kamer bij de UAP AC Lite ongeveer 400Mbps zou kunnen halen en bij de T-56 ongeveer 1Gbps.

Je laptop ondersteunt getuige die 2401Mbps link rate blijkbaar zowel WiFi-6 als 160MHz. Je haalt op plek waar je test 800Mbps vand de verwachte 1000Mbps. Dat kan wijzen op een andere bottleneck of op slechter dan optimale omstandigheden in de lucht. Wat haal je bedraad met diezelfde laptop direct op de T-56? Met 1Gbps internetsnelheid en 1GbE verwacht je rond de 940Mbps te halen. Haal je dat? Dan is de lagere prestatie voor rekening van de WiFi. Haal je bedraad ook 800Mbps? Dan is je internetverbinding de bottleneck.
Mijn laptop heeft helaas geen netwerkpoort, maar mijn desktop beneden wel. Ik heb verschillende speedtests vandaag bedraad gedaan en merk dat de resultaten flink variëren tussen de ca 600Mbps en 880Mbps. De verbinding zal dus óók een bottleneck zijn. Is het normaal dat dit zoveel varieert?

Verder heb ik net nog het een en ander geëxperimenteerd en ik merkt dat 2G aanzienlijk langzamer is. Ik heb daarom de 2.4Ghz van het AP boven uitgezet en ben met mijn laptop eens gaan lopen op de bovenverdieping en haal 2 meter van mijn vaste werkplek wel 300Mbps (en mijn telefoon ook). Het lijkt er dus op dat, ondanks dat het signaal sterk lijkt, de verbinding toch niet lekker opgezet wordt op die specifieke plek waar ik gemeten heb (nog steeds apart dat het zoveel verschilt tussen telefoon en laptop)

Edit: 2G -> 2.4Ghz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

siddler schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:51:
[...]

Hehe, dat is nog even wennen, maar inderdaad gaat het om de router. Als ik overigens mijn desktop rechtstreeks inplug op de mediaconverter krijg ik geen internet.
Dat kan kloppen, bij glas heb je doorgaans verschillende VLANs, om internetverbinding te krijgen moet je de juiste VLAN instellen. Dat doet de router voor je, het is vast ook zonder mogelijk, maar niet zonder wat werk (exact wat hangt af van je provider en hun netwerk).
[...]

Mijn laptop heeft helaas geen netwerkpoort, maar mijn desktop beneden wel. Ik heb verschillende speedtests vandaag bedraad gedaan en merk dat de resultaten flink variëren tussen de ca 600Mbps en 880Mbps. De verbinding zal dus óók een bottleneck zijn. Is het normaal dat dit zoveel varieert?
Bij dit soort snelheden is het erg lastig consequent hoge waardes te halen. Hef hoeft niet eens de verbinding zelf te zijn, als je OS maar enigszins met andere dingen bezig is beinvloedt het je scores. Om een zuivere meting te krijgen wil je alle services uitzetten die dingen met netwerk doen (denk: updates automatisch voor je downloaden), rebooten, wachten tot systeem echt volledig opgestart is. Dan enkel het programma waarmee je test starten (ws: webbrowser), ook hier wachten tot het echt volledig opgestart is en er geen I/O meer actief is. En dan testen.

In geval van twijfel: start eens op vanaf een Linux LiveUSB en test daarmee. Niet dat Linux tegenwoordig (systemd, networkmanager) heilig is, maar het is in ieder geval een second opinion. Het kan ook geen kwaad om van laptop naar desktop te testen met bijvoorbeeld iperf3 (op ene server draaien, op andere met minimaal 5 TCP threads tegelijk meten)
Verder heb ik net nog het een en ander geëxperimenteerd en ik merkt dat 2G aanzienlijk langzamer is. Ik heb daarom de 2G van het AP boven uitgezet en ben met mijn laptop eens gaan lopen op de bovenverdieping en haal 2 meter van mijn vaste werkplek wel 300Mbps (en mijn telefoon ook). Het lijkt er dus op dat, ondanks dat het signaal sterk lijkt, de verbinding toch niet lekker opgezet wordt op die specifieke plek waar ik gemeten heb (nog steeds apart dat het zoveel verschilt tussen telefoon en laptop)
2G? Dat is mobiele techniek dat de meeste providers uit aan het zetten zijn of al uitgezet hebben. Of bedoel je soms 2.4GHz WiFi? Dat is iets anders :o

Misschien handig om als het brak is eenduidig uit te zoeken waar je mee verbonden bent en in welke band. Draai op je Windows laptop als je <100Mbps meet eens netsh wlan show interface en post de resultaten. Dat zou moeten tonen of je op de UAP AC Lite waar je naast staat of op de T-56 verbonden bent, en of dat in 2.4GHz of 5GHz is. Dat gezegd, je had het al over 866Mbps link rate, wat alleen in 5GHz mogelijk is - maar misschien dat overige gegevens een en ander verhelderen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
dion_b schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:02:
[...]

Dat kan kloppen, bij glas heb je doorgaans verschillende VLANs, om internetverbinding te krijgen moet je de juiste VLAN instellen. Dat doet de router voor je, het is vast ook zonder mogelijk, maar niet zonder wat werk (exact wat hangt af van je provider en hun netwerk).

[...]

Bij dit soort snelheden is het erg lastig consequent hoge waardes te halen. Hef hoeft niet eens de verbinding zelf te zijn, als je OS maar enigszins met andere dingen bezig is beinvloedt het je scores. Om een zuivere meting te krijgen wil je alle services uitzetten die dingen met netwerk doen (denk: updates automatisch voor je downloaden), rebooten, wachten tot systeem echt volledig opgestart is. Dan enkel het programma waarmee je test starten (ws: webbrowser), ook hier wachten tot het echt volledig opgestart is en er geen I/O meer actief is. En dan testen.

In geval van twijfel: start eens op vanaf een Linux LiveUSB en test daarmee. Niet dat Linux tegenwoordig (systemd, networkmanager) heilig is, maar het is in ieder geval een second opinion. Het kan ook geen kwaad om van laptop naar desktop te testen met bijvoorbeeld iperf3 (op ene server draaien, op andere met minimaal 5 TCP threads tegelijk meten)
Dank voor je tips! Wellicht iets om in de kerstvakantie eens mee te stoeien :) Ben in algemene zin niet ontevreden met de snelheid, maar wilde vooral zeker weten dat wel alle bekabelde verbindingen wel goed zijn.
[...]

2G? Dat is mobiele techniek dat de meeste providers uit aan het zetten zijn of al uitgezet hebben. Of bedoel je soms 2.4GHz WiFi? Dat is iets anders :o
Het gaat inderdaad om 2.4Ghz.
Misschien handig om als het brak is eenduidig uit te zoeken waar je mee verbonden bent en in welke band. Draai op je Windows laptop als je <100Mbps meet eens netsh wlan show interface en post de resultaten. Dat zou moeten tonen of je op de UAP AC Lite waar je naast staat of op de T-56 verbonden bent, en of dat in 2.4GHz of 5GHz is. Dat gezegd, je had het al over 866Mbps link rate, wat alleen in 5GHz mogelijk is - maar misschien dat overige gegevens een en ander verhelderen...
Voor het testen heb ik de router en het AP aparte SSID's gegeven en ook 2.4Ghz en 5Ghz als apart netwerk, juist om te kijken wat wel en niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
Staat je 5ghz wel op 80mhz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
Yes, dat was een van de eerste dingen die ik probeerde. Mocht niet baten helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Je kan ook de banden eens scannen op interferentie/bezetting. Hoe dat met je Zyxel gaat weet ik niet maar met je unifi AP gaat dat via de controller: Unifi devices > insights > RF Environment > Scan Channels. dan weet je ook hoe vol het door jou gekozen kanaal zit. Als de erg vol zit kan je beter een andere kiezen.

Waarschijnlijk is je 5G band redelijk leeg maar mogelijk zit je net op een kanaal waar wel signaal van andere bronnen komt, mogelijk zelfs je Zyxel al is dat niet erg waarschijnlijk als er een paar muren tussen zitten.
Pagina: 1