Afgelopen week eindelijk glasvezel 1Gbps/1Gbps gekregen en aangesloten. Na wat speedtests viel het me op dat als ik verbonden ben met mijn Unifi AP AC-Lite ik forse lagere snelheden dan als ik rechtstreeks met de modem verbonden ben. Dat is in principe in lijn met mijn verwachting aangezien het modem Wifi6 ondersteunt en de AP niet. Echter is het verschil wel erg fors. Hieronder wat resultaten van wat tests via speedtes.nett:
Laptop -> modem (Zyxel T-56, Wifi 6 , 5 Ghz, linkspeed 2401/2401 Mbps):
Ruim 800Mbps down, 600Mbps up
iPhone 13 mini-> modem
Ruim 600Mbps down
Laptop -> Unifi AP (Wifi 5, 5Ghz, linkspeed 866/866 Mbps)
Ca 20Mbps down, 30-40Mbps up
iPhone 13 mini -> Unifi AP
Maximaal 150Mbps down, maar meestal minder dan 70 Mbps
Verder geeft Unifi server aan dat de uplink voor de AP Gbe is. Maar heb dit eerder deze week ook op FastEthernet(FE) gezien, maar dit lijkt opgelost nadat ik vandaag twee patch kabels bij de POE injector heb vervangen.
Ik ben met name verbaasd dat er zo'n groot verschil tussen mijn telefoon en de laptop zit, maar ook dat ik bij lange na niet in de buurt kom van de maximale wifi snelheden, terwijl ik wel goed bereik heb (vol of 4/5 streepjes).
Ik heb net geprobeerd om de channel width op 5Ghz te verhogen naar 80mhz en heb de channel optimizer gedraaid, maar dat lijkt geen effect te hebben.
Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn of suggesties heeft van stappen die ik nog kan ondernemen?
Op internet lees ik nog dat ik een 10/100 POE injector zou kunnen hebben, maar dan zou ik ook verwachten dat mijn uplink FE zou zijn. (Overigens gebruik ik de POE injector uit de doos, ik zou het behoorlijk raar vinden als die niet de volledige snelheid zou ondersteunen)
Laptop -> modem (Zyxel T-56, Wifi 6 , 5 Ghz, linkspeed 2401/2401 Mbps):
Ruim 800Mbps down, 600Mbps up
iPhone 13 mini-> modem
Ruim 600Mbps down
Laptop -> Unifi AP (Wifi 5, 5Ghz, linkspeed 866/866 Mbps)
Ca 20Mbps down, 30-40Mbps up
iPhone 13 mini -> Unifi AP
Maximaal 150Mbps down, maar meestal minder dan 70 Mbps
Verder geeft Unifi server aan dat de uplink voor de AP Gbe is. Maar heb dit eerder deze week ook op FastEthernet(FE) gezien, maar dit lijkt opgelost nadat ik vandaag twee patch kabels bij de POE injector heb vervangen.
Ik ben met name verbaasd dat er zo'n groot verschil tussen mijn telefoon en de laptop zit, maar ook dat ik bij lange na niet in de buurt kom van de maximale wifi snelheden, terwijl ik wel goed bereik heb (vol of 4/5 streepjes).
Ik heb net geprobeerd om de channel width op 5Ghz te verhogen naar 80mhz en heb de channel optimizer gedraaid, maar dat lijkt geen effect te hebben.
Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn of suggesties heeft van stappen die ik nog kan ondernemen?
Op internet lees ik nog dat ik een 10/100 POE injector zou kunnen hebben, maar dan zou ik ook verwachten dat mijn uplink FE zou zijn. (Overigens gebruik ik de POE injector uit de doos, ik zou het behoorlijk raar vinden als die niet de volledige snelheid zou ondersteunen)